I. Perspektiver på miljøundervisningen i AMU
To strategier i AMU
Indenfor arbejdsmarkedsuddannelserne har en række faktorer inden
for især arbejdsmiljø haft en synlig plads i undervisningen.
Det gælder først og fremmest de områder, som vedrører
den personlige sikkerhed og fysiske belastninger (ergonomi). Lovbundne
faktorer, fx indenfor arbejdsmiljølovgivningen, har længe
været med i uddannelsesplanerne.
Men i takt med behovet for øget miljøviden og et handlingsberedskab
hos medarbejderne - også hvad angår det ydre miljø
- ude i virksomhederne som en del af den faglige kompetence, har der
også i de senere år fundet en udvikling sted, som indebærer,
at mange AMU-uddannelser har fået et miljøperspektiv. Samtidig
er der inden for de senere år udviklet kompetencegivende arbejdsmarkedsuddannelser
med fokus på specifikke miljømålsætninger.
Generelt kan man sige, at udviklingen har fulgt to forskellige strategier.
Den ene vej har været at integrere miljøaspekterne i de
faglige arbejdsmarkedsuddannelser, hvor der har været mulighed
og behov for det. Den anden har bestået i at udvikle kurser, hvor
miljøperspektiverne har været en eksplicit og primær
del af målsætningen.
Det udviklingsprojekt, som dette temahæfte bl.a. er et resultat
af, har haft som mål at afprøve 'integrationsstrategien'
indenfor et antal forskellige brancheområder, hvor man på
forskellig måde har forsøgt at forene de faglige
mål og miljømålene.
I de senere år har hele uddannelsessektoren været udviklingsområde
hvad angår miljøundervisning. Dette bl.a. på baggrund
af, at undervisningsminister Ole Vig Jensen i 1995, besluttede, at der
skulle være et såkaldt grønt islæt i undervisningen
i Danmark på alle niveauer. Det betyder, at alle fag inden for
alle skoleformer skal integrere miljø og økologi i undervisningen.
Siden da er der blevet igangsat mange udviklingsprojekter i hele undervisningssektoren
og specielle kvalificeringsaktiviteter rettet til lærergrupperne,
har der også været tale om.
Status på 5 års udvikling
Principielt er alle dele af samfundslivet berørt af kravet om
at sikre en bæredygtig udvikling ved, at menneskets samspil med
miljø og natur sker med omtanke. Indsats gennem uddannelse og
undervisning indgår således ikke blot i Arbejds- og Undervisningsministeriets
regi, men også i regeringens handlingsplan for sikring af miljøet.
Børn skal tidligt have kendskab til samt forståelse og
respekt for naturen. Unge og voksne skal fortsat på baggrund af
eksakte kundskaber og færdigheder have en holdning til og mulighed
for at være med til at sikre en hensigtsmæssig forvaltning
af natur og miljø.
I dette perspektiv har miljøundervisningen også skiftet
karakter jf. nedennævnte figur.
Figur 1: Udviklingen inden for miljøundervisning
Tidligere former af miljøundervisning |
Den nye generation af miljøundervisning |
Mål |
Mål |
Ændring af adfærd |
Videreudvikling af handlekompetence |
Karakteristiske aspekter |
Karakteristiske aspekter |
Vi (miljøbevidste voksne) ved, hvad der er
den bedste løsning på miljøproblemerne |
Alle folk skal være involveret i beslutninger
om løsningen af miljøproblemerne (demokrati) |
Vi må stoppe eller forsinke udviklingen |
Der er mange mulige retninger for udvikling |
Miljø-etik |
Etik vedrørende anstændig opførsel
over for andre mennesker - nu og i fremtiden |
Naturfagene som de vigtigste i miljøundervisningen |
Humanistiske og samfundsvidenskabelige fag er mindst
lige så vigtige som naturfagene i miljøundervisningen |
Naturoplevelser er centrale i miljøundervisningen
|
Samfundserfaringer er vigtige |
Sundhedsbegrebet er ikke fremtrædende i miljøundervisningen |
Sundhedsbegrebet er centralt placeret i miljøundervisningen |
Fokus på forskellige værdier |
Fokus på konfliktende interesser (interessemodsætninger) |
Kilde: "Grønt islæt i uddannelserne - statusrapport
efter 5 år med grønt islæt som indsatsområde",
Undervisningsministeriet 1997
Nationale og internationale initiativer
Danmarksdeklarationen - 10 bud på bæredygtighed
82 større og mindre folkelige organisationer har den 23. januar
2001 afleveret et dokument til folketinget og regeringen. Dokumentet
de kalder Danmarksdeklarationen indeholder 10 bud på et bedre
liv:
- Princippet om bæredygtighed skal indskrives i grundloven
og indarbejdes som retspraksis
- En ny økonomisk tyngdelov skal indføres. Det skal
blandt andet ske gennem en økologisk skattereform der letter
skatten på arbejde og i stedet beskatter ressourceforbrug.
- Renere teknologi skal fremmes. Ressourceforbruget i de rige lande
skal reduceres med 90 % inden for de næste 50 år.
- Et bæredygtigt arbejdsliv skal prioriteres. Det betyder blandt
andet, at medarbejdernes indsigt og erfaringer skal inddrages i bestræbelserne
på at opnå miljøforbedringer i virksomhederne.
- Den vilde flora og fauna skal sikres bedre levevilkår. Det
skal blandt andet ske ved at udfase brugen af pesticider i landbruget
og give større rum for naturens dynamik.
- Det offentlige skal gå foran som grøn forbruger og
grøn virksomhed - blandt andet for på den måde
at fremme udviklingen af grønne virksomheder og grønne
produkter.
- Lokalsamfund skal styrkes. Lovgivning skal fremme udvikling af
bæredygtige lokalsamfund med boliger, arbejdspladser og servicefunktioner,
blandt andet for at reducere biltransporten.
- Der skal skabes rum for folkelig involvering og dialog om bæredygtig
udvikling. Den forandring af holdninger og adfærdsmønstre,
som en bæredygtig udvikling kræver, kan ikke ske per direktiv,
men kun i dialog og samarbejde med befolkningen i eksperimenter med
bæredygtig livsstil.
- Danmark skal gå foran i arbejdet for global solidaritet.
Som et af verdens rigeste lande har Danmark en forpligtelse til at
gå foran og vise solidaritet med verdens fattige ved eksempelvis
at sørge for, at bistand suppleres med " fair handel "-
aftaler.
- Et integreret sæt af bæredygtighedsindikatorer skal
udvikles. Bruttonationalproduktet, der alene måler økonomisk
vækst, skal afskaffes som mål for samfundsudviklingen
og erstattes med indikatorer, der kan måle og belyse, om samfundsudviklingen
går i bæredygtig retning. Der skal fastsæt-tes mål
for, hvor langt udviklingen skal være nået om eksempelvis
5, 10 og 20 år.
Organisationerne bag Danmarksdeklarationen repræsenterer store
dele af den danske befolkning, men også en del organisationer
og virksomheder har sagt nej til at være med.
Ideen med deklarationen hviler på "det gode liv", hvor
rigdom og udvikling ikke kun måles i penge og materielt forbrug.
Vi skal også passe på den nære natur og balancen på
hele jordkloden.
Europas miljø ved århundredeskiftet
- et resumé
Det Europæiske Miljøagentur, København har tidligere
rapporteret, at der trods mere end 25 års fælles miljøpolitik
- som har været en succes ud fra egne forudsætninger - ikke
er nogen betydelig forbedring at spore i den generelle miljøkvalitet
i EU. På nogle områder forværres miljøstandarden
derimod. Nedenfor gengives uddrag og citater fra pjecen: "Europas
miljø ved århundredeskiftet - et resumé", Det
Europæiske Miljøagentur, 1999)
Emission af drivhusgasser forventes at stige i EU med ca. 6%
fra 1990 til år 2010. Middeltemperaturen og havenes vandstand
forventes også at blive ved med at stige.
Ozonlaget får gavn af nedtrapningen af ozonlagsnedbrydende
stoffer, men vil først begynde at blive genopbygget efter midten
af 2030'erne og forventes ikke at være fuldstændigt genopbygget
før år 2050.
Kemisk produktion og den samlede emission af farlige stoffer
i EU forventes at stige. Dog vil der være betydelige regionale
forskelle.
Emissioner af alle de vigtigste stoffer, der bidrager til forsuring
og eutrofiering (udledning af kvælstoffer fra bl.a. kunstgødede
marker og spildevand i søer) forventes at blive reduceret - hvilket
fører til betydelige forbedringer af økosystemer, der
er truet heraf.
Genanvendelse har været yderst vellykket i en række
EU-lande. Men til trods for politiske initiativer i EU og på nationalt
plan forventes affaldsmængden fortsat at stige (husholdningsaffald,
papir, pap og glas).
Luftkvalitet i byområder vil fortsat blive bedre. Den
gennemsnitlig eksponering af bybefolkningen for niveauer over de anbefalede
forventes at falde for alle stoffer. Men koncentrationsniveauerne for
partikelformige stoffer, kvælstofdioxid, benzpyren og ozon forventes
fortsat at ligge over retningslinjerne for luftkvalitet i de fleste
storbyer frem til år 2010.
Eksponering for støj forudsiges at blive forværret
i visse situationer. F.eks. langs ringveje og motorveje og i regionale
lufthavne som følge af stigningen i transport, især gods-
og lufttransport.
Biodiversiteten er primært truet af ændringer i
arealanvendelsen. Desuden af forurening og indførelse af fremmede
arter. Disse faktorer forventes fortsat at være af væsentlig
betydning for stort set hele Europa frem til år 2010. I perioden
1990 til 2050 vil temperaturstigninger sandsynligvis få indvirkning
på forhol-dene i arktiske og bjergrige regioner, mens skiftende
nedbørsmængder kan få omfattende virkninger i Sydeuropa.
Overskridelser af grænseværdier for partikelformigt stof,
kvælstofdioxid, benzpyren og ozon i de fleste storbyer frem til
2010 vil få indvirkning på forventet levealder og dødelighed
og vil yderligere forårsage stigninger i tilfældene af astma
og allergi, der påvirker åndedrætsorganerne.
"Offentlig information om miljøforhold, således som
den f.eks. formidles gennem miljømærker, registre over
forurenende emissioner, miljøvurderinger og relevante miljøindikatorer
får større og større betyd-ning som strategiske
værktøjer. Andre eksempler herpå er "efterspørgselsstyring",
skift fra "produkter til tjenesteydelser" og reduktion af
miljøbelastningen i et produkts livscyklus. Disse værktøjer
må tages i an-vendelse for at ændre befolkningens adfærd
i retning mod mere bæredygtige produktions- og forbrugs-mønstre".
Globale Initiativer
1) Brundtlandrapporten, Rio-deklarationen og 2) Agenda
21 er alle miljøprogrammer og handlingsplaner på globalt
niveau, der peger entydigt på at miljøproblemerne kun kan
løses gennem en involvering af den enkelte borger og husholdning.
Dette skal selvfølgelig ske i en kombination med politiske og
handels-mæssige omprioriteringer, om nødvendigt som følge
af borgernes/forbrugernes ændrede holdninger og værdier.
Nøgleordene for den nødvendige ændring er med andre
ord information, handling og forandring. I dette projekts sammenhæng
vil det sige gennem praksisorienteret undervisning.
1) I 1987 offentliggjordes rapporten "Vor fælles
fremtid" fra Verdenskommissionen for Miljø og Udvikling,
den såkaldte "Brundtlandrapport", navngivet efter
Norges daværende statsminister Gro Harlem Brundtland, som var
formand for kommis-sionen. Verdenskommissionen, der var politisk uafhængig,
bestod af 21 fremtrædende politikere og forskere, og deres centrale
konklusion var, at vi skal leve op til princippet om, at udvikling
bør ske på et bæredygtigt grundlag.
2) Agenda 21 betyder "dagsorden". På FN konferencen
om miljø og udvikling, i RIO i 1992 blev det vedtaget at Agenda
21 skal sætte bæredygtig udvikling på dagsordenen
lokalt, nationalt og globalt for det 21. Århundrede. Dette er
indholdet i RIO-deklarationen.
Udfordringerne
Hvordan reagerer AMU-systemet som uddannelsessystem på disse
udfordringer?.
Hvad er forandringens "værktøjer"?. Hvordan kan
de nødvendige teknologier og de nye organisations-former etableres
? Hvordan kan der skabes sammenhænge i forhold til undervisningen
i miljø- og arbejdsmiljø og bedre engagement blandt deltagerne
på arbejdsmarkedsuddannelserne, der sætter dem i stand til
at bidrage konstruktivt i virksomhedernes arbejde med miljø-
og arbejdsmiljøspørgsmål?.
Det er vigtige opgaver, som må indtænkes, når undervisningen
på de kompetencegivende arbejdsmarkedsuddannelser skal planlægges
og gennemføres.
Hvilke specielle miljøkvalifikationer og -kompetencer har deltagerne
brug for at udvikle - såvel på kort som på lang sigt?.
Hvordan dækkes vidensefterslæbet hos de allerede uddannede/ansatte?.
AMU-systemets uddannelsesplanlæggere må hele tiden have
disse spørgsmål med i betragtningerne.
Tekniske fremskridt indeholder teknologisk fornyelse i produkter og
processer, og organisatorisk fornyel-se i ledelse, produktion/distribution
og service. Men først og fremmest er formidlingen af disse
fornyelser en vigtig faktor i udviklingen.
Ny opdateret viden på miljø- og arbejdsmiljøområderne
og effektive lærings- og uddannelsesmodeller er selve fundamentet
for opnåelse af gode resultater til gavn for samfundet, virksomhederne
og de ansatte.
Denne side indgår
i publikationen "Integration af miljø og arbejdsmiljø
i arbejdsmarkedsuddannelserne" som kapitel 2 af 8
© Undervisningsministeriet 2002
|