|
|
Forslag til trinmål
Trin 1
Dansk tegnsprog – impressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- forstå dansk tegnsprog i samtale mellem to personer,
- forstå og fastholde en instruktion eller information givet til
en gruppe af børn,
- forstå og fastholde hovedindholdet i faglige og fiktive tegnsprogstekster
beregnet for aldersgruppen,
- lytte aktivt i samtale,
- lytte på forskellige måder,
- vide, at der findes forskellige varianter af dansk tegnsprog,
- forstå tolkning til dansk tegnsprog beregnet for aldersgruppen.
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- indlede samtaler og reagere passende på andres initiativ til
samtale,
- bruge dansk tegnsprog i samtale, samarbejde og fremlæggelse,
- give udtryk for tanker, følelser og fantasi,
- udtrykke sig sammenhængende om egne oplevelser,
- udtrykke sig i dramaform,
- anvende kropssprog, mimik, pantomime og ad hoc-tegn
som middel til at overvinde sproglige forhindringer,
- udtrykke sig hensigtsmæssigt i kendte situationer.
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- samtale om egne oplevelser,
- snakke med om forskellige fremstillinger på dansk tegnsprog,
- lege og eksperimentere med sproget,
- være opmærksom på forskellige sprogformer,
- være opmærksom på forskellige sproglige stilarter i dansk
tegnsprog,
- være opmærksom på sproglig korrekthed i dansk tegnsprog,
- være opmærksom på dansk tegnsprogs virkemidler,
- have et begyndende kendskab til samspillet mellem udtryk
og indhold,
- være opmærksom på, at situationen har betydning for det
sproglige udtryk,
- have et begyndende kendskab til forskelle mellem dansk
tegnsprog og dansk,
- lege med grammatiske elementer fra dansk tegnsprog,
- have et begyndende kendskab til, at der er grammatiske
forskelle mellem dansk tegnsprog og skrevet dansk,
- genkende tegnskrift.
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- tale med om dansk tegnsprogs særlige betydning for egen
kommunikation,
- tale med om forskelle i deres personlige brug af dansk tegnsprog
og dansk,
- bruge dansk tegnsprog som middel til underholdning, leg
og formidling af viden,
- kende til nogle af døve og hørehæmmedes nutidige organisatoriske
fællesskaber,
- vide, at dansk tegnsprog i gamle dage er forskelligt fra dansk
tegnsprog i dag,
- kende nogle betydningsfulde personer fra døve og hørehæmmedes
historie i Danmark,
- være opmærksomme på forskellige sproglige udtryk i historiske
tegnsprogstekster,
- være opmærksomme på, at tegnsprogstekster og andre udtryksformer
kan rumme holdninger og værdier,
- være opmærksomme på døve og hørehæmmedes kulturelle
traditioner,
- være opmærksomme på døve og hørehæmmedes levevilkår i
Danmark,
- være opmærksomme på, hvordan døve og hørehæmmedes
værdier og normer kommer til udtryk,
- kende skole- og fritidsarrangementer for døve og hørehæmmede
børn i Danmark,
- være opmærksomme på tegnsprogslitteraturens betydning
for døve og hørehæmmedes fællesskab.
Trin 2
Dansk tegnsprog – impressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- forstå dansk tegnsprog i samtale mellem to og i grupper,
- forstå og fastholde væsentlige elementer i information givet
til en gruppe af børn,
- forstå ukendte faglige og fiktive tegnsprogstekster beregnet
for aldersgruppen,
- lytte aktivt i samtale og følge op med spørgsmål,
- kende forskelle på lyttestrategier,
- forstå forskellige regionale og aldersbetingede varianter af
dansk tegnsprog,
- genkende forskellige sproglige stilarter,
- have en begyndende forståelse af tolkning til dansk tegnsprog
af faglige emner,
- have en begyndende forståelse af norsk og svensk tegnsprog.
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- indlede, opretholde og afrunde samtaler,
- bruge dansk tegnsprog i samtale, samarbejde, diskussion og
fremlæggelse,
- udtrykke sig sammenhængende om fantasi, følelser og tanker,
- udtrykke sig sammenhængende og sikkert om egne og andres
oplevelser,
- udtrykke sig fortællende og refererende,
- anvende omskrivning i kommunikationen til at overvinde
forståelsesproblemer,
- udtrykke sig hensigtsmæssigt i kendte og mindre kendte
situationer,
- udtrykke sig via tegnsprogstolk i samtaler.
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- samtale om egne og andres fremstillinger ud fra umiddelbar
oplevelse og forståelse,
- forholde sig til fremstillinger på dansk tegnsprog ud fra
umiddelbar oplevelse,
- anvende dansk tegnsprogs poetiske virkemidler,
- forholde sig til forskellige sproglige stilarter i dansk tegnsprog,
- forholde sig til sproglig korrekthed,
- snakke med om dansk tegnsprogs virkemidler, funktion og
opbygning,
- snakke med om samspillet mellem udtryk og indhold,
- kende forskellige genrer i dansk tegnsprog,
- kende forskellige situationers indflydelse på brugen af udtryk,
- sammenligne sekvenser af fremstillinger på dansk tegnsprog
med samme sekvenser på talt dansk,
- have begyndende kendskab til dansk tegnsprogs grammatiske
elementer,
- tale med om grammatiske forskelle mellem dansk tegnsprog
og skrevet dansk,
- have begyndende kendskab til tegnskrift.
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- udtrykke deres opfattelse af dansk tegnsprogs betydning for
egne sociale relationer,
- gøre rede for deres personlige brug af dansk tegnsprog og
dansk talesprog,
- bruge dansk tegnsprog som middel til underholdning, formidling
af viden og konfliktløsning,
- tale med om døves og hørehæmmedes organisatoriske fællesskaber,
- vide, at dansk tegnsprog fra forskellige tider er præget af
den tid, det blev brugt i,
- vide, at visse personer og begivenheder gennem tiden har
haft betydning for døve og hørehæmmedes vilkår i Danmark,
- vide, at tegnsprogstekster og andre udtryksformer kan afspejle
forskellige tiders holdninger og værdier, og kunne
sammenligne med deres egne værdier,
- forholde sig til døve og hørehæmmedes kulturelle traditioner,
- kende til døve og hørehæmmedes levevilkår i Danmark,
- kende udtryk for døve og hørehæmmedes værdier og normer,
- kende skole- og fritidsarrangementer og lejre for døve og
hørehæmmede børn i Norden,
- tale med om tegnsprogslitteraturens betydning for den enkelte
og for fællesskabet.
Trin 3
Dansk tegnsprog – impressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- forstå dansk tegnsprog sikkert og med passende hastighed,
- forstå, fastholde og reagere hensigtsmæssigt på information
givet til en forsamling,
- forstå, fastholde og vurdere det væsentlige i faglige og fiktive
tegnsprogstekster,
- lytte aktivt i samtale og følge op med analytiske og vurderende
spørgsmål,
- kende og anvende forskellige lyttestrategier,
- forstå sociale, regionale og aldersbetingede varianter af
dansk tegnsprog,
- kende sammenhængen mellem sproglig stil og den pågældende
kommunikationssituation,
- forstå tolkning til dansk tegnsprog i faglige sammenhænge,
- forstå lette fortællinger på norsk og svensk tegnsprog,
- kende til amerikansk og britisk tegnsprog.
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- indlede, opretholde og afrunde samtaler og diskussioner,
- udtrykke sig relevant og på en personlig måde i samtaler,
samarbejde, diskussioner og fremlæggelser,
- udtrykke sig sammenhængende og sikkert om fantasi, følelser
og tanker,
- udtrykke sig sammenhængende, sikkert og varieret om begivenheder,
- udtrykke sig fortællende, refererende, kommenterende og
argumenterende,
- anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier som
middel til at overvinde sproglige forhindringer,
- anvende forskellige registre i forskellige situationer,
- fungere som ordstyrer i en mindre forsamling,
- formidle fagligt stof via tegnsprogstolk.
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- samtale om egne og andres fremstillinger ud fra umiddelbar
oplevelse og forståelse og ud fra elementært kendskab til
faglige begreber,
- fortolke og perspektivere fremstillinger på dansk tegnsprog
ud fra umiddelbar oplevelse og med begyndende analytisk
forståelse,
- snakke med om dansk tegnsprogs æstetiske side,
- vise indsigt i forskellige sprogformer,
- vise indsigt i sproglige stilarter i dansk tegnsprog,
- vise indsigt i sproglig korrekthed i dansk tegnsprog,
- vise indsigt i dansk tegnsprogs virkemidler, funktion og
opbygning,
- vise indsigt i samspillet mellem udtryk og indhold,
- vise indsigt i samspillet mellem udtryk og situation (registre),
- vise indsigt i samspillet mellem dansk tegnsprog og situation
(registre),
- sammenligne fremstillinger på dansk tegnsprog og dansk,
- have et udbygget kendskab til dansk tegnsprogs grammatiske
elementer,
- vise indsigt i grammatiske forskelle mellem dansk tegnsprog
og skrevet dansk,
- kende tegnskrift og have et begyndende kendskab til transskription.
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- forholde sig til dansk tegnsprogs betydning for opfattelsen
af egen identitet og sociale relationer,
- kunne forholde sig til, hvilke muligheder det giver at være
døv eller hørehæmmet med to sprog,
- bruge dansk tegnsprog som middel til underholdning, overtalelse,
argumentation, formidling af viden og konfliktløsning,
- gøre rede for døve og hørehæmmedes udvikling af organisatoriske
fællesskaber gennem tiden,
- kende til dansk tegnsprogs foranderlighed gennem tiden og
til de samfundsmæssige opfattelser, der har præget dansk
tegnsprog,
- kende til personer og begivenheder med betydning for døve
og hørehæmmedes vilkår gennem tiden både i Danmark og
i andre lande,
- udtrykke viden om kommunikationssituationens samspil
med det sproglige udtryk i historiske tegnsprogstekster,
- finde udtryk for værdier både i andres udsagn og i tegnsprogstekster
og andre udtryksformer fra forskellige tider,
- vise indsigt i døve og hørehæmmedes kulturelle traditioner,
- udtrykke viden om døve og hørehæmmedes levevilkår i
Danmark,
- vise indsigt i døve og hørehæmmedes værdier og normer,
- kende skole- og fritidsarrangementer og lejre for døve og
hørehæmmede børn i Europa,
- forholde sig til tegnsprogslitteraturens stilling i samfundet
og betydningen for den enkelte og for fællesskabet.
Trin 4
Dansk tegnsprog – impressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- opnå sikkerhed i forståelsen af dansk tegnsprog i alle situationer,
- vurdere og reagere hensigtsmæssigt på information givet til
en forsamling,
- forstå, fastholde, vurdere og perspektivere det væsentlige i
faglige og fiktive tegnsprogstekster,
- lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til
egen og andres fremstillinger i samtale,
- vælge lyttestrategi i forhold til en given situation og afsender,
- forstå og forholde sig til dansk tegnsprogs forskellige aldersbetingede,
regionale og sociale varianter,
- forstå forskellige genrer og registre i dansk tegnsprog,
- forstå tolkning til dansk tegnsprog,
- forstå norsk og svensk tegnsprog i store træk og have kendskab
til forskelle og ligheder mellem nabosprogene,
- forstå kortere sekvenser af ASL og BSL4 .
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- fastholde og udtrykke det væsentlige i en samtale, på en personlig
og relevant måde,
- udtrykke sig klart, struktureret og varieret om fantasi, følelser
og tanker, i en form der passer til situationen,
- udtrykke sig sikkert, struktureret og varieret om begivenheder,
i en form der passer til situationen,
- udtrykke sig fortællende, refererende, kommenterende, argumenterende
og reflekterende,
- anvende registre, der passer til situationen,
- fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer i en mindre
forsamling,
- udtrykke sig via tegnsprogstolk i alle situationer, hvor der
anvendes tolk.
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- indgå i dialog om egne og andres fremstillinger på dansk
tegnsprog,
- forholde sig analytisk og vurderende til fremstillinger på
dansk tegnsprog,
- iagttage og vurdere den æstetiske side af fremstillinger på
dansk tegnsprog,
- anvende viden om sproglige stilarter på dansk tegnsprog,
- anvende viden om sproglig korrekthed,
- anvende viden om dansk tegnsprogs virkemidler, funktion
og opbygning,
- anvende viden om samspillet mellem udtryk og indhold,
- anvende viden om samspillet mellem udtryk og situation,
- iagttage ligheder og forskelle mellem dansk tegnsprog og
talt dansk,
- analysere grammatiske elementer i en fremstilling på dansk
tegnsprog,
- gøre rede for dansk tegnsprogs særlige karakteristika i forhold
til dansk skriftsprog,
- anvende simple former for notation af dansk tegnsprog.
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- analysere, vurdere og perspektivere dansk tegnsprogs betydning
for egen personlige og sociale udvikling,
- analysere og vurdere betydningen af at være døv eller hørehæmmet
med to sprog, og hvilke muligheder det giver,
- bruge og gøre rede for dansk tegnsprog som middel til
underholdning, overtalelse, argumentation, manipulation,
formidling af viden og konfliktløsning,
- anvende viden om døve og hørehæmmedes organisatoriske
fællesskaber gennem tiden,
- anvende viden om dansk tegnsprogs foranderlighed gennem
tiden og om samfundsændringers betydning for og indvirkning
på sproget,
- anvende viden om danske og udenlandske personer og
begivenheder med betydning for døve og hørehæmmedes
samfundsmæssige vilkår gennem tiden,
- gøre rede for tema, motiv og målgruppe samt det sproglige
udtryk i historiske tegnsprogstekster,
- vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i
andres udsagn samt i tegnsprogstekster og andre udtryksformer
fra forskellige tider,
- analysere, vurdere og perspektivere døve og hørehæmmedes
kulturelle traditioner,
- forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes
værdier og normer,
- kende døve og hørehæmmedes nationale og internationale
organisationer, herunder arrangementer og lejre,
- analysere og vurdere tegnsprogslitteraturens stilling i samfundet
og betydningen for den enkelte og for fællesskabet.
Trinmål – synoptisk opstillet
Dansk tegnsprog – impressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Dansk tegnsprog – ekspressivt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Dansk tegnsprogs egenart og variation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Fodnoter
4) American Sign Language og British Sign Language
Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen" © Undervisningsministeriet 2007
|
|