![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 4. Det Virtuelle Gymnasium
|
1.g | ||||||
Tema
|
Metoder
|
Kommunikation og samarbejde
|
||||
Aktivitet
|
Introduktion
|
Normalskema
|
Projekt
|
Normalskema
|
Eksamens-
projekt |
|
Uger
|
5 uger
|
12 uger
|
4 uger
|
11 uger
|
3 uger
|
|
2.g | ||||||
Tema
|
Internationalisering
|
Naturvidenskabelig
sammenhæng
|
||||
Aktivitet
|
Normalskema
|
Projekt
|
Normalskema
|
Projekt
|
||
Uger
|
13 uger
|
4 uger
|
14 uger
|
4 uger
|
||
3.g | ||||||
Tema |
Samfund og kultur
|
Fordybelse
|
||||
Aktivitet |
Normalskema
|
Projekt
|
Normalskema
|
Projekt
|
Normalskema/
eksamen |
|
Uger |
8 uger
|
4 uger
|
9 uger
|
4 uger
|
10 uger
|
|
Kilde: Strategisk Netværk. |
Evaluering spiller en afgørende rolle, fordi det påvirker kriterierne for god undervisning. Undervisningen tilrettelægges ofte på en måde, så eleverne stifter bekendtskab med opgavetyper og arbejdsformer, som de skal mestre til eksamen. Evaluering er imidlertid andet og mere end eksamen. Når undervisningen sigter på, at eleverne skal opøve kompetencer, skal de løbende modtage feedback på deres arbejde og have lejlighed til at reflektere over læreprocessen. Evaluering skal også medvirke til at udvikle en skolekultur, som er præget af erfaringsudveksling og refleksion over praksis med henblik på at forbedre rammerne for elevernes læring.
I Det Virtuelle Gymnasium er evaluering et værktøj, som elever og lærere anvender med det formål at skabe de bedst mulige vilkår for undervisning og læring. Der er defineret fire målsætninger for skolens evalueringspraksis:
Figur 4.2: Evalueringspraksis
Kilde: Strategisk Netværk.
Som det fremgår af målsætningerne, betragtes evaluering i såvel et kontrollerende som et udviklende perspektiv. Det sker for at tilgodese forskellige interesser og behov, som kan føres tilbage til eleven, skolen og samfundet.
Figur 4.2 illustrerer de elementer, der indgår i Det Virtuelle Gymnasiums evalueringspraksis. Alle elementer er tilgængelige digitalt. Det betyder ikke, at alle på og uden for skolen skal have adgang til personfølsomme oplysninger, men IT skal anvendes til at effektivisere dokumentation og videndeling mellem elev, skole og samfund.
Selv om elevernes kompetencer er omdrejningspunktet i Det Virtuelle Gymnasium, er der ikke udviklet et nyt værktøj til at evaluere dem. Eleverne skal i stedet lære at skærpe deres opmærksomhed om kompetencer gennem systematisk procesevaluering. Der lægges endvidere betydeligt større vægt på eksamensformer, hvor eleverne skal udfolde deres samlede faglige, almene, sociale og personlige kompetencer i praksis for at nå et tilfredsstillende fagligt resultat.
Lærerportfolios anvendes som led i evaluering af skolens professionelle udvikling. Dette værktøj beskrives i afsnit 4.5.
Der skal etableres en formaliseret evalueringspraksis, hvor den enkelte elev får mulighed for at drøfte udbyttet af undervisningen med sin mentor. Drøftelsen skal både have et fremad- og bagudskuende perspektiv, og elev og mentor skal mødes minimum én gang pr. semester.
Som værktøj til mentorsamtalerne skal hver elev udarbejde og vedligeholde en individuel studieplan, der redegør for vedkommendes udviklingsmål og uddannelsesønsker. Eleven skal ligeledes sætte mål for hans eller hendes faglige, almene, sociale og personlige kompetencer. På den baggrund fastlægges det, hvilke prioriteringer eleven har for arbejdet i det førstkommende semester inden for rammerne af temaer og planlagte undervisningsforløb. Eleverne skal fra 1.g gøre sig overvejelser om, hvordan de vil disponere deres valgfag i 2. og 3.g. Studieplanen skal ligeledes indeholde en evaluering af det afsluttede semester med udgangspunkt i elevens portfolio. Studieplanen skal udformes elektronisk med plads til elevens løbende kommentarer.
Før samtalen indhenter elevens mentor udtalelser fra alle lærere om elevens arbejde i løbet af semestret. Udtalelserne skal både omfatte en vurdering af elevens faglige kompetencer, progression og arbejdsproces. Det er således ved mentorsamtalerne, at eleverne får en samlet tilbagemelding på deres udvikling.
Elevernes læreprocesser er i centrum i mentorordningen. Derudover kan samtalerne inddrage eksempelvis prøver og logbøger fra større projekter, hvor eleverne har beskrevet arbejdsprocessen i et specifikt forløb. Elevens øvrige lærere kan eventuelt også deltage i samtalen. Studieplanen bliver således et dynamisk udviklingsværktøj for den enkelte elev i forhold til den faglige og kompetencemæssige udvikling.
Elever og lærere skal tillige anvende virtuelle studievejledningskontorer som for eksempel Internetsiderne www.r-u-e.dk og www.uddannelseogjob.dk, hvor der findes materialer om videregående uddannelser, oplysninger om optagelseskriterier og karrierevalg, vejledning om uddannelse og job samt lektiehjælp i matematik og naturvidenskabelige fag. En elektronisk konference skal endvidere være åben for løbende kommunikation med mentorer.
I stedet for isolerede års- og terminsprøver skal større projektforløb afsluttes med en evaluering af elevernes individuelle eller gruppebaserede faglige resultater samt af deres arbejdsproces. Evalueringen sker på baggrund af de opstillede mål for undervisningsforløbet. Udgangspunktet for evalueringen kan eksempelvis være elevernes produkter i form af rapporter, opgaver, fremlæggelser m.v. og en logbog med beskrivelse af arbejdsforløbet. Eleverne skal udover en karakter have en skriftlig udtalelse, som indgår i deres portfolio.
Evalueringen af de faglige resultater i længerevarende projektperioder kan med fordel gennemføres af en lærer, som ikke deltager i det aktuelle undervisningsforløb. Det understreges med denne ordning, at læreren alene varetager en vejlederrolle i forløbet, og samarbejdet mellem elev og lærer bliver således ikke hæmmet af bedømmelse og karaktergivning.
Eleverne skal have mulighed for at gennemføre mindre tests, så både de og lærerne får et grundlag til at vurdere det faglige viden- og færdighedsniveau. Disse tests kan udformes og evalueres elektronisk, så eleven kan gennemføre dem uafhængigt af læreren. Læreren kan dog også vælge at afholde en test, når klassen er samlet på skolen. Indholdet i testen kan være lukket i form af for eksempel multiple choice tests, eller den kan formuleres som åbne opgaver. En mundtlig test i for eksempel sprogfagene kan udmøntes således, at eleven gemmer en samtale med en person fra det pågældende sprogområde, hvorefter læreren evaluerer samtalen.
I Det Virtuelle Gymnasium skal hver elev udvikle og vedligeholde en elektronisk portfolio, hvor han eller hun løbende dokumenterer sin faglige udvikling. Elevens portfolio drøftes i forbindelse med mentorsamtalen, hvor den indgår i vurderingen af den pågældendes mål og indsats. Følgende elementer indgår i elevernes portfolios:
Portfolio er først og fremmest et værktøj til brug for elevens selvevaluering. Hvor portfolio giver en oversigt over elevens resultater og produkter, er processen i fokus i den elektroniske logbog, som skrives af den enkelte elev eller af en gruppe elever i forbindelse med et projekt eller andre selvstændige aktiviteter.
Logbogen fungerer som en faglig dagbog, hvor den enkelte elev beskriver, hvad vedkommende arbejder med i faget, hvad der er svært, hvilke spørgsmål der skal stilles til læreren m.m. Denne type logbog adskiller sig fra logbøger i projekter, hvor det er gruppens arbejde, der er i centrum. Her beskriver eleverne deres fælles arbejdsproces, rollefordeling, tidsplan, opståede og løste problemer m.v.
Logbogen er det nærmeste, man kan komme en afdækning af læreprocessen, og ved at arbejde systematisk med værktøjet bliver eleverne bevidste om, hvordan de lærer, og på hvilke områder de med fordel kan gøre tingene anderledes. Lærerne kan for eksempel med jævne mellemrum stille opgaver til eleverne, hvor de skal bruge logbogen til at reflektere over faget.
Det er oplagt at inddrage begrebet den lærende organisation i Det Virtuelle Gymnasium og anvende IT til at systematisere en organisatorisk læring. Det skal blandt andet ske ved at udvikle værktøjer, som elever, lærere og ledelse kan bruge i forbindelse med erfaringsopsamling, videndeling, supervision, forsøg og udviklingsplaner for skolen. Ud over lærernes portfolios omfatter værktøjerne virtuelle konferencer, hvor der drøftes fag, undervisning og skolens generelle udvikling. Konferencerne kan oprettes i de tidligere beskrevne organisatoriske rum eller i fora, hvortil alle på skolen har adgang. Indholdet kan for eksempel være:
Faglig konference: Elever og lærere skriver indlæg om emner og temaer, som man løbende støder på i de enkelte fag og på tværs af fagene. Der udveksles også ideer til at forbedre undervisning, informationer om materialevalg o.l.
Undervisningsforløb: De enkelte undervisningsforløb skal ligeledes evalueres af elever og lærere med hensyn til indhold, udformning og afvikling, så erfaringer fra gennemførte forløb kan anvendes konstruktivt i udviklingen af nye.
Brainstorm: Elever, lærere, ledere eller andre med tilknytning til skolen starter virtuelle brainstorms i en tidsafgrænset periode, hvor andre inviteres til at sige deres mening eller komme med ideer om et bestemt emne.
Der skal etableres et organ med repræsentanter for elever, lærere og ledelse til at behandle indlæg til de konferencer, der angår hele skolen.
Hvis det fulde udbytte af IT-anvendelsen skal høstes, er det nødvendigt, at de mundtlige og skriftlige prøver bliver justeret. De skal afspejle kompetencemålene og dermed de undervisnings- og arbejdsformer, som anvendes. I nogle fag inddrages IT allerede i stor udstrækning til eksamen, eksempelvis den skriftlige danskopgave, som mange elever besvarer ved hjælp af et tekstbehandlingsprogram. I Det Virtuelle Gymnasium er det naturligt, at alle fag i større eller mindre omfang integrerer IT i eksamensopgaverne for at afspejle teknologiens store anvendelse i den daglige undervisningspraksis. Opgaverne kan for eksempel have til formål at måle elevernes IT-kompetence i fag som for eksempel matematik, fysik eller geografi, hvor specifikke IT-værktøjer og -metoder inddrages i det faglige pensum. I de fleste tilfælde vil det dog være mere relevant, at IT indgår som led i elevernes opgaveløsning og således indirekte afspejler deres kompetencer.
Der er flere muligheder for at inddrage IT i elevernes eksamen:
ERHVERVSCASE PÅ CD-ROMPå hhx er der indført en obligatorisk eksamen kaldet Erhvervscase i fagene erhvervsøkonomi og afsætning. Eksamensopgaven udgøres af en cd-rom, som produceres af Undervisningsministeriet og uddeles til alle elever på en bestemt dato. På cd-rom’en befinder sig en lang række oplysninger om en autentisk dansk virksomhed. Der er videooptagelser fra selve virksomheden, interviews med direktøren og eventuelt medarbejdere, de seneste årsregnskaber, referater fra bestyrelsesmøder, virksomhedens hjemmeside, produktinformation, organisationsplan, relevante breve m.v. Eleverne kan frit klikke rundt på cd-rom’en og fordybe sig efter eget valg. I løbet af to dage skal de udarbejde en synopsis, som de efterfølgende enkeltvis skal forsvare og uddybe ved en mundtlig eksamen. Der følger ingen spørgsmål eller opgaveark med cd-rom’en. Oplysningerne om virksomheden står helt ubearbejdede. Eleverne skal selv ud fra deres viden fra de to fag identificere, hvilke problemer virksomheden har, stille løsningsforslag samt vurdere deres egne forslag. Fokus er således flyttet fra det reproduktive til forståelse og anvendelse med tilhørende ændring i kompetencefokus. Det er ikke muligt at løse denne opgave ved at recitere en eller flere teorier og modeller. For at kunne identificere problemerne skal eleverne have forstået fagene, og for at komme med løsningsforslag skal de kunne anvende fagenes teori og metode. Til løsning af opgaven i de to dage har eleverne lov til at anvende de IT-værktøjer, som de finder mest formålstjenlige. Opgaven skal afleveres elektronisk. Kilde: Studielektor Steen Lassen, Området for gymnasiale uddannelser, Undervisningsministeriet. |
En IT-baseret prøve kan være forbundet med tekniske vanskeligheder som et servernedbrud eller manglende opkobling til Internettet. Jo længere forberedelsestid der er, desto bedre kan IT udnyttes i eksamenssammenhæng. Begrænsningen ligger dog ikke så meget i selve værktøjerne, men i måden som eksamen betragtes på, og som opgaverne tilrettelægges efter. Internettet kan for eksempel sagtens inddrages, hvis de afsluttende prøver afspejler, at eleverne skal udfolde kompetencer i praksis. Det vil betyde, at der skal lægges mere vægt på problemløsning, avanceret analyse og refleksion på bekostning af kontrollerende tests af viden og færdigheder.
Projektgruppe- og synopsisprøver skal således i højere grad indarbejdes i gymnasiet. Et eksempel på en sådan prøveform lå blandt andet til grund for et tværfagligt samarbejde i 2000- 2001 mellem Aalborghus Gymnasium og Mönsterås Gymnasium i Sverige. Samarbejdet blev gennemført som et tværfagligt projekt i dansk og historie, og eleverne arbejdede i grupper på tværs af landegrænser ved hjælp af videokonferencer, webcam og email.
Som afslutning på projektet gik de danske elever i grupperne til en årsprøve med en varighed på 2,5 time, hvor elever og lærere drøftede proces og metode på baggrund af elevernes indlæg. Såvel lærere som elever vurderede projektet som en stor succes, fordi der var mulighed for dybtgående samtale og vurdering af både proces og produkt.
Når lærergruppen lægger en kompetenceplan for den enkelte klasse, skal kompetencerne kobles med forskellige prøver, som eleverne skal gennemføre i løbet af de tre år. På den måde sikres det, at eleverne anvender en palette af prøve- og eksamensformer, som varierer i formål.
Rektor og inspektorer skal i princippet løse de samme opgaver i et virtuelt gymnasium som i en traditionel gymnasieskole. Den kvalitative forskel er, at der med Det Virtuelle Gymnasium stilles langt større krav til ledelsens strategiske overblik og indsigt. I stedet for de enkelte klasser og årgange skal skolen være omdrejningspunkt for udvikling, og det fordrer en anden prioritering og fordeling af ledelsesopgaver, -roller og -kompetencer.
Den primære opgave for ledelsen er at stimulere og gå i spidsen for en kontinuerlig skoleudvikling. Ledelsen skal tage initiativ til fire centrale aktiviteter i forbindelse med skolens omstillingsproces mod Det Virtuelle Gymnasium:
De fire aktiviteter afspejler en generel tendens til at betragte skolens kontinuerlige udvikling som det vigtigste fokusområde for ledelsen. Se eksempel i tekstboks på næste side.
Som andre skoleledere oplever rektorer i de almene gymnasieskoler, at de må afsætte mere og mere tid til sagsbehandling, økonomistyring og andet administrativt arbejde. Selv om rektorerne har det overordnede ledelsesansvar, kan det være vanskeligt for dem at opprioritere de strategiske og pædagogiske ledelsesopgaver. Der er derfor behov for at præcisere og formalisere en klar opgave- og kompetencefordeling for den samlede ledelse. Derved gøres det muligt at udføre teamledelse i praksis.27
Teamledelse rummer to udfordringer: For det første indebærer lederskabet, at rektor delegerer opgaver og kompetence til inspektorerne. For det andet forpligter rektor og inspektorer sig på i fællesskab at planlægge og udføre administrative, pædagogiske og personalerelaterede ledelsesopgaver. Se tekstboks nederst på næste side. Det betyder, at inspektorernes status som ledere markeres og synliggøres. Dermed bliver det afgørende, at ledelsens samarbejde er præget af intern opbakning, og at inspektorernes relationer og position i forhold til deres kolleger er afklaret.
Opgave- og kompetencefordelingen i ledelsen kan tage udgangspunkt i de elementer, der udgør modellen for Det Virtuelle gymnasium: Undervisning, skemastruktur, evaluering, lærerteams, kompetenceudvikling samt infrastruktur kan for eksempel udgøre seks kompetenceområder, som de enkelte inspektorer er tovholdere på.
Arbejdet som tovholder er særdeles vigtig i skolens omstillingsproces, hvor ledelsen løbende skal følge op på de aktiviteter, der er igangsat med udviklingsplanen. Inden for det enkelte kompetenceområde kan der tillige nedsættes en arbejdsgruppe, hvor lærere, andre personalegrupper og elever deltager. Tovholderen og arbejdsgruppen kan for eksempel forberede oplæg til pædagogisk råd og elevrådet samt træffe beslutninger inden for et givet mandat.
MODERNE SKOLELEDELSE ER...
Kilde: Lejf Moos et al., Skoleledelse i Norden, 2001. |
TEAMLEDELSE Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) fik i 2000/2001 gennemført en undersøgelse af inspektorernes arbejdsvilkår. Undersøgelsen viste blandt andet, at de fleste skoler er enten rektorstyret eller teamledet. Inspektorerne er generelt mere tilfredse på de teamledede skoler, som karakteriseres på følgende måde: ”På de teamledede gymnasier udgør inspektorerne - også de øvrige inspektorer - en del af ledelsen - ikke blot af navn men også af gavn. Ud over at større strategiske ledelsesbeslutninger diskuteres og ofte træffes i fællesskab, betyder det blandt andet, at der følger ledelsesbeføjelser med de enkelte ansvarsområder. Det betyder også, at inspektors afgørelser og beslutninger aldrig eller kun yderst sjældent omgøres af rektor. Kompetencefordelingen er som hovedregel klar og tydelig, og ledelsen fremtræder som en enhed udadtil”. Kilde: GL og Cowi, Med et ben i hver lejr, 2001. |
Selv om inspektorerne får flere beføjelser, skal rektor stadig sætte sit fingeraftryk på alle kompetenceområder. Udover de velkendte administrative opgaver skal rektor:
Når skolen er præget af en konstant vekslen mellem forandring og stabilitet, skal ledelsen have indsigt i og kunne udøve en relevant, situationsbestemt ledelsesstil i skolens beslutningsprocesser. Valg af ledelsesstil afhænger i høj grad af kultur og traditioner. Der kan identificeres tre ledelsesstile, som hver især er forbundet med fordele og ulemper:
De tre ledelsesstile er idealtypiske, da ingen af dem vil kunne fungere særskilt i praksis.
Konsensusledelse indebærer, at alle involverede skal inddrages i beslutningsprocessen. Der iværksættes for eksempel holdningsundersøgelser, og der føres diskussioner i forskellige råd eller dage med fremtidsværksted. Formålet er at opnå konsensus om skolens udvikling. Styrken ved konsensusledelse er, at opbakningen til forandringerne er total, da ingen bliver påtvunget en udvikling, som de ikke ønsker. Mange vil ligeledes bidrage med ideer og løsningsforslag, da alle føler ejerskab for den valgte udviklingsretning. Til gengæld er der risiko for en omstændelig beslutningsproces, og omstillingen kan derfor forløbe langsommeligt. Det gælder i særlig grad, hvis der skal træffes beslutninger på følsomme områder, som traditionelt deler lærerne i forskellige lejre som for eksempel spørgsmål vedrørende pædagogik. Tempoet vil dog afhænge af skolens tradition for omstilling og af lærernes generelle forandringsvillighed og -kapacitet.
Demokratisk ledelse indebærer, at der træffes beslutninger ved hjælp af flertalsafgørelse. Alle involverede skal inddrages i beslutningsprocessen, og efter fremlæggelse af synspunkter, spørgsmål og debat afgør flertallet de overordnede linier for skolens udvikling. Styrken ved demokratisk ledelse består i, at det er en anerkendt fremgangsmåde i alle typer samvær, hvor en gruppe mennesker skal samarbejde om at nå et fælles mål, det være sig foreningsarbejde eller i politik. Derudover sikrer den forholdsvis hurtige beslutningsproces en vedvarende dynamik i omstillingen. Ulempen er, at mindretallet skal engagere sig i en udvikling, som det ikke ønsker, hvilket i sagens natur virker hæmmende på motivationen. Derfor er det vigtigt, at ledelse og lærere er enige om spillereglerne før og efter, at beslutningerne træffes. Demokratisk ledelse er særlig hensigtsmæssig i en omstillingsproces, hvor rektor af erfaring ved, at det er meget vanskeligt at etablere konsensus.
Konsultativ ledelse er en ledelsesstil med hierarkiske træk. Lærerkollegiet og elevrådet spørges til råds, men de overordnede beslutninger træffes af rektor i samarbejde med inspektorer eller en mindre gruppe medarbejdere. Konsultativ ledelse gør det muligt for en lille enhed at træffe hurtige beslutninger, der i princippet kan medføre afgørende forandringer i skolens organisering og lærernes undervisningspraksis. Der er imidlertid flere faktorer, som har stor betydning for, om denne ledelsesstil får succes: Lærerkollegiet skal bakke op om en stærk ledelse, og omstillingen skal have lov til at gro frem i det tempo, som lærerne sætter. Endvidere skal ledelsen være meget omhyggelig med at forklare målene for omstillingen, følge op på de igangsatte aktiviteter og fornemme stemningen i lærerkollegiet.
Udviklingsplanen skal redegøre for skolens vision, mål, strategier og ressourcer. Planen skal tillige indeholde konkrete rammer for og aftaler om skolens omstillingsproces, infrastruktur og IT-drift samt lærernes samarbejde og kompetenceudvikling. Kulturen udgør en anden fælles referenceramme for skolens overordnede udvikling, og det er vigtigt, at ledelsen også er opmærksom på, at Det Virtuelle Gymnasium fordrer en særlig skolekultur. Det er i høj grad ledelsens ansvar at fremhæve de værdier, normer og rutiner, der skal fungere som pejlemærker i udførelsen af de udvidede opgaver og funktioner i en virtuel gymnasieskole:
Der er gode muligheder for at realisere Det Virtuelle Gymnasium på de eksisterende gymnasieskoler takket være de mange veluddannede lærere. Deres faglige og pædagogiske viden og engagement udgør fortsat uddannelsens grundstamme. En massiv anvendelse af IT reducerer på ingen måde lærernes centrale betydning for et frugtbart læringsmiljø, men deres roller, funktioner, samarbejde og kompetencer vil undergå forandringer som følge af ændrede målsætninger og rammer for undervisningen. I overført betydning skal de træde ud af scenens rampelys og opprioritere deres opgaver som instruktør og iscenesætter af elevernes læreprocesser - vel at mærke i samarbejde med andre lærere.
De ændrede præmisser for lærernes arbejde fremgår af modellerne for undervisning, skemastruktur og evaluering. De aktualiserer et behov for at præcisere de essentielle funktioner for lærerstaben i et virtuelt gymnasium. I hovedtræk skal lærerne udføre følgende opgaver:
Det Virtuelle Gymnasium indebærer en forandret undervisningspraksis og arbejdsgang, som givetvis vil udfordre den enkelte lærers faglige og pædagogiske holdninger, kompetencer, erfaringer, arbejdsværdier o.l. Ledelsen og lærerne skal derfor i fællesskab skabe rammer, som dels sikrer, at opgaverne kan udføres tilfredsstillende, dels respekterer lærernes forskellige forudsætninger og ønsker. Rammerne skabes med udgangspunkt i tre elementer, som uddybes efterfølgende:
Som det fremgår ovenfor, spænder lærernes funktioner i Det Virtuelle Gymnasium over et bredt spekter. Det kan ikke forventes, at den enkelte lærer kan eller ønsker at løfte alle opgaver, og det vil derfor være hensigtsmæssigt, at lærerne får mulighed for at specialisere sig inden for særlige arbejdsområder. De kan fordybe sig i opgaver, som interesserer dem, eller hvor de har stor erfaring og kompetence. Hver lærer opbygger en individuel profil, som vedkommende skærper gennem efteruddannelse og supervision med andre lærere. Der er basis for at udvikle fem profiler:
Underviser: Underviseren har det overordnede ansvar for elevernes faglige udvikling. De vigtigste funktioner vil være i fællesskab med andre lærere at udarbejde en kompetenceplan for den enkelte klasse samt planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen, herunder elevernes faglige udbytte. Hovedparten af lærerne vil have en underviserprofil, som suppleres med en eller flere profiler.
Netlærer: Netlærerens opgave er at evaluere elevernes rapporter i forbindelse med længerevarende projektperioder og større opgaver, hvor underviseren ønsker at adskille vejledning og karaktergivning. Kommunikationen mellem netlærer og elever foregår elektronisk Netlæreren kan arbejde i andre klasser på skolen, men kan også arbejde uafhængigt af dens geografiske lokalitet via Internettet.
Mentor: Mentoren fungerer som elevernes personlige vejviser vedrørende studieteknik og studieplanlægning. Det er vigtigt at fastslå, at mentoren skal fungere mere som studievejleder end socialrådgiver. Mentoren vejleder 15-20 elever gennem tre årlige samtaler og elektronisk vejledertid.
Udvikler: Udviklingen af særligt IT-tunge undervisningsforløb og digitale læringsmidler er ressourcekrævende, og hvis andre lærere skal kunne anvende materialet, må niveauet nødvendigvis være højt. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at give en række lærere en fuldtids- eller deltidsstilling, hvor de kan udvikle digitale læringsmidler og specielle forløb samt fungere som faglig og pædagogisk IT-vejleder for kolleger. Det skal imidlertid understreges, at alle lærere fortsat skal udarbejde faglige forløb med integreret IT-anvendelse og virtuelle undervisningselementer.
Klassekoordinator: Klassekoordinatoren skal koordinere aktiviteter for lærergruppen, herunder samarbejde med ledelsen og de øvrige klassekoordinatorer samt varetage forældrekontakt. Derudover skal klassekoordinatoren opdatere skemaer og sikre, at årsnormen overholdes. Klassekoordinatoren har hovedansvaret for opdateringen, men de øvrige lærere skal bistå med oplysninger om lektionsbytninger, forløb, aktiviteter, ekskursioner m.v.
I Det Virtuelle Gymnasium forstærkes behovet for et tættere lærersamarbejde på to niveauer:
Lærersamarbejdet struktureres ofte i teams, som kan organiseres på forskellige måder afhængigt af, hvor forpligtende det skal være, og hvilke opgaver lærerne skal løse. Under alle omstændigheder indebærer lærerteams et skift i fokus, hvor lærernes individuelle autonomi afløses af en kollektivt orienteret autonomi. I Det Virtuelle Gymnasium er der behov for, at lærerne indgår i to typer teams:
I den organisatoriske model nedsættes et fast lærerteam for hver enkelt klasse. Lærertemaet får det overordnede ansvar for at koordinere med klassens øvrige lærere, hvordan kompetenceplanen udmøntes og skrider frem. Det betyder, at lærerne ikke kan indgå i mere end ét til to teams af gangen, for ellers risikerer det enkelte team at miste fokus og handlekraft. Lærerteamets opgaver, spilleregler og rammer bør fastlægges på et minimumsniveau af lærerkollegiet og ledelsen i fællesskab. Lærerteamet skal blandt andet udføre følgende opgaver:
De øvrige lærere, der underviser klassen, skal naturligvis inddrages undervejs.
Lærerteamet bør have frihed til at bestemme, om det ønsker at arbejde med kollegial supervision. Åbenhed om egen undervisning forudsætter tillid og et godt samarbejdsklima, hvilket ikke skabes gennem tvang. Det berettiger et samarbejde med udgangspunkt i den situationsbestemte model, hvor lærerne opfordres til at søge kollegial supervision, men på egne præmisser. De vil måske hellere arbejde sammen med fagkolleger eller med undervisere fra andre skoler og uddannelsesinstitutioner. Tværfaglige forløb bæres af en god idé og engagement fra de involverede, og derfor vil denne opgave i nogle tilfælde løses bedre i ad-hoc teams. Det samme gør sig gældende for udviklingen af digitale læringsmidler og virtuelle forløb.
I Det Virtuelle Gymnasium skal der endvidere arbejdes med en netværksbaseret model, hvor lærerne samarbejder virtuelt.
Den netværksbaserede model er ikke et alternativ til organisatorisk forankrede teams eller situationsbestemte teams, men skal forstås som en kommunikationsform, der bør udnyttes for at forbedre samarbejdet. Det giver især gode muligheder for, at lærerne kan samarbejde med personer på andre gymnasier, de videregående uddannelser, i virksomheder, i udlandet m.v.
Netværksløsningen rummer store muligheder for at understøtte de to andre modeller og tilføre nye vinkler på lærernes samarbejde. I netmiljøet skal der etableres rum, hvor lærerne kan løse mange af de koordineringsopgaver, som tidligere krævede fysisk tilstedeværelse. I en fælles kalender kan lærerne for eksempel skrive deres egne eller klassens kommende aktiviteter, så kollegerne får bedre forberedelsesmuligheder. Klassen skal også have sin egen konference, som lærerteamet har ansvaret for. Her kan alle lærere drøfte klassens udvikling, og hvilke undervisningstiltag der skal sættes i gang. Det giver samtidig mentorer og studievejledere mulighed for at følge med.
Netværksbaseret supervision bør ligeledes afprøves. Lærerteamet kan for eksempel benytte en ekstern supervisor til at kommentere teamets arbejde via en elektronisk konference eller chat. Her kan teamets medlemmer tillige dokumentere og drøfte deres arbejdsplaner, proces, resultater m.v. En anden mulighed kan være, at en lærer optager sin undervisning på video, sender filmen til en kollega og diskuterer den i en konference. Læreren kan også bede kollegaen om at kommentere indhold og form i et virtuelt undervisningsforløb.
Der skal herudover etableres arbejdende, virtuelle værksteder, hvor kolleger, lærere på andre skoler eller eksterne ressourcepersoner kan kommentere og eventuelt arbejde videre med en lærers digitale læringsmidler og undervisningsforløb. Læreren kan også inddrage elever til at teste materiale og forløb med henblik på at højne tilgængelighed og forståelighed. Udviklingen af et tværfagligt forløb får således bedre vilkår, når arbejdet kan foregå virtuelt. Ideudviklingen kan finde sted i et virtuelt fremtidsværksted, men i start- og afslutningsfasen er der sand-synligvis stadig behov for, at lærerne mødes for at drøfte forløbets mål, hovedlinier og resultat.
Lærernes kompetenceudvikling spiller en afgørende rolle for skolens muligheder for at realisere målene i Det Virtuelle Gymnasium. Kompetenceudviklingen skal ske inden for tre områder:
IT: Lærerne skal besidde tekniske IT-kvalifikationer på et niveau, der sætter dem i stand til at kommunikere, samarbejde og tilrettelægge undervisningsforløb virtuelt. Det indebærer, at alle lærere kan anvende programmer til tekstbehandling, regneark, præsentation og hjemmesideredigering, forfatterværktøjer samt informationssøgning på Internettet og i databaser. Endelig skal de systematisk opdatere deres viden om nye teknologiske muligheder inden for fagene.
Undervisning: Mellem IT og undervisning findes den undervisningsrettede IT-kompetence. Lærerne skal kunne producere digitale læringsmidler, samle relevant digitalt materiale, tilrettelægge undervisningsforløb, der integrerer virtuelle elementer, og formidle det hele i det virtuelle netmiljø. Det indebærer blandt andet, at de kan identificere det faglige stof, som egner sig til at blive formidlet via IT. Lærerne skal desuden opøve undervisningskompetence i relation til elevaktiverende undervisnings- og arbejdsformer, hvor især projektpædagogikken får stor betydning. De skal lære, i hvilke faglige sammenhænge den type pædagogik egner sig, og hvilken rolle de skal spille i undervisningen. Lærerne skal endvidere have forståelse for arbejdsprocesserne i og mellem de tre læringsrum. De skal for eksempel vurdere behovet for forberedelse og differentiere deres arbejdsindsats derefter.
Undervisningskompetencen indebærer tillige, at lærerne kan undervise tværfagligt både formelt, hvor eleverne i nogle fag arbejder med det samme emne, og funktionelt, hvor de arbejder med et fælles problem i de aktuelle fag. Endelig skal lærerne beherske forskellige evalueringsteknikker til at evaluere elevernes faglige kompetencer og den gennemførte undervisning.
Samarbejde: Den samarbejdsrettede kompetence handler om, at lærerne skal trænes i kommunikation og samarbejde for bedre at kunne varetage arbejdet som mentorer, indgå i lærerteams og yde kollegial supervision.
Det Virtuelle Gymnasium har som mål at udvikle en lærende organisation, hvor det handler om at skabe et frugtbart læringsmiljø internt på skolen og drage fordel af de ressourcer, der allerede findes blandt ledere, lærere, administrativt personale og elever. Lærernes kompetenceudvikling vil i høj grad blive koblet op på lærerteams, hvad enten de er organisatorisk forankrede eller etableret ad-hoc. Det udelukker naturligvis ikke brug af eksternt udbudte efteruddannelsesaktiviteter, som i stort omfang findes på lokalt, regionalt og nationalt niveau. De skal blot på systematisk vis relateres til lærernes arbejdspraksis og skolens overordnede udviklingsplan.
Ledelsen skal derfor i samarbejde med lærerne fastlægge en strategi for en skolebaseret kompetenceudvikling. Strategien kan bestå af fire elementer: Behovsanalyse, kompetenceplan, videndeling og evaluering. De fire elementer beskrives i det følgende, og figur 4.3 giver en oversigt over de emner, der vil blive berørt undervejs.
Figur 4.3: Den lærende lærer
Kilde: Strategisk Netværk.
Behovsanalyse: Ledelsen skal tilvejebringe et overblik over de eksisterende kompetencer i skolens organisation. Samtlige medarbejdere skal involveres, da en vellykket organisatorisk læring kræver, at alle ressourcer er i spil. Måske har sekretæren deltaget i mange IT-kurser og dermed opnået en viden, som kan komme en lærer til gavn. For at tilvejebringe dette overblik tages følgende værktøjer i anvendelse:
Lærerne skal udvikle og vedligeholde en personlig portfolio, som blandt andet kan indgå i deres forberedelse til medarbejdersamtalerne. Den elektroniske portfolio udgør en faglig og pædagogisk reference for den enkelte lærer og kan indeholde følgende elementer:28
Kompetenceplan: Skolen kan organisere kompetenceudviklingen på flere måder, men det er som tidligere nævnt centralt, at der etableres en synlig sammenhæng mellem den formelle kompetenceudvikling og skolens praksis. Lærernes efteruddannelse skal i højere grad integreres i deres dagligdag. IT-kompetencen er særligt interessant i Det Virtuelle Gymnasium og er den af de tidligere nævnte kompetenceområder, som de fleste lærere har størst behov for og er interesserede i at opøve.
Skolen har overordnet set tre valgmuligheder, når det drejer sig om at udvikle lærernes IT-kompetencer, hvoraf den sidste kombinerer fordelene ved de to første:
Tilsvarende modeller for kompetenceudviklingen kan tænkes i forbindelse med undervisning og samarbejde, hvor særligt erfarne eller interesserede lærere underviser kolleger. Andre muligheder er regionale studiekredse eller praktik i virksomheder og på universiteter. I forbindelse med samarbejdskompetencen i lærerteams kan ekstern supervision være en konstruktiv løsning, da det kan være lettere at involvere personer uden for skolen, hvis der opstår samarbejdsproblemer. Ekstern supervision kan dog også have et positivt udgangspunkt, idet lærerteamet kan invitere en udefrakommende til at overvære og give feedback på teamets undervisning.
Videndeling: Videndeling skal først og fremmest ske i de organisatorisk forankrede eller ad-hoc nedsatte teams, hvor lærerne udveksler erfaringer og ny viden. Der skal ligeledes oprettes virtuelle konferencer, hvor lærerne kan se kollegernes gode råd, digitale læringsmidler og undervisningsforløb. Endvidere vil det være hensigtsmæssigt, at lærerne eller lærerteams engang imellem formidler deres erfaringer i pædagogisk råd, hvor kolleger kan bidrage med løsningsforslag til forskellige faglige og pædagogiske problemstillinger.
Evaluering: Medarbejderudviklingssamtalerne er en væsentlig aktivitet i bestræbelserne på at evaluere og løbende justere kompetenceudviklingsstrategien. Samtalerne giver således mulighed for at kombinere skoleledelsens planer om medarbejdernes udvikling med deres egne ønsker og forventninger. Det er ligledes vigtigt at gennemføre systematiske evalueringer af såvel interne som eksterne efteruddannelsesaktiviteter i for eksempel de virtuelle konferencer.
Specialisering, lærerteams og kompetenceudvikling stiller store krav til den organisatoriske fleksibilitet og de tidsmæssige ressourcer. Kravene kan i nogen udstrækning imødekommes ved hjælp af skemastrukturen i Det Virtuelle Gymnasium. I kraft af årsnormen og de virtuelle timer giver strukturen forbedrede muligheder for, at lærerne kan bytte lektioner, afholde et større antal lektioner i blokke o.l. Ledelsen og lærerne kan også fastlægge nye rammer for arbejdets tilrettelæggelse. For eksempel kan lærerne i en periode have en arbejdsuge, hvor der bruges tre dage på undervisning, en dag på lærerteams og en dag på efteruddannelse eller specialopgaver.
De fysiske og teknologiske rammer har afgørende betydning for omstillingen mod Det Virtuelle Gymnasium. Den nye undervisningspraksis stiller krav til bygninger og lokaler, og en fleksibel indretning af skolerummet fremmer i sig selv lærernes frihed til at vælge mellem forskellige pædagogiske principper. I Det Virtuelle Gymnasium er elevers og ansattes adgang til en veludbygget IT-infrastruktur tilsvarende vigtig. Informationsteknologiens potentiale som undervisningsredskab og kommunikationskanal skal udnyttes ved at skabe virtuelle rum for skolens aktiviteter. Perspektivet er, at eleverne har adgang til skolens ressourcer på en langt mere fleksibel måde. Skolens tids- og stedbundne rammer får reduceret betydning til fordel for aktiviteter, der befordrer elevernes arbejde og læring, uanset om eleven opholder sig på skolen eller i hjemmet.
Hensigten med at udvikle infrastrukturen på skolerne er at skabe en funktionalitet, der forbedrer mulighederne for at tilrettelægge de faglige aktiviteter på andre måder end ved lærerstyret klasseundervisning. En gunstig infrastruktur kan i sig selv være et dynamisk element, som motiverer lærere og elever til at udvikle undervisnings- og arbejdsformer. En moderne infrastruktur kan dog også bruges til at forbedre og videreudvikle den traditionelle klasseundervisning og individuelle forberedelse.
