Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

     Forside Indhold  |  Kolofon  |  Temahæfteserien     
Matematik og læsning

Skole: DIA Privatskole og Sjællands Privatskole i København
Tema: Projekt matematik og læsning
Målgruppe: Elever på 6., 7. og 8. klassetrin
Websted: www.dia-privatskole.dk
Kontakt: Katharina Tomkow, tomkow@mail.tele.dk

PDF: DIA Privatskole og Sjællands Privatskole

DIA Privatskole og Sjællands Privatskole: Projekt matematik og læsning
Dette projekt er et samarbejde mellem DIA Privatskole og Sjællands Privatskole. Begge skoler er frie grundskoler med 100 procent tosprogede elever.

Projektets omdrejningspunkt har været faglig læsning og løsning af matematiske problemstillinger, og det bygger på viden om, at læseforståelsen har stor betydning for elevernes skolesucces, også i matematik. Projektet er bygget op omkring en interaktiv matematikforståelsesmodel, hvilket der redegøres for i projektbeskrivelsens første del. Herefter beskrives to otte ugers forløb med de samme elevgrupper på henholdsvis 6. og 7. klassetrin og 7. og 8. klassetrin. I det første forløb blev der fokuseret på faglig læsning, det vil sige teksten og “matematikkens sprog�, med udgangspunkt i CKF-området “Kommunikation og problemløsning� i Fælles Mål for matematik. I det andet forløb blev der arbejdet med tekstopgaver, der skulle demonstrere, om eleverne kunne håndtere den nye viden. Med projektrapporten følger et stort bilagsmateriale med elevernes matematikhistorier, der kan bruges som inspiration til andre.

Sidste del af projektrapporten viser, hvordan projektet er blevet evalueret, dels gennem løsning af en opgave, hvor det var sproget og en viden om verden, der var afgørende, dels gennem to omfattende spørgeskemaundersøgelser. Disse undersøgelser giver et indblik i, hvad eleverne synes er svært – samt hvorfor og hvorvidt de vurderer, at de har oplevet en fremgang eller en ændring i deres metatilgang til matematikken. Konklusionen på projektet er positiv og viser, at arbejdet har båret frugt, omend det også har været tidskrævende.

På baggrund af arbejdet har skolerne udarbejdet mål for den sproglige dimension i faget matematik og forslag til, hvordan der kan arbejdes uddybende hen imod målene.