Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Signalement af faget

Der undervises i dansk tegnsprog på alle klassetrin (1.-10. klasse).

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er: Dansk tegnsprog impressivt. Dansk tegnsprog ekspressivt. Dansk tegnsprogs egenart og variation. Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element.

Kernen i faget er dansk tegnsprog som sprog og kommunikationsmiddel samt litteratur på og om dansk tegnsprog.

Dansk tegnsprog er et dannelsesfag, hvor de grundlæggende kundskaber og færdigheder skal udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet, både i faget dansk tegnsprog og i tværgående emner og problemstillinger.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne kan

  • forstå og udtrykke sig sikkert og varieret på dansk tegnsprog samt eksperimentere med og argumentere om dansk tegnsprog i forskellige kommunikationssituationer,
  • opnå kundskaber om samspillet mellem dansk tegnsprogs form og indhold i forskellige kommunikationssituationer,
  • opleve og forstå, at dansk tegnsprog og dansk tegnsprogslitteratur har betydning for deres personlige, sociale og kulturelle identitet og udvikling.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen "
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top