Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forslag til læseplan

Læseplanen foreslår undervisningens progression i de fire tegnsprogsfaglige forløb. Det er vigtigt at understrege, at tegnsprogsundervisningen skal ses som en helhed, der blot for overskuelighedens skyld er beskrevet i fire områder.

Grundlaget for undervisningen er dels de faglige dimensioners indbyrdes sammenhæng og deres betydning for elevernes personlige, sociale og kulturelle liv og dels elevernes sprog, egne og fælles erfaringer, oplevelser, fantasi, tanker, følelser og viden. Centralt for faget er hver enkelt elevs udvikling af tegnsprogskompetence og udvikling af bevidsthed om sproget som både kommunikationsmiddel og kulturbærende element.

1. forløb – 1.-2. klassetrin

Eleverne arbejder med dansk tegnsprog i mange forskellige situationer: ved at kommunikere med andre tegnsprogsbrugere samt ved at udforske tegnsproget i blandt andet leg og kreativt arbejde med sproget.

Dansk tegnsprog impressivt

Eleverne opøver deres færdighed i at forstå dansk tegnsprog ved at aflæse andre elever, lærere, gæstelærere og tegnsprogstolke. Gennem god opmærksomhed får eleverne mulighed for at se og forstå forskellige varianter af dansk tegnsprog brugt i forskellige situationer. Stoffet hentes både fra fag- og skønlitterære tegnsprogstekster og fra elevernes og lærernes egne fortællinger på tegnsprog.

Arbejdsformen veksler, så eleverne vænner sig til at aflæse og forstå dansk tegnsprog både i små grupper og i større forsamlinger.

Eleverne skal arbejde med at

  • forstå indholdet i en samtale, for eksempel om fælles oplevelser og om elevernes hverdag i og uden for skolen,
  • forstå indholdet i en tegnsprogstekst,
  • forstå dansk tegnsprog i legesituationer,
  • forstå dansk tegnsprog i undervisningssituationer,
  • være sprogligt opmærksomme,
  • forstå dramatiserede fortællinger og oplevelser,
  • forstå tolkning til dansk tegnsprog i relevante situationer.

Dansk tegnsprog ekspressivt

Eleverne opøver deres færdighed i at udtrykke sig på dansk tegnsprog ved at arbejde med gode fortælle- og samtalevaner, herunder at tage ordet efter tur, være opmærksom på, hvad andre siger og udtrykke sig i forhold til situationen. Undervisningen bygger på elevernes umiddelbare tegnsproglige forudsætninger. Stoffet hentes fra tegnsprogstekster og fra elevernes og lærernes fortællinger.

Arbejdsformen veksler, så eleverne vænner sig til at deltage aktivt i samtale både i små grupper og i større forsamlinger.

Eleverne skal arbejde med at

  • lege og eksperimentere med tegnsprog og tegnsprogsfortællinger,
  • fortælle ud fra egen fantasi og erfaring,
  • fortælle om egne oplevelser, tanker og følelser,
  • samtale, for eksempel om fælles oplevelser, fælles undervisningsstof og om hverdagen i og uden for skolen,
  • tage initiativ til at indlede og fastholde en samtale,
  • deltage aktivt i samtale,
  • dramatisere fortællinger og oplevelser,
  • samarbejde og fremlægge i mindre grupper.

Dansk tegnsprogs egenart og variation

Der arbejdes med sproglig opmærksomhed og med sikkerhed i at bruge dansk tegnsprog. Eleverne bruger blandt andet andres fortællinger på dansk tegnsprog til at snakke om og lege med formuleringer og betydninger. Forståelsen og brugen af dansk tegnsprog støttes af samtaler om udtryksformer og forholdet mellem udtryk og indhold. Der lægges vægt på samværet og den frie samtale om oplevelser, ligesom elevernes oplevelser og forståelse af dem danner udgangspunkt for deres fortællinger. Der arbejdes med tegnsprogs opbygning og grammatiske elementer på en kreativ og legende måde.

Arbejdet foregår dels i fællesskab som klasse, dels i mindre grupper eller parvis.

Eleverne skal arbejde med at

  • være nuancerede i brug af enkelttegn og i konstruktion af sætninger,
  • samtale om egen og andres sprogbrug, som de oplever den i samtale og fortællinger,
  • samtale om tegnsprogsteksters forskellige stilarter,
  • samtale om samspillet mellem sprogbrug og situation,
  • opdage forskelle på udtryksmidler mellem dansk tegnsprog og dansk,
  • opleve sproglige forskelle mellem dansk tegnsprog og dansk gennem sproglege og fortællinger,
  • genkende ældre og nyere tegn.

Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Med udgangspunkt i elevernes hverdag samtales der om, hvad dansk tegnsprog betyder for døve og hørehæmmedes identitet og selvopfattelse og for kommunikationen mellem døve og mellem døve og hørende.

Eleverne opnår gennem undervisningen kendskab til nogle af de kulturelle og organisatoriske fællesskaber og arrangementer, døve og hørehæmmede har.

Eleverne skal arbejde med at

  • opnå kendskab til dansk tegnsprogs betydning for kommunikation og personlighed,
  • forstå ældre dansk tegnsprog i samtale og i tekster på tegnsprog,
  • udvikle forståelse for døve og hørehæmmedes historiske og kulturelle forhold og traditioner,
  • opnå kendskab til tegnsprogsfortællinger, der udtrykker døve og hørehæmmedes værdier og normer,
  • opnå kendskab til døve og hørehæmmede børns og unges fællesskaber (foreninger og fritidstilbud).

I første forløb omfatter undervisningen især

  • litteratur på tegnsprog for børn, for eksempel historier, eventyr, rim og remser,
  • elevernes og lærernes egne tekster, for eksempel fortællinger, beretninger, fælles arbejdstekster,
  • gloser og begrebsdannelse,
  • elementær iagttagelse af tekst, sætning, rim, rytme m.m. i dansk tegnsprog,
  • tegnsprogs æstetiske muligheder, blandt andet rim, rytme og leg med gloser,
  • brug af forskellige tilgange til arbejdet med tegnsprog, herunder illustrationer, film osv.,
  • drama og teater.

2. forløb – 3.-4. klassetrin

Elevernes arbejde med at øge deres praktiske færdigheder på dansk tegnsprog sker på grundlag af oplevelser, erfaringer og udforskning. Et vigtigt element heri er elevernes fortsatte tilegnelse af begreber og tegn. Samtaler og fortællinger i klassen er stadig centrale læringssituationer, hvorfra arbejdet med tegnsprogets faglige dimensioner og deres indbyrdes sammenhænge tager afsæt.

Elevernes forståelse for tegnsprog som basis for kulturelt fællesskab etableres. Desuden udvikles deres bevidsthed om elementære kommunikationsfærdigheder i situationer, hvor både tegnsprog og dansk bruges.

Dansk tegnsprog impressivt

Elevernes opmærksomhed rettes i stigende grad mod udsagns og fortællingers opbygning og sproglige udformning. Eleverne arbejder med såvel indhold som form i fiktive og ikke-fiktive tegnsprogstekster udarbejdet til aldersgruppen. Eleverne arbejder med at udvikle strategier til at overvinde forståelsesbarrierer ved kommunikation med andre tegnsprogsbrugere og ved aflæsning af fortælling på video eller lignende. Det præsenterede danske tegnsprog varierer i kompleksitet, mens norske og svenske tegnsprogsfortællinger holdes på et enkelt niveau.

Arbejdsformen veksler mellem individuelt arbejde og gruppearbejde. Enkelte faglige emner kan gennemføres med brug af tolk, så eleverne kan gøre erfaringer med at forstå dansk tegnsprog via tolkning. Udgangspunktet for aktiviteterne er fortsat fælles oplevelser med forskellige tekster på dansk tegnsprog beregnet for aldersgruppen.

Eleverne skal arbejde med at

  • forstå andres udsagn i samtale og fortællinger,
  • forstå budskabet i tekster på dansk tegnsprog,
  • forstå hovedbudskabet i såvel improviserede som i tilrettelagte situationer,
  • reflektere over samtalesituationens elementer,
  • forstå kreativ tegnsprogsbrug i dramatiserede fortællinger,
  • forstå og reflektere over fremstillingsformen i formidling via forskellige medier,
  • forstå enkle fortællinger på norsk og svensk tegnsprog,
  • forstå tolkning til dansk tegnsprog i faglige situationer.

Dansk tegnsprog ekspressivt

Eleverne skal arbejde med at udtrykke sig klart og forståeligt. Der arbejdes med fortælleformen, så eleverne styrkes i at beskrive og berette sammenhængende og struktureret. Arbejdet med mundtlige fremstillinger foregår såvel individuelt som i grupper.

Udgangspunktet for aktiviteterne er fortsat elevernes egne oplevelser og fortællinger samt tekster på dansk tegnsprog. Samtaler kan tilrettelægges således, at eleverne får mulighed for at udtrykke sig via en tolk.

Eleverne skal arbejde med at

  • udtrykke sig i såvel improviserede som tilrettelagte situationer,
  • udtrykke sig kreativt og varieret,
  • udtrykke sig sammenhængende om følelser, tanker og oplevelser,
  • genfortælle en beretning udarbejdet i gruppe,
  • eksperimentere med fortælleformer,
  • udtrykke sig hensigtsmæssigt og med stigende korrekthed i tegnvalg og tegnudførelse,
  • udtrykke sig i samtale, hvor der medvirker tolk.

Dansk tegnsprogs egenart og variation

Elevernes tegnsproglige opmærksomhed stimuleres og videreudvikles gennem samtale om egne og andres fremstillinger.

Der fokuseres på dansk tegnsprogs forskellige virkemidler, og eleverne arbejder med at analysere forskellige fremstillingsformer.

I arbejdet med det tegnsproglige udtryk inddrages dansk tegnsprogs grammatik. Eleverne stifter bekendtskab med dansk tegnsprogs stilarter og grammatiske elementer, og der arbejdes i et vist omfang med sammenligninger af grammatiske elementer i dansk tegnsprog og dansk. Desuden præsenteres eleverne for enkle notationsformer.

Eleverne skal arbejde med at

  • iagttage og forholde sig til eget og andres sprog i samtale og i tekster på dansk tegnsprog,
  • samtale om og forholde sig til dansk tegnsprogs virkemidler i improviserede og i tilrettelagte situationer,
  • undersøge genre og handlingsforløb i tekster på dansk tegnsprog,
  • samtale om sammenhængen mellem kommunikationssituation, tegnvalg og sprogbrug,
  • undersøge tegns opbygning og modifikationer,
  • undersøge udvalgte grammatiske forskelle og ligheder mellem dansk tegnsprog og dansk,
  • sammenligne korte sekvenser af dansk tegnsprog og dansk,
  • genkende ældre og nyere tegn,
  • samtale om og forholde sig til tegnsprogskommunikation ud fra egne og andres fortællinger, for eksempel på video.

Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Der arbejdes med betydningen af det sociale fællesskab baseret på dansk tegnsprog og med sammenhænge mellem sprog og kultur. Arbejdet bygger på samvær og samtaler med udgangspunkt i elevernes umiddelbare oplevelse og forståelse af situationer og fortællinger beregnet for aldersgruppen. Endvidere kan gæstelærere samt besøg på institutioner eller hos organisationer for døve og hørehæmmede lægge op til både individuelle og fælles refleksioner over identitet og tilhørsforhold.

Eleverne skal arbejde med at

  • undersøge og begrunde eget sprogvalg i forskellige situationer,
  • reflektere over tegnsprogs betydning for egen og andres identitet,
  • anvende dansk tegnsprog relevant i forskellige sociale situationer,
  • forstå voksne døve og hørehæmmedes beretninger,
  • kommunikere med elever på andre skoler for døve og svært hørehæmmede, for eksempel via videobrev og webkamera,
  • undersøge og forholde sig til døve og hørehæmmedes levevilkår, traditioner, værdier og normer i Danmark,
  • tilegne sig viden om markante personer og begivenheder i døve og svært hørehæmmedes historie i Danmark.

Undervisningen i 2. forløb omfatter især

  • nyere og ældre tekster på dansk tegnsprog,
  • elevernes egne og fælles fiktive og ikke-fiktive beretninger,
  • litterære sammenhænge mellem tid, forfatter, genre og tema,
  • tegnsprogs æstetik,
  • tegnsprogspoesi og -drama,
  • ældre og nyere dansk tegnsprog,
  • varianter af dansk tegnsprog,
  • sagtekster på dansk tegnsprog, for eksempel tv-programmer på tegnsprog og videoklip på internettet,
  • fortællinger på norsk og svensk tegnsprog beregnet for aldersgruppen.

3. forløb – 5.-6. klassetrin

Elevernes fortsatte arbejde med udvikling af deres praktiske færdigheder på dansk tegnsprog foregår gennem oplevelser og erfaringer med sproget samt udforskning og begyndende analyse af sproget og dets anvendelse. Elevernes tegnsproglige forståelses- og udtryksfærdigheder udvikles og styrkes gennem samtaler og fortællinger i såvel improviserede som tilrettelagte situationer i forskellige sociale sammenhænge. Elevernes tilegnelse af grammatiske færdigheder tager udgangspunkt i klassens arbejde med kommunikation og tekster på dansk tegnsprog. Dansk tegnsprogs rolle i døve og hørehæmmedes kulturelle fællesskab undersøges. Desuden arbejder eleverne med deres kommunikationsfærdigheder i situationer, hvor både tegnsprog og dansk bruges.

Dansk tegnsprog impressivt

Der arbejdes med at udvikle og styrke elevernes forståelse af dansk tegnsprog. Samtaler i større og mindre grupper er stadig centrale og kravene til elevernes indholdsforståelse samt analyse og vurdering af dansk tegnsprog skærpes. Der arbejdes med strategier til overvindelse af forståelsesproblemer i kommunikation med andre tegnsprogsbrugere samt forståelsesproblemer ved aflæsning af fortællinger på video eller lignende.

Der arbejdes med et varieret udvalg af tekster på dansk tegnsprog. Teksterne er et bredt udvalg af skøn- og faglitteratur, og gennem arbejdet opbygger eleverne indsigt i karakteristiske træk ved teksters opbygning og tegnsproglige udformning inden for forskellige genrer. Undervisningen tilrettelægges, så elevernes arbejde med dansk tegnsprog varierer mellem individuel og parvis opgaveløsning, samt arbejde i gruppe og fælles i klassen, på skolens medieværksted eller hjemme.

Eleverne skal arbejde med at

  • opnå sikkerhed i forståelsen af dansk tegnsprog,
  • forstå sociale, regionale og aldersbetingede varianter af dansk tegnsprog,
  • forstå og fastholde informationer,
  • forstå dansk tegnsprog i samtale, fortælling, fremlæggelse og foredrag samt i tv-udsendelser beregnet for aldersgruppen,
  • forstå forskellige genrer på dansk tegnsprog,
  • kende til sammenhængen mellem sproglig stil og kommunikationssituationen,
  • skelne mellem brug af forskellige registre,
  • forstå tolkning til dansk tegnsprog i forskellige sammenhænge,
  • forstå fortællinger på norsk og svensk tegnsprog beregnet for aldersgruppen,
  • blive bekendt med amerikansk og britisk tegnsprog.

Dansk tegnsprog ekspressivt

Der arbejdes med fortsat udvikling af elevernes udtryksfærdighed. Dialogen i klassen og i grupper er central, og kravene til præcision, disponering og argumentation bliver stadigt større. Eleverne udvikler deres færdighed i at udtrykke sig sammenhængende, sikkert og varieret på dansk tegnsprog ved at arbejde med samtale, diskussionsteknik, responsteknik, fortælling og fremlæggelsesformer. Stoffet hentes fra fag- og skønlitterære tegnsprogstekster, fra elevernes og lærernes egne og fælles beretninger, fra gæstelærere og fra elektroniske medier som for eksempel tv og internet.

Der arbejdes med sammenhængende fremstilling og med indledning og afrunding. Desuden arbejdes der med tegnudførelse, stil og registerbrug i elevernes egne tegnsprogsproduktioner. Elevernes fortælling og forberedte fremstilling står centralt i undervisningen.

Arbejdsformerne varierer, så eleverne får mulighed for at arbejde individuelt, parvis og i større og mindre grupper. Der arbejdes med fortælling, fremlæggelse og samtale i forskellige sammenhænge.

Eleverne skal arbejde med at

  • tage initiativ til, fastholde og afslutte samtaler og diskussioner både som deltager og som ordstyrer,
  • udtrykke sig sammenhængende og personligt om forskellige begivenheder og i forskellige situationer,
  • udtrykke sig varieret og hensigtsmæssigt i forhold til kommunikationssituationen,
  • udtrykke sig nuanceret om tanker og følelser,
  • udtrykke sig hensigtsmæssigt, sammenhængende, sikkert og varieret i forskellige situationer og sammenhænge,
  • referere, kommentere og diskutere faglige oplæg og emner, blandt andet som ordstyrer i mindre forsamlinger,
  • formidle fagligt stof via tolkning til dansk.

Dansk tegnsprogs egenart og variation

Elevernes iagttagelser, oplevelser og eksperimenter med dansk tegnsprog danner grundlag for en nærmere analyse af udvalgte sproglige fænomener samt opbygning af viden om dansk tegnsprogs grammatik. Der arbejdes med gengivelse, meddigtning, beskrivelse, analyse og fortolkning af tekster på dansk tegnsprog.

Dansk tegnsprogsgrammatik inddrages i analysearbejdet, og der fokuseres på sprogbrug og sprogrigtighed. Videooptagelse af egne og andres fortællinger på dansk tegnsprog er et væsentligt redskab i dette arbejde.

Der arbejdes med situationsbestemte formuleringer, fremførelser og argumentationer med udgangspunkt i elevernes umiddelbare oplevelser og erfaringer. Begyndende analytisk forståelse af sammenhænge mellem sprog, genre, handlingsforløb, personer og miljø samt synsvinkel og situation spiller en vigtig rolle i arbejdet med tekster på dansk tegnsprog.

Arbejdsformen varierer mellem fælles samtale om stoffet i klassen, individuelt arbejde og samarbejde parvis eller i grupper.

Eleverne skal arbejde med at

  • iagttage, analysere og kommentere tegnvalg og tekster på dansk tegnsprog,
  • beskrive, analysere og samtale om dansk tegnsprogs opbygning og virkemidler,
  • undersøge og beskrive grammatiske elementer og deres anvendelse og betydning i dansk tegnsprog,
  • undersøge og beskrive tegndannelse,
  • sammenligne og beskrive forskelle og ligheder mellem dansk tegnsprog og skrevet dansk,
  • forstå principperne for tegnskrift og transskriptionssystem,
  • forstå enkle notationer i tegnskrift og transskription.

Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

Der arbejdes fortsat med at styrke elevernes sproglige og personlige identitet som døv eller hørehæmmet i Danmark.

Der arbejdes med dansk tegnsprogs udvikling, vilkår og status gennem tiden. Eleverne præsenteres for materialer om personer og begivenheder, som har haft betydning for døve og hørehæmmedes vilkår, sprog og identitet i Danmark og i verden.

Eleverne skal arbejde med at

  • at udvikle egen personlighed og identitet som tegnsprogsbruger,
  • bruge tegnsprog som udtryksmiddel i forskellige situationer ud fra egne oplevelser og erfaringer og ud fra egen viden,
  • analysere dansk tegnsprogspoesi,
  • iagttage, beskrive og sammenligne døves og hørendes måder at udtrykke sig kreativt på,
  • analysere og beskrive historiske tekster på dansk tegnsprog eller dansk, som illustrerer døves kulturelle traditioner, levevilkår, normer og værdier,
  • kende betydningen af danske døves og hørehæmmedes organisatoriske fællesskaber, for eksempel foreninger og websteder,
  • analysere indhold, værdier og holdninger i andres udsagn og i tekster på dansk tegnsprog,
  • opleve, forstå og finde styrken i rollen som bruger af dansk tegnsprog som minoritetssprog,
  • kende til tosprogethed som begreb og som egenskab,
  • iagttage og sammenligne sproglige normer blandt døve, hørehæmmede og hørende gennem rollespil og drama.

Undervisningen i 3. forløb omfatter især

  • nyere og ældre skøn- og faglitterære tekster på dansk tegnsprog,
  • anden visuel fiktion, for eksempel billeder, teater, film, herunder tegnefilm, mv.,
  • elevernes individuelle og fælles tekster på dansk tegnsprog, herunder fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, beskrivelser og sagsfremstillinger, referater, digte, drama samt anmeldelser,
  • grammatiske begreber,
  • tegnklasser og tegns modifikationer,
  • tegnsprogs og tegnsprogsteksters opbygning og æstetik,
  • tekster på svensk og norsk tegnsprog.

4. forløb – 7., 8. og 9. klassetrin

Hovedvægten lægges på den præcise og nuancerede brug af dansk tegnsprog, hvor bearbejdelsen af oplevelser og erfaringer i stigende grad støttes af analytisk virksomhed. De tegnsprogsfaglige dimensioner integreres videst muligt i arbejdet med kommunikation, tekster på dansk tegnsprog og med kulturelle aspekter for at styrke elevernes bevidsthed om at være tosprogede borgere i samfundet.

Dansk tegnsprog impressivt

Elevernes forståelse af dansk tegnsprog og dets udtryksmuligheder videreudvikles gennem samtale og adgang til varieret tegnsprogsbrug.

Sikkerhed i forståelsen af tekster på dansk tegnsprog styrkes ved at arbejde på forskellig måde med stoffet. Hensigtsmæssige arbejdsmåder – afhængig af genre, krav og formål – er med til at forberede den enkelte elev til sikker og selvstændig tilegnelse af stoffet.

Eleverne arbejder med tekster på dansk tegnsprog både individuelt og som par, i gruppe eller som klassearbejde. Udbuddet af tegnsprogstekster, blandt andet i elektronisk form på skolens medieværksted, indgår i elevernes arbejde med at fordybe sig i stoffet og eksperimentere med forskellige udtryksformer.

Eleverne skal arbejde med at

  • tilegne sig indholdet i tegnsprogstekster selvstændigt,
  • forstå dansk tegnsprog i forskellige situationer og med specifikke formål samt reagere hensigtsmæssigt herpå,
  • analysere og vurdere fremstillingsformen i tekster på dansk tegnsprog,
  • forstå tolkning til dansk tegnsprog i relevante situationer, for eksempel i forbindelse med projekter, foredrag og teater,
  • undersøge ligheder og forskelle mellem dansk tegnsprog og norsk eller svensk tegnsprog,
  • forstå gloser og enkle tekster på amerikansk og britisk tegnsprog.

    Dansk tegnsprog ekspressivt

    Der arbejdes med samtale og længere fremstilling samt med mødeteknik og forskellige former for debat. Der lægges vægt på, at eleverne benytter dansk tegnsprog relevant i forhold til situationen og i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer.

    Eleverne træner deres personlige udtryksfærdighed i arbejdet med sammenhængen mellem genre, indhold og situation.

    Tegnforråd, tegnudførelse, nonverbale signaler, brug af tegnrum og rytme indgår i elevernes arbejde med at udvikle sikkerhed i fremstilling på dansk tegnsprog.

    Eleverne skal arbejde med at

    • samtale og debattere forskellige emner i forskellige sammenhænge,
    • argumentere og perspektivere deres synspunkter,
    • genfortælle og referere tydeligt og præcist,
    • formidle i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer,
    • udtrykke sig med sproglig fantasi, variation, præcision og korrekthed,
    • udtrykke sig i poesi og drama,
    • vurdere, kommentere og diskutere egne og andres tekster, både hvad angår indhold og fremførelse,
    • vælge relevant sprogbrug i forskellige situationer,
    • udtrykke sig sikkert via tolk i relevante situationer.

    Dansk tegnsprogs egenart og variation

    Eleverne arbejder med sammenhængen mellem indhold og form og med samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation. Dansk tegnsprogs udtryksformer og stilarter analyseres og vurderes, og det æstetiske aspekt inddrages. Sproglære og sprogrigtighed integreres i arbejdet med tekster på dansk tegnsprog.

    Med udgangspunkt i elevernes oplevelser og deres forståelse af tegnsprogstekster arbejdes der med analyse, fortolkning og vurdering af teksternes form og indhold. I arbejdet indgår sammenligning med danske tekster.

    Arbejdet med at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere tekster på dansk tegnsprog foregår såvel individuelt som parvis og i grupper.

    Eleverne skal arbejde med at

    • iagttage, beskrive, analysere og kommentere egen og andres sprogbrug i samtale og i tekster på dansk tegnsprog,
    • undersøge og beskrive dansk tegnsprogs grammatik,
    • iagttage, beskrive og vurdere tekster på dansk tegnsprog med hensyn til genre, virkemidler, funktion og opbygning,
    • iagttage og udarbejde medieproduktioner, for eksempel på video eller andre elektroniske medier,
    • undersøge og beskrive forskelle i fremstilling på dansk tegnsprog og dansk,
    • fastholde dansk tegnsprog ved hjælp af enkel transskription.

    Dansk tegnsprog som identitets-, historie- og kulturbærende element

    Der arbejdes med elevernes selvstændige vurdering af dansk tegnsprogs betydning for den enkelte og for gruppen af døve og hørehæmmede i Danmark. Udgangspunktet er den enkelte elevs refleksioner over egen og andres identitet samt tilhørsforhold til minoritetsgruppen og til majoritetsgruppen. Elevernes tosprogethed med dansk tegnsprog og dansk er et væsentligt emne i undervisningen. Arbejdet bygger på elevernes erfaringer i hjem, skole og fritid.

    Undervisningen tilrettelægges, så eleverne møder dansk tegnsprog og danske tegnsprogsbrugeres historie og kultur på en måde, der lægger op til elevernes selvstændige stillingtagen.

    Elevernes møde med døve og hørehæmmedes organisationer samt undersøgelser af døve og hørehæmmedes nationale og internationale fællesskaber har en central plads i arbejdet med døve og hørehæmmedes levevilkår gennem tiden.

    Eleverne skal arbejde med at

    • beskrive og begrunde eget sprogvalg i kommunikationen med omverdenen,
    • analysere og vurdere betydningen af dansk tegnsprog og dansk for egen udvikling og egne muligheder,
    • analysere og vurdere døve og hørehæmmedes værdier og normer, kulturelle traditioner og levevilkår,
    • beskrive samspillet mellem tid, sted og tegnsprogligt udtryk i historiske tekster på dansk tegnsprog,
    • analysere og vurdere dansk tegnsprogs status og betydning for døve og hørehæmmedes identitet, historie og kultur ud fra forskellige tekster,
    • inddrage viden om betydningsfulde personer og begivenheder i perspektiveringen af døve og hørehæmmedes værdier, normer og traditioner,
    • analysere og vurdere betydningen af døve og hørehæmmedes nationale og internationale organisationers aktiviteter.

    Undervisningen i 4. forløb omfatter især

    • nyere og ældre skønlitterære tekster på dansk tegnsprog, for eksempel poesi, fortællinger, eventyr og essays,
    • nyere faglitterære tekster på dansk tegnsprog, for eksempel tv-udsendelser på tegnsprog og websider med information på tegnsprog,
    • anden fiktion, for eksempel film,
    • elevernes tegnsprogstekster, for eksempel fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, redegørelser, genstands-, person- og handlingsbeskrivelse,
    • grammatiske udtryk,
    • forhold vedrørende gloseforråd, tegndannelse, faste udtryk og vendinger,
    • disponering af stof ved fremførelse og forhold vedrørende indhold og form,
    • billedsprog, poetisk tegnsprog, tegnsprogsrim, rytme, leg med tegn,
    • faktaprogrammer i elektroniske medier og film,
    • billeder, for eksempel fortællende og informative billeder,
    • medieproduktioner med norsk og svensk tegnsprog,
    • medieproduktioner med amerikansk og britisk tegnsprog,
    • brug af tolk, både som afsender og som modtager.

     

    groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Dansk tegnsprog i folkeskolen"
    © Undervisningsministeriet 2007

  • Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
    Til sidens top