Til forside




Danske elever skal klare sig bedre i naturfag. Ud fra internationale undersøgelser kan vi se, at der er et godt stykke vej igen, før vi ligger på niveau med de lande, som vi normalt sammenligner os med. Et af midlerne til at styrke elevernes færdigheder inden for naturfagene er at skabe en bedre sammenhæng i fagene biologi, fysik/kemi og geografi i folkeskolen.

I forbindelse med udviklingsprogrammet En skole i bevægelse satte Undervisningsministeriet i 2004 et udviklingsarbejde i gang, som havde til formål at give erfaringer med sammenhæng og samarbejde i naturfagene.

En række skoler fordelt over hele landet har fået tilskud fra Undervisningsministeriet til at deltage i udviklingsarbejdet, som primært har fokuseret på:

- Udvikling af samarbejdet mellem lærerne.

- Indhold i undervisningen.

- Arbejds- og evalueringsformer.

- Faglig pædagogisk udvikling.

Alle de deltagende skoler har under hele forløbet haft en konsulent tilknyttet og efter endt arbejde udarbejdet en evalueringsrapport. På grundlag af evalueringsrapporterne er der udarbejdet nærværende internetpublikation: Naturfagene i bevægelse – Når folkeskolelærere udvikler naturfagsundervisning.

Med publikationen vil vi i ministeriet gerne være med til at sprede de gode eksempler. Skoleledere og lærere landet over skal lade sig inspirere af hinanden, så den gode praksis breder sig. Målet er, at eleverne får styrket deres naturfaglige kompetencer, og at de tilegner sig viden om og forståelse af sammenhængene inden for naturfagene.

Undervisningsministeriet vil gerne sige tak til alle medvirkende, både lærerne i udviklingsarbejdet og de tilknyttede konsulenter.

Der er adgang til flere materialer fra udviklingsprogrammet En skole i bevægelse - Udvikling af naturfag på webadressen: http://us.uvm.dk/grundskole/folkeskolen/
enskoleibevaegelse/naturfag/?menuid=1007


Bertel Haarder

Undervisningsminister

November 2005

Til top