Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse



Forord

Indledning

I. Perspektiver på miljøundervisningen i  AMU
To strategier i AMU
Status på 5 års udvikling
Nationale og internationale initiativer
Danmarksdeklarationen - 10 bud på bæredygtighed
Europas miljø ved århundredeskiftet - et resumé
Globale initiativer
Udfordringerne

II. Eksempler fra forskellige udviklingsprojekter
Eksempel 1: Entreprenørområdet - Betjening af hydrauliske gravemaskiner
Eksempel 2: Lederuddannelsesudvalgets logistikkurser
Eksempel 3: Metalindustrien - Miljø i spåntagende uddannelser
Eksempel 4: Metalindustrien - Ydre miljø og arbejdsmiljø inden for svejseområdet
Eksempel 5: Miljørigtig produktion i procesindustrien
Eksempel 6: Idékatalog til uddannelserne på det pædagogiske område
Eksempel 7: Serviceerhvervene - Rengøringsuddannelserne

III. Aktørsynsvinkler
Uddybning af de tre aktørperspektiver
Individ/brugerperspektivet
Virksomhedsperspektivet
Myndighedsperspektivet

IV. Eksempler på politikker og strategier i forhold til aktørerne
Eksempel 1: Miljøhåndbog på virksomhedsniveau
Eksempel 2: Internationale Handelskammers (ICC) program
Eksempel 3: Faglige mål og principper
Eksempel 4: Lovgivning om "Grønne regnskaber"
Eksempel 5: Program for Renere Produkter

V. Begreber og definitioner
Arbejdspladsvurdering (APV)
EGA - ensidigt, gentaget arbejde
Audit
Certificering
Miljø- og arbejdsmiljøledelse
Arbejdsmiljøledelse
Miljøgennemgang
Miljøhandlingsprogram
Miljøpolitik
Miljørevision
Miljøstyring
Renere teknologi

VI. Links

VII. Referencer

 

Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (pdf)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top