|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Tillæg: DLO i et politisk system
En erhvervsskoleleder må spørge sig selv, hvorvidt DLO-konceptet
i det hele taget kan anvendes inden for det offentlige. Konceptet har sine
rødder i den private sfære, hvor den enkelte organisations
frihedsgrader er noget større. Det må erkendes, at til trods
for reformer og juridiske responsa, så opererer erhvervsskolerne i
et politisk miljø, og ministeriet sidder på pengekassen.
Ministre og ministerier har forlængst fundet ud af, at hvis de
vil have skolerne til at bevæge sig i en bestemt retning, så
skal de blot stille nogle midler i udsigt: Gives uddannelses- og jobkvalificerende
forløb (ujf) attraktive vilkår, så etablerer vi ujf-forløb;
oprettes en skolemiljøpulje, så laver vi skolemiljø.
Men er der så ikke tale om en slet skjult centralisme, langt fra markedets
frie kræfter? Det er der selvfølgelig, selv om ministerierne
også kunne defineres som en slags kunde, men det ville være
at overse den fundamentale forskel: Vi er en del af et politisk system.
Vi skal være med til at føre politikernes visioner og strategier
ud i livet, og her adskiller vi os klart fra det private erhvervsliv.
Som erhvervsskoler har vi en samfundsmæssig forpligtelse at leve
op til, som virksomhederne ikke har. Til trods for erhvervslivets nyopfundne
"sociale ansvar", så er deres raison d'etre nu engang at
tjene penge, og deres rammer for at engagere sig samfundsmæssigt er
mere et spørgsmål om langsigtede strategier for at bevare muligheden
for at opfylde dette formål. Som helhed kan erhvervsskolerne ikke
nedlægge en tabsgivende uddannelse. Nogen skal gennemføre den.
Omvendt er skrækscenarierne fra den første tid efter erhvervsuddannelses-
og erhvervsskolereformerne i 1991, hvor der blev talt om, hvor mange skoler
der skulle lukke, forstummet. De politiske kræfter kan holde liv i
skoler eller give dem nyt liv på en måde, som ingen virksomhed
nyder.
Selv når arbejdsgiverne klager over de centrale overenskomstforhandlinger,
så er det intet at regne i forhold til erhvervsskolernes mangel på
indflydelse på arbejdstidsaftaler og taxameterfastlæggelser.
Vi fastsætter ikke selv omkostningsniveauet eller prisen - og derved
har vi kun delvis indflydelse på kvaliteten af vore ydelser. Selv
stillingsstrukturer og -beskrivelser, mål og rammer for uddannelserne
og (reelt) bygningernes tilladte størrelse fastsættes eksternt.
Erhvervslivet spørger, hvordan det kan være, at flere institutioner
i samme lokalområde udbyder de samme uddannelser for derefter at aflyse
dem, fordi der ikke var nok tilmeldte nogen af stederne. Svaret er, at skolerne
blev opfordret politisk til at agere som markedsorienterede virksomheder
- angiveligt for at hæve kvaliteten og effektiviteten. Erhvervslivet
undrer sig jo ikke over, at der findes en bank på hvert gadehjørne
i midtbyen, men man stiller af gode grunde andre krav til forvaltningen
af offentlige ressourcer.
Men kan man så i det hele taget tale om en lærende organisation
med friheden til at være proaktiv og interaktiv i forhold til markedet?
Og er der reelt tale om et marked al den stund, at der er tale om "kunder"
med forskellige og til tider modstridende interesser? Det er nok en god
idé, fordi det tvinger organisationen til at være udadvendt,
omend med de særlige forhold in mente, mens det måske er vigtigere
at fokusere på brugerne end på markederne, selv om det kan være
en svær distinktion.
Forsiden | Forrige kapitel |
Næste kapitel |
|