 |
 |
7.1 Bilag til hovedrapport: Tillægsrapport
Drøftelser mellem parterne fra det offentlige arbejdsmarked og
Undervisningsministeriet
1. Indledning
I september 1999 indledte UVM drøftelser med parterne fra det offentlige arbejdsmarked
vedrørende praktikpladssituationen på det offentlige arbejdsmarked.
Der har været afholdt to trepartsmøder og ét teknikermøde, og repræsentationen har
været følgende:
Repræsentanter for det offentlige arbejdsmarked:
Medlemmer |
Udpeget af |
Afd.leder Per Jensen
Statsansattes Kartel |
Centralorganisationernes Fællesudvalg |
Næstformand Poul Drews
HK-STAT |
Centralorganisationernes Fællesudvalg |
Direktør Lone Christiansen
Amtsrådsforeningen |
Amtsrådsforeningen |
Kontorchef Helge Mørch Jensen
Amtsrådsforeningen |
Amtsrådsforeningen |
Konsulent Elisabeth Hultcrantz
Amtsrådsforeningen |
Amtsrådsforeningen |
Fuldmægtig Peter Olsen
Finansministeriet |
Finansministeriet |
Kontorchef Lone Retoft
Finansministeriet |
Finansministeriet |
Afd.chef Niels Bertelsen
KL |
Kommunernes Landsforening |
Fuldmægtig Jan Bauditz
KL |
Kommunernes Landsforening |
Sekr.chef Torben Møller
Det Kommunale Kartel |
Det Kommunale Kartel |
Konsulent Dorte Storm Meier
Det Kommunale Kartel |
Det Kommunale Kartel |
Repræsentanter for UVM se side 11 i hovedrapporten.
2. Status og udvikling på praktikpladsområdet for de
offentlige arbejdsgivere
Staten, amterne og kommunerne har et uddannelsesansvar, hvor uddannelsesindsatsen skal
medvirke til at sikre rekruttering af arbejdskraft med de kvalifikationer, der er
nødvendige for den offentlige sektors opgavevaretagelse. Ansættelse af elever overvejes
løbende i forhold hertil.
På social- og sundhedsområdet har kommunerne og amterne således et
uddannelsesansvar, og elevoptaget på social- og sundhedsuddannelserne er vokset siden
uddannelsesreformen i begyndelsen af 90'erne.
Status og udvikling på det offentlige praktikpladsområde beskrives i det følgende
ved bestands- og tilgangstal fra AER. Tallene er fordelt på hovederhvervsområder og
endvidere på de offentlige sektorer: Kommuner, amter og stat. Tallene dækker perioden
1992 til 1998 - dog er det primære udgangspunkt 1993, idet der knytter sig nogen
usikkerhed på det mere detaljerede niveau til 1992-tallene. Herudover belyses status og
udvikling ved tilgangstal udtrukket fra erhvervsskolernes registreringssystem (nu EASY-P,
tidligere LOP-Info). Her gengives uddannelsesfordelte tal for 1995 og 1998 - også fordelt
på offentlige sektorer (bilag 1-4).
2.1 Tilgangsudviklingen på det offentlige praktikpladsområde
Tilgangen af uddannelsesaftaler indgået med offentlige arbejdsgivere er faldet jævnt
i perioden 1993-1998. I absolutte tal er faldet på knap 800 aftaler fra 3.835 (1993) til
3.063 (1998). Således udgør 1998-aftaleindgåelsen kun 80% af volumen fra 1993. Til
sammenligning har tilgangsudviklingen på det private område været mere svingende og
yderpunktet 1998 (med 27.752 aftaler) ligger 8% over udgangspunktet 1993 (25.664 aftaler).
Både den offentlige og private aftaleindgåelse oplevede et kraftigt dyk i 1997 - givet
en eftervirkning af bortfaldet af det generelle praktikpladstilskud fra udgangen af 1996.
Bag nedgangen i det offentliges aftaleindgåelse gemmer der sig et varieret mønster,
når der ses særskilt på de enkelte offentlige sektorer. Dog er nedgangen fælles for
alle - men mest kraftig for den statslige del og mindst for amterne.
2.2 Bestandsudviklingen på det offentlige praktikpladsområde
Elevbestanden i den offentlige sektor har i perioden 1993 til 1998 også været for
nedadgående. Modsat har bestanden af elever i praktik hos private arbejdsgivere vist en
stigning frem til og med 1996 og herefter et fald i 1997/1998. Målt over den samlede
periode er det private arbejdsmarkeds elevbestand steget en anelse.
Blandt de offentlige arbejdsgivere har det statslige område også her den kraftigste
nedgang. Igen er den nedadgående tendens gennemgående og igen er den mindst hos amterne.
2.3 De centrale uddannelser på det offentlige
praktikpladsmarked
Uden unødige forenklinger kan man i høj grad tale om koncentration på
enkeltuddannelser på det offentlig praktikpladsområde. Således dækker
kontoruddannelsen og køkkenassistentuddannelsen 80% af aftaleindgåelsen.
En nærmere analyse af udviklingen ved sammenstilling af sektorfordelte tilgangstal for
1995 med 1998-tal viser, at både kontoruddannelsen og køkkenassistentuddannelsen i høj
grad er udslagsgivende bag nedgangen i antal indgåede aftaler. Selvom antallet af
køkkenassistentelever for den statslige sektors vedkommende ikke har oplevet noget fald
(modsat kommuner og amter), så betyder kontoruddannelsens langt større volumen, at det
er den statslige nedgang, som er kraftigst (24% fra 1995 til 1998), når alle uddannelser
betragtes under ét. Det tilsvarende tal for amterne er en nedgang på 12% og for
kommunerne en nedgang på 10%.
