Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Indledning

Dansk tegnsprog blev indført i undervisningen af døve og svært hørehæmmede elever i starten af 1990’erne. Dermed fik eleverne formaliseret arbejdet med deres primære sprog og mulighed for at opbygge større viden om og færdigheder i dansk tegnsprog.

Gennem de godt 15 år, der er gået siden da, er både elevers og læreres kompetencer vedrørende dansk tegnsprog vokset, og en revidering af undervisningsvejledningen fra 1991 var derfor tiltrængt.

For elever, der har så omfattende et høretab, at de uanset brug af tekniske hjælpemidler er afskåret fra en sikker kommunikation ved hjælp af tale, vil dansk tegnsprog være det sprog, de umiddelbart forstår, og som de derfor anvender mest i kommunikation med omverdenen.

Det er vigtigt for disse elevers personlige udvikling, at de får mulighed for at tilegne sig viden om dansk tegnsprogs litteratur og grammatik.

Denne internetpublikation er bygget op på samme måde som Fælles Mål-faghæfterne for folkeskolens fag. Især er der tilstræbt ensartethed i forhold til Fælles Mål-faghæftet for dansk. Herved understreges det, at dansk tegnsprog både er et dannelsesfag og et sprogfag, hvor eleverne opnår kundskaber og færdigheder, som kan ligestilles med anden sprogundervisning.

Tegningerne er udført af elever fra Fredericiaskolen og Rugvængets skole. Tak for lån!

Jette Kjeldsen, projektleder
Tove Ravn, projektmedarbejder
Susanne Johnsen, projektmedarbejder
Astrid Seiler, projektmedarbejder
Anni Lassen, projektmedarbejder
Britta Kirdan, projektmedarbejder

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen "
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top