Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forslag til slutmål

Dansk tegnsprog – impressivt

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • opnå sikkerhed i forståelsen af dansk tegnsprog i alle situationer,
  • vurdere og reagere hensigtsmæssigt på information givet til en forsamling,
  • forstå, fastholde, vurdere og perspektivere det væsentlige i faglige og fiktive tegnsprogstekster,
  • lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til egne og andres fremstillinger i samtale,
  • vælge lyttestrategi i forhold til en given situation og afsender,
  • forstå og forholde sig til dansk tegnsprogs forskellige aldersbetingede, regionale og sociale varianter,
  • forstå forskellige genrer og registre i dansk tegnsprog,
  • forstå tolkning til dansk tegnsprog,
  • forstå norsk og svensk tegnsprog i store træk og have kendskab til forskelle og ligheder mellem nabosprogene,
  • forstå korte sekvenser af ASL2 og BSL3.

Dansk tegnsprog – ekspressivt

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • indlede, opretholde og afrunde samtaler og diskussioner,
  • fastholde og udtrykke det væsentlige i en samtale på en personlig og relevant måde,
  • udtrykke sig klart, struktureret og varieret om fantasi, følelser, tanker og begivenheder i en form, der passer til situationen,
  • udtrykke sig fortællende, refererende, kommenterende, argumenterende og reflekterende,
  • anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier som middel til at overvinde sproglige forhindringer,
  • anvende registre, der passer til situationen,
  • fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer i en mindre forsamling,
  • udtrykke sig via tegnsprogstolk i alle situationer, hvor der anvendes tolk.

Dansk tegnsprogs egenart og variation

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • indgå i dialog om egne og andres fremstillinger på dansk tegnsprog,
  • forholde sig analytisk og vurderende til fremstillinger på dansk tegnsprog,
  • iagttage og vurdere den æstetiske side af fremstillinger på dansk tegnsprog,
  • anvende viden om dansk tegnsprogs stilarter og korrekthed samt om dansk tegnsprogs virkemidler, funktion og opbygning,
  • anvende viden om samspillet mellem udtryk, indhold og situation,
  • iagttage ligheder og forskelle mellem dansk tegnsprog og dansk,
  • analysere grammatiske elementer i en fremstilling på dansk tegnsprog,
  • gøre rede for dansk tegnsprogs særlige karakteristika i forhold til dansk talesprog,
  • anvende simple former for notation af tegnsprog.

Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • analysere, vurdere og perspektivere dansk tegnsprogs betydning for egen personlige og sociale udvikling,
  • analysere og vurdere betydningen af at være døv eller hørehæmmet med to sprog, og hvilke muligheder det giver,
  • bruge og gøre rede for dansk tegnsprog som middel til overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation, formidling af viden og konfliktløsning,
  • anvende viden om døve og hørehæmmedes organisatoriske fællesskaber gennem tiden,
  • anvende viden om dansk tegnsprogs foranderlighed gennem tiden og om samfundsændringers betydning for og indvirkning på sproget,
  • anvende viden om danske og udenlandske personer og begivenheder med betydning for døve og hørehæmmedes samfundsmæssige vilkår gennem tiden,
  • gøre rede for tema, motiv og målgruppe samt det sproglige udtryk i historiske tegnsprogstekster,
  • vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tegnsprogstekster og andre udtryksformer fra forskellige tider,
  • analysere, vurdere og perspektivere døve og hørehæmmedes kulturelle traditioner,
  • forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes levevilkår i Danmark og i andre lande,
  • forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes værdier og normer,
  • kende døve og hørehæmmedes nationale og internationale organisationer,
  • analysere og vurdere tegnsprogslitteraturens stilling i samfundet og dens betydning for den enkelte og for fællesskabet.

Fodnoter
2) American Sign Language
3) British Sign Language

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen"
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top