Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Dette hæfte giver bud på, hvordan projektarbejdsformen med fordel kan præsenteres som en mulighed for eleverne i forbindelse med gennemførelsen af deres personlige uddannelsesplan.

Projektarbejde bygger på elevernes og lærernes lyst og interesse i at lære nyt. Engagerende projektarbejde fremmer en læringsog nysgerrighedskultur og trives bedst, når lærer og elever løbende samtaler om opgaver, indhold og problemstillinger.

Projektarbejde som læringsform kan medvirke til at opfylde erhvervsuddannelsernes formål om udvikling af faglige og personlige kompetencer.

Forberedelsen og gennemførelsen af erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer og krav - organisatoriske, didaktiske og pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet nu og i de kommende år på grund af den nytænkning, reformen repræsenterer.

Lov 234 træder i kraft 1. januar 2001. På mange erhvervsskoler gennemførtes forsøg i fuld skala eller begrænsede fra august 1999. Endnu flere skoler er involveret i forsøg fra januar 2000.

Dvs. at reformens muligheder og udfordringer afprøves på skoler over hele landet. Det giver nyttige erfaringer om behov for kvalificering og uddannelse af ledelse og personale.

Undervisningsministeriet har i samarbejde med projektlederen, lektor Albert A. Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse tilrettelagt en særlig serie af pædagogiske inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen.

Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I alle hæfter indgår eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af den nødvendige pædagogiske og didaktiske teori.

Det er kendt, at erhvervsskolerne befinder sig på forskellige stadier mht. beredskab til at møde de nye udfordringer.

Ledelse og lærere arbejder forskelligt fra skole til skole - og denne forskelligartethed er stigende. Serien og indholdet af de enkelte hæfter er tilrettelagt, således at der tages højde for disse forskelle, og således at skoler og lærere efter lyst, forudsætninger og interesser kan tage udgangspunkt fx i værkstedsarbejde eller i projektarbejde.

Det er vores opfattelse, at alle seriens hæfter indeholder en mængde god inspiration, konkrete forslag og eksempler, som skolerne kan anvende i arbejdet med at udvikle og ændre deres organisering af undervisning og pædagogik - i samspil og samarbejde med eleverne.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte - og de øvrige hæfter i inspirationsserien.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatterens egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
Februar 2000

Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i en nysgerrighedskultur" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top