[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Stikord

 

 

 

Administrative procedurer, kontrol og skabelse af overblik

Afgrænsninger i forhold til omgivelserne

Afklaring

Alternativer til skolens tilbud

Analysearbejdet er en valgproces

Analyseområder

Analyser og forståelse

Analyser og overblik

Arbejdet skal gennemføres internt på skolen

Attraktivitet

Begrebsapparat

Begrundelse for ikke at komme igang

Behov for en fælles opbakning til strategierne

Behov for et systematiseret beslutningsgrundlag

Behov for fravalg

Behov for kreativitet og et fælles mål

Behov for værdiorienteret strategiudvikling

Benchmarking

Beslutninger og efterrationaliseringer

Bestyrelser skal også engagere sig i andet end økonomi

Brugere

Bærende værdier

Centrale forudsætninger

Centrale spørgsmål

Delmål

Den politiske omverden

Det politiske system og skolerne

Diskussion af strategiformuleringerne

Disposition

Ejerskab af strategierne

Eksterne muligheder og trusler

Elever, politik og usikkerhed

En analysemodel

En enkel tre-trinsmodel

En evolutionær proces

En kontinuerlig proces

En styrket og formel systematisk proces

Enkelt og forståeligt

Enkelt og kompleks

Find de centrale omgivelsesfaktorer

Forandringsledelse

Forankring

Forklaringer og forventninger

Formel og realiseret strategi

Formålet med skolens eksistens

Forskelle i hastigheder

Fremtid - inspireret af historien

Fælles værdier

Følg med i forudsætningerne for strategivalgene

Følsomhedsanalyse

Giv plads til engagement

Grænseflader til andre aktører

Handlinger

Handlingsorienteret strategiarbejde

Handlingsorienteret strategiarbejde

Hele organisationen involveres

Helheder

Historie

Hvad er kerneydelsen reelt?

Hvad er skolen god til?

Hvad laver erhvervsskolerne

Idégrundlag

Idégrundlaget skal være kendt og ejet af hele skolen

Inddragelse af medarbejdere og implementering

Inddragelse og succes

Indhold og proces

Indretning, udstyr og læring

Indtrængere på skolens marked

Information til alle

Information

Informationskilder

Inspiration og støtte

Inspirationsspørgsmål kapitel 1

Inspirationsspørgsmål kapitel 4

Inspirationsspørgsmål kapitel 5

Inspirationsspørgsmål kapitel 6

Inspirationsspørgsmål kapitel 2

Inspirationsspørgsmål kapitel 3

Interessenter og netværk

Intern afklaring

Intern og ekstern legitimitet

Interne styrker og svagheder

Kerneydelser og ressourcer

Kombinationen af metoder

Komplekse omgivelser

Komplekse Strategiprocesser

Konflikter

Konkurrence

Konkurrencekræfternes natur

Konkurrencen

Krav om samarbejde

Kvalitet og mål

Kvalitet

Ledelse, magt og politisk manøvrering

Ledelsens oplæg

Ledelsens rolle

Ledelsesopbakning

Lederrekrutteringens paradokser

Lederrollens problemer

Legitimitet eller naturlige monopoler

Legitimitet, tro og forventninger

Lettere at få tilgivelse end tilladelse

Loyalitet og stolthed

Læring af tidligere beslutninger

Lønsomhedsanalyser

Mange brugere

Markeder og produkter

Markedsføringens tveæggede sværd

Markedsopfattelser

Markedsudvikling

Modeller og spørgsmål

Monopolisering af viden

Mål

Målgruppe

Målinger

Normer og regler

Ny konkurrencestruktur

Nye spilleregler?

Nye typer konkurrence

Omfattende begrebsforvirring

Opdeling af markederne

Organisationens kultur

Organisatoriske lag

Overblik, forståelse, fravalg og prioritering

Paradokser

Periferiydelser

Personalets sammensætning

Politisk indflydelse

Politisk legimitet

Politiske processer

Pres og tomrum

Presset

Prioritering

Produktudvikling

Påvirkningsfaktorer - historiske og fremover

Påvirkningsfaktorer

Regnskabssystemerne skal understøtte ledelsens beslutninger

Ressourcetilgang

Ressourceudvikling

Resultatvurdering

Råderet over ressourcer

Sammenhæng i kerneydelser og aktiviteter

Sammenhænge i strategierne på enkelte organisatoriske niveauer

Sammenhængen imellem mål, strategier og resultater

Sammenhængen mellem kernekompetencer, kerneydelser og brugernes behov og ønsker

Segmenteringskriterier

Skolen skal også fungere i analysefasen

Skolens interessenter

Skolens organisation og kultur

Skolens strategiske position

Små årgange

Spilleregler og usikkerhed

Strategi og omfang

Strategi og organisering

Strategiarbejdet skaber forventninger

Strategier

Strategiernes videre liv

Strategiformuleringer

Strategiprocesser frem for slutresultater

Strategisk ledelse foregår hele tiden

Strategisk læring

Strategisk læring

Strategiske beslutninger

Succesfaktorer

SWOT-analyser

Synlige resultater

Systematik

Uddannelsesudbuddet

Udgangspunkt for strategiarbejde

Udviklingen i de enkelte afdelinger

Udviklingen i kerneydelserne

Usikkerhed

Valget af begrebsapparat bør ikke udsætte strategiarbejdet

Virkelighedsbilledet

Værdiledelse

Økonomiske bindinger



Forsiden