|
De fleste børn har et velfungerende talesprog — og en imponerende sproglig udvikling bag sig -
når de starter skolegangen i børnehaveklassen. Børnene har lært sig talesproget og gjort erfaringer med skriftsproget igennem mange forskellige former for samvær, leg og kommunikation. I skolen møder de nye sproglige udfordringer, og beherskelse af det skrevne sprog, at kunne skrive og læse, får stadig større betydning.
Det er vigtigt lige fra starten af skolegangen at identificere de børn, der er sprogligt usikre, og tilgodese deres behov for særlig opmærksomhed og støtte, ligesom det skal sikres, at de børn, der allerede ved skolestart har knækket læsekoden, eller som er lige på nippet til det, får passende udfordringer, der bringer dem videre i deres tale- og skriftsproglige udvikling.
For at skabe de bedste forudsætninger for at børnehaveklasselederen kan planlægge og tilrettelægge sin undervisning under hensyntagen til det enkelte barns sproglige kompetencer og potentialer, skal der fra starten af børnehaveklassen foretages en sprogvurdering af børnene. Resultaterne af sprogvurderingen bruges ved tilrettelæggelsen af en differentieret undervisning, der med børnehaveklassens obligatoriske temaer som indholdsmæssige omdrejningspunkter tilgodeser og udfordrer børnenes aktuelle sproglige kompetencer og forudsætninger, med henblik på at børnene vedvarende udvikler deres tale- og skriftsproglige kompetencer i skolens undervisning.
Materialet Inspiration til sprogvurdering i børnehaveklassen henvender sig først og fremmest til de kommuner og skoler, der har begrænsede eller ingen erfaringer med tilrettelæggelse af systematisk sprogvurdering i børnehaveklassen, men også kommuner og skoler, som gennem en periode har arbejdet med kortlægning af børnegruppens sproglige forudsætninger i børnehaveklassen, kan forhåbentlig finde inspiration til kvalificering og videreudvikling af igangværende initiativer.
Peter Grønnegård
Afdelingschef
Undervisningsministeriet
Maj 2009
|
|