spacer
spacer spacer
Til forsiden
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer

  

Øvelse Kulturelle fællesskaber

– Hvilke kulturelle fællesskaber indgår
jeg i?

Formål
Målet med denne øvelse er at bevidstgøre eleverne om, hvilke fællesskaber de indgår i, og at disse er kulturbundne.

Forberedelse
Et ark i A3-størrelse per elev.

Instruktion
Eleverne skal lave en liste over de forskellige fællesskaber, som de i deres hverdag indgår i. Det kan for eksempel være fritidsinteresser, sport, spejder, fritidshjem/SFO etc. Det kan også være familie, gamle venner eller nye venner eller andet. Herefter skal eleverne nævne mindst tre kulturelle karakteristika for de fællesskaber, som de har oplistet. Det kan for eksempel være:


Illustration

Eleverne skal tegne deres fællesskaber som delmængder og fællesmængder. Der, hvor de forskellige karakteristika overlapper hinanden, tegnes en fællesmængde. Eleverne tegner således deres kulturelle fællesskaber ud fra de tre karakteristika, som de har fundet. Herved bliver det tydeligt, hvor de karakteristiske dele af gruppernes indhold overlapper. Der vil også være særskilte kulturelle karakteristika, der vil optræde som delmængder.

Diskussion/perspektivering
Efterfølgende diskuterer eleverne, at de som individer indgår i mange forskellige fællesskaber, som har særlige kulturelle karakteristika, og at de som individer indtager forskellige roller eller positioner i deres fællesskaber.
Kan en person reduceres til en kultur?
Kan et kulturelt fællesskab opfattes forskelligt af forskellige personer?
Skifter man roller, alt efter hvilket fællesskab man er i?
Er det svært at være i mange fællesskaber på en gang?

Perspektivering til det nationale fællesskab
For at gøre det beskrivende og det komplekse kulturbegreb nærværende for eleverne, kan læreren spørge dem, hvor mange der har Danmark på listen over de kulturelle fællesskaber, de indgår i, og få dem til at overveje, hvorfor de har/ikke har et sådant fællesskab på listen.

Læreren kan for eksempel spørge eleverne:

  • Om det er de nære kulturelle fællesskaber eller det nationale fællesskab, der definerer en person?
  • Hvilke fællesskaber, de mener, er vigtige at være opmærksom på, når de møder andre personer?
  • Hvad betyder de sammenhænge, hvori man møder en person?
  • Hvordan tror eleverne, man kan være del af Danmark i sin hverdag?
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top