|
Udvikling af handlekompetencer
Skolens undervisning skal resultere i, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, og at eleverne udvikler alsidige, personlige kompetencer. Skolens sundhedsundervisning skal bidrage til at udvikle handlekompetente elever. Kvalitetskriteriet, for om det lykkes, er, at eleverne bliver handlekompetente. Som tidligere nævnt rummer handlekompetencer fire elementer: handleerfaringer, visioner, engagement samt viden og indsigt. Et netværk af sundhedsfremmende skoler har udviklet følgende kriterier for handlekompetence:
- At man har viden om og indsigt i sundhedsmæssige emner og problemstillinger, som er baseret på et positivt og bredt sundhedsbegreb.
- At man kan argumentere for sine valg og handlinger.
- At man deltager i beslutninger.
- At man har lyst, ressourcer og vilje til at forandre forhold.
- At man undersøger og overvejer alternativer.
- At man handler målrettet hen imod løsning af problemer.
- At handlinger er sundhedsfremmende.
- At handlinger er etisk legitime.
De tegn*, der kan være på ovenstående kriterier, kan være, at:
- Eleven demonstrerer i samtaler, at hun/han ved noget om et emne.
- Eleven demonstrerer en forståelse af sundhed som et positivt og bredt begreb.
- Eleven kan argumentere for sine valg.
- Eleven inddrager sin viden om emner i diskussioner med andre.
- Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem livsstil og levevilkår.
- Eleven selv går i gang med undersøgelser af og initiativer til handlinger.
- Eleven er opsøgende i forhold til at søge viden, råd og vejledning.
- Eleven formulerer visioner og mål for en ønskværdig fremtid.
- Eleven kan definere problemstillinger og udvikle løsningsforslag.
- Eleven undersøger alternativer til eksisterende problemdefinitioner og problemløsninger.
- Eleven udviser empati for andre.
Refleksioner, observationer og dialog fungerer som værktøjer til at evaluere ovenstående tegn på, at eleven har tilegnet sig en handlekompetence.

* Begrebet tegn anvendes i evalueringsværktøjet SMTTE-modellen. Læs mere på www.kif.emu.dk
|
 |

|