Til forside

Indhold

Forord

Eksempeloversigt

Resumé


Introduktion

Hvordan bruger man denne publikation?

Hvorfor fokus på naturfagene?

Faktaboks 1: Hvad er Fælles Mål?

Faktaboks 2: Fremtidens Naturfaglige Uddannelser

Hvorfor udviklingsarbejde?


Start på et udviklingsarbejde

Kvalitetsstjernen – en måde at strukturere på

Status

Kvalitetskriterier

Mål

Handlingsplan

Evalueringsplan

Barrierer for succes

Ledelsens rolle

Dokumentation af udviklingsarbejde

Formidling

Erfaringsudveksling

Tiden efter udviklingsarbejdet


Fagteam – hvorfor og hvordan?

Typer af fagteam

Fagteam styrker den naturfaglige kultur

Grundregler for teamsamarbejde


Temaer for udviklingsarbejde

Styrkelse af den lokale naturfaglige kultur

Lokale læseplaner i naturfagene

Inddragelse af elever i valg af indhold

Faktaboks 3: ROSE-undersøgelsen

Faktaboks 4: Hvad vil eleverne lære om?

Tværfaglige undervisningsforløb

Faktaboks 5: Tre eksempler på tværfaglige emner

Faktaboks 6: Eksempler på skolers tværfaglige emner

Ekskursioner og gæstelærere

Organisering ved tværfaglige forløb

Lokaler og faciliteter

Samarbejde mellem natur/teknik og overbygningsfagene

Nye arbejdsformer for elever

Evalueringsformer

Portfolio

Synopse

Logbog

Projektarbejde

Det praktisk/eksperimentelle arbejde

Netværk og samarbejde med andre skoler


Ressourcer og viden

Fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen

Holddannelse

Omrokering af timer

Planlægning

Pædagogisk center/skolebibliotek

Styrker og svagheder i naturfagene

Elevernes naturfagskompetencer

Elevernes holdninger

Undervisningen

Kvalitetsfaktorer

Fag, timetal og andre centralt fastlagte bestemmelser

Evalueringskultur

Lærerne og deres undervisningskompetencer

Interesse for naturfag – forventninger, holdninger og motivation

Undervisningsmetoder

 


Eksempeloversigt

Eksempel 1: En skoles begrundelse for udviklingsprojekt

Eksempel 2: En skoles afsæt for at lave udviklingsarbejde

Eksempel 3: En skoles beskrivelse af udbyttet

Eksempel 4: En skoles bud på det afgørende for succes

Eksempel 5: Positive og negative faktorer for udviklingsarbejdet

Eksempel 6: Naturfagskoordinator

Eksempel 7: Erfaringerne deles med andre skoler

Eksempel 8: Projektet slutter, men arbejdet forsætter

Eksempel 9: Et spark fremad

Eksempel 10: En skole kan anvende flere team samtidig

Eksempel 11: Naturfagsråd

Eksempel 12: Man starter et sted og ender et andet...

Eksempel 13: En skoles udviklingsforløb med fagteam

Eksempel 14: En skoles lokale læseplan med tværfaglige emner

Eksempel 15: Valg af tværfagligt emne

Eksempel 16: Det tværfaglige er krævende, men tiden værd

Eksempel 17: Tværfagligt forløb om vand

Eksempel 18: Tværfagligt forløb om energi

Eksempel 19: En skoles oversigt over forløb om kvælstof

Eksempel 20: Evaluering af tværfagligt forløb

Eksempel 21: Samarbejde fører til fælles læseplan

Eksempel 22: Tværfagligt arbejde med selvvalgte projekter

Eksempel 23: En skoles planlægning af et projektarbejde

Eksempel 24: Arbejdsplan for projektforløb

Eksempel 25: En skoles erfaringer med projektarbejde