Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo

5. Lovgivning, litteratur og adresser







illustration

Lovforslag nr. L 142 (Folketinget 2001-02 (2. samling))
Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Modersmålsundervisning og sprogstimulering)
Lov nr. 412 af 6. juni 2002

Lovforslag nr. L 194 (Folketinget 2003-04)
Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen)
Lov nr. 477 af 9. juni 2004

Lovforslag nr. L 195 (Folketinget 2003-04)
Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Sprogstimulering af tosprogede børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen)
Lov nr. 478 af 9. juni 2004

FN's Børnekonvention Der henvises til artikel 3, 29 og 30

Generelt om tosprogede småbørn

Ansel-Henry, Pauline og Pia Markersen Vi er alle sammen anderledes – om arbejdet med tosprogede børn
BUPL 2001
ISBN: 87-7738-121-1

Evaluering af sprogstimuleringsindsatsen for tosprogede småbørn – folkeskolelovens § 4 a
PLS rapport til Undervisningsministeriet december 2002

Holmen, Anne og Jørgen Gimbel
Tosprogede børn i Danmark
Hans Reitzels Forlag 1993
ISBN: 87-412-3273-9

Holm, Lars og Helle Pia Laursen
Andetsprogsdidaktik
Dansklærerforeningen 2004 (2. reviderede udgave)
ISBN: 87-7996-052-9

Høyrup, Fie og Barbara Acobi
Det tosprogede førskolebarn
Danmarks Lærerhøjskole 1993
ISBN: 87-88295-78-8

Inspiration til bedre integration i folkeskolen
Undervisningsministeriet 2003
ISBN: 87-603-2277-2

Ladberg, Gunilla
Børn med flere sprog
Socialpædagogisk Bibliotek 1994
ISBN: 87-11267-9

Ladberg, Gunilla
Tal mange sprog – Fordele ved flersprogethed
Socialpædagogisk Forlag 1998
ISBN: 87-16-12140-6

Løntoft, Jette og Kirsten Raal
Fra FIL til ELEFANT. Om tosprogede småbørns sprogtilegnelse
Special-pædagogisk forlag 1998
ISBN: 87–7399-42-8

Løntoft, Jette
Mange ord – om tosprogede 4-8 åriges ordforrådstilegnelse
Special-pædagogisk Forlag 2000
ISBN: 86-7399-675-0

Rettigheder og Pligter i folkeskolen
Udgivet på 11 sprog
Undervisningsministeriet 2002
ISBN: 87-603-2179-2

Inspiration til pædagogisk praksis

Alstermark, Margit og Marta Westberg
Sproglege for børn
Forlaget Åløkke 1985
ISBN: 87-592-0022-7

Bach, Birgit
Læg krop til dit sprog
Forlaget Lea 2001
ISBN: 87-982854-3-2

Larsen, Lene og Lene Lonnov
Dansk som andetsprog i institutioner og skoler
Pædagogisk Center Albertslund 2003 (4. udgave) ISBN: 87-90245-47-4

Løntoft, Jette og Kirsten Raal
Spil på flere sprog
Vejledning og kopimappe
Special-pædagogisk forlag 2000
ISBN: 87-7399-633-5 (Vejledning)
87-7399-635-1 (Kopimappe)

Løntoft, Jette
Et eventyrligt materiale 1
Grundbog, fortælleark, kopimateriale m.m. Special-pædagogisk forlag 2002
ISBN: 87-7399-818-4 (Grundbog)
87-7399-814-1 (Fortælleark)
87-7399-816-8 (Kopimatr.)

Nielsen, Helen
Kom skal vi lege
Special-pædagogisk forlag 1995
ISBN: 87-7399-287-9

Nyberg, Marie-Louise
Den magiske sprogpose – Sprogstimulering af tosprogede børn
Haases pædagogiske skrifter 1998
ISBN: 87-559-1089-0

Organisering af sprogstimuleringsindsatsen

Fokus på tosprogede småbørn
Socialministeriet og Undervisningsministeriet 1999
ISBN: 87-601-8338-1

Integration af tosprogede børn i dagtilbud – Vejen til integration i det danske samfund
Socialministeriet 2001
ISBN: 87-601-9076-0

Sådan gør vi – integration af tosprogede småbørn i store og små kommuner
Undervisningsministeriet 2001
ISBN: 87-603-1939-9

Materiale til vurdering af andetsprogstilegnelsen

Bundgaard, Bente, Mubeen Hussain, Merete Engel og Karen Kjær
Du har ik' spørt appelsin
Hasse 2001
ISBN: 87-559-1145-5

Isager, Mette
Medina
Special-pædagogisk forlag 1997
ISBN: 87-7399-476-6

Isager, Mette
Spørg ind til sprogene
Special-pædagogisk forlag 2002
ISBN: 87-7399-799-4

Løntoft, Jette & Kirsten Raal
De' er HAM'SES
Special-pædagogisk forlag 1998
ISBN: 87-7399-540-1

Videoer

Isager, Mette og Jørgen Mygind
Spørgsmål om sprog, Information til tosprogede børns forældre
Findes på arabisk, tyrkisk, somali, serbokroatisk og dansk
Special-pædagogisk forlag 1999

Mygind, Jørgen
At bruge sproget – sprogstimulering til tosprogede småbørn
Pædagogisk Mediecenter Odense 2000

Wils, Bodil
Sprogstimulering – tosprogede børn ved skolestart
Bog og Video
Forlaget LM 2000

Wils, Bodil og Hans Wessing
Et æble til Abdallah
Video og ledsagehæfte
Wessing Film 2003
ISBN: 87-987146-3-5

Wils, Bodil og Hans Wessing
Metoder og Materialer til Abdallah
Wessing Film 2003
ISBN: 87-987146-4-3

Interkulturel kommunikation og pædagogik

Bornemann, Rigmor Kulturmøde i småbørnsinstitutioneren udfordring
Mellemfolkeligt Samvirke og BUPL 1998
ISBN: 87-7028-898-4

Horst, Christian (red.)
Interkulturel Pædagogik. Flere sprog – et problem eller ressource?
Kroghs forlag 2003
ISBN: 87-624-0402-4

Jensen, Iben
Kulturforståelse
Center for Tværfagligt Boligarbejde 2000
ISBN: 87-90265-30-0

Jensen, Iben
Interkulturel kommunikation i komplekse samfund Roskilde Universitetsforlag 1998
ISBN: 87-7867-058-6

Kontakt og Tone – Fortællinger om Kulturmøder
Ibis 2002
ISBN: 87-87804-20-4

Nørskov, Karen
Det somaliske barn – ud af skyggen
Kulturkælderens forlag 1999
ISBN: 87-983579-1-3

Wessman, Camilla
Kulturmøder i daginstitutionerne
BUPL 2004
ISBN: 87-7738-144-0

Samarbejdet med forældrene

Jeppesen, Kirsten Just og Anne Nielsen
Tosprogede småbørn i Danmark
Rapport nr. 4 fra forløbsundersøgelsen af børn født i 1995
Socialforskningsinstituttet 2001
ISBN: 87-7487-662-7

Khader, Naser Ære og skam
Borgen 2002 (2. reviderede udgave)
ISBN: 87-21-01607-0

Lilledal, Inger-Marie Corfitz
Fortællinger om forældreskab – på tværs af kultur og etnicitet
UFC Børn og Unge 2004
ISBN: 87-990018-1-0

Paulsen, Lise Galal og Ehab Galal
Goddag mand – økseskaft. Samtale gennem tolk
Mellemfolkeligt Samvirke 1999
ISBN: 87-7028-955-7

Skytte, Marianne
Etniske minoritetsfamilier og socialt arbejde
Hans Reitzels forlag 1997
ISBN: 87-412-2662-3

Baggrundsinformation:

Palæstina – Flygtninge, baggrund, historie (2003)
Irak – Flygtninge, baggrund og historie (2003)
Somalia – Flygtninge, baggrund og historie (2003)
Afghanistan – Flygtninge, baggrund og historie (2001)
Alle udgivet af Dansk Flygtningehjælp

Tosprogede børn med særlige behov

Løntoft, Jette
Tosprogede småbørns tale- og sprogvanskeligheder
Special-pædagogisk forlag 1999
ISBN: 87-7399-553-3

Møller, Sanne Nissen og Marianne Skytte
Mit barn er anbragt
Socialforsningsinstituttet 2004
ISBN: 87-7487-760-7

Skytte, Marianne
Anbringelse af etniske minoritetsbørn
Om socialarbejderes vurderinger og handlinger Lunds Universitet 2002
ISBN: 91-89604-13-X

Traumatiserede børn:

Lauritzen, Marianne og Stinne Marie Nørregaard (red.)
Når det almindelige bliver ualmindeligt vigtigt
Special-pædagogisk forlag 2002
ISBN: 87-7399-789-7

Lyng, Nina
Gør mig glad igen – Mødet med det traumatiserede barn i institution og skole
Forlaget Hovedland 2004
ISBN: 87-7739-718-5

Svendsen, Grete
Traumatiserede flygtninge og socialt arbejde
Dansk Flygtningehjælp 2000
ISBN: 87-7710-355-6

Tidsskrifter

Det Flyvende Tæppe
Elektronisk publikation, der bringer nyt om undervisningen af tosprogede børn, unge og voksne
www.inm.dk

Sprog & Integration
Udgives af uc2, Videnscenter om tosprogethed og interkulturalitet i CVU København & Nordsjælland
www.uc2.dk

Sprogforum: Tidsskrift for sprog og kulturpædagogik Udgives af Danmarks Pædagogiske Bibliotek
www.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum

ufe-Nyt
Udgives af ufe – undervisere for tosprogede elever www.ufe.dk

illustration

Uddannelsesstyrelsens håndbogsserie

I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettet mod uddannelsernes drift.

I 2003, 2004 og 2005 er følgende udkommet eller under udgivelse i serien

2003:

Nr. 1-2003: Typografi og læselighed – på skærm og papir. Bruger Vejledning til skrifttypen Union (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 2-2003: Bruger Vejledning til MultiMedie Engelsk. Tegnsprogsstøttet undervisningsmateriale til engelsk inden for træfagene for elever med hørevanskeligheder og andre vanskeligheder under erhvervsuddannelse (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 3-2003: Projekt, case, opgave – hvad er projektarbejde i eud? En håndbog (UVM 7-360) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 4-2003: Bruger Vejledning til Smedeuddannelsen. Tegnsprogsstøttet undervisningsmateriale til Smedeuddannelsen for elever med høre-, læse- og andre vanskeligheder under erhvervsuddannelse (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 5-2003: Bruger Vejledning til Skærmbaseret Svendeprøve. Prøveforberedende undervisningsmateriale til elever med læsevanskeligheder og andre vanskeligheder under erhvervsuddannelse mv. (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 6-2003: Manual for tilsyn med undervisning i dagbehandlingstilbud samt på opholdssteder og døgninstitutioner (UVM 0121) (Grundskolen)

Nr. 7-2003: Kontaktlærerens værkstøjskasse (UVM) (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 8-2003: Evaluering af de personlige kompetencer i sosu – de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (UVM 0124) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 9-2003: Fælles Mål : Faghæfte 1 : Dansk (UVM 5-431) (Grundskolen)

Nr. 10-2003: Fælles Mål : Faghæfte 12 : Matematik (UVM 5-432) (Grundskolen)

Nr. 11-2003: Fælles Mål : Faghæfte 24 : Elevernes alsidige personlige udvikling (UVM 5- 434) (Grundskolen)

Nr. 12-2003: Fælles Mål : Faghæfte 25 : Børnehaveklassen (UVM 5-433) (Grundskolen)

Nr. 13-2003: Vejledningsreformen – kort fortalt (UVM 0126) (Uddannelsesområderne)

Nr. 14-2003: Råd og vink om afskrift og plagiat ved projektarbejde på htx (internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)

Nr. 15-2003: Orientering om folkeskolens afsluttende prøver 2004 (UVM 5-435) (Grundskolen)

Nr. 16-2003: Prøver, Evaluering, Undervisning. En samlet evaluering af folkeskolens afsluttende prøver maj-juni 2003 (UVM 5-436) (Grundskolen)

Nr. 17-2003: AMU under forandring – om reformen fra 2004 (UVM 0131) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 18-2003: Råd og vink om afsætning på hhx (internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)

2004:

Nr. 1-2004: Fælles Mål : Faghæfte 2 : Engelsk (UVM 5-438) (Grundskolen)

Nr. 2-2004: Fælles Mål : Faghæfte 3 : Kristendomskundskab (UVM 5-439)(Grundskolen)

Nr. 3-2004: Fælles Mål : Faghæfte 4 : Historie (UVM 5-440) (Grundskolen)

Nr. 4-2004: Fælles Mål : Faghæfte 5 : Samfundsfag (UVM 5-441) (Grundskolen)

Nr. 5-2004: Fælles Mål : Faghæfte 6 : Idræt (UVM 5-442) (Grundskolen)

Nr. 6-2004: Fælles Mål : Faghæfte 7 : Musik (UVM 5-443) (Grundskolen)

Nr. 7-2004: Fælles Mål : Faghæfte 8 : Billedkunst (UVM 5-444) (Grundskolen)

Nr. 8-2004: Fælles Mål : Faghæfte 9 : Håndarbejde (UVM 5-445) (Grundskolen)

Nr. 9-2004: Fælles Mål : Faghæfte 10 : Sløjd (UVM 5-446) (Grundskolen)

Nr. 10-2004: Fælles Mål : Faghæfte 11 : Hjemkundskab (UVM 5-447) (Grundskolen)

Nr. 11-2004: Fælles Mål : Faghæfte 13 : Natur/teknik (UVM 5-448) (Grundskolen)

Nr. 12-2004: Fælles Mål : Faghæfte 15 : Biologi (UVM 5-449) (Grundskolen)

Nr. 13-2004: Fælles Mål : Faghæfte 16 : Fysik/kemi (UVM 5-450) (Grundskolen)

Nr. 14-2004: Fælles Mål : Faghæfte 17 : Tysk (UVM 5-451) (Grundskolen)

Nr. 15-2004: Fælles Mål : Faghæfte 18 : Fransk (UVM 5-452) (Grundskolen)

Nr. 16-2004: Råd og vink om internationalisering hhx (internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)

Nr. 17-2004: Fortællingen i vejledningen : Narrativ vejledning (UVM 7-361) (Erhvervsfaglige uddannelser m.fl.)

Nr. 18-2004: Cafeteria og kantine, Multimedieordbog (UVM 13-001) (Arbejdsmarkedsuddannelser m.fl.)

Nr. 19-2004: Rengøring, Multimedieordbog (UVM 13-002) (Arbejdsmarkedsuddannelser m.fl.)

Nr. 20-2004: Metal, Multimedieordbog (UVM 13-003) (Arbejdsmarkedsuddannelser m.fl.)

Nr. 21-2004: Vejledning på erhvervsskolerne efter vejledningsreformen (UVM 7-363) (Erhvervsfaglige uddannelser m.fl.)

Nr. 22-2004: Fælles Mål : Faghæfte 14 : Geografi (UVM 5-459) (Grundskolen)

Nr. 23-2004: Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser (UVM 13-004) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 24-2004: Orientering om folkeskolens afsluttende prøver 2005 (UVM) (Grundskolen)

Nr. 25-2004: Prøver, Evaluering, Undervisning. En samlet evaluering af folkeskolens afsluttende prøver maj-juni 2004 (UVM) (Grundskolen)

2005:

Nr. 1-2005: Vejledning om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn. Folkeskolelovens § 4 a (UVM 5-463) (Grundskolen)

Mange af publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere. Andre publikationer kan rekvireres mod betaling af et ekspeditionsgebyr. Internetpublikationerne kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug.

På UVM's websted – på adressen: http://www.uvm.dk/katindek.htm – findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i 1999, 2000, 2001, 2002 og 2003. En del af disse kan stadig bestilles.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Vejledning om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn - Folkeskoleloven § 4 a" som kapitel 5 af 5
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top