Indholdsfortegnelse
Forord
Indledning
I. Perspektiver på miljøundervisningen i AMU
To strategier i AMU
Status på 5 års udvikling
Nationale og internationale initiativer
Danmarksdeklarationen - 10 bud på
bæredygtighed
Europas miljø ved århundredeskiftet - et
resumé
Globale initiativer
Udfordringerne
II. Eksempler fra forskellige udviklingsprojekter
Eksempel 1: Entreprenørområdet - Betjening
af hydrauliske gravemaskiner
Eksempel 2: Lederuddannelsesudvalgets
logistikkurser
Eksempel 3: Metalindustrien - Miljø i
spåntagende uddannelser
Eksempel 4: Metalindustrien - Ydre miljø og
arbejdsmiljø inden for svejseområdet
Eksempel 5: Miljørigtig produktion i
procesindustrien
Eksempel 6: Idékatalog til uddannelserne på
det pædagogiske område
Eksempel 7: Serviceerhvervene -
Rengøringsuddannelserne
III. Aktørsynsvinkler
Uddybning af de tre aktørperspektiver
Individ/brugerperspektivet
Virksomhedsperspektivet
Myndighedsperspektivet
IV. Eksempler på politikker og strategier i
forhold til aktørerne
Eksempel 1: Miljøhåndbog på
virksomhedsniveau
Eksempel 2: Internationale Handelskammers
(ICC) program
Eksempel 3: Faglige mål og principper
Eksempel 4: Lovgivning om "Grønne
regnskaber"
Eksempel 5: Program for Renere Produkter
V. Begreber og definitioner
Arbejdspladsvurdering (APV)
EGA - ensidigt, gentaget arbejde
Audit
Certificering
Miljø- og
arbejdsmiljøledelse
Arbejdsmiljøledelse
Miljøgennemgang
Miljøhandlingsprogram
Miljøpolitik
Miljørevision
Miljøstyring
Renere teknologi
VI. Links
VII. Referencer
Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie
Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (pdf)
Undervisningsministeriet Frederiksholms
Kanal 21 1220 København K Telefon 33 92 50 00
© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit
anvendes.
|