Formålet med at udvikle skolernes infrastruktur kan sammenfattes i tre forhold, der hver især tilfører undervisningen udvidede kvaliteter. Infrastrukturen skal således facilitere, at:
Derudover skal især den teknologiske infrastruktur fremme lærernes arbejde og videndeling med hensyn til at producere og gennemføre virtuelle undervisningsforløb. Skolens infrastruktur skal derfor optimeres på tre områder:
Etableringen eller udbygningen af et allerede eksisterende netmiljø spiller en afgørende rolle, hvis målsætningerne om en ændret undervisningspraksis i Det Virtuelle Gymnasium skal realiseres. Netmiljøet består i hovedsagen af skolens intranet og hjemmeside samt de faciliteter, som er alment tilgængelige for brugere af skolens computere. Derudover omfatter netmiljøet tværgående virtuelle miljøer oprettet i samarbejde med eksterne parter, eksempelvis med henblik på erfaringsudveksling og videndeling.
I Det Virtuelle Gymnasium skal netmiljøet indeholde en lang række faciliteter, der spejler og udbygger de almindelige funktioner på en gymnasieskole. I det følgende listes de væsentligste faciliteter, der i deres konkrete udformning kan være delvist overlappende:29
I Det Virtuelle Gymnasium danner netmiljøet ramme om en væsentlig del af aktiviteten på skolen. Derfor er det vigtigt, at en række generelle krav er opfyldt i valget af løsningsmodel. Miljøet skal således kunne benyttes, uden at brugerne har behov for en længerevarende oplæring. I miljøet skal der ligeledes være adgang til onlinesupport samt hjælpefunktioner, hvor brugerne kan få støtte til at overkomme eventuelle problemer. Funktioner og informationer skal være tilgængelige også uden for skolen, og det stiller krav om generel datasikkerhed. Endvidere skal netmiljøet fungere som portal for den enkelte elev og lærer med en personligt tilpasset startside, ligesom den æstetiske udformning ideelt bør afspejle den pågældende gymnasieskoles kultur og profil.
Som base for undervisning skal netmiljøet - eller netlæringssystemet - indeholde både standardprogrammel og programmel med specifik relation til undervisningssituationer.31 Basen skal give lærere og elever optimale muligheder for helt eller delvist at gennemføre undervisningsforløb via nettet. Det vil være hensigtsmæssigt, at systemet fremtræder som en samlet og integreret base, men det har en højere prioritet, at systemet indeholder de nødvendige og ønskværdige funktionaliteter. Derfor kan det være nødvendigt at sammensætte det af flere uafhængige programdele med forskellige brugergrænseflader. Mangfoldighed af redskaber og brugergrænseflader kan gøre det mere krævende at beherske systemet, men det vurderes kun at udgøre et mindre problem, da eleverne allerede fra folkeskolen vil være vænnet til forskellige systemer med forskellige brugergrænseflader. Der kan tværtimod argumenteres for, at varierede brugergrænseflader i sig selv medvirker til at øge elevernes generelle IT-kvalifikationer, fordi de lærer at beherske forskellige systemer.
Netmiljøet i Det Virtuelle Gymnasium skal tillige fungere som skolens virtuelle ansigt udad- og indadtil samt som base for lærernes videndeling og samarbejde. En række af de nødvendige og ønskede funktionaliteter i netlæringssystemet vil kunne anvendes til at imødekomme disse behov. Det kræver blot, at der oprettes mapper, konferencer, tavler, hjemmesider m.v., der retter sig mod skolen som helhed og ikke mod den specifikke undervisning.
I Det Virtuelle Gymnasium vil der således være behov for netbaserede faciliteter til følgende opgaver og funktioner:
Det er muligt at benytte et kommercielt udviklet netlæringssystem som for eksempel FirstClass, ClassFronter og Blackboard til at opbygge en væsentlig del af den ønskede funktionalitet i netmiljøet. Markedet for netlæringssystemer er forholdsvist ungt, og det er derfor præget at et meget stort antal produkter uden dominerende producenter. Samtidig er markedet meget dynamisk med løbende frigivelse af nye versioner med udvidede funktionaliteter. Det er derfor ikke muligt at pege på et bestemt system som det bedste valg.32
I Det Virtuelle Gymnasium skal elever og lærere have fleksibel adgang til IT. Behovet for IT-udstyr kan formuleres meget simpelt: Enhver bruger skal have adgang til en netværksforbundet arbejdsplads med nødvendige applikationer i en hvilken som helst situation, hvor det er nødvendigt og hensigtsmæssigt. Det stiller store krav til skolens hardware og software:
Det er ikke muligt at give et udtømmende overblik eller udfærdige udførlige indkøbslister over nødvendigt IT-udstyr, da løsningsmulighederne er uendelige og konstant forandres. Der rejses i stedet en række principielle diskussioner, som må føres på den enkelte skole med henblik på at få et solidt beslutningsgrundlag for indkøb af teknologi. Valgene afhænger blandt andet af skolens nuværende IT-udstyr og de strategier, der eventuelt foreligger i det pågældende amt. Skolen skal løbende træffe beslutning om indkøb, drift, vedligeholdelse og udvikling af IT-udstyr, og derfor er der behov for at etablere en IT-organisation.
Det første skridt er at nedsætte et IT-råd eller eventuelt lade IT være en fast opgave for et allerede eksisterende råd, hvor ledelse, lærere, administrativt personale og elever er repræsenterede. Hvis der nedsættes et særskilt IT-råd, skal beslutningskompetencen præciseres i forhold til ledelsen og andre organer på skolen. Rådet skal udarbejde en IT-plan og træffe de overordnede beslutninger vedrørende skolens IT-udstyr i overensstemmelse med den samlede udviklingsplan. Det vil være hensigtsmæssigt at udarbejde en statusoversigt over alt IT-udstyr på skolen, hvis en sådan ikke allerede eksisterer.
Rådet skal dernæst beslutte, om drift og vedligehold af såvel hardware som software skal outsources helt eller delvist til en ekstern virksomhed. Amtet kan ligeledes vælge at centralisere en række driftsopgaver for skolerne, hvilket for eksempel sker i Århus Amt. Fordelen ved centralisering eller outsourcing er først og fremmest, at der potentielt kan spares besvær og penge. Det amtslige IT-center eller IT-virksomheden har den fornødne ekspertise, der altid er til rådighed, og den enkelte skole skal ikke afsætte ressourcer til licensstyring, installering af programmer, servernedbrud o.l.
Ulemperne ved outsourcing er, at skolen ikke har kontrol over alle funktionaliteter. Det kan være, at skolen har særlige ønsker til en funktionalitet eller selv har udviklet et program, som man ønsker bibeholdt. Disse behov og ønsker kan imidlertid være meget vanskelige at håndtere for IT-virksomhederne.
Uanset om der vælges en løsning med outsourcing, er der behov for, at en lærer eller en anden medarbejder på skolen kan fungere som administrator og eventuelt kontaktperson for den eksterne virksomhed. Hvis alle opgaver udføres på skolen, skal administratoren være fuldtidsansat, da arbejdet vil være meget omfattende. Administratoren kan også fungere som koordinator for skolens webmaster, IT-vejledere og udviklere af digitale læringsmidler. Vejlederne skal både kunne løse tekniske problemer og vejlede lærerne i deres faglige og pædagogiske IT-anvendelse. Administratoren og vejlederne vil kunne vurdere hardware og digitale læringsmidler. Især det sidste bliver en vigtig opgave, fordi der nødvendigvis skal prioriteres mellem de forskellige faggruppers ønsker til programmel. De elever, der har stor erfaring med og interesse for IT, vil med fordel kunne involveres som tekniske IT-vejledere.
De principielle diskussioner vedrørende valg af hardware vil primært fokusere på, hvilken type computere skolen skal satse på. Valget står mellem stationære kontra bærbare computere. Det er ikke muligt entydigt at pege på, hvad der er den bedste løsning. For en løsning med stationære arbejdspladser i forhold til bærbare computere taler:
For en løsning med bærbare computere i forhold til stationære taler:
Der er således fordele og ulemper forbundet med både en stationær løsningsmodel, hvor eleverne deles om et antal computere på skolen, og en bærbar løsning med individuelle computere til alle. I sidste ende afhænger valget af løsning af skolens faglige og pædagogiske krav til fleksibilitet og karakteren af IT-anvendelse.
