|       
     |  |   
 
 
 
 
 
 Forslag til trinmålTrin 1Dansk tegnsprog – impressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
forstå dansk tegnsprog i samtale mellem to personer,
forstå og fastholde en instruktion eller information givet til
en gruppe af børn,
forstå og fastholde hovedindholdet i faglige og fiktive tegnsprogstekster
beregnet for aldersgruppen,
lytte aktivt i samtale,
lytte på forskellige måder,
vide, at der findes forskellige varianter af dansk tegnsprog,
forstå tolkning til dansk tegnsprog beregnet for aldersgruppen.
 Dansk tegnsprog – ekspressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
indlede samtaler og reagere passende på andres initiativ til
samtale,
bruge dansk tegnsprog i samtale, samarbejde og fremlæggelse,
give udtryk for tanker, følelser og fantasi,
udtrykke sig sammenhængende om egne oplevelser,
udtrykke sig i dramaform,
anvende kropssprog, mimik, pantomime og ad hoc-tegn
som middel til at overvinde sproglige forhindringer,
udtrykke sig hensigtsmæssigt i kendte situationer.
 Dansk tegnsprogs egenart og variation 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
samtale om egne oplevelser,
snakke med om forskellige fremstillinger på dansk tegnsprog,
lege og eksperimentere med sproget,
være opmærksom på forskellige sprogformer,
være opmærksom på forskellige sproglige stilarter i dansk
tegnsprog,
være opmærksom på sproglig korrekthed i dansk tegnsprog,
være opmærksom på dansk tegnsprogs virkemidler,
have et begyndende kendskab til samspillet mellem udtryk
og indhold,
være opmærksom på, at situationen har betydning for det
sproglige udtryk,
have et begyndende kendskab til forskelle mellem dansk
tegnsprog og dansk,
lege med grammatiske elementer fra dansk tegnsprog,
have et begyndende kendskab til, at der er grammatiske
forskelle mellem dansk tegnsprog og skrevet dansk,
genkende tegnskrift.
 Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
tale med om dansk tegnsprogs særlige betydning for egen
kommunikation,
tale med om forskelle i deres personlige brug af dansk tegnsprog
og dansk,
bruge dansk tegnsprog som middel til underholdning, leg
og formidling af viden,
kende til nogle af døve og hørehæmmedes nutidige organisatoriske
fællesskaber,
vide, at dansk tegnsprog i gamle dage er forskelligt fra dansk
tegnsprog i dag,
kende nogle betydningsfulde personer fra døve og hørehæmmedes
historie i Danmark,
være opmærksomme på forskellige sproglige udtryk i historiske
tegnsprogstekster,
være opmærksomme på, at tegnsprogstekster og andre udtryksformer
kan rumme holdninger og værdier,
være opmærksomme på døve og hørehæmmedes kulturelle
traditioner,
være opmærksomme på døve og hørehæmmedes levevilkår i
Danmark,
være opmærksomme på, hvordan døve og hørehæmmedes
værdier og normer kommer til udtryk,
kende skole- og fritidsarrangementer for døve og hørehæmmede
børn i Danmark,
være opmærksomme på tegnsprogslitteraturens betydning
for døve og hørehæmmedes fællesskab.
 Trin 2Dansk tegnsprog – impressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
forstå dansk tegnsprog i samtale mellem to og i grupper,
forstå og fastholde væsentlige elementer i information givet
til en gruppe af børn,
forstå ukendte faglige og fiktive tegnsprogstekster beregnet
for aldersgruppen,
lytte aktivt i samtale og følge op med spørgsmål,
kende forskelle på lyttestrategier,
forstå forskellige regionale og aldersbetingede varianter af
dansk tegnsprog,
genkende forskellige sproglige stilarter,
have en begyndende forståelse af tolkning til dansk tegnsprog
af faglige emner,
have en begyndende forståelse af norsk og svensk tegnsprog.
 Dansk tegnsprog – ekspressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
indlede, opretholde og afrunde samtaler,
bruge dansk tegnsprog i samtale, samarbejde, diskussion og
fremlæggelse,
udtrykke sig sammenhængende om fantasi, følelser og tanker,
udtrykke sig sammenhængende og sikkert om egne og andres
oplevelser,
udtrykke sig fortællende og refererende,
anvende omskrivning i kommunikationen til at overvinde
forståelsesproblemer,
udtrykke sig hensigtsmæssigt i kendte og mindre kendte
situationer,
udtrykke sig via tegnsprogstolk i samtaler.
 Dansk tegnsprogs egenart og variation 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
samtale om egne og andres fremstillinger ud fra umiddelbar
oplevelse og forståelse,
forholde sig til fremstillinger på dansk tegnsprog ud fra
umiddelbar oplevelse,
anvende dansk tegnsprogs poetiske virkemidler,
forholde sig til forskellige sproglige stilarter i dansk tegnsprog,
forholde sig til sproglig korrekthed,
snakke med om dansk tegnsprogs virkemidler, funktion og
opbygning,
snakke med om samspillet mellem udtryk og indhold,
kende forskellige genrer i dansk tegnsprog,
kende forskellige situationers indflydelse på brugen af udtryk,
sammenligne sekvenser af fremstillinger på dansk tegnsprog
med samme sekvenser på talt dansk,
have begyndende kendskab til dansk tegnsprogs grammatiske
elementer,
tale med om grammatiske forskelle mellem dansk tegnsprog
og skrevet dansk,
have begyndende kendskab til tegnskrift.
 Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
udtrykke deres opfattelse af dansk tegnsprogs betydning for
egne sociale relationer,
gøre rede for deres personlige brug af dansk tegnsprog og
dansk talesprog,
bruge dansk tegnsprog som middel til underholdning, formidling
af viden og konfliktløsning,
tale med om døves og hørehæmmedes organisatoriske fællesskaber,
vide, at dansk tegnsprog fra forskellige tider er præget af
den tid, det blev brugt i,
vide, at visse personer og begivenheder gennem tiden har
haft betydning for døve og hørehæmmedes vilkår i Danmark,
vide, at tegnsprogstekster og andre udtryksformer kan afspejle
forskellige tiders holdninger og værdier, og kunne
sammenligne med deres egne værdier,
forholde sig til døve og hørehæmmedes kulturelle traditioner,
kende til døve og hørehæmmedes levevilkår i Danmark,
kende udtryk for døve og hørehæmmedes værdier og normer,
kende skole- og fritidsarrangementer og lejre for døve og
hørehæmmede børn i Norden,
tale med om tegnsprogslitteraturens betydning for den enkelte
og for fællesskabet.
 Trin 3Dansk tegnsprog – impressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
forstå dansk tegnsprog sikkert og med passende hastighed,
forstå, fastholde og reagere hensigtsmæssigt på information
givet til en forsamling,
forstå, fastholde og vurdere det væsentlige i faglige og fiktive
tegnsprogstekster,
lytte aktivt i samtale og følge op med analytiske og vurderende
spørgsmål,
kende og anvende forskellige lyttestrategier,
forstå sociale, regionale og aldersbetingede varianter af
dansk tegnsprog,
kende sammenhængen mellem sproglig stil og den pågældende
kommunikationssituation,
forstå tolkning til dansk tegnsprog i faglige sammenhænge,
forstå lette fortællinger på norsk og svensk tegnsprog,
kende til amerikansk og britisk tegnsprog.
 Dansk tegnsprog – ekspressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
indlede, opretholde og afrunde samtaler og diskussioner,
udtrykke sig relevant og på en personlig måde i samtaler,
samarbejde, diskussioner og fremlæggelser,
udtrykke sig sammenhængende og sikkert om fantasi, følelser
og tanker,
udtrykke sig sammenhængende, sikkert og varieret om begivenheder,
udtrykke sig fortællende, refererende, kommenterende og
argumenterende,
anvende hensigtsmæssige kommunikationsstrategier som
middel til at overvinde sproglige forhindringer,
anvende forskellige registre i forskellige situationer,
fungere som ordstyrer i en mindre forsamling,
formidle fagligt stof via tegnsprogstolk.
 Dansk tegnsprogs egenart og variation 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
samtale om egne og andres fremstillinger ud fra umiddelbar
oplevelse og forståelse og ud fra elementært kendskab til
faglige begreber,
fortolke og perspektivere fremstillinger på dansk tegnsprog
ud fra umiddelbar oplevelse og med begyndende analytisk
forståelse,
snakke med om dansk tegnsprogs æstetiske side,
vise indsigt i forskellige sprogformer,
vise indsigt i sproglige stilarter i dansk tegnsprog,
vise indsigt i sproglig korrekthed i dansk tegnsprog,
vise indsigt i dansk tegnsprogs virkemidler, funktion og
opbygning,
vise indsigt i samspillet mellem udtryk og indhold,
vise indsigt i samspillet mellem udtryk og situation (registre),
vise indsigt i samspillet mellem dansk tegnsprog og situation
(registre),
sammenligne fremstillinger på dansk tegnsprog og dansk,
have et udbygget kendskab til dansk tegnsprogs grammatiske
elementer,
vise indsigt i grammatiske forskelle mellem dansk tegnsprog
og skrevet dansk,
kende tegnskrift og have et begyndende kendskab til transskription.
 Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
forholde sig til dansk tegnsprogs betydning for opfattelsen
af egen identitet og sociale relationer,
kunne forholde sig til, hvilke muligheder det giver at være
døv eller hørehæmmet med to sprog,
bruge dansk tegnsprog som middel til underholdning, overtalelse,
argumentation, formidling af viden og konfliktløsning,
gøre rede for døve og hørehæmmedes udvikling af organisatoriske
fællesskaber gennem tiden,
kende til dansk tegnsprogs foranderlighed gennem tiden og
til de samfundsmæssige opfattelser, der har præget dansk
tegnsprog,
kende til personer og begivenheder med betydning for døve
og hørehæmmedes vilkår gennem tiden både i Danmark og
i andre lande,
udtrykke viden om kommunikationssituationens samspil
med det sproglige udtryk i historiske tegnsprogstekster,
finde udtryk for værdier både i andres udsagn og i tegnsprogstekster
og andre udtryksformer fra forskellige tider,
vise indsigt i døve og hørehæmmedes kulturelle traditioner,
udtrykke viden om døve og hørehæmmedes levevilkår i
Danmark,
vise indsigt i døve og hørehæmmedes værdier og normer,
kende skole- og fritidsarrangementer og lejre for døve og
hørehæmmede børn i Europa,
forholde sig til tegnsprogslitteraturens stilling i samfundet
og betydningen for den enkelte og for fællesskabet.
 Trin 4Dansk tegnsprog – impressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
opnå sikkerhed i forståelsen af dansk tegnsprog i alle situationer,
vurdere og reagere hensigtsmæssigt på information givet til
en forsamling,
forstå, fastholde, vurdere og perspektivere det væsentlige i
faglige og fiktive tegnsprogstekster,
lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til
egen og andres fremstillinger i samtale,
vælge lyttestrategi i forhold til en given situation og afsender,
forstå og forholde sig til dansk tegnsprogs forskellige aldersbetingede,
regionale og sociale varianter,
forstå forskellige genrer og registre i dansk tegnsprog,
forstå tolkning til dansk tegnsprog,
forstå norsk og svensk tegnsprog i store træk og have kendskab
til forskelle og ligheder mellem nabosprogene,
forstå kortere sekvenser af ASL og BSL4 .
 Dansk tegnsprog – ekspressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
fastholde og udtrykke det væsentlige i en samtale, på en personlig
og relevant måde,
udtrykke sig klart, struktureret og varieret om fantasi, følelser
og tanker, i en form der passer til situationen,
udtrykke sig sikkert, struktureret og varieret om begivenheder,
i en form der passer til situationen,
udtrykke sig fortællende, refererende, kommenterende, argumenterende
og reflekterende,
anvende registre, der passer til situationen,
fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer i en mindre
forsamling,
udtrykke sig via tegnsprogstolk i alle situationer, hvor der
anvendes tolk.
 Dansk tegnsprogs egenart og variation 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
indgå i dialog om egne og andres fremstillinger på dansk
tegnsprog,
forholde sig analytisk og vurderende til fremstillinger på
dansk tegnsprog,
iagttage og vurdere den æstetiske side af fremstillinger på
dansk tegnsprog,
anvende viden om sproglige stilarter på dansk tegnsprog,
anvende viden om sproglig korrekthed,
anvende viden om dansk tegnsprogs virkemidler, funktion
og opbygning,
anvende viden om samspillet mellem udtryk og indhold,
anvende viden om samspillet mellem udtryk og situation,
iagttage ligheder og forskelle mellem dansk tegnsprog og
talt dansk,
analysere grammatiske elementer i en fremstilling på dansk
tegnsprog,
gøre rede for dansk tegnsprogs særlige karakteristika i forhold
til dansk skriftsprog,
anvende simple former for notation af dansk tegnsprog.
 Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
analysere, vurdere og perspektivere dansk tegnsprogs betydning
for egen personlige og sociale udvikling,
analysere og vurdere betydningen af at være døv eller hørehæmmet
med to sprog, og hvilke muligheder det giver,
bruge og gøre rede for dansk tegnsprog som middel til
underholdning, overtalelse, argumentation, manipulation,
formidling af viden og konfliktløsning,
anvende viden om døve og hørehæmmedes organisatoriske
fællesskaber gennem tiden,
anvende viden om dansk tegnsprogs foranderlighed gennem
tiden og om samfundsændringers betydning for og indvirkning
på sproget,
anvende viden om danske og udenlandske personer og
begivenheder med betydning for døve og hørehæmmedes
samfundsmæssige vilkår gennem tiden,
gøre rede for tema, motiv og målgruppe samt det sproglige
udtryk i historiske tegnsprogstekster,
vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i
andres udsagn samt i tegnsprogstekster og andre udtryksformer
fra forskellige tider,
analysere, vurdere og perspektivere døve og hørehæmmedes
kulturelle traditioner,
forholde sig analytisk og vurderende til døve og hørehæmmedes
værdier og normer,
kende døve og hørehæmmedes nationale og internationale
organisationer, herunder arrangementer og lejre,
analysere og vurdere tegnsprogslitteraturens stilling i samfundet
og betydningen for den enkelte og for fællesskabet.
 Trinmål – synoptisk opstillet Dansk tegnsprog – impressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
  Dansk tegnsprog – ekspressivt 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
  Dansk tegnsprogs egenart og variation 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
  Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element 
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
 
 
   
  
Fodnoter4) American Sign Language og British Sign Language
 
    Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen" © Undervisningsministeriet 2007
 |  |