Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Projektarbejde - en kreativ proces





Projektarbejde bygger på lærernes og elevernes lyst og interesse i at lære nyt i forhold til omverdenen. Engagerende projektarbejde fremmer lærings- og nysgerrighedskulturen.

Læringslysten, nysgerrigheden og åbenheden er ikke nødvendigvis til stede fra begyndelsen. Det kan opstå undervejs, når eleverne udfordres og provokeres. Projektarbejdet trives bedst, når læreren og eleverne løbende samtaler om opgaverne, indholdet og problemstillingerne.

Elevens individuelle forløb betyder, at der må satses på, at eleven får mulighed for at skabe sit eget projektforløb med det omfang, valg af emne og den grad af fordybelse, som eleven ønsker.

Det harmonerer med den globaliserede, pluralistiske og postmoderne kultur og med erhvervslivets ønsker om medarbejdere, som er selvstændige, kreative, fantasifulde og evner problemløsning.

Skal projektarbejde spille sammen med disse betingelser, må det præsenteres som en af flere muligheder i forbindelse med gennemførelsen af den personlige uddannelsesplan og ikke præsenteres som et pligtforløb indplaceret på et givet tidspunkt i skolens skema for alle elever på samme tid.

Det er nødvendigt at anvende projektarbejde som læringsform for at opfylde erhvervsuddannelsernes formål om udvikling af faglige og personlige kompetencer. Projektarbejdet skal derfor organiseres og tilrettelægges i et samspil mellem elevernes lyster og interesser og opfyldelse af uddannelsernes formål.

Der er i de senere år i stigende grad blevet fokuseret på, hvordan elever på erhvervsskolerne skal uddannes med baggrund i en forståelse af det samfund og det arbejdsmarked, de skal være en del af.

Erhvervsuddannelsernes elever står over for store udfordringer, som bl.a. indbefatter at lære at håndtere den omfattende information og viden, som udvikles og produceres i turbofart, at vælge ud af den, at vide hvordan og hvor, man skal gå hen for at skaffe det, der er relevant.

Eleverne skal ud på et arbejdsmarked eller i de virksomheder, de arbejder på i deres praktiktid, hvor der kræves stadig ny viden, og hvor viden har en holdbarhed som ferske varer. Det er derfor vigtigt, at de i erhvervsuddannelserne ikke bare får en aktuel viden om det ene eller andet fag, men også lærer, hvordan de skal skaffe sig ny viden. De må lære at lære. Livslang uddannelse er et af 90'ernes pædagogiske slagord.

Derfor er projektarbejde en vigtig men også svær arbejds- og læringsform. Den stiller krav om ansvarlighed og disciplin.

Mange faglige og mere holdningsmæssige forudsætninger skal være til stede for at opnå et maximalt udbytte. Omvendt er det en arbejds- og læringsform, som kan tilrettelægges og organiseres på mange forskellige måder og niveauer.

En grundig indføring i selve projektarbejdsformen er vigtig.

Erfaringerne peger på, at der er brug for at finde en middelvej imellem en indføring i formen forstået på en meget skematisk måde og en introduktion til projektarbejde, hvor lærere lader det hele svømme for meget og for længe.

En middelvej kan være at rette fokus mod skabelse af et tæt samarbejde mellem lærere og elever om alle de aspekter, der indgår i det "gode" projektarbejde (faser, principper, emner og måden at arbejde organiseret på). Dialogen som et middel til at skabe plads til elevens egen måde og eget niveau at arbejde med projektarbejdsformen på og dialogen som et middel til skabelse af ejerskab og ansvar til de emner og problemstillinger, der arbejdes med.

I dette hæfte gives et bud på en sådan middelvej med projektarbejde i erhvervsuddannelserne set i forhold til de ændringer, som gennemføres med erhvervsuddannelsesreform 2000, og som kommer til udtryk ved, at eleven får et større ansvar for eget forløb og egne læreprocesser igennem personlig uddannelsesplan og uddannelsesbog.

Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i en nysgerrighedskultur" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top