![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Indledning
Dette temahæfte er et resultat af et større udviklingsprojekt under Den Tværgående Udviklingspulje (TUP), som Arbejdsmarkedsstyrelsen igangsatte i 1998. Formålet med udviklingsprojektet har været at udvikle og afprøve metoder, som bidrager til at styrke miljø- og arbejdsmiljøprofilen i arbejdsmarkedsuddannelserne. Følgende efteruddannelsesudvalg har deltaget i udviklingsarbejdet:
Afsnit I indeholder en kort beskrivelse af, hvilke strategier der hidtil har været anvendt i arbejdet med miljø og arbejdsmiljø i arbejdsmarkedsuddannelserne, herunder en generel status over udviklingen inden for miljøundervisning. Med baggrund i aktuelle nationale og internationale initiativer inden for området, afsluttes afsnittet med en beskrivelse af de udfordringer, som arbejdsmarkedsuddannelserne står overfor med henblik på en styrkelse af vidensniveau, handlekompetence og engagement i forbindelse med det fortsatte arbejde med løsning af miljø- og arbejdsmiljøspørgsmål. I afsnit II findes en kort beskrivelse af erfaringerne fra de 7 delprojekter. Afsnit III omhandler 3 aktørsynsvinkler, henholdsvis individ/bruger-, virksomheds- og myndighedsper-spektiv, der kan fungere som model til beskrivelse af miljøproblemer og deres samfundsmæssige "place-ring". Når miljøspørgsmål inddrages i undervisningen, vil underviseren kunne indtænke denne model i forbindelse med formidlingen af miljøspørgsmålene og i forbindelse med tilrettelæggelsen af, hvordan deltagerne skal arbejde konkret med disse emner. Temahæftets afsnit IV omhandler forskellige eksempler på retningslinjer, anbefalinger, rammer og poli-tikker, som de enkelte aktørniveauer enten selv sætter op - eller i en eller anden grad føler sig forpligtet til at efterleve. Afsnit V, begreber og definitioner, giver forklaringer på væsentlige begreber og metoder, som anvendes inden for miljø- og arbejdsmiljøområdet. Temahæftet afsluttes med en liste over links og referencer til
relevante myndigheder, institutioner, aktører og databaser inden
for miljø- og arbejdsmiljøområdet.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |