Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







Tosprogede børn er børn som alle andre, men de adskiller sig ved at vokse op med et andet modersmål end dansk. Kendskab til dansk er nøglen til tilegnelse af kundskaber og færdigheder i skolen og til elevernes deltagelse i fællesskabet. Derfor har børnene brug for at kunne dansk allerede ved skolestarten. Gode danskkundskaber er desuden afgørende for at kunne klare udfordringerne i det danske samfund.

Folketinget vedtog i juni 2004 en ændring af folkeskoleloven, så sprogstimulering af tosprogede børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, blev obligatorisk.

Regeringen har med lovændringen ønsket at sikre, at alle tosprogede småbørn med behov herfor modtager sprogstimulering allerede fra treårsalderen. Hermed får alle børn de bedste forudsætninger for at få det fulde udbytte af skolens undervisning fra skolestarten.

Et tidligt kendskab til dansk kan befordre en positiv selvopfattelse, der er af væsentlig betydning for skolesucces. Herved gives alle børn de bedste betingelser for et ligeværdigt skoleforløb.

Folkeskolelovens bestemmelser om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn er en håndsrækning til tosprogede børn og forældre med henblik på at lette børnenes skolestart. Det er Undervisningsministeriets ønske, at denne vejledning kan bidrage til at inspirere både beslutningstagere og praktikere i kommunerne til at løfte opgaven i samarbejde med forældrene til gavn for de tosprogede børn og samfundet som helhed.

Ulla Tørnæs' signatur

ULLA TØRNÆS

Undervisningsminister

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Vejledning om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn - Folkeskoleloven § 4 a" som Forord
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top