spacer
spacer spacer
Til forsiden
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer

  

Kultur som forestilling

Containermodellen er i udviklingsprojektet blevet problematiseret med forståelsen af kultur som forestilling. Benedict Andersons forstår nationer som forestillede, snarere end praktiske fællesskaber. (Hentet fra “Imagined Communities”). Denne tanke indebærer, at det selv i små nationer som Danmark ikke er muligt at kende alle medlemmer af det nationale fællesskab. Fællesskabet er i stedet forestillet og ideologisk. Hvis man bor i Køge, kender man ikke nødvendigvis danskere i Skagen eller i Tønder, men man har alligevel en idé om, at man deler fælles værdier og kultur. Dette forestillede fællesskab dannes gennem fortællinger af nationale historier fortalt i litteratur og gennem medierne. En nation er ofte baseret på ideologien om et homogent fællesskab, der er afgrænset fra andre homogene fællesskaber i andre lande. Det er ideen om fællesskabet, der skaber nationen. Grænsedragningen og vores begrænsede mulighed for at kende hele befolkningen gør, at vi må forestille os et fællesskab på nationalt plan. Vi kender ikke alle hinanden, men forestiller os alligevel, at vi hører sammen.

Diskussion i klassen
For at reflektere over forskellen på forestilling og virkelighed kan eleverne diskutere:

  • Er eleverne i klassen over jer klogere, sjovere og smartere i tøjet end jer, eller findes der et hierarki på skolen, der danner en forestilling om, at de ældste elever er bedre end de yngre?
  • Kan man for eksempel gøre nogen til et mobbeoffer ved at bagtale vedkommende hver dag og derved bruge sproget til at bekræfte en dårlig forestilling om personen?
  • Er Dronningen og kongefamilien af en finere og klogere race end resten af Danmark, eller tillægger vi dem en rolle som kongefamilie, der gør dem anderledes?
  • Hvad sker der, hvis vores forestillinger og virkeligheden ikke passer sammen?
  • Kan man skabe en virkelighed på baggrund af en forestilling?
  • Hvordan kan man forestille sig en nation som homogen?
  • Hvad er lettest at ændre – en forestilling eller virkeligheden?

I arbejdet med at rumme flere kulturer i skolen kan det være givtigt at arbejde med, hvordan klassens elever, bevidst eller ubevidst, opfatter det danske nationale fællesskab. Hvad forventer vi, at mennesker skal gøre, tænke og vide for at være danske?

Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top