Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Forord

1. Baggrund og formål
1.1 Indledning

2. Regelgrundlaget
2.1 Vekseluddannelsesprincippet
2.2 Kombinationsaftaler og skolepraktik som supplement til uddannelsesaftaler
2.2.1 Kombinationsaftale ved uddannelsesaftalens indgåelse - delaftaler, jf. lovens § 48, stk. 3
2.2.2 Udstationering, jf. lovens § 48, stk. 4
2.2.3 Efterfølgende kombinationsaftale
2.2.4 Skolepraktik som supplement til uddannelsesaftaler, jf. lovens § 66 d, stk. 3
2.3 Skolepraktik
2.3.1 Udbud af uddannelser i skolepraktik
2.3.2 Persongruppen af elever i skolepraktik
2.3.3 Regler om egnethed
2.3.4 Egnethedsbetingelser - EMMA-kriterierne
2.3.5 Egnethedsvurderingen ved optagelsen
2.3.6 Den løbende egnethedsvurdering
2.3.7 Geografisk mobilitet
2.3.8 Faglig mobilitet
2.3.9 Aktivt søgende

3. Hidtidige indsatsområder
3.1 Praktikpladsforliget fra december 1992 - praktikpladstilskud
3.2 Praktikpladskampagnen i 1993
3.3 Forlængelse af skolepraktikordningen
3.4 Permanentgørelse af skolepraktikordningen - ændring af tilskudsregler gældende fra og med 1997 (tilskud til småfag og restuddannelsesaftaler.)
3.5 Aktstykke på 37 mio. kr.: særlig indsats for udsatte elevgrupper - samarbejde med AF
3.6 Indsatsen for særligt udsatte elevgrupper
3.7 Vejledningsmateriale til skolerne
3.8 Ændring af finansieringen af skolepraktikken
3.9 AF-tilskud til voksne

4. Analyse
4.1 Praktikmarkedet belyst statistisk - udvikling og status
4.1.1 Praktiknøgletal 1993-1999
4.1.2 Udviklingen i antallet af uddannelsesaftaler 1993-1999
4.1.3 Match/mismatch: udækket praktikpladsbehov (søgende) og ubesatte pladser
4.1.4 Skolepraktik
4.1.5 Gennemstrømning i søgekøen
4.1.6 Eleverne belyst ud fra alder, køn, skolebaggrund, erhvervsbaggrund og herkomst
4.1.7 Frafald
4.1.8 Status og udvikling på det samlede praktikpladsmarked (dvs. offentlig og privat)
4.2 Virksomhedernes vinkel
4.2.1 Praktikpladsmarkedet
4.2.2 To typer virksomheder - Dynamiske og statiske
4.2.3 Elevmangel
4.3 Skolernes vinkel
4.3.1 Skolernes praktikadministration
4.3.2 Skolernes samarbejde med de lokale uddannelsesudvalg
4.3.3 Skolepraktik
4.4 Elevernes vinkel
4.4.1 Cases om erhvervsuddannelseselever i skolepraktik/ordinær praktik
4.4.2 Barrierer og dilemmaer i relation til elevernes opfyldelse af EMMA-kriterierne

5. Mål, delmål og handlingsplaner
5.1 Forøgelse af antallet af praktikpladser - Mål 1
5.1.1 De faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejde
5.1.2 Fremme brugen af kombinationsaftaler med og uden skolepraktik
5.1.3 Fokus på skolernes opsøgende arbejde for virksomhederne
5.1.4 Skolernes praktikpladsarbejde systematiseres
5.1.5 Kvalitetssikringen af skolepraktikordningen
5.1.6 Skolepraktikkens økonomiske incitamentsstruktur
5.2 Begrænsning af frafaldet i ordinær praktik - Mål 2
5.2.1 Kvalitetssikring af virksomhedernes/institutionernes vejledning og oplæring
5.3 Øvrige forslag

6. Kilde- og litteraturliste

7. Bilagsoversigt

8. Bilag 1; tillægsrapport

9. Bilag 2 til hovedrapport

Denne side indgår i publikationen "Rapport om praktikpladsproblematikken" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top