Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Projektarbejde i en nysgerrighedskultur





[Billede: Publikationens forside] Dette fjerde hæfte i serien af inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen præsenterer projektarbejde som en nødvendig læringsform i forhold til at opfylde erhvervsuddannelsernes formål om udvikling af faglige og personlige kompetencer.

Projektarbejde bygger på elevernes og lærernes lyst og interesse i at lære nyt i forhold til omverdenen.

Engagerende projektarbejde fremmer en lærings og nysgerrighedskultur.

Erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer - organisatoriske som pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet. Undervisningsministeriet har i samarbejde med DEL tilrettelagt en serie af inspirationshæfter til brug for skolernes og lærernes arbejde med at levendegøre de tanker, som reformen bygger på.

Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I alle hæfter indgår konkrete eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af pædagogisk og didaktisk teori.

Indhold:

Forord

  1. Projektarbejde - en kreativ proces
  2. Hovedmålet er læring
  3. Fem principper i projektarbejde
  4. Det praktiske forløb
  5. Eksempler på projektarbejde
  6. Et dynamisk begreb
  7. Litteratur

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top