 |
 |
Bilag 1:
Statusskema med aktivitetsoversigt
Statusskemaet indeholder en beskrivelse af de aktiviteter, der skal
gennemføres for at realisere modellen for Det Virtuelle Gymnasium.
I statusfasen skal skolen markere de aktiviteter ud for de seks modelelementer,
som den allerede har gennemført. På den måde vil det klart fremgå, hvilke
aktiviteter skolen mangler at gennemføre på sin vej mod Det Virtuelle
Gymnasium.
Modelelementer - Aktiviteter
Undervisning
Tilrettelægge undervisningen i forløb:
- Udvikle elektronisk skema til at udarbejde forløbsbeskrivelser.
Skemaet skal give lærerne mulighed for at indtaste oplysninger om
forløbets navn, fag, klasse, lærer, formål, læringsprincipper, resultatkrav,
proceskrav, organiseringsformer og evaluering.
- Udvikle faglige og tværfaglige undervisningsforløb.
- Oprette elektronisk kartotek over udarbejdede forløbsbeskrivelser.
Organisere undervisningen i et virtuelt rum:
- Etablere og vedligeholde elektronisk rum i form af hjemmeside,
konference o.l. for hvert fag i hver klasse samt for tværfaglige forløb.
De elektroniske rum skal hver især indeholde oplysninger og informationer
om fagets mål og perspektiver, forventninger til elevernes kompetencer
ved afslutning af faget, plan for de faglige emner, som eleverne
skal arbejde med i løbet af året, retningslinier for elevernes indflydelse
på undervisningen, forløbsbeskrivelser, oversigt over det faglige
stof og sammenhængen mellem monofaglige og tværfaglige emner i årets
løb, notemappe og logbøger, plan for evaluering af den samlede undervisning,
herunder metode og kriterier samt en beskrivelse af eksamensformer
og -krav.
Udvikle undervisningsrummet ved at:
- Udvikle interaktive læringsobjekter til målrettet at skabe forskellige
tilgange til det faglige felt.
- Teste elevernes viden inden for et fagligt felt før en konfrontationstime
ved hjælp af små tests eller spørgsmål, som de besvarer elektronisk.
- Effektivisere forberedelsen til konfrontationstimer ved at benytte
muligheden for elektronisk kommunikation med elever.
- Anvende elevernes skriftlige input eller opgavebesvarelser til at
perspektivere og arbejde videre med stoffet.
- Give mulighed for, at eleverne kan formidle deres arbejde fra trænings-
og studierummet ved hjælp af multimedieproduktioner.
- Illustrere det faglige stof i konfrontationstimerne ved hjælp af
computerkanon og gennemgå vanskelige områder med udgangspunkt i elevernes
elektroniske opgaver og øvelser.
- Overføre tavlenoter til den elektroniske notemappe.
- Lade eleverne skiftes til at udfylde logbøger fra konfrontationstimerne
og gøre dem tilgængelige på klassens konferenceeller hjemmeside.
Udvikle træningsrummet ved at:
- Etablere og give eleverne adgang til et virtuelt træningsrum med
fagspecifikke programmer, spil, cases, øvelser, opgaver samt links
til fagligt baggrundsstof, databaser m.v.
- Gennemføre virtuelle naturvidenskabelige forsøg via kontakt med
universiteter eller forskningsafdelinger i virksomheder.
- Give eleverne mulighed for at gennemføre parløbstræning med andre
elever, eventuelt på tværs af skoler, via email, chat, diskussionsfora
og webcams. Eleverne kan for eksempel lave grammatiske træningsopgaver
til hinanden eller skrive videre på hinandens historier m.v.
- Afsætte tid til processkrivning for at øge elevernes udbytte af
skriftlige opgavebesvarelser. Læreren giver feedback, eventuelt ved
hjælp af en elektronisk rettenøgle.
- Yde hjælp til elevernes træning via elektronisk asynkron kommunikation.
Eleverne kan hente hjælp i vejledninger og trin-for-trin gennemgang
af opgaver i det virtuelle træningsrum.
