 |
 |
2. Visionen om
Det Virtuelle Gymnasium
“Vi udvikler kun læring, hvis vi har visionen om at gøre det”.
Det var et af de centrale budskaber fra den amerikanske professor
Seymour Papert, Media Lab, MIT, på Learning Lab Denmarks åbningskonference
i november 2000. Der er ingen tvivl om, at visionerne blomstrer i de
gymnasiale uddannelser i disse år, og de sigter alle på at skabe forbedrede
vilkår for elevernes læring. Med udviklingsprogrammet for fremtidens
ungdomsuddannelser har Undervisningsministeriet skabt yderligere grobund
for, at de enkelte skoler udtænker visioner og udfører forsøg med fag,
pædagogik, eksamensformer, struktur og meget mere.
Det lokale initiativ er den bærende kraft i udviklingsprogrammet.
Samtidig har Undervisningsministeriet ønsket at give gymnasieskolerne
et visionært inspirationsgrundlag for at udbrede anvendelsen af informationsteknologi.
Det er baggrunden for udredningsarbejdet vedrørende Det Virtuelle Gymnasium,
som har til formål at inspirere skolerne til en omfattende og helhedsorienteret
faglig og pædagogisk udvikling ved hjælp af IT til gavn for elevernes
kompetenceopbygning.
Visionen om Det Virtuelle Gymnasium ligger i et spændingsfelt mellem
to konkurrerende opfattelser af, hvordan IT kan og bør anvendes i en
uddannelsesmæssig sammenhæng i morgendagens samfund, som ofte betegnes
viden- og netværkssamfundet.4
Den første opfattelse tegner et billede af IT og digitale medier
som nyttige redskaber til at effektivisere den vante dagligdag.
Den anden opfattelse af den digitale fremtid går i en helt anden
retning. Her rummer de digitale medier muligheden for at bryde de snærende
bånd, som har præget de foregående århundreder i en frigørelsesproces,
hvor det enkelte individ får plads til at udfolde sig i en verden med
lige adgang til viden samt uanede muligheder for at kommunikere, producere
og skabe netværk.
Visionen er udtryk for, at teknologiens potentialer i læringsøjemed
ikke udnyttes optimalt ved, at der sættes strøm til allerede kendte
undervisningsformer og -metoder. I et samfund, der er præget af tiltagende
kompleksitet, foranderlighed og teknologiske muligheder, er det alt
for snævert at reducere IT til et nyttigt redskab i traditionelle undervisningssammenhænge.
Det Virtuelle Gymnasium favner begge opfattelser, da de hver især bidrager
med nye perspektiver på gymnasieskolens almendannende og studieforberedende
sigte i et viden- og netværkssamfund.
Det er på den ene side vigtigt, at eleverne i løbet af gymnasietiden
opbygger færdigheder og kundskaber i at anvende IT som supplerende redskab
og udtryksform i en faglig sammenhæng. Samtidig skal den enkelte elev
være i stand til at strukturere, vurdere og tolke viden ud fra et værdisyn
og kunne arbejde sammen med andre på grundlag af fælles præmisser og
normer.
På den anden side bliver det vigtigere og vigtigere, at eleverne kan
beherske nye IT-relaterede muligheder for såvel indlæring og behandling
af nyt stof som formidling af færdigheder og kompetencer inden for et
givent fag- eller emneområde. Det kræver faglig indsigt og metodisk
forståelse i bredere forstand end tidligere. I viden- og netværkssamfundet
er adgangen til information og viden tillige så omfattende og kompleks,
at det er vigtigt at have for øje, at den viden, som man utilsigtet
møder på sin vej, på et senere tidspunkt kan vise sig uventet vigtig.
Samtidig er det nødvendigt at erkende, at man ikke længere uden videre
kan forlade sig på en traditionel skelnen mellem, hvad der er “fup”
og “fakta” i den digitalt bårne kommunikation. Endelig er det ikke
længere tilstrækkeligt at være parat til at indgå i fællesskaber på
forud fastsatte præmisser. Den enkelte skal også være i stand til at
handle og kommunikere i såvel en fysisk som virtuel kontekst uden mulighed
for at læne sig op ad givne fælles sociale rammer.
Visionen om Det Virtuelle Gymnasium spænder bredt: Eleverne skal udvide
deres faglige, almene, sociale og personlige kompetencer ved at lære
om, med og via IT. Der tegnes således et komplekst billede af et ændret
læringsmiljø, som er præget af intensiv IT-anvendelse. Læringsmiljøet
omfatter totaliteten af skolens mål og værdier, aktiviteter, organisationsformer,
beslutningsprocesser, forskellige former for teknologianvendelse og
lokaleforhold, der har indvirkning på elevernes læreprocesser. Læringsmiljøet
danner de undervisningsmæssige, organisatoriske og strukturelle rammer
for elevernes videntilegnelse, færdighedstræning og kompetenceopbygning.
Læringsmiljøet afspejler ikke alene en række faglige og pædagogiske
mål. Det har en sådan form, at informationsteknologiens potentialer
som informationskilde, redskab og formidlingsmedie udnyttes optimalt
til at understøtte faglige og pædagogiske mål.
2.1. Visionen
Visionen om Det Virtuelle Gymnasium kan kort beskrives som vist i tekstboksen
på næste side. I det følgende uddybes visionen gennem en beskrivelse
af læringsmiljøet i Det Virtuelle Gymnasium.
Anvendelse af digitale netværk indtager en central placering som omdrejningspunkt
for undervisningsaktiviteterne. De digitale netværk - eller netmiljøet
- som skolen anvender til kommunikation og informationsformidling omfatter
forskellige nettyper, herunder intranet, Internettet samt nettjenester.
Netmiljøet er den første grundpille i læringsmiljøet af flere grunde:
Netmiljøet giver større frihed til at vælge mellem forskellige tilrettelæggelsesformer
ved at give både lærere og elever adgang til en bred vifte af værktøjer
og kommunikations- og interaktionsmuligheder, som understøtter undervisnings-
og læreprocessen. IT anvendes til at overvinde logistiske og kommunikationsmæssige
problemer i forbindelse med elevernes selvstændige arbejde i og uden
for skolen. Perspektivet er, at eleverne har adgang til skolens ressourcer
på en langt mere fleksibel måde: De kan kommunikere med lærerne uden
for den skemalagte tid på skolen, de kan finde supplerende litteratur
om et emne i undervisningen, de kan få umiddelbar respons på øvelsesopgaver,
og de kan diskutere med lærere og hinanden samt samarbejde uden nødvendigvis
at være tilstede i samme rum.
VISIONEN KORT FORTALT
Det Virtuelle Gymnasium er viden- og netværkssamfundets almene
gymnasieskole.
Det Virtuelle Gymnasium udvikler brede kompetencer hos unge mellem
15-20 år, så de opnår optimale forudsætninger for at begå sig
som studerende, på arbejdsmarkedet og som borgere i fremtidens
samfund.
I Det Virtuelle Gymnasium anvendes IT med sigte på at give eleverne
optimale muligheder for at opøve deres faglige, almene, sociale
og personlige kompetencer. De opnår i alle fag og tværfaglige
sammenhænge betydelig erfaring med elevaktiverende undervisnings-
og arbejdsformer, hvor de fordyber sig selvstændigt eller samarbejder
i grupper.
I Det Virtuelle Gymnasium arbejder ledelse, lærere og elever
systematisk og innovativt for at forbedre vilkårene for læring
om, med og via IT.
Læringsmiljøet er i højere grad frigjort fra traditionelle undervisnings-,
organisations- og bygningsformer gennem massiv anvendelse af IT.
Elever, lærere og ledere har adgang til Det Virtuelle Gymnasium,
uanset hvor de opholder sig.
Det Virtuelle Gymnasium bygger på tværgående læringsfællesskaber
på skolen og med andre gymnasieskoler, uddannelsesinstitutioner,
offentlige og private virksomheder samt organisationer i Danmark
og i udlandet.
I Det Virtuelle Gymnasium opøver eleverne en formel studiekompetence,
som er adgangsgivende til universitetet og andre videregående
uddannelser.
Kilde: Strategisk Netværk.
|
Netmiljøet fungerer som en personlig indgangsport til skolens aktiviteter
for den enkelte lærer og elev. Eleverne har altid adgang til information
om undervisningen i elektronisk form, som er tilgængelig, uanset hvor
eleverne arbejder. Den tids- og stedsuafhængige adgang betyder, at eleverne
har overblik over progressionen i de faglige forløb, som de deltager
i, så de til alle tider har et klart billede af undervisningens formål
og forventningerne til deres selvstændige indsats.
Netmiljøet fungerer tillige som et redskab til at kommunikere og udveksle
informationer mellem alle på skolen og i kontakten til samarbejdspartnere
uden for skolen. Netmiljøet afspejler ikke kun undervisningsaktiviteter,
men danner tillige rammen om skolens kulturelle og sociale funktioner.
Den anden væsentlige grundpille i læringsmiljøet er de pædagogiske
tilrettelæggelsesformer og den fagintegrerede anvendelse af IT i undervisningen.
I Det Virtuelle Gymnasium lægges der stor vægt på sammenhængende læringsforløb,
hvor undervisningen struktureres som en kombination af en række faglige
og metodiske tilrettelæggelsesformer med varierende pædagogiske principper,
rollefordelinger, holdstørrelser og kommunikationsformer.
Det Virtuelle Gymnasium prioriterer og giver plads til IT-baserede
arbejdsformer, hvor eleverne arbejder selvstændigt eller er aktive deltagere
i undervisningen. De elevaktiverende undervisnings- og arbejdsformer
finder mange udtryk - eksempelvis problembaseret projektarbejde, emnebaseret
projektarbejde, naturvidenskabelige forsøg, skriftlige opgaver, elevoplæg,
diskussioner og selvstændige øvelser. Eleverne arbejder i højere grad
uafhængigt af skolens fysiske rammer. Det er en forudsætning, at læringsmiljøet
er præget af ansvarsfølelse og selvstændighed, der giver eleverne en
arena for fordybelse og opøvelse af faglige, almene, sociale og personlige
kompetencer. Elevernes større ansvar og selvstændighed i læreprocessen
afspejles i øget indflydelse på undervisningens indhold og form. Eleverne
inddrages i planlægningen af undervisningsforløb, og der skabes plads
til valgfrihed inden for undervisningens overordnede rammer. De opnår
endvidere indflydelse på overordnede beslutninger, der vedrører skolens
liv og udvikling i en bredere betydning end den umiddelbare undervisning.
Eleverne indtager en nøgleposition som målgruppe for den ændrede undervisningspraksis
og IT-anvendelse, og deres viden, holdninger og erfaringer udgør en
vigtig kilde til fortsat udvikling af det virtuelle læringsmiljø.
Eleverne har et selvstændigt ansvar for at tilrettelægge deres studieaktiviteter
og tilegne sig det faglige stof. De udbygger gradvist forudsætningerne
for at administrere et større ansvar for den personlige læreproces,
og de støttes løbende med både faglig og personlig vejledning. Elevernes
kompetenceopbygning planlægges systematisk af lærerne i fællesskab.
Elevernes skema giver tid til fordybelse i faglige og tværfaglige emner
og problemstillinger.
Læringsmiljøet udfordrer og opøver elevernes evne til indlevelse og
samarbejde. De lærer at forstå den sociale og faglige kontekst, som
en opgave eller et projekt skal løses inden for, og de forholder sig
til forskellighed som udgangspunkt for at opøve social kompetence. Det
sker eksempelvis ved, at eleverne arbejder i grupper, i faglige eller
tværfaglige forløb med flere vinkler på et emne, eller ved at lade eleverne
indgå i dialog med lokale virksomheder, forskere fra videregående uddannelsesinstitutioner
eller elever i andre lande.
Lærere og elever har i vid udstrækning adgang til digitale læringsmidler,
der kan stimulere og understøtte deres personlige læreprocesser. Det
drejer sig blandt andet om en bred vifte af programmer med forskellige
pædagogiske vinkler og grader af interaktivitet. Eleverne har ligeledes
adgang til IT-baserede værktøjer, der kan støtte deres projektorienterede
samarbejde.
IT inddrages naturligt i alle fag som et fagligt redskab, der fremmer
elevernes mulighed for at deltage aktivt i undervisningen samt bidrager
til at give undervisningen faglig merværdi. Eleverne har mulighed for
virtuel vejledning og kommunikation med lærerne, og opgavebesvarelser
samt andre produkter af den selvstændige arbejdsproces foreligger i
elektronisk form, så de kan sendes via Internettet. Al dokumentation
for elevernes selvstændige arbejde, arbejdsproces og refleksion foreligger
også elektronisk, så lærerne og eleverne løbende kan følge progression
og arbejdsindsats. Prøveformerne afspejler den daglige undervisning
ved i høj grad at inddrage projekter, synopser og IT. Der lægges endvidere
stor vægt på procesorienteret evaluering af elevernes faglige, almene,
sociale og personlige kompetenceopbygning.
I Det Virtuelle Gymnasium er undervisningen kun delvist netbaseret.
Muligheden for at følge et distancefag eller -kursus er dog til stede.
Eleverne har for eksempel mulighed for at gennemføre et komplet virtuelt
forløb, hvis de ønsker at følge et valgfag, der ikke udbydes på deres
skole.
Den tredie grundpille i Det Virtuelle Gymnasiums læringsmiljø omhandler
skolens værdigrundlag, spilleregler og kultur. Værdigrundlag og spilleregler
har ikke en eksplicit IT-dimension, men aktualiseres af den øgede IT-anvendelse
og den generelt ændrede ansvars- og rollefordeling mellem elever og
lærere. Værdigrundlaget synliggør rammerne for samarbejde, omgangstone
og demokratisk kultur, herunder respekt for og træning i at udnytte
forskellighed. Spillereglerne beskriver klart elevernes pligter og rettigheder.
Eleverne kender skolens forventninger til dem, og de ved, hvilken støtte
de kan forvente af skolen. Der er tillige formuleret retningslinier
for elevernes og ansattes adgang til og behandling af elektronisk lagret
information, omgang med skolens IT-udstyr samt virtuel kommunikation.
Det Virtuelle Gymnasium er præget af en dynamisk skolekultur, hvor
ledelse, lærere og elever løbende forbedrer de faglige og pædagogiske
betingelser for at gennemføre virtuel undervisning med et højt udbytte
for eleverne. Der er en tydelig fordeling af ansvar og kompetence mellem
skolens forskellige grupper, og ansvar er i høj grad delegeret til
elevråd, lærerteams og andre formelle fora med repræsentanter for elever,
lærere og ledelse. Rektor fungerer som skolens repræsentant udadtil
og sikrer skolens pædagogiske linie indadtil. Både ledelse og lærere
arbejder i teams for at drage optimal nytte af ressourcer, viden og
erfaringer, og kompetenceudviklingen hos alle medarbejdere gives højeste
prioritet.
Den fjerde grundpille i læringsmiljøet er skolens fysiske infrastruktur,
som giver fleksible udfoldelsesmuligheder for både fysiske og virtuelle
undervisningsaktiviteter. Lokaler og IT-faciliteter skal indrettes,
så det virker befordrende for at integrere IT i undervisningen og for
at veksle mellem forskellige undervisnings- og arbejdsformer. Skolen
råder over færre klasselokaler og flere lokaliteter til elevernes individuelle
eller gruppebaserede arbejde. De fysiske undervisnings- og studieaktiviteter
spejles i skolens netmiljø, der danner en brugervenlig og overbliksskabende
ramme om virtuel videnformidling, kommunikation, samarbejde og videndeling
for lærere og elever.
2.2. Kompetencer i Det Virtuelle Gymnasium
Læringsmiljøet i Det Virtuelle Gymnasium sigter på at skabe optimale
rammer for, at eleverne i det treårige gymnasieforløb kan opbygge de
kompetencer, der er nødvendige for at kunne begå sig som studerende,
på arbejdsmarkedet og som borgere i viden- og netværkssamfundet. Skolerne
skal formulere lokale kompetencemål for eleverne i Det Virtuelle Gymnasium
med udgangspunkt i følgende overordnede målsætninger:
- Det Virtuelle Gymnasium skal tilbyde eleverne en gymnasie-uddannelse,
der giver dem mulighed for at udvikle sig til myndige og hele mennesker
og bidrager til at forstærke deres kompetence til at begå sig i viden-
og netværkssamfundet. Eleverne skal derfor opbygge faglige, almene,
sociale og personlige kompetencer.
- Den fagbaserede undervisning sigter mod at opøve elevernes kompetence
ud over et viden- og færdighedsniveau inden for de enkelte fag. Der
forestår således en stor udfordring for såvel Undervisningsministeriet
som den enkelte skole: Undervisningsministeriet skal beskrive kernefagligheden
og de overordnede kompetencemål i de enkelte fag eller faggrupper.
På den enkelte skole skal ledelsen og lærerne omsætte kompetencemålene
i en ny undervisningspraksis.
- Kompetencemålene betragtes både som en udfordring for fagene og
som en pædagogisk udfordring med konsekvenser for valg af undervisningsformer
samt skolens samlede læringsmiljø og kultur.
- Opøvelse af sociale og personlige kompetencer er også genstand
for undervisning og evaluering, selv om de ikke opfattes som et selvstændigt
fagområde. Prøve- og eksamensformerne giver eleverne mulighed for
at udfolde de kompetencer, som de har opbygget gennem undervisningen.
Eleverne skal derfor have adgang til personlig vejledning om og evaluering
af deres selvstændige læreproces.
- En ændret tilrettelæggelse af undervisningen forudsætter en række
grundlæggende studie- og arbejdsteknikker, som eleverne skal trænes,
undervises og evalueres i og på tværs af fagene. Opøvelsen af studie-
og arbejdsteknikker skal forbedre elevernes mulighed for at beherske
en læreproces præget af social interaktion, fordybelse og personligt
ansvar.
2.3. Det Virtuelle Gymnasiums profil
Med afsæt i visionen opstilles en profil for Det Virtuelle Gymnasium.
Profilen er udtryk for en række minimumskrav, som den enkelte gymnasieskole
skal opfylde for at kunne betegnes som et virtuelt gymnasium. Skolens
ledelse, lærere og elever har fælles ansvar for at udvikle Det Virtuelle
Gymnasiums profil.
Profilen består af følgende elementer:
- Tilrettelæggelsen af undervisningen udnytter årsnormens muligheder
for fleksibel afvikling af fagenes timetal til at skabe optimale vilkår
for tværfagligt samarbejde og projektforløb.
- Der er et veletableret netmiljø i form af et netværksbaseret informations-
og kommunikationssystem for alle elevers og ansattes aktiviteter i
forbindelse med undervisningen og skolens øvrige liv.
- Konfrontationstimerne er reduceret i alle fag med tilhørende reduktion
i elevernes tilstedeværelsespligt, hvilket modsvares af større krav
til deres individuelle eller gruppebaserede forberedelse, opgaveløsning
og projektarbejde.
- Alle lærere udvikler virtuelle undervisningsforløb som støtte for
elevernes selvstændige arbejde.
- Elever, lærere, ledelse og andre personalegrupper har fleksibel
netadgang til IT-udstyr og software, så alle undervisnings- og arbejdsformer
altid kan understøttes af IT.
- Der er skabt et veludviklet koncept for opøvelse af elevernes faglige,
almene, sociale og personlige kompetencer samt for personlig evaluering
og vejledning af den enkelte elevs arbejdsproces.
- Al information om undervisningen, herunder læseplaner, lektier,
vejledninger, materialer m.v., foreligger elektronisk og er tilgængelig
via netmiljøet uanset arbejdstid og -sted.
- Al dokumentation for elevernes arbejde, proces, refleksion og evaluering
opbevares elektronisk.
- Den elektroniske infrastruktur er udbygget, så al intern og ekstern
kommunikation kan foregå elektronisk mellem alle skolens ansatte og
elever.
- Lærerne samarbejder i teams om elevernes kompetenceopbygning og
deres egen undervisningspraksis.
- Der er formuleret en forpligtende udviklingsplan med tilhørende
værdigrundlag, IT-strategi samt mål for lærernes samarbejdsformer
og kompetenceudvikling, for elevernes kompetencer, for undervisningen
og for udbygning af skolens infrastruktur.
- Ledelse og lærere foretager systematisk evaluering af undervisningen
og elevernes læreprocesser på baggrund af målbeskrivelser, indsatsområder
og handlingsplaner.
- Eleverne har medindflydelse på undervisningens indhold og form,
ligesom der er klare retningslinier for elevindflydelsen på skolens
generelle udvikling.
I det følgende kapitel udfoldes rationalet for Det Virtuelle Gymnasium.
4) Beskrivelsen af de to
opfattelser af IT og undervisning er inspireret af Jens Johansen og
Søren Langager, Andre mål, nye evalueringsveje, 2000.
Denne side indgår
i publikationen "Organisation og IT i Det Virtuelle Gymnasium" som kapitel
2 af 5
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |