![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() III. Aktørsynsvinkler |
Fællesnævneren er bæredygtighed Begrebet bæredygtig udvikling dækker en lang række områder så som miljø, sundhed, sikkerhed, kvalitet, etik og socialt ansvar. Områdets omfang og det forhold, at Danisco har udpeget bære-dygtig udvikling som et vigtigt område for koncernen på vej ind i det næste årtusinde har ført til oprettelsen af en særlig koncernfunktion - Sustainable Development. |
Flere og flere virksomheder indfører i dag en miljøtilpasning, som både indebærer at man anvender mere miljøvenlige materialer, nye metoder, at man holder styr på belastningsfaktorer og påvirkninger igennem miljøledelses- og miljøregnskabssystemer, at virksomhederne har en miljøpolitik som indgår i det strategiske grundlag, og at der også fra samfundets og myndighedernes side føres en vis form for tilsyn og kontrol med disse områder.
Miljøet er blevet en konkurrencefaktor og har dermed også
i flere virksomheder fået en central plads i værdi- og strategigrundlaget.
I disse virksomheder, hvoraf hovedparten enten er eller på vej
til at blive miljøcertificerede, vil kravene til medarbejdernes
kvalifikationer og kompetencer på miljøområdet ofte
være eksplicit formulerede, og vil i en eller anden grad vedrøre
alle medarbejderkategorier.
Mange virksomheder formulerer derfor en miljøpolitik. En miljøpolitik er en hensigtserklæring - en over-ordnet målsætning - om hvordan virksomheden skal drives under hensyntagen til krav om produktivitet og et godt miljø. En miljøpolitik er et signal til samfundet og virksomhedens egne medarbejdere om, hvorledes man betragter miljøet, og om hvordan man prioriterer miljøproblematikken.
En virksomhed som ikke arbejder systematisk med miljøforhold,
har ikke de samme muligheder for at følge med og rettidigt tilpasse
sig nye miljøkrav. Dermed formindskes indflydelsen på egen
udvikling. En sådan virksomhed vil måske opleve at få
et dårligt image som følge af påbud fra offentlige
myndigheder eller tab af markedsandele på grund af utidssvarende
produkter.
Miljøspørgsmål trænger sig på, således
at alle de vigtige dele i virksomheden påvirkes: økonomi,
konkurrenceevne, markedsmuligheder, omdømme og i sidste ende
firmaets overlevelsesevne.
Erfaringen viser at der ikke findes en enkelt model, som passer på
alle virksomheder.
Den enkelte virksomhed må udarbejde en miljøpolitik som
passer til dens behov og muligheder. Denne vil bl.a. være præget
af den enkelte branche- og forretningskultur.
Nogle virksomheder har som målsætning, at holde forureningsniveauet
på et realistisk lavt niveau. Andre går videre og siger
at de vil beskytte alle dele af miljøet, som påvirkes af
firmaets aktiviteter (vugge-til-grav-betragtningen), og de ønsker
samtidig at være på forkant med forventet kommende miljølovgivning.
Een måde for virksomhedens ledelse at komme i gang med miljøproblematikken
på er, at stille spørgsmål til sig selv før
andre gør det.
Alle forhold i virksomhedens drift påvirker eller har indflydelse på miljøet. Det gælder for produktion, produktdesign, salg og marketing og distribution mm. En virksomheds miljøpolitik bør vise at denne indflydelse på miljøet er forstået af ledelse og ansatte.
At der også er brug for en arbejdsmiljøpolitik og en forstærket indsats på det forebyggende område, belyses blandt andet i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA):
Helbredet er ikke blevet bedre"Efter 25 års indsats for arbejdsmiljøet på
danske arbejdspladser er det ikke muligt at konstatere en klar
og positiv helbredseffekt. Betyder det at arbejdsmiljøindsatsen
er slået fejl, eller er der andre forklaringer? |
Der peges også på paradokser, hvor man gennem de seneste
25 år på en række områder har modsatrettede
udviklingstendenser. På den ene side en faktisk forstærkelse
af sikkerhedsindsatsen, men samtidig et voldsomt krav om øget
produktivitet og arbejdsintensivering i mange virksomheder. Ekstrem effektivitet øger ulykkesfrekvensen og nedslidningen, mens antallet af ulykker falder på andre områder". Undersøgelsens resultater er beskrevet i rapporten "Arbejdsmiljøindsatsen i 25 år - succes eller fiasko?" (CASA 2000). |
Arbejdstilsynets statistikker viser at tallene for arbejdsulykker og erhvervsbetingede lidelser har ligget stort set uændret gennem de seneste 25 år på ca. 50.000 arbejdsulykker og ca. 15.000 erhvervsbetingede lidelser.
Arbejdsskader koster ca. 44.000 tabte arbejdsår viser en ny analyse
fra Arbejdsministeriet. Analysen byg-ger på undersøgelse
der er foretaget af Arbejdstilsynet om oplysninger vedr. anmeldte arbejdsulykker
og arbejdsbetingede lidelser i 1996.
Oplysningerne er sammenkørt med oplysninger om offentlig forsørgelse
fra DREAM-registeret (Nyt fra Arbejdsministeriet Nr. 12 - December 2000).
På miljøområdet satte Brundtlandrapporten for alvor
fart i den grønne udvikling, og her i Danmark betragter vi os
selv som et foregangsland med hensyn til miljø.
For mange virksomheder er miljøprofilen blevet en vigtig konkurrenceparameter jf. følgende eksempler:
Hans Kirk, Danfoss A/S:
"Miljømæssige forbedringer og en bæredygtig udvikling er et strategisk anliggende for os alle. Industrien skal være sig sit ansvar bevidst for såvel lokale som globale miljøpåvirkninger, der forårsages i forbindelse med et produkts livscyklus." |
Virksomhedsøkonomien har traditionelt været en energi- og materialeintensiv økonomi, som konstant har søgt at reducere omkostningerne og som har betragtet miljøparametrene som omkostningsfri.
Miljøet og dets ressourcer var eksternaliteter, dvs. noget som
ligger udenfor, uden sammenhæng med virksomhedens økonomi.
Luft og hav blev f.eks. betragtet som transportveje for affald. Og således
er jord og vand blevet forurenet i et massivt omfang og har medført
et omfattende offentligt oprydningsarbejde før yderligere brug
uden at det tidligere havde økonomiske konsekvenser for forureneren.
Med RIO-konferecen i 1992 indførte man et nyt princip, hvor det er forureneren som skal betale. Dette princip skal alle regeringer, som ratificerer RIO-aftalen overholde.
Summen af den lokalt skabte forurening og nedbrydning har bl.a. medført en global opvarmning (drivhuseffekt) og truslen om tab af beskyttelsen fra solens harmfulde stråler (ozonlag).
ICC - International Camber of Commerce - har formuleret en fælles
strategi for erhvervslivets udvikling for en bæredygtig udvikling
(se afs. III) .Alle virksomheder opfordres til at følge de anvisninger,
som denne erklæring indeholder. Formuleringerne og især
de principper, som erklæringen opstiller, siger en hel del om
hvor vigtig en faktor miljøaspekterne er for den fremtidige udvikling
på virksomhedsniveau.
Bæredygtig udvikling betyder bl.a., at nutidens behov kan opfyldes
uden at kompromittere senere generationers muligheder for at opfylde
deres behov.
Økonomisk vækst giver de bedste muligheder for gennemførelse af miljøbeskyttelse, afvejet mod andre menneskelige bestræbelser, nødvendig for at opnå bæredygtig vækst.
Alsidige, dynamiske, ansvarsbevidste og rentable virksomheder er nødvendige som drivende kraft for en bæredygtig udvikling og for at tilvejebringe de ledelsesmæssige, tekniske og økonomiske ressourcer, der skal medvirke til løsningen af de miljømæssige udfordringer. Markedsøkonomi, som kendetegnes ved iværksætterinitiativer, er en væsentlig forudsætning for at opnå dette.
Erhvervslivet deler derfor den opfattelse, at der må være et fælles mål for - ikke konflikt mellem - økonomisk udvikling og miljøbeskyttelse, både nu og i kommende generationer.
Michael Brinch, afdelingsleder i WWF:
"Europæiske virksomheder er i gang med at effektivisere en alt for ressourcekrævende og affaldstung produktion. Men mere nytænkning og fremsynethed er påkrævet, hvis vores generation skal realisere visionen om bæredygtig udvikling… Udfordringen bliver ikke kun at gøre den bedste nutidige praksis til standard, men at fremme teknologisk innovation og skabe nye produkter, som forbruger betydeligt mindre af det globale miljø." |
En af de største udfordringer verden står over for i det næste tiår, er at få markedskræfterne til at arbejde på denne måde for at beskytte og forbedre miljøkvaliteten, med støtte af normer og standarder og en vel-overvejet anvendelse af økonomiske instrumenter inden for miljølovgivningens rammer. Rapporten fra 1987 fra Verdenskommissionen for miljø og udvikling "Vor fælles fremtid" nævner samme udfordring, og tilskynder erhvervslivet til at samarbejde om at løse opgaven. Mange erhvervsledere har på denne baggrund iværksat aktioner i deres egne virksomheder og gennem brancheforeninger og tværfaglige sammenslutninger.
Miljøproblemer i det moderne samfund er et resultat af sammenstødet mellem de menneskelige teknologier og naturens ressourcer. Også selvom det altid bør være en naturlig opgave at arbejde økonomisk med vand, energi og råstoffer - og at man i arbejdet med disse massestrømme søger at frembringe færrest mulige skadelige stoffer.
Denne vejledning tager udgangspunkt i disse to perspektiver omkring miljøproblemer:
- miljøproblemerne er forårsaget af teknologiske produktions-
og anvendelsesprocesser enten direkte eller indirekte
- problemerne skal behandles i en mere eller mindre demokratisk proces
mellem borgerne, virksomhederne og staten
Samfundets aktuelle miljøproblemer skal ses som fænomener der er forbundne med og afhængige af hinanden. Miljøproblemerne er grænseoverskridende, idet energistrømme og materialestrømme påvirker hinanden (sommerfugle-effekten). Miljøproblemerne er ikke længere enkle men komplekse, og de optræder ofte i en synergi hvor man ikke blot kan identificere een forårsager eller een årsag. Nogle miljøproblemer er snigende og usynlige problemer og kan ofte kun fastlægges gennem særlige analysemetoder.
Mange vestlige regeringer har tidligere håndteret miljøproblemer
ved at sige "det må vi ikke".
Regeringer har lovgivet, har fastlagt grænseværdier og har
udstedt forbud. Disse instrumenter har været løsninger
som har været "nemme" at beslutte og at administrere.
Men man har ikke inddraget den økonomiske dimension i nødvendigt
omfang.
Samfundets efterfølgende miljøudgifter er naturligvis langt større end de nuværende private og industrielle omkostninger, og det er dette forhold som skal søges reduceret eller udlignet.
I den økonomiske terminologi taler man om at udgifterne indtil
nu har været eksternaliseret
Det er derfor også reelt forskellen mellem de internaliserede
og de eksternaliserede løsninger og omkostninger som er roden
til de fleste miljøproblemer.
Det må formodes, at de grønne afgifter også i fremtiden vil blive et centralt element i den statslige miljøpolitik. Dette giver indtægter til staten, det vil være en kilde til et renere miljø, og vil sikre en ansvarlig omgang med de begrænsede ressourcer.
Den væsentlige nye dimension i miljødebatten er nu i "kunderne" og deres forventninger. Indtil for fem og ti år siden var "kunderne" de offentlige myndigheder der udstedte tilladelser, foretog tilsyn, udstedte påbud og bøder. Miljømodellen var indtil da en reguleringsopgave som både virksomheder og myndigheder tilsluttede sig, og hvor myndighederne repræsenterede samfundets interesser og kontrollerede virksomhedernes handlinger. De enkelte industrier handlede snævert ud fra deres selvdefinerede interesser.
Nu er miljøprogrammernes "kunder" langt bredere defineret
. Udover de kontrollerende myndigheder omfatter de
- borgere i lokalområderne hvor produktionen finder sted
- ansatte
- kunder til produkter og ydelser
- aktionærer
- virksomhedernes bestyrelsesmedlemmer
- nationale og lokale miljøorganisationer
Hver af disse grupper repræsenterer eet aspekt af samfundets miljøinteresser og er miljøkunder !
Myndighederne fastsætter bl.a. lovgivningen en række rammebetingelser for både det indre og ydre miljø. Det gælder f.eks. arbejdslovgivningen, hvor grundlaget for den nuværende lovgivning går helt tilbage til begyndelsen af 1970'erne. Eller det gælder f.eks. loven om såkaldte 'grønne regnskaber', som er en forholdsvis ny lov.
Det regelsæt som i dag styrer udviklingen er således en kombination af love, bekendtgørelser og regulativer fastsat nationalt eller internationalt - f.eks. af EU - og frivillige aftaler og konventioner indgået f.eks. mellem arbejdsmarkedets parter, som en del af aftalestoffet.
Når man skal agere i 'miljøspørgsmålene' er det vigtigt at kende til begge regelsystemer.
Denne side indgår
i publikationen "Integration af miljø og arbejdsmiljø
i arbejdsmarkedsuddannelserne" som kapitel 4 af 8
© Undervisningsministeriet 2002