- Lade eleverne teste deres viden og færdigheder før eller efter træningen
ved hjælp af programmer eller testspørgsmål. På den måde kan træningen
målrettes den enkelte elev.
Udvikle studierummet ved at:
- Give eleverne mulighed for at anvende IT-baserede samarbejds- og
projektstyringsværktøjer.
- Give eleverne mulighed for at finde samarbejdspartnere til projekter
på Internettet. Det kan være elever fra andre skoler eller lande,
forskere på videregående uddannelser m.fl. Eleverne kan ligeledes
kommunikere med virksomheder og institutioner, der bistår dem med
at definere opgaver eller hjælper med oplysninger og faciliteter.
- Give eleverne mulighed for at benytte Internettet til informationssøgning
og kontakt til relevante kilder, der kan bidrage til projektarbejdet.
- Give eleverne mulighed for at kommunikere og udveksle arbejde med
hinanden eller med elever fra andre skoler og lande via email, fælles
konferencesider eller videokonferencer.
- Give eleverne mulighed for at anvende multimedieprogrammer til
at formidle projektresultater, som også offentliggøres på klassens
konference- eller hjemmeside.
- Give eleverne mulighed for at anvende elektroniske logbøger til
at dokumentere, hvordan deres arbejdsprocesser forløber, hvilket materiale
der er anvendt m.v.
Skemastruktur
Indføre virtuelle undervisningstimer i minimum 10, 15 og 20 pct.
af fagenes samlede timetal i henholdsvis 1., 2. og 3.g. De virtuelle
undervisningstimer er kendetegnet ved, at:
- Vilkårene for elevernes mødepligt ændres, idet de kan arbejde
med det faglige stof uafhængigt af tid og sted.
- Kommunikationen mellem lærer og elev foregår via Internettet.
- Eleverne arbejder selvstændigt med IT-værktøjer i læringsøjemed
eller arbejder projektorienteret.
Indføre studieværkstedstimer på alle tre årgange, som er kendetegnet
ved, at:
- Være forbeholdt mentorordningen samt arbejde med elevernes arbejds-
og studieteknikker, herunder deres IT-kvalifikationer.
- Timerne tages fra den samlede timeramme.
- Klassens lærere planlægger timerne, så aktiviteterne naturligt indgår
i samt skaber sammenhæng mellem fagene. Studieværkstedstimerne kan
også tilrettelægges i en række sammenhængende forløb eller enkeltvis
som supplement til faglige eller tværfaglige forløb.
- Lærerne beslutter, om eleverne skal være tilstede på skolen, eller
om der kan arbejdes virtuelt.
Organisere tværfaglige temaer, som er kendetegnet ved, at:
- De hver især dækker en bestemt periode af det treårige forløb,
og der afvikles et projektforløb under hvert tema.
- De skal sikre, at der sker en koordination på tværs af fag og lærere,
så alle relevante fag bidrager til det overordnede tema i en given
periode.
- Udgøre en ramme, der er retningsgivende for lærere og lærerteams
i deres planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen for den
enkelte klasse og årgang. Der er altså ikke tale om emneorienterede
temaer i traditionel forstand som udgangspunkt for et fagligt samspil
mellem fagene.
- Eleverne i løbet af uddannelsen får lejlighed til at fordybe sig
i både samfundsorienterede, kulturelle og naturvidenskabelige emner
og problemstillinger som led i deres almendannelse.
- Lærerne kan arbejde med følgende semestertemaer i det treårige forløb:
Studie- og arbejdsmetoder (introduktionsforløb), kommunikation og
samarbejde, internationalisering, naturvidenskabelig sammenhæng og
perspektivering, samfunds- og kulturforståelse samt fordybelse og
selvstændighed.
Udarbejde klassens kompetenceplan, som er kendetegnet ved, at:
- Den skal sikre systematik i elevernes opbygning af faglige, almene,
sociale og personlige kompetencer under hensyntagen til progression.
Progressionen i kompetenceplanen kan beskrives ved en række dimensioner:
Fra fastlagt til selvvalgt opgavebeskrivelse, fra emneorienteret til
problemorienteret opgavebeskrivelse, fra formel til funktionel tværfaglighed,
fra tilstedeværelseskrav til selvvalgt arbejdssted og -tid, fra klassebaseret
til fri gruppedannelse på tværs af klasser, skoler eller lande.
- Lærerne på tværs af fag og årgange koordinerer undervisningen i
forhold til arbejds- og studieteknikker, tværfaglige forløb, skriftlig
arbejdsbyrde, større projekter, eksamenstyper m.v. Ved hjælp af kompetenceplanen
koordineres tillige mentorsamtaler og studieværkstedstimer.
- Den supplerer en plan for den enkelte elevs kompetenceopbygning,
som eleven skal udarbejde og følge op på i samarbejde med sin mentor.
Evaluering
Igangsætte mentorordning:
- Den enkelte elev skal have mulighed for at drøfte udbyttet af undervisningen
med en mentor. Drøftelsen skal både have et fremad- og bagudskuende
perspektiv, og elev og mentor skal mødes minimum én gang pr. semester.
- Som værktøj til mentorsamtalerne skal hver elev udarbejde og vedligeholde
en individuel studieplan, der redegør for elevens udviklingsmål og
uddannelsesønsker. Eleven skal ligeledes fastlægge mål for hans eller
hendes faglige, almene, sociale og personlige kompetencer. På den
baggrund fastlægges det, hvilke prioriteringer eleven har for arbejdet
i det førstkommende semester inden for rammerne af temaer og planlagte
undervisningsforløb.
- Opgave- og kompetencefordelingen mellem mentorer og studievejledere
skal præciseres.
Udvikle og vedligeholde portfolio og logbøger:
- Elevens portfolio er en elektronisk mappe, der indeholder følgende
elementer: Studieplan og aftaler med mentorer, valgte fag og kurser,
projektrapporter og andre faglige produkter, oversigter over arbejdsgangen
fra første idé til det endelige produkt, gennemførte tests og øvelser,
individuelle og gruppebaserede logbøger, beskrivelse af studieture
og ekskursioner, eksamensopgaver, udtalelser fra faglærere og mentor
samt karakterer. Elevens portfolio er først og fremmest et værktøj
til brug for selvevaluering.
- Logbogen skal fungere som en faglig dagbog, hvor den enkelte elev
beskriver, hvad vedkommende arbejder med i faget, hvad der er svært,
og hvilke spørgsmål der skal stilles til læreren. Logbogen er det
nærmeste, man kan komme en afdækning af læringsprocessen, og ved
at arbejde systematisk med værktøjet bliver eleverne bevidste om,
hvordan de lærer, og på hvilke områder de med fordel kan arbejde anderledes.
Systematisere organisatorisk læring:
- Udvikle virtuelle konferencer, som elever, lærere og ledelsen kan
bruge i forbindelse med erfaringsopsamling, videndeling, supervision
samt gennemførelse af forsøg og opstilling af udviklingsplan for skolen.
Konferencerne skal oprettes i netmiljøet, som alle på skolen har adgang
til. Indholdet kan for eksempel være: Faglig konference: Elever og
lærere skriver indlæg om emner og temaer, som de løbende støder på
i de enkelte fag og på tværs af fagene. Der kan også udveksles ideer
til at forbedre undervisningen, materialevalg o.l. Undervisningsforløb:
De enkelte undervisningsforløb skal ligeledes evalueres af elever
og lærere med hensyn til indhold, udformning og afvikling, så erfaringer
fra gennemførte forløb kan anvendes konstruktivt i udviklingen af
nye. Brainstorm: Elever, lærere, ledere eller andre med tilknytning
til skolen starter virtuelle brainstorms i en tidsafgrænset periode,
hvor andre inviteres til at sige deres mening eller komme med ideer
om et bestemt emne.
- Etablere organ med repræsentanter for elever, lærere og ledelse
til at behandle indlæg til de konferencer, der angår hele skolen.
Justere prøve- og eksamensformer:
- Når lærergruppen lægger en kompetenceplan for den enkelte klasse,
skal kompetencerne kobles med forskellige typer eksaminer, som eleverne
skal gennemføre i løbet af de tre gymnasieår. På den måde sikres
det, at eleverne opbygger en palet af eksamensformer, som varierer
i formål samt afspejler de anvendte undervisnings- og arbejdsformer.
- Projektgruppeeksamen og synopsiseksaminer skal anvendes i højere
grad.
- De IT-værktøjer, som eleverne normalt arbejder med i de enkelte
fag, skal indgå i opgaveløsninger til eksamen. Det kan for eksempel
være regnearksprogrammer og avancerede matematiske programmer. Eleverne
skal ligeledes have adgang til Internettet i flere mundtlige og skriftlige
eksaminer.
- Eleverne skal gives mulighed for at anvende IT som formidlingsværktøj,
hvilket især vil understøtte deres mundtlige fremstillingsevne og
skabe større grad af tryghed og sikkerhed i fremlæggelsessituationen.
- Hvis eleverne samarbejder med eksterne ressourcepersoner eller elever
fra andre skoler kan eksaminationen foregå ved hjælp af videokonferencer
og chat. En mundtlig eksamen kan også tage udgangspunkt i en samtale,
som eleven har ført via videokonference.
Ledelse og kultur
Tage initiativ til at formulere en lokal udviklingsplan:
- Planen skal beskrive skolens mål, strategier og handlingsplaner
for omstillingen hen imod Det Virtuelle Gymnasium og fungere som fælles
pejlemærke for skolens ansatte. Den skal derfor kunne kommunikeres
samt skabe engagement både internt og eksternt. Udviklingsplanen skal
tillige redegøre for, hvilke ressourcer skolen råder over i forbindelse
med omstillingsprocessen.
Gå i spidsen for skolens omstillingsproces:
- Ledelsen skal iværksætte en implementering af udviklingsplanen,
eksemplificere visionen med dens egne handlinger, følge op på udviklingsplanen,
fungere som sparringspartner for lærerne og løbende evaluere processens
resultater. Der er tale om en iterativ proces, da opgaverne ikke afsluttes
en gang for alle. Når målene i den første udviklingsplan er opfyldt,
skal der udformes en ny plan, som skaber afsæt for skolens anden omstillingsproces
og så fremdeles. Mål, strategier og aktiviteter skal således revideres
og genovervejes i takt med, at erfaringsgrundlaget udbygges.
Tage initiativ til at formulere værdigrundlag og spilleregler:
- Ledelsen skal fremhæve de værdier, normer og rutiner, der skal fungere
som fælles referenceramme for skolens overordnede udvikling. Skolekulturen
skal som helhed være udviklingsorienteret. Ledere, lærere og andre
ansatte skal være indstillet på at revidere hidtidige vaner og rutiner
i lyset af ændrede undervisningsmål og nye teknologiske muligheder.
- Den lærende kultur skal være kendetegnet ved åbenhed over for videndeling,
erfaringsudveksling og evaluering. Den skal understøtte den løbende
kvalitetsudvikling af undervisningen ved at tilvejebringe normer
og retningslinier for kollegial sparring og evaluering.
- Lærerne skal udøve en samarbejdskultur, der omfatter fælles udvikling,
planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningsforløb.
- Beslutningsgange og ledelsesformer skal være præget af dialog,
således at udviklingstiltag på institutionsniveau bæres af tilslutning
og engagement.
- Netbaseret dialog og samarbejde skal være et væsentligt kendetegn
ved kulturen. I den forbindelse skal der udarbejdes retningslinier
for kommunikation via nettet. De kan blandt andet omfatte forskrifter
for omgangsformer og fortrolighedshensyn, og for hvem der har adgang
til information. Retningslinierne bør afspejle skolens implicitte
og eksplicitte forskrifter for ansigt til ansigt kommunikation og
spredning af information.
Præcisere og formalisere opgave- og kompetencefordeling:
- Der skal tages stilling til og formuleres retningslinier for, hvordan
ledelsesteamet fordeler kompetence- og ansvarsområder imellem sig.
- Der skal formuleres normer og rutiner for det udvidede lærersamarbejde
med retningslinier for den indbyrdes ansvarsfordeling, arbejdsgange,
kommunikationsformer samt grænser for samarbejdets indflydelse på
den enkelte lærers frihed til at tilrettelægge undervisningen.
Lærerstab
Påbegynde arbejdsdeling med henblik på specialisering som:
- Underviser
- Netlærer
- Mentor
- Udvikler
- Klassekoordinator
Etablere tættere lærersamarbejde i lærerteams efter tre modeller:
- Den organisatoriske model, hvor lærersamarbejdet indbygges i en
formel struktur i form af lærerteams, der fungerer over længere tid.
- Den situationsbestemte model, hvor lærerne nedsætter ad-hoc teams,
der arbejder inden for et begrænset tidsrum og med en bestemt opgave.
- Den netværksbaserede model, hvor lærerne samarbejder virtuelt.
Tilrettelægge og gennemføre kompetenceudvikling på tre områder:
- IT: Lærerne skal besidde tekniske IT-kvalifikationer på et
niveau, der sætter dem i stand til at kommunikere, samarbejde og
tilrettelægge undervisningsforløb virtuelt. Det indebærer, at alle
lærere kan anvende programmer til tekstbehandling, regneark, præsentation
og hjemmesideredigering, forfatterværktøjer samt informationssøgning
på Internettet og i databaser. Endelig skal de systematisk opdatere
deres viden om nye teknologiske muligheder inden for fagene.
- Undervisning: Lærerne skal kunne producere digitale læringsmidler,
samle relevant digitalt materiale, tilrettelægge undervisningsforløb,
der integrerer virtuelle elementer, og formidle det hele i det virtuelle
netmiljø. Det indebærer blandt andet, at de kan identificere det faglige
stof, som egner sig til at blive formidlet via IT. Lærerne skal også
opøve en undervisningskompetence i relation til elevaktiverende undervisningsformer,
hvor især projektpædagogikken får stor betydning. De skal lære, i
hvilke faglige sammenhænge den type pædagogik egner sig, og hvilken
rolle de skal spille i undervisningen. Lærerne skal have forståelse
for arbejdsprocesserne i og mellem de tre læringsrum. De skal tillige
kunne undervise tværfagligt både formelt, hvor eleverne i nogle fag
arbejder med det samme emne, og funktionelt, hvor de arbejder med
et fælles problem i de aktuelle fag. Endelig skal lærerne beherske
forskellige evalueringsteknikker til at evaluere elevernes faglige
kompetencer og den gennemførte undervisning.
- Samarbejde: Lærerne skal trænes i kommunikation og samarbejde
for bedre at kunne varetage arbejdet som mentorer, indgå i lærerteams
og yde kollegial supervision.
Fastlægge strategi for skolebaseret kompetenceudvikling:
- Gennemføre behovsanalyse, hvor der skabes overblik over eksisterende
kompetencer i skolens organisation.
- Etablere udviklingsplan, hvor der er synlig sammenhæng mellem den
formelle kompetenceudvikling og skolens mål og praksis.
- Systematisere erfaringsudveksling og videndeling i tre fora på skolen:
1) De organisatorisk forankrede eller ad-hoc nedsatte teams, 2) virtuelle
konferencer, hvor lærerne kan læse kollegernes gode råd eller se deres
digitale læringsmidler og undervisningsforløb, og 3) møder i pædagogisk
råd.
- Evaluere kompetenceudviklingsstrategien med henblik på justering.
I den forbindelse indgår medarbejderudviklingssamtalerne som et vigtigt
værktøj.
Infrastruktur
Etablere eller udbygge netmiljø, som skal indeholde:
- Bibliotek/mediatek med adgang til at hente og gemme digitale tekster,
multimedier, undervisningsforløb, personlige filer m.v.
- Fagligt center med adgang til aktuelle faglige forløb, undervisningsplaner,
opgaver, logbøger, noter, lærervejledninger, diskussioner m.v. Det
faglige center omfatter det tidligere omtalte organisatoriske rum
samt de tre læringsrum.
- Planlægningsværktøjer, der gør det muligt for eleverne at strukturere
deres faglige aktiviteter.
- Informationscentral med nyheder, information, love og bekendtgørelser,
lærer- og elevbeskrivelser, fraværsstatistik m.v.
- Pædagogisk værksted med redskaber til at udforme digitale læringsmidler,
oprette, vedligeholde og rettighedsstyre egne faglige sider, udforme
undervisningsplaner, kontrollere elevaktiviteter m.v. Værkstedet
kan tillige give lærerne adgang til teknisk og pædagogisk støtte,
eksempelvis fra amtscentralen.
- Kommunikationscentral med faciliteter til samarbejde samt forskellige
former for udveksling og dialog.
- Produktionsværksted med et varieret udbud af programtyper til at
udforme opgaver, rapporter, oplæg, noter m.v. Administrationsenhed
med generel brugeradministration, rettighedsstyring, statistikgenerering
m.v.
- Enheden bør kunne kommunikere med skolens eksisterende administrationssystem.
Etablere en IT-organisation:
-
Der skal nedsættes et IT-råd, eller IT skal gøres til en fast opgave
for et eksisterende råd med repræsentanter fra ledelse, lærere og
elever.
-
IT-rådet skal udarbejde og vedligeholde skolens IT-plan og træffe
de overordnede beslutninger vedrørende skolens IT-udstyr i overensstemmelse
med den samlede udviklingsplan. Det skal træffe overordnede beslutninger
angående outsourcing, adgang til netmiljø, sikkerhed, indkøb af
hardware og software, periferiudstyr m.v.
- IT-organisationen omfatter en administrator, en webmaster, tekniske
og pædagogiske IT-vejledere samt udviklere af digitale læringsmidler.
De dygtigste elever vil med fordel kunne involveres som tekniske IT-vejledere.
Skabe fleksibel adgang til IT, som er kendetegnet ved, at:
- Lærere og elever har adgang til skolens netmiljø, uanset hvor de
befinder sig. Der er computeradgang i samtlige lokaler på skolen.Eleverne
kan anvende computere til gruppearbejde eller individuel forberedelse
og fordybelse uden for den skemalagte undervisning.
- Alle klasselokaler er udstyret med computerkanon med tilknyttet
whiteboard eller whiteboard med mulighed for direkte projektion af
computerens skærm.
- Elever og lærere har adgang til kameraer (video og foto), scannere,
printere, dataopsamlingsudstyr, datastyringsudstyr, musikudstyr, lydudstyr,
videoredigeringsudstyr og udstyr til video- og telekonferencer i særlige
værksteder.
- Skolen råder over digitale læringsmidler, programmer og fagspecifikt
udstyr, der understøtter lærernes præsentation og formidling såvel
som elevernes selvstændige videnopbygning og træning.
Etablere eller udbygge Open Learning Center (OLC):
- Udarbejde en helhedsplan for ombygning og nyindretning af skolens
bygninger og lokaler med udgangspunkt i OLC. Bygningsplanen skal skabe
sammenhæng mellem udvikling af undervisningspraksis og udvikling af
fysiske undervisningslokaliteter.
- Igangsætte OLC i tre trin: 1) Som et supplement til resten af skolen,
hvor der varetages understøttende funktioner i forhold til den egentlige
undervisning, 2) som et udvidet studiecenter, der betragtes som en
integreret del af skolen. I denne form fungerer studiecenteret som
et alternativ til andre læringsrum, og 3) hele skolen opfattes og
indrettes som et åbent læringsmiljø med en bred vifte af ressourcer
og rum til studie- og undervisningsaktiviteter. I dette tilfælde vil
der ikke være langsigtede skemaplaner for, hvor den faglige undervisning
for den enkelte klasse skal foregå.
Kilde: Strategisk Netværk.
Denne side indgår
i publikationen "Det Virtuelle Gymnasium" som Bilag
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |