|
 |
Forslag til slutmål
Dansk tegnsprog – impressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- opnå sikkerhed i forståelsen af dansk tegnsprog i alle situationer,
- vurdere og reagere hensigtsmæssigt på information givet til
en forsamling,
- forstå, fastholde, vurdere og perspektivere det væsentlige i
faglige og fiktive tegnsprogstekster,
- lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til
egne og andres fremstillinger i samtale,
- vælge lyttestrategi i forhold til en given situation og afsender,
- forstå og forholde sig til dansk tegnsprogs forskellige aldersbetingede,
regionale og sociale varianter,
- forstå forskellige genrer og registre i dansk tegnsprog,
- forstå tolkning til dansk tegnsprog,
- forstå norsk og svensk tegnsprog i store træk og have kendskab
til forskelle og ligheder mellem nabosprogene,
- forstå korte sekvenser af ASL2 og BSL3.
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- indlede, opretholde og afrunde samtaler og diskussioner,
- fastholde og udtrykke det væsentlige i en samtale på en personlig
og relevant måde,
- udtrykke sig klart, struktureret og varieret om fantasi, følelser,
tanker og begivenheder i en form, der passer til situationen,
- udtrykke sig fortællende, refererende, kommenterende, argumenterende
og reflekterende,
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier som
middel til at overvinde sproglige forhindringer,
- anvende registre, der passer til situationen,
- fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer i en mindre
forsamling,
- udtrykke sig via tegnsprogstolk i alle situationer, hvor der
anvendes tolk.
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- indgå i dialog om egne og andres fremstillinger på dansk
tegnsprog,
- forholde sig analytisk og vurderende til fremstillinger på
dansk tegnsprog,
- iagttage og vurdere den æstetiske side af fremstillinger på
dansk tegnsprog,
- anvende viden om dansk tegnsprogs stilarter og korrekthed
samt om dansk tegnsprogs virkemidler, funktion og opbygning,
- anvende viden om samspillet mellem udtryk, indhold og
situation,
- iagttage ligheder og forskelle mellem dansk tegnsprog og
dansk,
- analysere grammatiske elementer i en fremstilling på dansk
tegnsprog,
- gøre rede for dansk tegnsprogs særlige karakteristika i forhold
til dansk talesprog,
- anvende simple former for notation af tegnsprog.
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- analysere, vurdere og perspektivere dansk tegnsprogs betydning
for egen personlige og sociale udvikling,
- analysere og vurdere betydningen af at være døv eller hørehæmmet
med to sprog, og hvilke muligheder det giver,
- bruge og gøre rede for dansk tegnsprog som middel til
overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation,
formidling af viden og konfliktløsning,
- anvende viden om døve og hørehæmmedes organisatoriske
fællesskaber gennem tiden,
- anvende viden om dansk tegnsprogs foranderlighed gennem
tiden og om samfundsændringers betydning for og indvirkning
på sproget,
- anvende viden om danske og udenlandske personer og
begivenheder med betydning for døve og hørehæmmedes
samfundsmæssige vilkår gennem tiden,
- gøre rede for tema, motiv og målgruppe samt det sproglige
udtryk i historiske tegnsprogstekster,
- vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i
andres udsagn samt i tegnsprogstekster og andre udtryksformer
fra forskellige tider,
- analysere, vurdere og perspektivere døve og hørehæmmedes
kulturelle traditioner,
- forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes
levevilkår i Danmark og i andre lande,
- forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes
værdier og normer,
- kende døve og hørehæmmedes nationale og internationale
organisationer,
- analysere og vurdere tegnsprogslitteraturens stilling i samfundet
og dens betydning for den enkelte og for fællesskabet.
Fodnoter
2) American Sign Language
3) British Sign Language
Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen" © Undervisningsministeriet 2007
|
 |