Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


www.uvm.dk

     Forside Indhold  |  Kolofon  |  Temahæfteserien     
Udvikling af undervisning i dansk som andetsprog

Skole: N. Zahles Gymnasieskole i København
Tema: Udvikling af fagområdet dansk som andetsprog på frie grundskoler
Målgruppe: Elever i 1. og 2. klasse
Websted: www.zahlesgym.dk
Kontakt: Lis Ingerslev, LI@zahle.dk

PDF: N. Zahles Gymnasieskole

Rapporten er at betragte som en procesrapport, hvori der i rapportens første del redegøres for et forløb, der udspringer af et udredningsarbejde af en enkelt elev med pakistansk baggrund i børnehaveklassen. Fra skolens side er der tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i 1. klasse, og det bliver starten på et samarbejde mellem ledelse, dansk som andetsprogs-læreren og en børnehaveklasselærer; et samarbejde, der senere udvides til også at omfatte en dansk- og matematiklærer i indskolingen.

I rapporten beskrives, hvordan der udarbejdes en procedure til hjælp for iværksættelse af støtte til tosprogede børn. Denne procedure indbefatter en vurdering af, hvilken støtte det enkelte tosprogede barn har brug for. Drejer det sig om:

  • Generelle indlæringsvanskeligheder, umodenhed, manglende socialisering?
  • Forsinket andetsprogstilegnelse?
  • Naturlig andetsprogstilegnelse?

På denne baggrund foretages en indkredsning og beskrivelse af problemet, hvorefter indsatsen i forhold til det konkrete barn iværksættes.

Rapporten indeholder nogle interessante – og eksemplariske – overvejelser over, hvor vigtigt det er at foretage en grundig udredning af barnet med henblik på ovenstående problematikker, og hvor vigtigt det er at inddrage barnets forældre i forløbet. Ligeledes er der overvejelser over og gode erfaringer med den supplerende undervisnings organisatoriske placering.

I rapportens anden del beskrives, hvordan der på baggrund af disse erfaringer er iværksat et egentligt sprogarbejde i 1. klasse, hvis resultat skal måles ved afslutningen af 2. klasse i forhold til trinmålene i dansk. Det drejer sig om et forløb, der skal være med til at udvide børnenes ordforråd, og der gives eksempler på, hvordan dette arbejde kan gribes an.