Stikord
Administrative procedurer, kontrol og skabelse
af overblik
Afgrænsninger i forhold til omgivelserne
Afklaring
Alternativer til skolens tilbud
Analysearbejdet er en valgproces
Analyseområder
Analyser og forståelse
Analyser og overblik
Arbejdet skal gennemføres internt på
skolen
Attraktivitet
Begrebsapparat
Begrundelse for ikke at komme igang
Behov for en fælles opbakning til strategierne
Behov for et systematiseret beslutningsgrundlag
Behov for fravalg
Behov for kreativitet og et fælles mål
Behov for værdiorienteret strategiudvikling
Benchmarking
Beslutninger og efterrationaliseringer
Bestyrelser skal også engagere sig i andet
end økonomi
Brugere
Bærende værdier
Centrale forudsætninger
Centrale spørgsmål
Delmål
Den politiske omverden
Det politiske system og skolerne
Diskussion af strategiformuleringerne
Disposition
Ejerskab af strategierne
Eksterne muligheder og trusler
Elever, politik og usikkerhed
En analysemodel
En enkel tre-trinsmodel
En evolutionær proces
En kontinuerlig proces
En styrket og formel systematisk proces
Enkelt og forståeligt
Enkelt og kompleks
Find de centrale omgivelsesfaktorer
Forandringsledelse
Forankring
Forklaringer og forventninger
Formel og realiseret strategi
Formålet med skolens eksistens
Forskelle i hastigheder
Fremtid - inspireret af historien
Fælles værdier
Følg med i forudsætningerne for strategivalgene
Følsomhedsanalyse
Giv plads til engagement
Grænseflader til andre aktører
Handlinger
Handlingsorienteret strategiarbejde
Handlingsorienteret strategiarbejde
Hele organisationen involveres
Helheder
Historie
Hvad er kerneydelsen reelt?
Hvad er skolen god til?
Hvad laver erhvervsskolerne
Idégrundlag
Idégrundlaget skal være kendt og ejet
af hele skolen
Inddragelse af medarbejdere og implementering
Inddragelse og succes
Indhold og proces
Indretning, udstyr og læring
Indtrængere på skolens marked
Information til alle
Information
Informationskilder
Inspiration og støtte
Inspirationsspørgsmål kapitel 1
Inspirationsspørgsmål kapitel 4
Inspirationsspørgsmål kapitel 5
Inspirationsspørgsmål kapitel 6
Inspirationsspørgsmål kapitel 2
Inspirationsspørgsmål kapitel 3
Interessenter og netværk
Intern afklaring
Intern og ekstern legitimitet
Interne styrker og svagheder
Kerneydelser og ressourcer
Kombinationen af metoder
Komplekse omgivelser
Komplekse Strategiprocesser
Konflikter
Konkurrence
Konkurrencekræfternes natur
Konkurrencen
Krav om samarbejde
Kvalitet og mål
Kvalitet
Ledelse, magt og politisk manøvrering
Ledelsens oplæg
Ledelsens rolle
Ledelsesopbakning
Lederrekrutteringens paradokser
Lederrollens problemer
Legitimitet eller naturlige monopoler
Legitimitet, tro og forventninger
Lettere at få tilgivelse end tilladelse
Loyalitet og stolthed
Læring af tidligere beslutninger
Lønsomhedsanalyser
Mange brugere
Markeder og produkter
Markedsføringens tveæggede sværd
Markedsopfattelser
Markedsudvikling
Modeller og spørgsmål
Monopolisering af viden
Mål
Målgruppe
Målinger
Normer og regler
Ny konkurrencestruktur
Nye spilleregler?
Nye typer konkurrence
Omfattende begrebsforvirring
Opdeling af markederne
Organisationens kultur
Organisatoriske lag
Overblik, forståelse, fravalg og prioritering
Paradokser
Periferiydelser
Personalets sammensætning
Politisk indflydelse
Politisk legimitet
Politiske processer
Pres og tomrum
Presset
Prioritering
Produktudvikling
Påvirkningsfaktorer - historiske og fremover
Påvirkningsfaktorer
Regnskabssystemerne skal understøtte ledelsens
beslutninger
Ressourcetilgang
Ressourceudvikling
Resultatvurdering
Råderet over ressourcer
Sammenhæng i kerneydelser og aktiviteter
Sammenhænge i strategierne på enkelte
organisatoriske niveauer
Sammenhængen imellem mål, strategier
og resultater
Sammenhængen mellem kernekompetencer, kerneydelser
og brugernes behov og ønsker
Segmenteringskriterier
Skolen skal også fungere i analysefasen
Skolens interessenter
Skolens organisation og kultur
Skolens strategiske position
Små årgange
Spilleregler og usikkerhed
Strategi og omfang
Strategi og organisering
Strategiarbejdet skaber forventninger
Strategier
Strategiernes videre liv
Strategiformuleringer
Strategiprocesser frem for slutresultater
Strategisk ledelse foregår hele tiden
Strategisk læring
Strategisk læring
Strategiske beslutninger
Succesfaktorer
SWOT-analyser
Synlige resultater
Systematik
Uddannelsesudbuddet
Udgangspunkt for strategiarbejde
Udviklingen i de enkelte afdelinger
Udviklingen i kerneydelserne
Usikkerhed
Valget af begrebsapparat bør ikke udsætte
strategiarbejdet
Virkelighedsbilledet
Værdiledelse
Økonomiske bindinger
Forsiden |