Uanset valg af stationære kontra bærbare computere skal skolens bygninger være udstyret med kabling eller trådløse sendere, der muliggør netforbindelse til enhver computer i alle tænkelige situationer.
Tavle og overheadprojektor har haft en fremtrædende plads som formidlende medier i den traditionelle klasseundervisning. Det er oplagt at lade computeren overtage disse opgaver, da dens multimediefunktionaliteter er langt stærkere end tavle og statiske overheadbilleder. Computeren kan formidle tekst, billeder og lyd, og specielt mulighederne for interaktivitet gør mediet stærkt. Computeren kan endvidere hente uanede mængder af information direkte ind i klasselokalet. Teknikken muliggør samtidig, at de informationer, der skabes i undervisningssituationen i form af notater på tavle m.v., kan fastholdes og distribueres til deltagerne. Disse muligheder skal trækkes ind i klasseværelset. Det kræver, at ethvert klasseværelse udstyres med computer, computerkanon med tilknyttet whiteboard eller whiteboard med mulighed for direkte projektion af computerens skærm.
Foruden udstyr i klasselokalerne vil det være hensigtsmæssigt at indrette værksteder eller studiecentre, hvor andet såkaldt periferiudstyr er til stede i tilstrækkeligt omfang. Det drejer sig om kameraer (video og foto), scannere, printere, dataopsamlingsudstyr, datastyringsudstyr, musikudstyr, lydudstyr, videoredigeringsudstyr og udstyr til video- og telekonferencer.
Digitale læringsmidler er naturligvis vigtige i et virtuelt gymnasium, fordi de kan støtte elevernes faglige indlæring på skolen eller i hjemmet. Billeder, lyd, simulation m.v. kan eksempelvis lette forståelse og indlæring, og eleverne kan gøre brug af elektronisk vejledning i forbindelse med deres hjemmearbejde. Digitale læringsmidler findes imidlertid i mange udformninger, prisklasser og faglige sammenhænge.
Der kan identificeres to centrale udfordringer i forbindelse med digitale læringsmidler: Dels skal skolens IT-råd i samarbejde med ledelse og lærerkollegium lægge en strategi for indkøb og produktion af læringsmidlerne. Dels skal alle lærere gøre en indsats for, at skolen holdes ajour med den teknologiske udvikling inden for de forskellige fag. Prioritering og indkøbsansvar må af praktiske grunde placeres i det råd, der træffer beslutninger om IT. Rådet skal tage stilling til skolens indkøb eller brug af:
Der findes i større eller mindre udstrækning fagspecifikke programmer til alle fag, og der udvikles løbende nye programmer. Mange fag er ikke nødvendigvis afhængige af, at programmerne er udviklet til en dansk målgruppe. Det gælder eksempelvis fagene fysik, matematik og musik, hvor emner, tegn og symboler er internationale. Der findes ligeledes multimedieprodukter med bud til så godt som samtlige fag. Produkterne har ofte bud til flere fag og kan derfor benyttes i tværfaglige forløb. For multimedieprodukternes vedkommende er der større behov for dansk udviklede produkter, da der sker en pædagogisk og kulturel bearbejdning af det faglige stof. Producenterne er som hovedregel de forlag, der i forvejen udgiver bøger til undervisningsformål. Ifølge uddannelseschef Leo Højsholt-Poulsen, UNI-C, ses der en stigende tendens til, at skolerne fravælger de forlagsproducerede multimedieprodukter. En afgørende årsag er, at kombinationen af høje udviklingsomkostninger og et lille marked skaber høje priser. En form for central medfinansiering betragtes derfor som nødvendig, hvis der fortsat skal være et tilfredsstillende udbud af professionelt udviklede multimedieprodukter til undervisningsbrug i Danmark.
De IT-erfarne lærere foretrækker at producere deres eget multimediemateriale ved hjælp af forfatterværktøjer, præsentationsprogrammer eller programmer til hjemmesideredigering. Lærerne indarbejder for eksempel tekst, Internethenvisninger, foto, filmklip, lyd, grafik eller materiale fra betalingsbelagte Internetsider. På den måde får eleverne digitale læringsmidler, der er skræddersyet til undervisningen. Materialernes målrettede indhold og form kan siges at opveje de forlagsproducerede produkters professionalisme i layout og tekniske finesser.
Som supplement til de fagspecifikke programmer og multimedieprodukter findes der på Internettet en stor mængde gratis eller billigt software og småprogrammer, som kan anvendes i undervisningen. Det kan især de naturvidenskabelige fag drage nytte af, da mange af programmerne drejer sig om visualisering eller simulation af stof i denne faggruppe.
Der findes mange gode kilder, hvor lærere, elever og IT-råd kan søge inspiration om digitale læringsmidler og fagrelevante databaser. De vigtigste er:
En systematisk integration af IT i undervisningen samt en ændret undervisningspraksis har i høj grad konsekvenser for den fysiske indretning af gymnasieskolerne. Bygningerne bør tilbyde en funktionalitet, der understøtter de faglige og pædagogiske mål for undervisningen på tilsvarende måde som IT-infrastrukturen. Der er en tæt vekselvirkning mellem den bygningsmæssige indretning og skolens pædagogiske og sociale liv. Derfor bør en vurdering af de fysiske rammer og en plan for eventuelle forbedringer indgå som et naturligt led i bestræbelserne på at skabe et gunstigt læringsmiljø på den enkelte skole.
IT-anvendelse og elevaktiverende undervisnings- og arbejdsformer påvirker kravene til de fysiske rammer på forskellige måder:
Undervisningslokaler skal ideelt set have en størrelse, der giver rum til andre tilrettelæggelsesformer end lærerstyrede foredrag og klassediskussioner. De typiske klasselokaler på 60 kvadratmeter eller mindre er for små som ramme for begrænsede gruppearbejder og andre elevstyrede aktiviteter, der kræver ommøblering eller omgruppering. Det vil endvidere være ideelt med et mindre antal computerarbejdspladser i hvert lokale, så IT fleksibelt kan inddrages i undervisningen efter behov. I fremtiden bør klasselokaler til 28 elever have en størrelse på mellem 87 og 117 kvadratmeter, alt efter om det er rektangulært eller kvadratisk.34
I fremtiden vil der - som hovedtendens - være behov for færre klasselokaler og flere lokaliteter til elevernes individuelle eller gruppebaserede arbejde. Der vil således på mange skoler være et potentiale for en ændret rumudnyttelse ved at nedlægge klasselokaler og nyindrette dem til andre formål. Gang- og opholdsarealer kan i mange tilfælde ligeledes nyindrettes med afskærmninger og arbejdspladser, så de egner sig til studieaktiviteter. Med mobile møbler og rumadskillelser er det muligt at indbygge en fleksibilitet i skolens fysiske indretning, der udvider anvendelsesmulighederne af de eksisterende kvadratmetre.
Den integrerede anvendelse af IT i undervisningen kan i sig selv bidrage til en øget fleksibilitet i lokaleanvendelsen. Dels fordi IT i en vis udstrækning reducerer behovet for dedikerede faglokaler, hvis opslagsværker, ordbøger, kort og plancher er tilgængelige i elektronisk form og kan anvendes og projiceres op i ethvert lokale med arbejdsstationer, computerkanon eller elektronisk tavle. Dels fordi elever og lærere i mange tilfælde ikke behøver at opholde sig på samme sted for at deltage i de igangværende undervisningsaktiviteter. Det må således forventes, at både lærere og elever henlægger en del af skolearbejdet til den netopkoblede computer i hjemmet. På Mobil@Gymnasiet og IT-Gymnasiet i Stockholm har man reduceret lokalebehovet med 50 pct. som følge af, at eleverne arbejder hjemme to til tre dage om ugen. I Det Virtuelle Gymnasium lægges der ikke op til en tilsvarende indskrænkning af elevernes skemalagte tid på skolen. De svenske erfaringer viser imidlertid, at virtuelle undervisningsformer frigiver lokaleressourcer og åbner nye muligheder for en anden indretning og udnyttelse af skolens bygninger og lokaler.
Det første skridt i forbindelse med en skoleombygning er at udarbejde en helhedsplan, der strækker sig over en længere tidsperiode. Den enkelte skole råder ikke over tilstrækkelige økonomiske midler til at gennemføre en gennemgribende modernisering af hele bygningsmassen på én gang, og derfor vil det være hensigtsmæssigt at planlægge ombygningen i faser.
Helhedsplanen kan tage udgangspunkt i begrebet Open Learning Center (OLC), som indebærer en pædagogisk synsvinkel på bygnings- og lokaleindretning. I et OLC lægges der vægt på at kombinere fysiske rammer, mangeartede informationskilder samt menneskelige og teknologiske ressourcer til gavn for elevernes selvstændige læreprocesser.35
OLC defineres typisk som en facilitet til informationssøgning og selvstudier, hvor lokaliteten ligger i eller i tilknytning til skolens bibliotek. En sådan facilitet betegnes ofte som et studiecenter. OLC betragtes her som et appendiks eller supplement til resten af skolen, hvor der varetages understøttende funktioner i forhold til den egentlige undervisning. Der kan for eksempel tilbydes lektiehjælp, støtteundervisning og andre former for studieværkstedstimer. OLC kan være en skrivestue, et IT-værksted eller en teknologiseret udgave af det gængse bibliotekstilbud, hvor bibliotekarer, lærere og andre facilitatorer på afgrænsede tidspunkter underviser eller vejleder eleverne.
Et OLC kan også have karakter af et udvidet studiecenter, der betragtes som en integreret del af skolen. I denne model fungerer studiecentret som et alternativ til andre læringsrum. Studiecentret råder således over lokaler og teknologi, der giver mulighed for individuel fordybelse, gruppearbejde, forelæsninger for flere klasser, video- og telekonferencer, computerbaseret klasseundervisning m.v. Studiecentret er med andre ord blevet en facilitet, der understøtter undervisnings- og arbejdsformer, som med fordel kan lægges uden for det traditionelle klasse- eller faglokale. Modellen stiller derfor store krav til fleksibel indretning og placering på skolen, hvis studiecentret skal være et reelt alternativ i lærernes planlægning af, hvor undervisningsaktiviteter bedst finder sted. Kravene til menneskelige ressourcer er ligeledes høje, da eleverne skal kunne trække på lærere, bibliotekarer og IT-vejledere inden for en længere åbningstid. Centret skal således fortsat tilbyde særlige services til både lærere og elever, og der kan eventuelt arrangeres supplerende aktiviteter til den egentlige undervisning, eksempelvis foredrag, udstillinger m.v.
Endelig kan man forestille sig en tredie model, hvor et OCL ikke betragtes som en særlig lokalitet på skolen, men hvor hele skolen opfattes og indrettes som et åbent læringsmiljø med en bred vifte af ressourcer og rum til studie- og undervisningsaktiviteter. I dette tilfælde vil der ikke være langsigtede skemaplaner for, hvor undervisningen i den enkelte klasse skal foregå. Valget af lokalitet indgår da ligesom valg af tilrettelæggelsesform i lærerens faglige og pædagogiske overvejelser om, hvordan elevernes indlæring fremmes bedst og med hvilke redskaber. Principielt står alle lokaler og ressourcer frit tilgængelige for alle fag, og lærerne foretager løbende reservationer i henhold til de planlagte undervisningsforløb. Hvis man fortsat ønsker funktioner og aktiviteter som supplement til den egentlige undervisning, skal de altså tilrettelægges og gennemføres uden tilknytning til en bestemt lokalitet på skolen. Der bliver derfor ikke de samme muligheder for at skabe et koncentreret studiemiljø som i en model med et fysisk afgrænset studiecenter.
De enkelte gymnasieskoler har forskellige forudsætninger for at udvikle de fysiske rammer, så lærere og elever får fleksible muligheder for at benytte egnede rum til undervisnings- og studieaktiviteter med anvendelse af IT. Arkitektur, bygningskonstruktioner, planløsninger m.v. sætter naturlige grænser for, hvilke løsninger det er muligt at gennemføre i de eksisterende bygninger. Et simpelt forhold som behovet for at kunne afgrænse og aflåse områder med kostbart udstyr kan have afgørende betydning for valg af løsningsmodel.
Som udgangspunkt bør faglige og pædagogiske målsætninger for den bygningsmæssige funktionalitet dog være styrende for skolernes planer for ombygning og nyindretning. I langt de fleste tilfælde vil det sandsynligvis være muligt at finde løsningsmodeller, der skaber sammenhæng mellem udvikling af undervisningspraksis og undervisningslokaler.
I næste kapitel opstilles en trestrenget strategi for skolernes omstillingsproces med Det Virtuelle Gymnasium som pejlemærke.
23) Dronninglund Gymnasium, Forsøgsrapport 1999-2000, 2000. FIKS er en forkortelse af Fleksibelt IT-integrerende KompetenceSystem. Modellen er udarbejdet af forskningsleder Bent B. Andresen, Danmarks Pædagogiske Universitet, til undervisere, der skal planlægge fleksible, IT-baserede undervisningsforløb. Bent B. Andresen, E-læring - en designhåndbog, 2000.
24) Erik Prinds, Rum til læring, 1999.
25) Listen er opstillet med inspiration fra Viborg Amtsgymnasiums kompetenceplan (www.vibamt.dk/gym/vag) og adjunkt Jens Bencke, adjunkt Hans Henrik Hansen og lektor Bjarne Wahlgren, Gymnasiedidaktik, 1981.
26) I hhx og htx er der
på forsøgsbasis udarbejdet elektroniske eksamensopgaver
i fire
skriftlige fag. Steen Lassen, IT og eksamen, Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse 2/2000.
27) I 1995 blev der gennemført
en ledelsesreform i gymnasierne, hvor der blandt andet
blev indført teamledelse på alle skoler. En teamledelse
udgøres af rektor, den ledende inspektor og øvrige inspektorer.
Gymnasieskolernes Lærerforening og Cowi, Med et ben i hver lejr,
2001.
28) Brian Kjær Andreasen og Anette Kolmos, Undervisningsportfolios på højere uddannelsesinstitutioner, 1999.
29) Listen er opstillet med inspiration fra det arbejde, som Center for Fleksibel Voksenundervisning har udført med hensyn til at udvikle en platform for virtuel undervisning for VUC.
30) I dag er produktionsværktøjer som tekstbehandling og regneark som regel installeret på den enkelte PC - og betragtes derfor ikke umiddelbart som en netværksbaseret funktionalitet. On-line programmel spås imidlertid en stor fremtid som softwareløsning. Løsningen hedder ASP (Application Service Provider), som fungerer i lighed med pay-per-view tv. Det indebærer, at elever og lærere efter behov tapper programmer fra Internettet eller via en IT-leverandør og betaler for det faktiske forbrug.
31) I den 3. faglige rapport med titlen Organisation og IT i Det Virtuelle Gymnasium beskrives de funktioner, som skal være til stede i netmiljøet.
32) Vurderingen af netlæringssystemer er gennemført af Orla Møller, fagkonsulent for datalogi. En gennemgang af fire udvalgte systemer findes i den 3. faglige rapport.
33) På Arbejdstilsynets hjemmeside (www.kontor.at.dk) om arbejdsmiljø på kontorer kan man læse om skærmbekendtgørelsen. Der står, at medarbejdere højst må arbejde to timer dagligt ved en computer, hvor tastaturet ikke kan skråtstilles og adskilles fra skærmen.
34) Undervisningsministeriet, Skolebyggeri nu og i fremtiden, 1998.
35) Undervisningsministeriet, Det åbne læringscenter, 2000.
Denne side indgår
i publikationen "Organisation og IT i Det Virtuelle Gymnasium" som kapitel
4 af 5
© Undervisningsministeriet 2002