2.4 Mulige forklaringer på faldet i antallet af offentlige
praktikpladser
Helt generelt kan der henvises til, at aftaleindgåelsen såvel for den offentlige
sektor som den private sektor i den analyserede periode 1992/93-1998 har været påvirket
af ændringerne i reglerne om praktikpladstilskud.
Således ser vi en væsentlig stigning i den totale aftaleindgåelse (privat +
offentlig) i periodens start, og dette skyldes givet det generelle tilskud, der først
udgjorde 20.000 kr. årligt og senere aftrappedes til 12.000 kr. årligt for ved udgangen
af 1996 helt at forsvinde. Derfor ser vi også et kraftigt fald netop i 1997.
Betydningen af disse tilskud - kan vi konstatere - har været begrænset i den
offentlige sektor (taget under ét) set i forhold til den private sektor.
Elevtilgang fordelt på private og offentlige arbejdsgivere
![[Billede: Elevtilgang fordelt på private og offentlige arbejdsgivere]](images/4.gif)
Tilgangen på det offentlige område har været jævnt faldende fra 1993 (og fra 1992)
til 1998. Dog kan dette nuanceres derhen, at også det offentlige oplevede et dyk i 1997 i
forhold til såvel 1996- som 1998-niveauet.
Der har været peget på, at indførelsen af bidragspligt også for offentlige
arbejdsgivere fra 1993 kan have betydet, at denne merudgift i nogen udstrækning blev
finansieret ved bl.a. et lavere elevindtag. Dette har givet også været tilfældet.
Således er både kommunernes og amternes aftaleindgåelse lavere i 1993 end i 1992 og i
1994.
Nogen enkeltstående entydig og dækkende forklaring på den generelle nedgang i
praktikpladstallet for det offentlige findes næppe. Flere faktorer viser sig ikke at have
nogen større forklaringskraft. Man kan således eksempelvis se på udviklingen i den
offentlige sektors størrelse målt ved beskæftigelsen i form af antal ansatte.
Undervisningsministeriet har fra AKF modtaget tal for antal beskæftigede både for den
offentlige og den private sektor. Tallene ser for årene 1993 og 1996 således ud:
Tabel 1 Antal ansatte i tusinder 1993 og 1996 fordelt på offentlig og privat
sektor.
|
1993 |
1996 |
Index
1996.
1993 = 100 |
|
Offentlig |
Privat |
Offentlig |
Privat |
Offentlig |
Privat |
Ufaglærte |
242,0 |
594,4 |
218,9 |
588,3 |
90 |
99 |
Faglærte |
221,9 |
727,2 |
230,5 |
748,8 |
104 |
103 |
KVU |
88,9 |
64,4 |
95,4 |
74,2 |
107 |
115 |
MVU |
140,7 |
87,8 |
147,2 |
94,3 |
105 |
107 |
LVU |
52 |
53,8 |
56,7 |
62,2 |
109 |
116 |
TOTAL |
745,5 |
1.527,6 |
748,7 |
1.567,8 |
100 |
103 |
Kilde: AKF 1999
Som det fremgår af tabellen, er udviklingen i den absolutte beskæftigelse generelt
stigende. Undtaget er alene gruppen af ufaglærte, og her er det alene den offentlige
beskæftigelse, der er faldet. For den nærværende problemstilling - nemlig forklaringer
på nedgangen i elevantallet - er den mest oplagte sammenligningskategori gruppen af
faglærte1. Her har udviklingen i beskæftigelsen været
stigende. Både for den private og den offentlige sektor. Konklusionen bliver derfor -
når vi sammenholder elevtal med beskæftigelse, at faldet i elevtallet sker på trods af
generelt stigende beskæftigelse også i den offentlige sektor.
En anden forklaring på den vigende elevtilgang til den offentlige sektor kan være
ændret opgavesammensætning som følge af strukturændringer og udlicitering af
offentlige opgaver. Allerførst må det påpeges, at den elevtalsnedgang, der her
analyseres, er observeret over en forholdsvis kort periode - fra 1993 til 1998. Videre kan
det konstateres, at en ændret opgavesammensætning - forårsaget af, at opgaverne nu ikke
længere løses i den offentlige sektor, men i den private i stedet ikke for hverken
kontoruddannelsen eller køkkenassistentuddannelsen har betydet en stigning i den private
aftaleindgåelse.
Ændret opgavesammensætning forårsaget af, at opgaver blot ikke længere varetages i
samme udstrækning, kan ikke afvises at have spillet en rolle - og specielt en større
rolle i offentligt regi end i privat regi. Således er der peget på, at den teknologiske
udvikling i relation til elektronisk databehandling mv. kan have forårsaget, at der ikke
længere er det samme behov for kontoruddannede i den offentlige sektor.
Uden at forklejne vægten af denne argumentation skal der gøres opmærksom på, at
uddannelserne er under løbende justering og tilpasning, der - med bidrag i form af
ønsker fra også de offentlige parter - meget gerne skulle betyde, at uddannelserne til
stadighed tilpasser sig de efterspurgte behov.
Herudover skal det nævnes, at udviklingen - netop for den offentlige sektors
rekruttering til kontorområdet - bedømt i et lidt længere perspektiv kan vise sig at
blive problematisk. Dette er der peget på i rapporten "Udviklingstendenser på det
offentlige arbejdsmarked", 1999, (kilde nr. 14) Denne rapport er udarbejdet i et
bredt samarbejde mellem flere ministerier, ARF og KL. Konkret fremgår det af rapporten,
at der evt. allerede fra år 2001 kan påregnes mangel på faglært HK-arbejdskraft. Dette
skyldes ikke mindst en forventet stor afgang fra den nuværende arbejdsstyrke begrundet i
alder.
Finansministeriet har i en redegørelse til brug for trepartsdrøftelserne vedr.
praktikpladsområdet peget på forskellige forhold ud over de allerede nævnte. Dels at
staten - trods den relativt største nedgang - målt ved andel elever i forhold til
generel beskæftigelse ligger på et højere niveau end både amter og kommuner. Dels at
elevudviklingen på kontorområdet har fulgt den generelle udvikling i staten. Herudover
har Finansministeriet oplyst, at flere institutioner har peget på, at årsagen til faldet
flere steder skyldes manglende ressourcer som følge af besparelser. Finansministeriet er
imidlertid ikke enig i denne vurdering.
3. Anbefalinger
Parterne på det offentlige arbejdsmarked tilslutter sig de anbefalinger, der fremgår
af hovedrapporten.
Det anbefales endvidere, at nedenstående særlige delmål og handlingsplaner
iværksættes:
3.1 Uddannelse af et tilstrækkeligt antal elever på det
offentlige arbejdsmarked
Delmål 1
De statslige- og (amts)kommunale institutioner skal være attraktive arbejdspladser og
skal kunne rekruttere dygtige medarbejdere. I den sammenhæng er det bl.a. vigtigt, at der
uddannes et tilstrækkeligt antal elever, der på sigt kan indtræde i ledige stillinger.
Handlingsplan
Parterne på det offentlige område har til hensigt at undersøge udviklingen på
praktikpladsområdet i staten og på det (amts)kommunale område. Med udgangspunkt i
undersøgelsens konklusioner, herunder prognoser for den fremtidige udvikling i staten og
på det (amts)kommunale arbejdsmarked, vil parterne se nærmere på mulighederne for at
oprette flere praktikpladser på det offentlige arbejdsmarked.
3.2 Fokus på elevansættelse i forbindelse med udlicitering
Delmål 2
Amterne, kommunerne og staten bør i forbindelse med udbud af serviceopgaver være
opmærksomme på, hvorledes uddannelsesopgaven løftes.
Handlingsplan
Amterne, kommunerne og staten bør i forbindelse med udlicitering af et ansvarsområde
være opmærksomme på, om der i udliciteringskontrakten skal indarbejdes betingelser, som
sikrer, at der fortsat uddannes et forsvarligt antal elever inden for det pågældende
område.
3.3 Øvrige forslag
I forbindelse med anvendelsen af det nye lønsystem bør man i amter og kommuner
overveje elementer, der kan fremme varetagelsen af opgaven som praktikansvarlig. Som et
eksempel kan fremhæves organisationsaftalen for kontorfunktionærer i staten. I denne
fremgår det, at oplærings- og uddannelsesfunktioner er et eksempel på et kriterium for
tildeling af funktionstillæg til kontorfunktionærer på nyt lønsystem.
1) Mulighederne for ansættelse af elever i forhold til
ansættelse af færdiguddannede skal bl.a. ses i sammenhæng med de politiske ønsker om
et rummeligt arbejdsmarked, etnisk ligestilling, seniorordninger mv.
Tilgang af elever forskellige år fordelt på
hovederhvervsområder
(Opgjort den 01.10.1999)
Elever ansat hos private arbejdsgivere
Fordelt på
hovederhvervs- områder efter elevens uddannelse |
Elevtilgang
de enkelte år |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
Bygge og anlæg |
4.320 |
4.289 |
4.812 |
6.357 |
6.257 |
4.321 |
6.501 |
Industri (jern og metal) |
4.966 |
4.848 |
5.429 |
6.519 |
5.996 |
3.711 |
5.275 |
Levnedsmiddel- området |
2.711 |
2.389 |
2.604 |
2.891 |
2.917 |
2.402 |
2.811 |
Grafiske fag |
571 |
451 |
427 |
528 |
466 |
310 |
473 |
Servicefag |
1.093 |
1.117 |
1.159 |
1.651 |
1.541 |
996 |
1.454 |
Jordbrug |
788 |
811 |
731 |
865 |
824 |
638 |
715 |
Landtransport |
313 |
364 |
696 |
984 |
765 |
583 |
612 |
Handel og kontor |
10.692 |
11.395 |
12.417 |
12.861 |
11.729 |
9.092 |
9.911 |
I alt |
25.454 |
25.664 |
28.275 |
32.656 |
30.495 |
22.053 |
27.752 |
Elever ansat hos offentlige arbejdsgivere
Fordelt på
hovederhvervs- områder efter elevens uddannelse |
Elevtilgang
de enkelte år |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
Bygge og anlæg |
321 |
199 |
219 |
181 |
156 |
145 |
138 |
Industri (jern og metal) |
329 |
276 |
253 |
225 |
249 |
227 |
232 |
Levnedsmiddel- området |
632 |
