|       
     |  |   
 
 
 
 
 
 Forslag til slutmålDansk tegnsprog – impressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
opnå sikkerhed i forståelsen af dansk tegnsprog i alle situationer,
vurdere og reagere hensigtsmæssigt på information givet til
en forsamling,
forstå, fastholde, vurdere og perspektivere det væsentlige i
faglige og fiktive tegnsprogstekster,
lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til
egne og andres fremstillinger i samtale,
vælge lyttestrategi i forhold til en given situation og afsender,
forstå og forholde sig til dansk tegnsprogs forskellige aldersbetingede,
regionale og sociale varianter,
forstå forskellige genrer og registre i dansk tegnsprog,
forstå tolkning til dansk tegnsprog,
forstå norsk og svensk tegnsprog i store træk og have kendskab
til forskelle og ligheder mellem nabosprogene,
forstå korte sekvenser af ASL2  og BSL3.
 Dansk tegnsprog – ekspressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
indlede, opretholde og afrunde samtaler og diskussioner,
fastholde og udtrykke det væsentlige i en samtale på en personlig
og relevant måde,
udtrykke sig klart, struktureret og varieret om fantasi, følelser,
tanker og begivenheder i en form, der passer til situationen,
udtrykke sig fortællende, refererende, kommenterende, argumenterende
og reflekterende,
anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier som
middel til at overvinde sproglige forhindringer,
anvende registre, der passer til situationen,
fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer i en mindre
forsamling,
udtrykke sig via tegnsprogstolk i alle situationer, hvor der
anvendes tolk.
 Dansk tegnsprogs egenart og variation 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
indgå i dialog om egne og andres fremstillinger på dansk
tegnsprog,
forholde sig analytisk og vurderende til fremstillinger på
dansk tegnsprog,
iagttage og vurdere den æstetiske side af fremstillinger på
dansk tegnsprog,
anvende viden om dansk tegnsprogs stilarter og korrekthed
samt om dansk tegnsprogs virkemidler, funktion og opbygning,
anvende viden om samspillet mellem udtryk, indhold og
situation,
iagttage ligheder og forskelle mellem dansk tegnsprog og
dansk,
analysere grammatiske elementer i en fremstilling på dansk
tegnsprog,
gøre rede for dansk tegnsprogs særlige karakteristika i forhold
til dansk talesprog,
anvende simple former for notation af tegnsprog.
 Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
analysere, vurdere og perspektivere dansk tegnsprogs betydning
for egen personlige og sociale udvikling,
analysere og vurdere betydningen af at være døv eller hørehæmmet
med to sprog, og hvilke muligheder det giver,
bruge og gøre rede for dansk tegnsprog som middel til
overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation,
formidling af viden og konfliktløsning,
anvende viden om døve og hørehæmmedes organisatoriske
fællesskaber gennem tiden,
anvende viden om dansk tegnsprogs foranderlighed gennem
tiden og om samfundsændringers betydning for og indvirkning
på sproget,
anvende viden om danske og udenlandske personer og
begivenheder med betydning for døve og hørehæmmedes
samfundsmæssige vilkår gennem tiden,
gøre rede for tema, motiv og målgruppe samt det sproglige
udtryk i historiske tegnsprogstekster,
vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i
andres udsagn samt i tegnsprogstekster og andre udtryksformer
fra forskellige tider,
analysere, vurdere og perspektivere døve og hørehæmmedes
kulturelle traditioner,
forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes
levevilkår i Danmark og i andre lande,
forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes
værdier og normer,
kende døve og hørehæmmedes nationale og internationale
organisationer,
analysere og vurdere tegnsprogslitteraturens stilling i samfundet
og dens betydning for den enkelte og for fællesskabet.
 
Fodnoter2) American Sign Language
 3) British Sign Language
 
    Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen" © Undervisningsministeriet 2007
 |  |