spacer

Forside

Hvordan gør vi?

Eksempler:

Beskrivelse af morgensang
på Rosenvangskolen, Viby J.

sparkærRosenvangskolen er 80 år gammel. Der har altid været morgensang, og den er i høj grad kulturbærende. Forældre, bedsteforældre og oldeforældre, der selv har gået på skolen, kender den “gode gamle tradition”.

Selve sangene er også kulturbærende, og vi opbygger en fælles sangskat. Den giver en oplevelse af en fælles skole, fællesskab og sammenhold, og her kan gives informationer af forskellig art. Morgensangen har klart et dannende aspekt ud over det kulturbærende. Der er for eksempel mange til stede, og man må derfor indordne sig. Der skal være ro.

- Det er ganske enkelt DEJLIGT at starte dagen med sang!

Klokken 8.00
Klasserne fra 1. til og med 6. klasse mødes i skolens aula. Da vi er en firesporet skole bliver det cirka 6 årgange x 4 spor x 25 elever = 600 elever + lærere og et par håndfulde forældre.

Klokken 8.05
Lederen – eller den pædagogiske – træder op på talerstolen, og der bliver (forhåbentlig) ro. Der bliver normalt sagt lidt om årstiden, om skolefodbold – eller hvad lederen nu finder relevant – før vi tager fat på den første sang.

Klokken 8.10
Der siges måske lidt, før 2. sang synges.

Klokken 8.15
Der bliver sagt “god morgen”, hvilket er signal til, at nu må man gå ud til klasserne.

Angående sangene
Den første sang er ofte fra “555 Sange”, som alle børnene ejer og har med. De får en af skolen, når de starter i 1. klasse. Hvis de mister den, betaler de selv for en ny. Efter 6. klasse får de den med hjem til evigt minde.

Den første sang er ofte en “klassisk”, “voksen”sang som for eksempel “I østen stiger solen op”, “Septembers himmel”, “Morgenstund har guld i mund”, eller “Sensommervisen”.
Klassiske morgensange eller årstidssange.
Denne sang gentages hver dag i samme måned.

Sang nummer to er ofte på overheadprojektor og er lidt mere lystig og “børnevenlig”. Det kan for eksempel være “Joanna”, “Vil du med en tur i skoven” (Poul Kjøller) eller “Min kat den danser tango”.
Alle sangene, der i løbet af måneden optræder som nummer to. er forskellige.

Sangene akkompagneres af et flygel. Tre musiklærere står for at udvælge sange og skiftes til at spille. De får otte timer for det hver på årsbasis.

Afveksling
Det sker, at en klasse kommer og optræder med et eller andet. Det er altid noget, den enkelte lærer står inde for. Oftest dans eller musik. Hvis det tager lang tid, synges der ikke. Ellers nøjes vi med en enkelt sang.

spacer

0.-3. klasse:

Forberedelse

  • Forberedelsen sker med halvårlige planer.
  • Primo juni og primo december deles ønskesedler ud til klasserne. I juni vedlægges seneste efterårsplan og i december seneste forårsplan, idet ønskesedlen er inddelt i en liste til topti af de sange, der blev sunget seneste tilsvarende halvår med tanke på kontinuiteten, og en liste til andre, eventuelle nye forslag med tanke på fornyelse.
  • Der udarbejdes en sangmappe med en plan for halvåret og alle sangene i kopi dels til hver klasse og dels til deres musiklærere. Planen indeholder to sange til hver gang efter princippet: Den første skal relatere sig til traditionen/sangskatten, den anden skal have umiddelbar appel til børnene.

Gennemførelse

  • Ved første samling efter sommerferien aftales, hvor hver enkelt klasse står. Børnehaveklasserne sidder på gulvet foran.
  • MH indleder med et “God morgen!” i kort eller længere form.
  • Første sang synges.
  • Fire børn får lov at fortælle om en begivenhed/oplevelse i dialog med MH.
  • Eventuel besked/orientering fra MH eller lærere.
  • TH orienterer om, hvem der har ønsket dagens sange.
  • Anden sang synges.
  • MH afslutter med “Kan I have en god dag og en god uge!”
  • Menigheden svarer: “Tak, i lige måde!”

spacer

4.-6. klasse:

Forberedelse

  • Som 0.-3. klasse.
  • Seks gange i løbet af et halvår er der kun sat én sang på programmet, idet det er forudsat, at hver årgang leverer indslag to gange – altså fire gange per skoleår.

Gennemførelse

  • Ved første samling efter sommerferien aftales, hvor hver enkelt klasse står.
  • MH indleder med et “God morgen!” i kort eller længere form.
  • Første sang synges.
  • Eventuel besked/orientering fra elever, MH eller lærere.
  • TH orienterer om, hvem der har ønsket dagens sange.
  • Anden sang synges.
  • MH afslutter med “Kan I have en god dag og en god uge!”
  • Menigheden svarer: “Tak, i lige måde!”
  • De dage, hvor der er indslag fra årgangene, synges kun én sang. Det aftales i hvert enkelt tilfælde, om sangen skal først eller sidst på programmet.

spacer

7.-9. klasse:

  • Der har hidtil ikke for denne aldersgruppe været afholdt fællessamlinger efter nogen fast plan.

Af Lars Thor

 
ramme bund