603 |
704 |
659 |
545 |
560 |
528 |
Grafiske fag |
25 |
24 |
22 |
19 |
26 |
10 |
12 |
Servicefag |
52 |
56 |
58 |
69 |
72 |
59 |
83 |
Jordbrug |
177 |
175 |
178 |
225 |
216 |
197 |
224 |
Landtransport |
44 |
18 |
18 |
28 |
64 |
85 |
156 |
Handel og kontor |
2.549 |
2.484 |
2.450 |
2.205 |
2.034 |
1.512 |
1.690 |
I alt |
4.129 |
3.835 |
3.902 |
3.611 |
3.362 |
2.795 |
3.063 |
Elever hos de off. arbejdsgivere fordelt på stat, amt, kommune og øvr. off.:
Elever ansat i staten
Fordelt på
hovederhvervs- områder efter elevens uddannelse |
Elevtilgang
de enkelte år |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
Bygge og anlæg |
99 |
47 |
44 |
57 |
41 |
24 |
33 |
Industri (jern og metal) |
209 |
131 |
120 |
123 |
152 |
149 |
147 |
Levnedsmiddel- området |
190 |
124 |
95 |
76 |
59 |
42 |
32 |
Grafiske fag |
7 |
8 |
6 |
5 |
8 |
0 |
3 |
Servicefag |
12 |
18 |
10 |
21 |
19 |
6 |
22 |
Jordbrug |
99 |
80 |
93 |
116 |
130 |
112 |
89 |
Landtransport |
39 |
8 |
12 |
8 |
51 |
39 |
137 |
Handel og kontor |
1.366 |
1.232 |
1.188 |
1.079 |
961 |
606 |
684 |
I alt |
2.021 |
1.648 |
1.568 |
1.485 |
1.421 |
978 |
1.147 |
Elever ansat i amterne
Fordelt på
hovederhvervs- områder efter elevens uddannelse |
Elevtilgang
de enkelte år |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
Bygge og anlæg |
51 |
35 |
37 |
33 |
27 |
21 |
28 |
Industri (jern og metal) |
58 |
72 |
66 |
48 |
53 |
37 |
41 |
Levnedsmiddel- området |
159 |
131 |
184 |
166 |
124 |
135 |
139 |
Grafiske fag |
6 |
6 |
2 |
3 |
10 |
4 |
3 |
Servicefag |
2 |
1 |
0 |
0 |
3 |
4 |
2 |
Jordbrug |
10 |
11 |
4 |
17 |
7 |
11 |
12 |
Landtransport |
0 |
1 |
2 |
1 |
2 |
3 |
3 |
Handel og kontor |
339 |
346 |
347 |
328 |
281 |
279 |
302 |
I alt |
625 |
603 |
642 |
596 |
507 |
494 |
530 |
Elever ansat i kommunerne
Fordelt på
hovederhvervs- områder efter elevens uddannelse |
Elevtilgang
de enkelte år |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
Bygge og anlæg |
166 |
110 |
133 |
87 |
86 |
97 |
73 |
Industri (jern og metal) |
53 |
50 |
50 |
34 |
34 |
32 |
34 |
Levnedsmiddel- området |
281 |
305 |
399 |
384 |
341 |
362 |
334 |
Grafiske fag |
3 |
2 |
4 |
3 |
1 |
0 |
0 |
Servicefag |
37 |
34 |
45 |
48 |
50 |
47 |
58 |
Jordbrug |
62 |
75 |
76 |
80 |
73 |
66 |
112 |
Landtransport |
5 |
9 |
4 |
13 |
9 |
41 |
14 |
Handel og kontor |
806 |
782 |
796 |
686 |
705 |
541 |
606 |
I alt |
1.413 |
1.367 |
1.507 |
1.335 |
1.299 |
1.186 |
1.231 |
Elever ansat hos øvrige offentlige arbejdsgivere
Fordelt på
hovederhvervs- områder efter elevens uddannelse |
Elevtilgang
de enkelte år |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
Bygge og anlæg |
5 |
7 |
5 |
4 |
2 |
3 |
4 |
Industri (jern og metal) |
9 |
23 |
17 |
20 |
10 |
9 |
10 |
Levnedsmiddel- området |
2 |
43 |
26 |
33 |
21 |
21 |
23 |
Grafiske fag |
9 |
8 |
10 |
8 |
7 |
6 |
6 |
Servicefag |
1 |
3 |
3 |
0 |
0 |
2 |
1 |
Jordbrug |
6 |
9 |
5 |
12 |
6 |
8 |
11 |
Landtransport |
0 |
0 |
0 |
6 |
2 |
2 |
2 |
Handel og kontor |
38 |
124 |
119 |
112 |
87 |
86 |
98 |
I alt |
70 |
217 |
185 |
195 |
135 |
137 |
155 |
Elever ansat hos private og offentlige arbejdsgivere i alt
Fordelt
på hovederhvervs- områder efter elevens uddannelse |
Elevtilgang
de enkelte år |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
Bygge og anlæg |
4.641 |
4.488 |
5.031 |
6.538 |
6.413 |
4.466 |
6.639 |
Industri (jern og metal) |
5.295 |
5.124 |
5.682 |
6.744 |
6.245 |
3.938 |
5.507 |
Levnedsmiddel- området |
3.343 |
2.992 |
3.308 |
3.550 |
3.462 |
2.962 |
3.339 |
Grafiske fag |
596 |
475 |
449 |
547 |
492 |
320 |
485 |
Servicefag |
1.145 |
1.173 |
1.217 |
1.720 |
1.613 |
1.055 |
1.537 |
Jordbrug |
965 |
986 |
909 |
1.090 |
1.040 |
835 |
939 |
Landtransport |
357 |
382 |
714 |
1.012 |
829 |
668 |
768 |
Handel og kontor |
13.241 |
13.879 |
14.867 |
15.066 |
13.763 |
10.604 |
11.601 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
I alt |
29.583 |
29.499 |
32.177 |
36.267 |
33.857 |
24.848 |
30.815 |
Bilag 2 til TILLÆGSRAPPORT
Elevbestand ultimo forskellige år fordelt på brancher
(Opgjort den 30.09.1999)
Elever ansat hos private arbejdsgivere
Branche |
Elevbestand
ultimo de enkelte år |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
0 Land- brug, gartneri,
skovbrug, fiskeri |
7.231 |
7.518 |
8.133 |
8.401 |
7.205 |
6.743 |
1 Råstof- udvinding |
2.886 |
2.778 |
2.597 |
2.510 |
2.258 |
2.266 |
2 Fremstil- lingsvirk- somhed |
8.825 |
8.202 |
8.784 |
9.019 |
8.181 |
8.139 |
3 Energi- og vandfor- syning |
2.955 |
3.041 |
3.207 |
3.243 |
2.823 |
2.764 |
4 Bygge- og anlægs- virksomhed |
9.654 |
10.978 |
12.496 |
14.039 |
13.773 |
15.096 |
5 Handel, hotel- og restaura-
tionsvirks. mv. |
18.520 |
19.961 |
21.383 |
21.896 |
19.364 |
18.450 |
6 Trans- portvirks., post- og
telekom- munikation |
2.584 |
2.999 |
3.698 |
3.770 |
3.392 |
3.458 |
7 Finan- sieringsvirks. mv.,
forret- ningsservice |
4.390 |
4.135 |
4.156 |
3.915 |
3.077 |
2.784 |
8 Offentlige og personlige
tjeneste- ydelser |
871 |
1.032 |
1.269 |
1.463 |
1.648 |
1.694 |
9 Uoplyst erhverv |
5.049 |
5.121 |
5.288 |
4.871 |
3.504 |
2.889 |
I alt |
62.965 |
65.765 |
71.011 |
73.127 |
65.225 |
64.283 |
Elever ansat hos offentlige arbejdsgivere
|
Elevbestand
ultimo de enkelte år |
Branche |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
0 Land- brug, gartneri,
skovbrug, fiskeri |
216 |
222 |
203 |
233 |
240 |
247 |
1 Råstofud- vinding |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 Frem- stillings- virksomhed |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
2 |
3 Energi- og vandfor- syning |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
4 Bygge- og anlægs- virksomhed |
44 |
48 |
47 |
51 |
38 |
30 |
5 Handel, hotel- og restaura-
tionsvirks. mv. |
11 |
10 |
2 |
1 |
1 |
0 |
6 Trans- portvirks., post- og
telekom- munikation |
151 |
157 |
105 |
120 |
140 |
254 |
7 Finan- sierings- virks. mv.,
forretnings- service |
6.048 |
5.860 |
5.637 |
5.416 |
4.387 |
4.191 |
8 Offentlige og person- lige
tjeneste- ydelser |
1.041 |
1.059 |
1.017 |
915 |
1.129 |
1.152 |
9 Uoplyst erhverv |
110 |
117 |
112 |
106 |
112 |
110 |
I alt |
7.621 |
7.473 |
7.123 |
6.842 |
6.051 |
5.988 |
Elever hos de off. arbejdsgivere fordelt på stat, amt, kommune og øvr. off.:
Elever ansat i staten
|
Elevbestand
ultimo de enkelte år |
Branche |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
0 Land- brug, gartneri,
skovbrug, fiskeri |
128 |
127 |
110 |
136 |
135 |
128 |
1 Råstof- udvinding |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 Frem- stillings- virksom-
hed |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
2 |
3 Energi- og vand- forsyning |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 Bygge- og anlægs- virksom-
hed |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 Handel, hotel- og restaura-
tionsvirks. mv. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 Trans- portvirks., post- og
telekom- munikation |
135 |
142 |
101 |
115 |
136 |
248 |
7 Finan- sierings- virks. mv.,
forretnings- service |
3.180 |
2.938 |
2.864 |
2.763 |
1.830 |
1.686 |
8 Offentlige og personlige
tjeneste- ydelser |
0 |
0 |
0 |
10 |
228 |
225 |
9 Uoplyst erhverv |
1 |
1 |
0 |
2 |
25 |
24 |
I alt |
3.444 |
3.208 |
3.075 |
3.026 |
2.357 |
2.313 |
Elever ansat i amterne
|
Elevbestand
ultimo de enkelte år |
Branche |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
0 Land- brug, gartneri, skovbrug,
fiskeri |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 Råstof- udvinding |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 Frem- stillings- virk- somhed |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 Energi- og vand- forsyning |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
4 Bygge- og anlægs- virksomhed |
0 |
0 |
1 |
2 |
2 |
2 |
5 Handel, hotel- og restaura-
tionsvirks. mv. |
11 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 Trans- portvirks., post- og
telekom- munikation |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 Finan- sieringsvirks. mv.,
forretnings- service |
362 |
351 |
369 |
332 |
328 |
327 |
8 Offentlige og personlige
tjeneste- ydelser |
765 |
797 |
770 |
693 |
680 |
713 |
9 Uoplyst erhverv |
2 |
3 |
4 |
3 |
4 |
1 |
I alt |
1.140 |
1.158 |
1.144 |
1.030 |
1.015 |
1.044 |
Elever ansat i kommunerne
|
Elevbestand
ultimo de enkelte år |
Branche |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
0 Land- brug, gartneri,
skovbrug, fiskeri |
88 |
95 |
93 |
97 |
105 |
119 |
1 Råstof- udvinding |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 Frem- stillings- virksom-
hed |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 Energi- og vandfor- syning |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 Bygge- og anlægs- virksom-
hed |
39 |
42 |
40 |
43 |
31 |
23 |
5 Handel, hotel- og restaura-
tionsvirks. mv. |
0 |
3 |
2 |
1 |
1 |
0 |
6 Trans- portvirks., post- og
telekom- munikation |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 Finan- sieringsvirks. mv.,
forretnings- service |
2.506 |
2.570 |
2.403 |
2.321 |
2.229 |
2.178 |
8 Offentlige og personlige
tjeneste- ydelser |
2 |
3 |
0 |
0 |
4 |
4 |
9 Uoplyst erhverv |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
I alt |
2.635 |
2.713 |
2.538 |
2.462 |
2.370 |
2.325 |
Elever ansat hos øvrige offentlige arbejdsgivere
|
Elevbestand
ultimo de enkelte år |
Branche |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
0 Land- brug, gartneri,
skovbrug, fiskeri |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 Råstof- udvinding |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 Frem- stillings- virksom-
hed |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 Energi- og vand- forsyning |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 Bygge- og anlægs- virksom-
hed |
5 |
6 |
6 |
6 |
5 |
5 |
5 Handel, hotel- og restaura-
tionsvirks. mv. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 Trans- portvirks., post- og
telekom- munikation |
16 |
15 |
4 |
5 |
4 |
6 |
7 Finan- sierings- virks. mv.,
forretnings- service |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
8 Offentlige og personlige
tjeneste- ydelser |
274 |
259 |
247 |
212 |
217 |
210 |
9 Uoplyst erhverv |
107 |
113 |
108 |
101 |
83 |
85 |
I alt |
402 |
394 |
366 |
324 |
309 |
306 |
Bilag 3 til Tillægsrapport
Indgåede ordinære aftaler 1995 og 1998
(incl. kombinationsaftaler - excl. delaftaler under skolepraktik)
uddannelsesfordelt og fordelt på offentlig/privat sektor
UDDANNELSE |
ÅR |
1995 |
1998 |
SEKTOR |
SEKTOR |
Offentlig |
Privat |
Offentlig |
Privat |
Antal
aftaler |
Antal
aftaler |
Antal
aftaler |
Antal
aftaler |
Smedeuddannelsen |
26 |
1833 |
26 |
1455 |
Skibsmekaniker |
· |
17 |
· |
54 |
Formeruddannelsen |
· |
5 |
· |
10 |
Skibsbygger |
· |
50 |
· |
60 |
Beslagsmed |
1 |
11 |
1 |
15 |
Industrioperatør |
2 |
106 |
5 |
470 |
Maskinuddannelsen |
70 |
983 |
51 |
659 |
Værktøjsmager |
. |
160 |
. |
112 |
Finmekaniker |
7 |
34 |
5 |
45 |
Kølemontør |
. |
36 |
. |
41 |
Industriteknik-
uddannelsen |
. |
6 |
. |
6 |
Datamekaniker |
5 |
64 |
16 |
107 |
Elektronik- og
svagstrøms- mekaniker |
35 |
409 |
30 |
306 |
Automatik- og
procesuddannelsen |
12 |
206 |
11 |
208 |
Auto- og autoelektro-
uddannelsen |
9 |
1335 |
7 |
1066 |
Lastvogns-, mm.-
uddannelsen |
33 |
578 |
22 |
440 |
Karrosserismed |
1 |
175 |
. |
175 |
Cykel- og motorcykel-
uddannelsen |
2 |
130 |
. |
130 |
Flymekaniker |
3 |
25 |
2 |
37 |
Ædelsmed |
. |
42 |
. |
38 |
Metalsmed |
. |
6 |
. |
5 |
Skibstømrer |
1 |
28 |
2 |
47 |
Modelsnedker |
. |
6 |
. |
3 |
Plastmager og
procesindustri- uddannelsen |
. |
277 |
. |
194 |
Hospitalsteknisk
assistent |
13 |
2 |
26 |
2 |
Tagdækker |
. |
. |
. |
9 |
Murer |
3 |
586 |
3 |
688 |
Stenhugger |
. |
5 |
. |
6 |
Stukkatør |
. |
. |
. |
1 |
Brolægger og
struktør |
8 |
255 |
12 |
267 |
Træfagenes
byggeuddannelse |
7 |
1482 |
6 |
1864 |
Glarmester |
. |
46 |
. |
62 |
Træfagenes
industrielle snedkeruddannelse |
9 |
246 |
7 |
254 |
Maskinsnedker |
6 |
308 |
1 |
279 |
VVS-tekn.
installation, tekn. isolering og service |
. |
723 |
1 |
717 |
Elektriker |
20 |
1260 |
12 |
1516 |
Skorstensfejer |
. |
41 |
. |
36 |
Ejendomsservice-
assistent |
. |
. |
9 |
42 |
Bygningsmaler |
6 |
672 |
8 |
776 |
Vognmaler |
. |
157 |
. |
133 |
Skiltemaler |
1 |
29 |
2 |
19 |
Bogbinder |
1 |
7 |
. |
29 |
Serigraf |
. |
27 |
. |
16 |
Grafiker |
4 |
244 |
1 |
241 |
Grafisk trykker |
. |
150 |
. |
159 |
Fotograf |
9 |
52 |
3 |
49 |
Film-, tv- og
videomedarbejder |
10 |
44 |
6 |
49 |
Transportarbejder |
36 |
385 |
5 |
46 |
Transportuddannelsen |
. |
1 |
148 |
539 |
Chauffør |
12 |
427 |
1 |
17 |
Chauffør til
personbefordring |
. |
. |
. |
20 |
Redder |
. |
45 |
. |
59 |
Produktionsgartner |
4 |
126 |
6 |
89 |
Væksthusgartner |
12 |
180 |
12 |
143 |
Anlægsgartner |
67 |
136 |
95 |
177 |
Landbrugsuddannelsen |
29 |
475 |
36 |
354 |
Veterinærsygeplejerske |
2 |
46 |
1 |
46 |
Skovbruger |
89 |
67 |
68 |
63 |
Mejerist |
. |
186 |
. |
216 |
Industrislagter |
. |
128 |
. |
153 |
Tarmrenser |
. |
38 |
. |
57 |
Detailslagter |
. |
651 |
. |
574 |
Køkkenassistent |
620 |
171 |
522 |
157 |
Hotel- og
fritidsassistent |
. |
. |
. |
13 |
Kok og
smørrebrødsjomfru |
4 |
1141 |
2 |
1108 |
Cafeteriaassistent |
12 |
112 |
11 |
103 |
Serviceassistent |
. |
. |
21 |
6 |
Tjener |
. |
423 |
. |
430 |
Receptionist |
. |
101 |
. |
98 |
Bager, konditor og
chokolade- og konfektureass. |
1 |
949 |
. |
759 |
Optometrist (optiker) |
. |
94 |
. |
131 |
Urmager |
. |
18 |
. |
21 |
Tandtekniker |
2 |
86 |
2 |
66 |
Tandklinikassistent |
60 |
576 |
62 |
522 |
Frisør |
. |
800 |
. |
786 |
Kosmetiker |
. |
19 |
. |
45 |
Keramisk formmager |
. |
6 |
. |
7 |
Porcelænsmaler |
. |
13 |
. |
19 |
Beklædningshånd-
værker |
2 |
24 |
2 |
20 |
Tekstile
erhvervsuddannelser |
. |
. |
. |
5 |
Beklædningsoperatør |
4 |
72 |
. |
2 |
Strikkeoperatør |
. |
11 |
. |
. |
Tekstiloperatør |
. |
1 |
. |
. |
Farverioperatør |
. |
6 |
. |
. |
Sejl- og
boligmonterings- uddannelsen |
. |
40 |
. |
41 |
Ortopædist |
. |
4 |
. |
1 |
Skomager |
. |
13 |
. |
12 |
Teaterteknisk assistent |
1 |
16 |
5 |
22 |
Teknisk assistent |
126 |
333 |
49 |
204 |
Kontoruddannelsen |
2234 |
5381 |
30 |
133 |
Kontoruddannelse,
generel |
. |
. |
28 |
300 |
Kontoruddannelse med
specialer |
. |
. |
1787 |
3579 |
Finansuddannelsen |
. |
855 |
. |
944 |
Engroshandels-
uddannelsen |
28 |
1018 |
. |
13 |
Engroshandel, generel |
. |
. |
. |
7 |
Engroshandel med
specialer |
. |
. |
11 |
804 |
Salgsassistent |
1 |
7146 |
. |
111 |
Detailhandel, generel |
. |
. |
. |
3 |
Detailhandel med
specialer |
. |
1 |
. |
5145 |
Dekoratør |
. |
91 |
. |
1 |
Total |
3.650 |
35.270 |
3.179 |
31.068 |
Kilde: EASYP-udtræk medio september 1998
Bilag 4 til Tillægsrapport
Indgåede offentlige ordinære aftaler 1995 og 1998
(incl. kombinationsaftaler - excl. delaftaler under skolepraktik)
uddannelsesfordelt og fordelt på stat (OS), amt (OA) og kommune (OK) samt
offentlig andet (OØ)
DEL 1; 1995:
UDDANNELSE |
ÅR |
1995 |
AMT/KOMM/STAT/OFF.
ØVRIG |
OA |
OK |
OS |
OØ |
Antal aftaler |
Antal aftaler |
Antal aftaler |
Antal aftaler |
Smedeuddannelsen |
3 |
6 |
17 |
. |
Beslagsmed |
. |
. |
1 |
. |
Industrioperatør |
2 |
. |
. |
. |
Maskinuddannelsen |
16 |
2 |
52 |
. |
Finmekaniker |
. |
. |
7 |
. |
Datamekaniker |
2 |
. |
3 |
. |
Elektronik- og svagstrøms-
mekaniker |
7 |
. |
22 |
6 |
Automatik- og procesuddannelsen |
3 |
1 |
8 |
. |
Auto- og autoelektroud- dannelsen |
. |
5 |
4 |
. |
Lastvogns-, mm.- uddannelsen |
1 |
17 |
15 |
. |
Karrosserismed |
. |
. |
1 |
. |
Cykel- og motorcykel- uddannelsen |
1 |
1 |
. |
. |
Flymekaniker |
. |
. |
3 |
. |
Skibstømrer |
. |
. |
1 |
. |
Hospitalsteknisk assistent |
13 |
. |
. |
. |
Murer |
. |
2 |
1 |
. |
Brolægger og struktør |
. |
8 |
. |
. |
Træfagenes byggeuddannelse |
. |
7 |
. |
. |
Træfagenes industrielle
snedkeruddannelse |
3 |
3 |
2 |
1 |
Maskinsnedker |
6 |
. |
. |
. |
VVS-tekn. installation, tekn.
isolering og service |
. |
. |
. |
. |
Elektriker |
6 |
8 |
4 |
2 |
Ejendomsservice- assistent |
. |
. |
. |
. |
Bygningsmaler |
2 |
2 |
2 |
. |
Skiltemaler |
. |
1 |
. |
. |
Bogbinder |
. |
. |
1 |
. |
Grafiker |
3 |
1 |
. |
. |
Fotograf |
3 |
. |
6 |
. |
Film-, tv- og videomedarbejder |
. |
2 |
1 |
7 |
Transportarbejder |
5 |
4 |
27 |
. |
Transportuddannelsen |
. |
. |
. |
. |
Chauffør |
. |
8 |
. |
4 |
Produktionsgartner |
. |
3 |
1 |
. |
Væksthusgartner |
5 |
5 |
2 |
. |
Anlægsgartner |
2 |
52 |
5 |
8 |
Landbrugsud- dannelsen |
. |
18 |
11 |
. |
Veterinær- sygeplejerske |
. |
. |
2 |
. |
Skovbruger |
4 |
10 |
75 |
. |
Køkkenassistent |
191 |
401 |
28 |
. |
Kok og smørrebrødsjomfru |
. |
1 |
3 |
. |
Cafeteriaassistent |
. |
. |
12 |
. |
Serviceassistent |
. |
. |
. |
. |
Bager, konditor og chokolade- og
konfektureass. |
. |
. |
1 |
. |
Tandtekniker |
. |
. |
2 |
. |
Tandklinikassistent |
. |
46 |
14 |
. |
Beklædnings- håndværker |
1 |
. |
1 |
. |
Beklædningsoperatør |
. |
2 |
2 |
. |
Teaterteknisk assistent |
. |
1 |
. |
. |
Teknisk assistent |
24 |
62 |
38 |
2 |
Kontoruddannelsen |
424 |
708 |
1038 |
64 |
Kontoruddannelse, generel |
. |
. |
. |
. |
Kontoruddannelse m. specialer |
. |
. |
. |
. |
Engroshandels- uddannelsen |
2 |
2 |
24 |
. |
Engroshandel med specialer |
. |
. |
. |
. |
Salgsassistent |
. |
. |
1 |
. |
Total |
729 |
1.389 |
1.438 |
94 |
DEL 2; 1998:
UDDANNELSE |
ÅR |
1998 |
AMT/KOMM/STAT/OFF.
ØVRIG |
OA |
OK |
OS |
OØ |
Antal aftaler |
Antal aftaler |
Antal aftaler |
Antal aftaler |
Smedeuddannelsen |
4 |
9 |
13 |
. |
Beslagsmed |
. |
. |
1 |
. |
Industrioperatør |
. |
5 |
. |
. |
Maskinuddannelsen |
10 |
3 |
38 |
. |
Finmekaniker |
. |
. |
5 |
. |
Datamekaniker |
3 |
1 |
9 |
3 |
Elektronik- og svagstrøms-
mekaniker |
6 |
1 |
21 |
2 |
Automatik- og procesuddannelsen |
3 |
1 |
7 |
. |
Auto- og autoelektro- uddannelsen |
. |
5 |
2 |
. |
Lastvogns-, mm.- uddannelsen |
1 |
5 |
16 |
. |
Karrosserismed |
. |
. |
. |
. |
Cykel- og motorcykel- uddannelsen |
. |
. |
. |
. |
Flymekaniker |
. |
. |
2 |
. |
Skibstømrer |
. |
. |
2 |
. |
Hospitalsteknisk assistent |
26 |
. |
. |
. |
Murer |
. |
3 |
. |
. |
Brolægger og struktør |
. |
12 |
. |
. |
Træfagenes byggeuddannelse |
. |
5 |
1 |
. |
Træfagenes industrielle
snedkeruddannelse |
2 |
2 |
3 |
. |
Maskinsnedker |
. |
. |
1 |
. |
VVS-tekn. installation, tekn.
isolering og service |
. |
. |
1 |
. |
Elektriker |
2 |
3 |
5 |
2 |
Ejendomsservice- assistent |
2 |
5 |
2 |
|
Bygningsmaler |
3 |
3 |
2 |
. |
Skiltemaler |
. |
1 |
1 |
. |
Bogbinder |
. |
. |
. |
. |
Grafiker |
1 |
. |
. |
. |
Fotograf |
2 |
. |
1 |
. |
Film-, tv- og videomedarbejder |
1 |
. |
1 |
4 |
Transportarbejder |
1 |
4 |
. |
. |
Transportud- dannelsen |
3 |
4 |
8 |
133 |
Chauffør |
. |
1 |
. |
. |
Produktionsgartner |
2 |
2 |
2 |
. |
Væksthusgartner |
4 |
2 |
6 |
. |
Anlægsgartner |
. |
75 |
10 |
10 |
Landbrugsud- dannelsen |
. |
17 |
19 |
. |
Veterinærsyge- plejerske |
. |
. |
1 |
|
Skovbruger |
5 |
7 |
56 |
|
Køkkenassistent |
152 |
341 |
29 |
|
Kok og smørrebrødsjomfru |
. |
2 |
. |
|
Cafeteriaassistent |
1 |
5 |
3 |
2 |
Serviceassistent |
. |
4 |
17 |
. |
Bager, konditor og chokolade- og
konfektureass. |
. |
. |
. |
|
Tandtekniker |
. |
. |
2 |
|
Tandklinikassistent |
. |
57 |
5 |
|
Beklædnings- håndværker |
. |
. |
1 |
1 |
Beklædningsoperatør |
. |
. |
. |
|
Teaterteknisk assistent |
1 |
3 |
1 |
|
Teknisk assistent |
8 |
21 |
19 |
1 |
Kontoruddannelsen |
7 |
11 |
12 |
. |
Kontoruddannelse, generel |
3 |
12 |
10 |
3 |
Kontoruddannelse m. specialer |
386 |
616 |
743 |
42 |
Engroshandels- uddannelsen |
. |
. |
. |
|
Engroshandel med specialer |
1 |
1 |
9 |
|
Salgsassistent |
. |
. |
. |
|
Total |
640 |
1.249 |
1.087 |
203 |
Denne side indgår i
publikationen "Rapport om praktikpladsproblematikken" som kapitel 7.1 af 7.2
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |