spacer

Forside

Hvordan gør vi?

Eksempler:


Fællessang fra første skoledag

– en lærers overvejelser ved tilrettelæggelse af fællessang til den første skoledag i året

I morgen skal jeg have hele indskolingen (0.-3. klasse) klokken 10.00 til morgensang. Jeg har et kvarter med de cirka 160 børn, og de nye elever i 0. klasse er med for første gang. Forældrene til de nye er der også. Jeg starter med et omkvæd fra “Peters Sangbog”, som de fleste af eleverne kan udenad og elsker. Det lyder sådan her:

skole synger

Birkhovedskolen (ens egen skole indsættes) den kan vi li’
Uanset hva’ klas’ vi går i.
Midt i byens arkitektur
Ligger skolen der dur.

Denne sang er bare med guitar – taget plejer at lette, og vi er i gang!

Bagefter synger vi: “Tre små kinesere”. Nogle af de nye kan måske allerede nogle røde synge-bogstaver. Jeg inviterer på skift nogle op for at tegne et stort rødt bogstav på flipoveren. Vi synger sangen på elevernes bogstaver. I forlængelse heraf synger vi “Børn er stærke frø, som spirer”. Lærerne i afdelingen er blevet enige om, at sangen skal være gennemgående ved lejligheder, hvor forældre også er til stede. De kan jo så snuppe en kopi i morgen og forsøge at lære den. De gamle elever kender den og plejer at synge godt med – i hvert fald på det af teksten, som går igen.

Den sidste sang, vi skal synge, er “Sigurds godnatsang”. Jeg har tænkt mig at lave lidt sjov med, at det er en godnatsang, men ellers kan vi jo aldrig lære godnatsange i skolen... Jeg regner med, at de nye små poder kender denne sang fra fjernsynet.

Til sidst siger jeg til forældrene, at de altid er velkomne til at deltage i morgensamlingerne, hvis det lige passer. I år bliver det tirsdag i 3. time og torsdag i 2. time. Hver gang bruger jeg 12-13 minutter.

Klasserne vælger på skift to sange, som er gennemgående i en måned. De lærer sangene ekstra godt på forhånd og synger for fra en lille scene i fællesrummet. De går meget op i, hvornår det er deres tur til at stå på scenen. Eleverne vælger sange, som de kender fra undervisningen – de stemmer om det på klassen. Det plejer at give en naturlig spredning i repertoiret, og den årlige klasseafstemning giver eleverne et indtryk af, hvor mange sange de egentlig kan. Der er ikke elever på scenen hver måned. På den måde har jeg som musiklærer en mulighed for at lægge sange ind, der sikrer den ønskelige spredning i indholdet.

Når eleverne kommer ind i fællesrummet, plejer jeg som regel at sidde ved klaveret og spille. Her spiller jeg ofte melodier, som eleverne ikke kender endnu eller er ved at lære. Det er min erfaring, at eleverne herefter lærer sangene hurtigere. Samtidig giver det en mulighed for at skabe en god stemning. Stemningen går igen ved skolens særlige lejligheder. Kendetegnet ved de særlige lejligheder er i reglen, at der altid er indlagt en fællessamling med sang.

Af Søren Bechmann

 

 
ramme bund