Indhold
Forord
1. Indledning og resumé
Resume
2. Hvorfor en lærende organisation?
3. Ideer til opstarten på en lærende organisation
Vigtige overvejelser
Hvem skal involveres?
Hvordan kan forandringerne organiseres?
Hvordan respektere enhedernes forskellighed og
bevare dialogen?
Hvilke typer af aktiviteter kan iværksættes?
Offentligt 'commitment'
Nogle generelle kendetegn
4. Markedsnærhed
Indsamling af eksterne informationer
Analyse af informationerne
Spredning af informationerne internt
Handlinger på baggrund af information
5. Fælles vision og hovedmål
6. Kollektiv læring
Brug af kollektiv, generativ læring til ledelsesmøder
7. Systemisk tænkning
Systemer
Det systemiske perspektiv
8. En lærende kultur
"Cultural web"
9. Læring i en lærende organisation?
Hvad skal man lære?
Hvem skal lære?
Individuel kontra organisatorisk læring
Hvordan skal man lære?
Cyklisk læring
Kollektiv læring
10. Organisationsforståelse, struktur og strategi
Struktur
Strategier
"Loose-tight"-kontrol
Ledelsesstil/lederoller
Medarbejdere
Tillæg 1: DLO og kvalitet
Tillæg 2: DLO i et politisk system
Bilag
Bilag 1: Arbejder du i en lærende organisation?
Bilag 2: Et eksempel på uddannelsesaktivitet
Bilag 3: Læringspræferencetest
Bibliografi og litteraturhenvisninger
Noter
Hele publikationen uden grafik
Forsiden | Kolofon |