![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. Praktiske eksempler
3.1 Eksempel på et feltarbejde, hvor emnet drejer sig om religiøs arkitekturI det følgende har vi forestillet os et konkret feltarbejde om det religiøse rum. Dette er naturligvis kun ét eksempel blandt mange andre. 3.1.1 ForberedelserNogle timer må bruges på undervisning i emnet 'det religiøse rum'. Det er væsentligt at diskutere forholdet mellem det rent tekniske, det kunstneriske og det rummet skal bruges til. Man må se på bygninger både som kosmosbilleder, demonstrationer af magt og rigdom og som levn, der også fungerer som kilder til religionens historie. I denne forbindelse kan Nikolaus Pevsners bog: Europas arkitekturhistorie (Politikens forlag) anbefales. Derudover må der bruges et antal timer på at få viden om det/de religiøse miljøer, som er relevante. Man skal lære deres historie og deres religiøse tekster og ritualer at kende, som de beskrives i lærebøger og tekstsamlinger. Endvidere må eleverne træne deres iagttagelsesevner. De kan øve sig i at tegne sociogrammer og i at iagttage ritualer. Eleverne skal vælge det fokus, som skal danne udgangspunkt for iagttagelserne. Det kunne for eksempel være samspillet mellem udsmykning, trosforestillinger og ritualer. En baptistkirke vil fx ofte fremtræde som en mellemting mellem en foredragssal og en traditionel kirke, hvor der på altrets plads befinder sig et dåbsbassin. Inden for det overordnede emne, det religiøse rum, kan man anlægge flere synsvinkler: Helligt og profant Eleverne skal desuden udarbejde nogle checklister til at støtte observationerne. Det kan de eventuelt godt lave som hjemmearbejde. Det er sandsynligvis en fordel, hvis eleverne har haft mulighed for at udvælge og besøge de steder (kirker, missionshuse, forsamlingshuse eller lignende), som skal iagttages nøjere, på forhånd. 3.1.2 Eksempler på checklisterDe følgende checklister er ikke beregnet til at være udtømmende, men skal være en inspiration til at komme i gang. Det er naturligvis forudsat, at spørgsmålene er afhængige af, hvilket fokus man har lagt på feltarbejdet. Enkelte steder har vi givet eksempler, hvis vi har skønnet, at det var uklart, hvad vi mente. I eksemplet, det religiøse rum, er vi med vilje begyndt med det noget tørre beskrivende niveau, på samme måde som man nærmer sig bygningen udefra. Herved opnår eleverne en grundigere indsigt i de fysiske rammer for en religiøs bevægelse eller religion, end de plejer. Udover de faglige fordele, som dette giver, kan det pædagogisk set have den fordel, at man kan differentiere feltarbejdet i klassen, således at alle elever har bedre muligheder for at arbejde med det, som de har evner for og interesse i. Når flere arbejder med forskellige opgaver inden for samme religion/religiøse bevægelse bliver det afsluttende billede mere facetteret. Eleverne vil opdage, at der er nok at gøre! Man kan fx gå til værks på følgende måde: Bygningen udefra: Hvor ligger den? Omgivende bygninger? Alder? Geografisk orientering? Hvad er dens arkitektoniske præg? Udsmykning? Skiltning? Hvad gør bygningen til noget særligt? Rummet indeni uden mennesker: Størrelse? Form på rum? Møblement? Særlig grafik? Hvordan kommer der lys i rummet? Menneskers plads i rummet: Lav et sociogram med henblik på, hvordan menneskene udnytter rummet (se side 18).
Menneskernes placering i rummet. Man skal også notere sig, om alle kommer og går på et bestemt tidspunkt. (Dette siger noget om, hvor organiseret ritualet er og noget om bestemte personers (rituelle) betydning. Det kan fx tænkes, at rituallederen altid skal gå sidst ind i rummet) Hvordan er de tilstedeværendes adfærd i øvrigt - i forhold til rummets indretning? Spiser de? Drikker de noget? Læser de? Læser de højt? Læser de op? Synger de? Chanter de? Sover de? Mediterer de? Skriver de noter ned? