Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse







Forord

1. Indledning
1.1 Lovgivningen
1.2 Erfaringer fra kommunerne
1.3 Læsevejledning
1.4 Undervisningsministeriets anbefalinger i arbejdet med tosprogede småbørn
1.5 Definitioner, som de anvendes i vejledningen

2. Administrativ tilrettelæggelse og organisationsformerg
2.1 Information til forældrene
2.2 Sprogstimuleringen er obligatorisk
2.3 Visitationspraksi
Visitering til sprogstimulering uden for dagtilbud (§ 4 a, stk. 3
Visitering til sprogstimulering i dagtilbud (§ 4 a, stk. 4
2.4 Sagkyndig vurdering/a>
2.5 Modeller for organisering af sprogstimulerin5
Sprogstimulering uden for dagtilbud – § 4 a, stk. 3
Sprogstimulering i forbindelse med et dagtilbud – § 4 a, stk. 4
Pædagogiske overvejelser af betydning for tilrettelæggelsen
2.6 Tværkommunalt samarbejde og faglige netværk
2.7 Personaleforhold
Kvalifikationer
Efteruddannelse og faglig ajourføring
Interkulturel kompetence
Tosprogede medarbejdere
Samarbejde med tolk
2.8 Samarbejde om tosprogede børn
Overgang fra hjemmet til pasning/sprogstimulering uden for hjemmet
Overgang fra dagtilbud/sprogstimulering til skole
Samarbejde med og henvisning til pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR)

3. Sprog og kultur
3.1 Sprog som en del af identiteten
3.2 Sprog som redskab for erkendelsen
3.3 Den tidlige sprogtilegnelse
3.4 Modersmålets betydning for andetsprogstilegnelsen
3.5 Tosprogede småbørns sproglige og kulturelle opvækst
3.6 Særtræk ved tosprogede småbørns sprog
3.7 Stille perioder

4. Praktisk pædagogisk arbejde
4.1 Forældresamarbejde og forældreinvolvering
Samarbejde om støtte til børnenes sprogtilegnelse
Eksempler på forældreinddragelsen i sprogstimuleringen
4.2 Sprogarbejde med tosprogede småbørn
Funktionel/kommunikativ sprogtilegnels
Den praktiske tilrettelæggelse af målrettede sproglige aktiviteter
Sproglige og kulturelle aktiviteter
Strukturerede sproglege
Dokumentation
4.3 Vurdering af den sproglige udvikling hos tosprogede børn

5. Lovgivning, litteratur og adresser

Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (151 kB)
Hele publikationen i PDF-format (xx kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe"s hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Vejledning om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn - Folkeskoleloven § 4 a" som komplet indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2005

Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top