Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

     Forside Indhold  |  Kolofon  |  Temahæfteserien     
Supplerende undervisning i dansk som andetsprog

Skole: Skt. Knuds Skole i Ã…rhus
Tema: Supplerende undervisning i dansk som andetsprog med fokus på indholdslæsning
MÃ¥lgruppe: 2. klassetrin
Websted: www.sktknudsskole.dk
Kontakt: Birgitte Agersnap, Birgitte. Agersnap@skolekom.dk

PDF: Skt. Knuds Skole

Skt. Knuds Skole: Supplerende undervisning i dansk som andetsprog med fokus på indholdslæsning
Rapporten beskriver et udviklingsprojekt om indholdslæsning i perioden april-juni 2006 på Skt. Knuds Skole i Århus, hvor cirka 25 procent af eleverne er tosprogede. Projektet er gennemført i to 2.-klasser med fokus på fire af de tosprogede elever og har sigtet mod at tilgodese de tosprogede elevers arbejde med indholdslæsning. Omdrejningspunktet har været at præsentere eleverne for metoder og strategier, som hjælper dem til at huske og forstå handlingen i de bøger, de læser.

I den udførlige projektrapport præsenteres først grundlaget for rapporten og en oversigt over det anvendte datamateriale, som indgår i den samlede vurdering af udviklingsprojektet. Herefter gives en detaljeret beskrivelse af et undervisningsforløb, der er bygget op over undervisningsmaterialet “Læsefidusen� og en evaluering af dette forløb.

En del af datamaterialet er også anvendt til at sprogvurdere de tosprogede elever i begyndelsen af forløbet, og rapporten beskriver baggrunden for vurderingen, et eksempel på en vurdering, og hvordan der er arbejdet med vurderingsprocessen. Herefter præsenteres den samlede vurdering af projektet, der også omfatter et arbejde med bogen “Mis med de blå øjne�, og afslutningsvis diskuteres og sammenholdes den supplerende undervisning med organiseringen og udviklingen af undervisningen på Skt. Knuds Skole gennem en toårig periode.

Som supplement til rapporten er der et omfattende bilagsmateriale bestående af undervisningsplaner, aktivitetsoversigter, observationsark m.m.