Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse







Forord

Indledning

Signalement af faget

Formål for faget

Forslag til slutmål
Dansk tegnsprog – impressivt
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Forslag til trinmål
Trin 1
Dansk tegnsprog – impressivt
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Trin 2
Dansk tegnsprog – impressivt
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Trin 3
Dansk tegnsprog – impressivt
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Trin 4
Dansk tegnsprog – impressivt
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Trinmål – synoptisk opstillet

Eksempler på beskrivelser
Udviklingen i undervisningen på 1. og 2. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt og ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Udviklingen i undervisningen på 3. og 4. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt og ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Udviklingen i undervisningen på 5. og 6. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt og ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Udviklingen i undervisningen på 7., 8. og 9. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt og ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Forslag til læseplan
1. forløb – 1.-2. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt
Dansk tegnsprog ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

2. forløb – 3.-4. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt
Dansk tegnsprog ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

3. forløb – 5.-6. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt
Dansk tegnsprog ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

4. forløb – 7., 8. og 9. klassetrin
Dansk tegnsprog impressivt
Dansk tegnsprog ekspressivt
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Forslag til undervisningsvejledning
Dansk tegnsprog impressivt og ekspressivt
Samtale
Udtrykke og forstå
Elevernes frie fortælling
Bunden fremstilling
Lærerens fortælling
Tekster på dansk tegnsprog
Rollespil og drama
Tegnsprog i Norden og i andre lande
Tolkning mellem dansk tegnsprog og dansk

Dansk tegnsprogs egenart og variation
Sproglære
Udtryk og indhold
Situation og sprogbrug

Sammenligninger mellem dansk tegnsprog og dansk
Notation

Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Identitet
Tosprogethed
Sproget i sociale relationer
Historie
Kultur

Litteratur

Undervisningsministeriets håndbogsserie

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Dansk tegnsprog i folkeskolen" som komplet indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2007

Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top