Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Det Virtuelle Gymnasium

- Det almene gymnasium i
viden- og netværkssamfundet

Vision og strategi




(Billede : Publikationens forside)

Med denne rapport fremlægger Undervisningsministeriet en vision og en strategi for, hvordan samtlige gymnasier i Danmark kan igangsætte en proces, der over tid resulterer i udvikling af virtuelle læringsmiljøer - vel at mærke med inddragelse af lokale erfaringer, traditioner og ønsker.

Uddannelsesstyrelsen, området for gymnasiale uddannelser, igangsatte i foråret 2000 et analyse- og udredningsarbejde med overskriften Det Virtuelle Gymnasium. Formålet med dette initiativ har været at opstille en helhedsorienteret model for, hvordan hidtidige erfaringer med IT i danske og udenlandske gymnasier kan videreudvikles med henblik på at udvide og støtte elevernes kompetenceopbygning i det almene gymnasium.

Indhold:

Forord

Kapitel 1: Introduktion til Det Virtuelle Gymnasium

Kapitel 2: Visionen om Det Virtuelle Gymnasium
2.1. Visionen
2.2. Kompetencer i Det Virtuelle Gymnasium
2.3. Det Virtuelle Gymnasiums profil

Kapitel 3: Nye udfordringer - nye muligheder
3.1. Almendannelse i viden- og netværkssamfundet
3.2. Kompetencebegrebet
3.2.1. Kompetence som udvidet faglighed
3.2.2. Kompetence som beherskelse af læreprocesser
3.3. Nye generationer - nye udfordringer
3.4. Ændrede værdier i arbejdslivet
3.5. Informationsteknologiens udbredelse og potentialer
3.5.1. IT og elevernes kompetenceopbygning

Kapitel 4: Det Virtuelle Gymnasium i praksis
4.1. Undervisning
4.1.1. Organisatorisk rum
4.1.2. Undervisningsrum
4.1.3. Træningsrum
4.1.4. Studierum
4.2. Organisering af undervisningen
4.3. Evaluering
4.3.1. Mentorordning og studieplan
4.3.2. Evaluering af projektforløb
4.3.3. Portfolio og logbøger
4.3.4. Konferencer
4.3.5. Eksamen
4.4. Ledelse og kultur
4.4.1. Ledelse i beslutningsprocesser
4.4.2. Kulturen i et virtuelt gymnasium
4.5. Lærerstab
4.5.1. Specialisering
4.5.2. Lærersamarbejde
4.5.3. Kompetenceudvikling
4.6. Infrastruktur
4.6.1. Netmiljø
4.6.2. IT-udstyr
4.6.3. Bygningsindretning

Kapitel 5: Trestrenget omstillingsstrategi
5.1. Lokal forankring
5.1.1. Fase 1: Gøre status
5.1.2. Fase 2: Udarbejde lokal udviklingsplan
5.1.3. Fase 3: Implementere udviklingsplan
5.1.4. Fase 4: Evaluere omstillingsproces og resultater
5.2. Regional prioritering
5.3. Centralt tilsyn
5.4. Perspektiver for udbredelse af Det Virtuelle Gymnasium

Kilder

Bilag 1. Statusskema med aktivitetsoversigt

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top