![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 5. Mål, delmål, handlingsplaner
Grundet praktikpladsområdets mange forskellige aktører er der indimellem incitamenter, som kan pege i forskellige retninger, og det kan være vanskeligt at gennemskue, hvilke der har størst tyngde. Som det fremgår af kapitel 4 influerer konjunkturudviklingen inden for de enkelte brancher/fagområder på praktikpladssituationen. Tilsammen med varierende ungdomsårgangsstørrelser samt de enkelte branchers skiftende popularitet betyder dette, at praktikpladsproblematikken er en dynamisk størrelse, som kontinuerligt samt med skiftende karakter og intensitet præger de enkelte brancher/fagområder. Praktikpladsproblematikkens kompleksitet betyder, at der ikke eksisterer snuptagsløsninger på problemet. Forskellige initiativer er da også søgt afprøvet gennem de seneste årtier. At disse initiativer og modeller ikke har formået definitivt at løse problematikken, betyder dog ikke, at de dermed alle har forfejlet deres mål. En del af de hidtidige initiativer har utvivlsomt haft en gunstig effekt på området. Hidtidige indsatsområder og initiativer må på baggrund af ovenstående betragtninger derfor karakteriseres som nyttige erfaringer og redskaber, som har medvirket til at forme trepartsudvalgets forslag på en mere hensigtsmæssig og konstruktiv facon. I relation til frafaldsproblematikken skal det ligeledes nævnes, at trepartsudvalgets forslag på dette område søger at bygge videre på de initiativer i erhvervsuddannelsesreformen, som må formodes at influere gunstigt på denne problemstilling - dvs. elementer i reformen såsom fokus på individuel vejledning og indførelse af en individuel uddannelsesplan etc. I de følgende afsnit opstilles forslag til to hovedmål samt en række delmål med dertil hørende handlingsforslag. Det er forventningen, at disse mål og handlingsplaner over tid tilsammen vil tilvejebringe en tilfredsstillende situation på praktikpladsområdet. Imidlertid vil en tilfredsstillende situation forudsætte en konstant opmærksomhed på området og løbende initiativer og tilpasninger i takt med udviklingen. De to hovedmål er:
5.1 Forøgelse af antallet af praktikpladser - Mål 1Trepartsudvalget anbefaler, at dette mål opnås ved indfrielsen af nedenstående delmål: 5.1.1 De faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejdeDelmål 1 De faglige udvalg og de lokale uddannelsesudvalg spiller en mere aktiv rolle i relation til deres praktikpladsopsøgende arbejde, herunder aktivering af godkendte hvilende praktikpladser. De faglige udvalg/lokale uddannelsesudvalg tilser i praktikpladsarbejdet, at virksomhederne gøres bekendt med de inden for regelgrundlaget eksisterende muligheder mht. ordinære uddannelsesaftaler, kombinationsaftaler, delaftaler og restlæreaftaler. De faglige udvalg/lokale uddannelsesudvalg skal sikre virksomhederne den nødvendige vejledning, der medvirker til, at virksomhederne udnytter deres praktikpladspotentiale fuldt ud. De faglige udvalg/lokale uddannelsesudvalg tilrettelægger i videst mulig udstrækning deres praktikpladsarbejde i samarbejde med skolerne og andre relevante samarbejdspartnere. Handlingsplan: Erfaringsudveksling mellem de faglige udvalg/lokale uddannelsesudvalg, som konkret iværksættes ved:
5.1.2 Fremme brugen af kombinationsaftaler med og uden skolepraktikDelmål 2 Anvendelsen af kombinationsaftaler udbredes, således at antallet i år 2004 er minimum 2000 pladser fordelt på alle dertil egnede fagområder. Der tænkes her på kombinationsaftaler mellem helt eller delvis godkendte virksomheder, og mellem delvis godkendte virksomheder og skolepraktik. Handlingsplan: Der igangsættes forsøg med det formål at give eleverne en bedre oplæring i virksomhederne ved at etablere en "konsortiemodel". Herved skal det være muligt for en gruppe af virksomheder i fællesskab at indgå uddannelsesaftale med en elev. Virksomhederne vil hæfte solidarisk for elevens uddannelse. Det forudsættes, at elevens uddannelsesforløb i virksomheden beskrives i elevens personlige uddannelsesplan. Der fastsættes succeskriterier og et evalueringsgrundlag for forsøgene. Desuden fastsættes en tidsplan. (En evt. permanentgørelse af forsøget kræver lovændring).
5.1.3 Fokus på skolernes opsøgende arbejde over for virksomhederneDelmål 3 Skolerne sætter fokus på det opsøgende arbejde i relation til virksomhederne. Handlingsplan
Der etableres mulighed for, at skoler, der har elevgrupper med særlige behov, herunder elever med en anden etnisk baggrund end dansk, efter ansøgning kan modtage tilskud fra UVM til initiativer inden for delmål 5.1.3. 5.1.4 Skolernes praktikpladsarbejde systematiseresDelmål 4 Skolernes praktikpladsarbejde styrkes via en løbende systematisering af områdets arbejdsopgaver. Handlingsplan
5.1.5 Kvalitetssikring af skolepraktikordningenDelmål 5 Skolepraktikken skal bidrage til at øge antallet af ordinære uddannnelsesaftaler samt mindske frafald. Handlingsplan
5.1.6 Skolepraktikkens økonomiske incitamentsstrukturDelmål 6a Skolerne sætter fokus på, så tidligt som muligt i skolepraktikforløbet, at kanalisere eleverne ud i restuddannelsesaftaler eller delaftaler frem for virksomhedsforlagt undervisning. Handlingsplan
Delmål 6b Skolerne sætter fokus på så tidligt som muligt i skolepraktikforløbet at kanalisere eleverne ud i restuddannelsesaftaler frem for delaftaler. Handlingsplan UVM iværksætter en nærmere analyse af de af AER påviste forskelle i skolernes praksis mht. delaftaler, restlæreaftaler etc. m.h.p. en eventuel senere revurdering af bestemmelserne omkring delaftaler og incitamentsstrukturen i Skolepraktikordningen mv. 5.2 Begrænsning af frafaldet i ordinær praktik - Mål 2Trepartsudvalget anbefaler, at dette mål opnås ved indfrielsen af nedenstående delmål: 5.2.1 Kvalitetssikring af virksomhedernes vejledning og oplæringDelmål 1 Arbejdsmarkedets hovedorganisationer iværksætter en fælles kampagne, der opfordrer virksomhederne til i deres personalepolitik at sætte fokus på eleverne som kvalificeret arbejdskraft. Handlingsplan
Der kan ligeledes hentes erfaringer fra social- og sundhedsuddannelsernes praktikforløb, hvor der de seneste år har været stigende fokus på betydningen af tilrettelæggelsen af vejledning og oplæring i praktikforløbet, kurser for praktikvejledere, etc. 5.3 Øvrige forslagDer foretages en kritisk gennemgang af negativlisten - dvs. listen over uddannelser, der ikke udbydes med skolepraktik, jf. side 8 - m.h.p. på en samlet reduktion af antallet af uddannelser, der ikke udbydes med skolepraktik.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |