Dette fjerde hæfte i serien af inspirationshæfter til
erhvervsuddannelsesreformen præsenterer projektarbejde som en nødvendig læringsform i
forhold til at opfylde erhvervsuddannelsernes formål om udvikling af faglige og
personlige kompetencer. Projektarbejde bygger på elevernes og lærernes lyst og
interesse i at lære nyt i forhold til omverdenen.
Engagerende projektarbejde fremmer en lærings og nysgerrighedskultur.
Erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer - organisatoriske som
pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet. Undervisningsministeriet har i samarbejde
med DEL tilrettelagt en serie af inspirationshæfter til brug for skolernes og lærernes
arbejde med at levendegøre de tanker, som reformen bygger på.
Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af
temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I
alle hæfter indgår konkrete eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af
pædagogisk og didaktisk teori. |