|
Lærerkompetencer
Betingelsen, for at skolen kan levere en sundhedsundervisning, som bidrager til, at eleverne udvikler handlekompetence, er, at skolen, teamet og den enkelte lærer selv er kompetent.
Kriteriet for kvalitet i undervisningen er, at læreren, teamet og skolen mestrer faglige, didaktiske og pædagogiske kompetencer.
Faglige kompetencer
De faglige kompetencer handler om overblik og indsigt. Det er for eksempel:
- Viden om konsekvenser af risikofaktorer.
- Indsigt i årsagssammenhænge, der relaterer til levevilkårs- og livsstilsfaktorer.
- Kundskab om strategier til sundhedsfremme og forebyggelse.
- Viden om løsningsmuligheder i forhold til forskellige sundhedsmæssige problemstillinger.
Didaktiske kompetencer
De didaktiske kompetencer handler om, at læreren skal kunne arbejde med sundheds- og trivselsmæssige spørgsmål i flere forskellige undervisningssammenhænge. Det handler om at kunne vælge og begrunde indhold og mål for sundhedsundervisning i følgende didaktiske sammenhænge:
- Sundhed og trivsel som et obligatorisk emne.
- Sundhed og trivsel integreret i arbejdet med tværgående emner og problemstillinger.
- Sundhed og trivsel integreret i projektarbejder og projektopgaver.
- Sundhed og trivsel som særligt perspektiv for arbejdet i andre fag.

Pædagogiske kompetencer
De pædagogiske kompetencer handler for det første om at kunne anvende forskellige metoder i undervisningen. Læreren kan tilrettelægge og gennemføre en undervisning, så:
- Eleverne bliver aktive og medbestemmende i forhold til at undersøge fænomener og spørgsmål.
- Eleverne bidrager til at udvikle visioner og alternativer vedrørende sundhedsmæssige problemstillinger.
- Eleverne tager initiativ til handlinger, som tilgodeser, at sundheds- og trivselsmæssige spørgsmål bliver sat på dagsordenen i den enkelte klasse, på den enkelte skole og i lokalsamfundet.
- Eleverne tager initiativ til handlinger, som påvirker såvel livsstils- som levevilkårsfaktorer.
Pædagogisk kompetence handler også om, at lærerne skal kunne gå i dialog med børnene om sundhed og trivsel og kvalificere denne dialog. Hvad der er væsentlige sundhedsmæssige spørgsmål og problemstillinger, kan være forskelligt, afhængigt af om der anvendes et børneperspektiv eller et voksenperspektiv. I den forbindelse skal læreren kunne følgende:
- Redegøre og argumentere for sundhed og trivsel i et voksenperspektiv.
- Understøtte og kvalificere elevernes evne til at redegøre og argumentere for sundhed i et børneperspektiv.
- Lede samtaler, således at de to perspektiver på sundhed gensidigt befrugter og udfordrer hinanden.
|
 |

|