Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

     Forside Indhold  |  Kolofon  |  Temahæfteserien     
Fagligt og sprogligt samarbejde

Skole: Lykkeskolen i Brabrand
Tema: Udviklingen af dansk som andetsprog på Lykkeskolen
MÃ¥lgruppe: 5. klassetrin
Websted: www.lykkeskolen.dk
Kontakt: Kristina Andersen, post@lykkeskolen.dk

PDF: Lykkeskolen

Lykkeskolen: Udviklingen af dansk som andetsprog på Lykkeskolen
Lykkeskolen er en fri grundskole med udelukkende tosprogede elever, der næsten alle har arabisk som modersmål. Dette har gjort det muligt at iværksætte et projekt på 5. klassetrin, hvis omdrejningspunkt er et fagligt og sprogligt samarbejde mellem modersmålslærere og øvrige sproglærere (dansk som andetsprog og engelsk) med det mål at udvikle og styrke elevernes tosprogede udvikling, herunder styrke deres sproglige, sociale og læringsmæssige kompetencer.

I projektrapporten gøres der, på baggrund af nyere forskning, rede for tanker og visioner med hensyn til udviklingen af dansk som andetsprog på Lykkeskolen. Herefter præsenteres projektet, der består af et undervisningsforløb rettet mod CKF-området “Viden om sprogtilegnelse og egen læring� i Fælles Mål for dansk som andetsprog. Der præsenteres en detaljeret ugeplan for undervisningen i dansk som andetsprog og som bilag en plan over indholdet i lektionerne i henholdsvis dansk som andetsprog, arabisk og engelsk, hvor der arbejdes med de samme emner i en længere periode.

Elevernes udbytte af projektet er evalueret i en SMTTE-model med udgangspunkt i elevinterview, der viser, at samarbejdet mellem sprogfagene har båret frugt, hvilket kan tjene som inspiration på skoler med en lignende elevsammensætning.