Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

6. Et dynamisk begreb





Hele erhvervsuddannelsesreform 2000 står og falder med, at der sker en fornyelse af pædagogikken. Projektarbejdet fortjener at blive en væsentligt del af denne pædagogiske fornyelse.

Det forudsætter, at projektarbejdet rettes imod at være en arbejds- og læringsform, hvis hovedformål er læring og at udvikle eleverne og lærerne.

Projektarbejde er ikke bare projektarbejde. Det er et dynamisk begreb, som hele tiden ændrer sig afhængigt af den tid, vi lever i, og afhængigt af de krav, omgivelserne stiller. Projektarbejdet må nydefineres, så det kan spille sammen med den nødvendige kompetenceudvikling, som fordres af det moderne samfund.

Vejen frem handler derfor om en seriøs udvikling af de teorier og principper, som projektarbejdet oprindeligt bygger på, ved at lade disse principper og teorier udfordre af de ændringer, der sker i eleverne, lærerne, samfundet, erhvervslivet og i skolen.

I halvfemserne og i relation til erhvervsuddannelsesreform 2000 står forskellighed, læring igennem praksis, kompetenceudvikling, valgfrihed, personlige kvalifikationer og herunder fokus på det ordløses muligheder til udvikling i projektarbejdet.

Det handler om at lade projektarbejdsformen være et rum, som elever og lærere kan bevæge sig ukendte steder hen i. Herom siger Søren Langager: "Som alle andre arbejdsprocesser er det innovative og lærerige projektarbejde et spørgsmål om at finde de rigtige rytmer og de gode balancer mellem mange usikkerhedsmomenter. Men projektarbejdets ressourcer ligger i, at det kan være rummet for at bevæge sig ukendte steder hen. Finde ukendte kollektive og individuelle ressourcer frem og samtidig opleve et kick, der ligger i at skabe noget overraskende spontant anerkendelsesværdigt." (Søren Langager "Projektarbejdets fortid og nutid". Danmarks Lærerhøjskole, 1999).

Skoler, lærere og eleverne kan selv lægge fokus på, hvad det er, projektarbejdet skal fremme og udvikle, og hvilke principper i projektarbejdet, der skal anvendes, så projektarbejdet bliver nuanceret og varieret - til glæde og gavn for først og fremmest deltagerne: eleverne og lærerne.

Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i en nysgerrighedskultur" som kapitel 6 af 7
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top