![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 4. Feltarbejde og eksamen
4.1 Hvorledes feltarbejde kan indgå i pensumI gymnasiebekendtgørelsen, nr. 411 af 31. maj 1999 (fagbilaget for religion, nr. 28) nævnes feltarbejdsformen direkte som en faglig og pædagogisk mulighed. Det er værd at notere, at denne aktivitetsform indtager en særstilling ved, at klassens rapporter fra feltarbejde kan indgå i pensum med op til 25 sider. Når der i forbindelse med feltarbejde tales om sider, drejer det sig om maskinskrevne sider. Det er kun rapporter, som er udarbejdet som et led i den udadrettede arbejdsform, som et feltarbejde er, der har denne særstilling. Det gælder fx ikke rapporter fra andet projektarbejde. Et sådant materiale kan kun indgå som en del af baggrundsstoffet, og det tæller ikke med som egentlige tekster. Det samme gælder rapporter fra virtuelle feltarbejder på nettet. I det gymnasiale feltarbejde i religion er det nødvendigt, at eleverne fysisk er i kontakt med den verden uden for skolen, som har noget med fagets områder at gøre, hvis der skal være tale om et feltarbejde. I andre sammenhænge kan feltarbejde defineres anderledes. Der er dog flydende overgange. Fx kan feltarbejdet med fordel indgå i et større projekt, hvor ud-af-huset-aktiviteten kun er en mindre del af et større projekt. Man kan fx undersøge nogle ritualer i en religion og i forbindelse hermed foretage et feltarbejde, hvor et konkret ritual undersøges. I kraft af at der indgår feltarbejde i projektet, vil rapporterne kunne indgå i læsepensum/ eksamensopgivelserne. Visse former for feltarbejde kan ikke foregå i skoletiden. Hvis emnet fx er et ritual, foregår det sjældent i den skemalagte skoletid, og undervisningen må forlægges til et tidspunkt uden for skoledagen, om aftenen eller om søndagen. I sådanne tilfælde kan man som sagt med rektors tilladelse omlægge undervisningen til et andet tidspunkt end de skemalagte timer. Feltarbejdsrapporter vil som oftest blive udarbejdet gruppevis. Det er mest hensigtsmæssigt at lade grupperne arbejde med forskellige aspekter af samme emne og lade de enkelte gruppers bidrag indgå i en fælles rapport, som indgår i hele holdets pensum til eksamen. Dette har den fordel, at grupperne på denne måde får et større ansvar for deres arbejde ved at skulle levere tekster til eksamensopgivelserne. Hertil kommer, at evalueringen af rapporterne bliver mere meningsfuld; elever fra andre grupper kan ikke blot læne sig tilbage, når deres egen rapport har været under behandling i klassen. Det kan i denne forbindelse være en god ide at lade nogle grupper optræde som opponenter ved andre gruppers fremlæggelser. Det vil yderligere bidrage til at øge ansvaret hos de enkelte gruppemedlemmer for arbejdet. I denne situation hvor klassen har fælles opgivelser, er det vigtigt, at lærerens kommentarer til de enkelte gruppers rapport er klare og tydelige, så eleverne er velorienterede om fejl og mangler. I nogle tilfælde kan det endog være nødvendigt at forkaste en rapport og undlade at lade den indgå i pensum på grund af en for ringe kvalitet. Den nævnte måde at inddrage feltarbejdsrapporter i pensum på er ikke den eneste. Det er også muligt at have differentierede opgivelser, så de enkelte grupper kun opgiver deres egen rapport. Ifølge den gældende eksamensbekendtgørelse, nr. 544 af 30. juni 1999 må eleverne "medbringe tilladte faglige hjælpemidler og materialer efter eget valg" til forberedelsen før eksaminationen. Det er således tilladt at medbringe alt materiale fra feltarbejdet til forberedelsen. Eksaminanden vælger selv, hvad der skal medbringes og kan altså ikke gå ud fra, at eksaminator har lagt rapporter fra feltarbejde og andet undervisningsmateriale i forberedelseslokalet. Det er alene eleverne, som har ansvaret for, at det er til stede i forberedelseslokalet. 4.2 Feltrapporter til eksamenFeltarbejdet og rapporterne herfra kan indgå på forskellig måde i eksaminationen. Her skal nævnes nogle nærliggende muligheder:
Feltrapporterne, som indgår i læsepensum og eksamensopgivelser, sendes til censor senest sammen med eksamensspørgsmålene. 4.3 Forsøg med eksamenDe nævnte eksempler på, hvorledes feltarbejdet kan indgå i eksamen, bevæger sig inden for den gældende bekendtgørelse fra 31. maj 1999 og kan altså gennemføres uden ansøgning om dispensation fra gældende regler. Der er dog grund til at henvise til muligheden for at gøre forsøg med eksamensformer i forbindelse med feltarbejde. Hvis man har den opfattelse, at der ved denne arbejdsform udvikles nyttige kompetencer, som den traditionelle eksamensform ikke tilgodeser (fx personlige eller sociale kompetencer), kan man ansøge Område for gymnasiale uddannelser (GYM) om forsøg med eksamensformen. Her åbner der sig et større spektrum af muligheder. Antydningsvis kan nævnes:
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |