![[Billede: Publikationens forside.]](images/forside.jpg) |
I bestræbelserne for at styrke de elevaktiverede arbejdsformer i det
almene gymnasium er der i faget religion åbnet mulighed for at inddrage feltarbejde i
undervisningen og afløse nogle tekstsider med feltrapporter. For at opkvalificere dette
arbejde, så det tillige kan bidrage til det studieforberedende sigte med gymnasiet, har
en arbejdsgruppe bestående af universitetsansatte religionssociologer og
religionshistorikere, samt lærere i gymnasiet med erfaringer med denne arbejdsform,
udarbejdet dette hæfte om feltarbejde i religion. Hæftet indledes med nogle
overordnede teoretiske overvejelser om feltarbejdets muligheder og problemer. Der lægges
vægt på kvalitative undersøgelser, hvor interviews med mennesker, der har en
tilknytning til en religion spiller den centrale rolle. Etik samt takt og tone forbindelse med sådanne interviews behandles. Samtidig
reflekteres der over afstand og engagement fra elevernes side, når de går i gang med
sådanne interviews. Det understreges, at at arbejdet skal være præget af videnskabelig
afstand.
Anden del af hæftet giver konkrete anvisninger på, hvorledes eleverne kan gennemføre
et sådant feltarbejde. Hovedeksemplet er en undersøgelse af religiøs arkitektur. Der
gives konkrete anvisninger på, hvad eleverne skal lægge mærke til, og hvilke
spørgsmål de kan stille. Denne del af hæftet indeholder et stort katalog over andre
emner, som er velegnede til feltarbejde i religion.
Endelig giver hæftet anvisninger på, hvorledes feltarbejdet og dets resultater kan
indgå i eksamen, og der antydes en række muligheder for eksamensforsøg. |