Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

Inspiration til obligatorisk sprogvurdering i børnehaveklassen














Fra skoleåret 2009/2010 skal der gennemføres obligatorisk sprogvurdering af alle børn i starten af børnehaveklassen, så undervisningen fra skoleårets start kan tage udgangspunkt i det enkelte barns sproglige kompetencer og forudsætninger.

Hvad skal sprogvurderingen indeholde?

Sprogvurderingen skal finde sted i starten af børnehaveklassen. Det er den enkelte kommune eller skole, der beslutter, hvordan denne vurdering skal foregå. Det er ikke nærmere defineret, hvilke sproglige områder sprogvurderingen skal omfatte, ligesom der heller ikke er faste rammer for, hvordan vurderingen kan finde sted. Det skal understreges, at der ikke er noget centralt krav om en fælles kommunal procedure. Mange kommuner foretager imidlertid allerede nu sprogvurderinger i børnehaveklasserne efter fælles retningslinjer. Til inspiration er der samlet en oversigt over indhold og omfang af sådanne vurderinger, der sammen med kontaktoplysninger kan ses i skematisk form her.

Sprogvurderingen skal bruges til planlægning af undervisningen i børnehaveklassens temaer med udgangspunkt i det enkelte barns sproglige kompetencer og forudsætninger. Bekendtgørelsen om undervisning i børnehaveklassen indeholder trinmål og indholdsbeskrivelse for undervisningen i temaet Sprog og udtryksformer. Af bilag 1 fremgår desuden, at "Arbejdet med sprog og udtryksformer skal indgå som en dimension i de øvrige obligatoriske temaer. Børnene skal udvikle kendskab til temaernes særlige sprog og udtryksformer, som muliggør, at de kan forstå og udtrykke forskellige grader af præcision. Undervisningen skal sigte mod, at børnenes sprog udvikles, så de kan beskrive, navngive og tale om oplevelser, iagttagelser, genstande og fænomener inden for hvert tema."

Hvem skal informeres om resultaterne af sprogvurderingen?

Ifølge bekendtgørelsen om børnehaveklassens undervisning skal resultaterne af sprogvurderingen indgå i elevplanen for børnehaveklassen. Disse resultater kan yderligere uddybes ved en skole-hjem-samtale, ligesom det vil være naturligt, at resultaterne videreformidles til og drøftes med de øvrige voksne, som har deres virke i børnehaveklasseteamet.

Hvem skal foretage sprogvurderingen?

Det er op til den enkelte kommune eller skole at beslutte, hvem der skal foretage sprogvurderingen. Nogle kommuner har allerede valgt at indføre en fælles procedure i alle børnehaveklasser. I nogle kommuner indgår talehørelærerne i arbejdet, andre steder inddrages skolens læsevejleder, specialundervisningskoordinator eller psykolog. Hvis det er børnehaveklasselederen, som gennemfører sprogvurderingen, vil det være hensigtsmæssigt at sikre, at hun har mulighed for at drøfte resultaterne og forslag til opfølgende initiativer med for eksempel talehørelærer, læsevejleder eller andre med særlig viden om tale- og skriftsprogsudvikling.

Hvornår skal sprogvurderingen foretages?

Sprogvurderingen skal foretages i begyndelsen af skoleåret, så årets undervisning kan tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte elevs aktuelle sproglige kompetencer og forudsætninger. Børnehaveklasselederen vil med udgangspunkt i resultaterne fra sprogvurderingen have bedre grundlag for at differentiere undervisningen under hensyntagen til såvel det enkelte barns som hele gruppens sproglige kompetencer.


Kommunale sprogvurderinger
Denne side indgår i publikationen "Inspiration til obligatorisk sprogvurdering i børnehaveklassen". © Undervisningsministeriet 2009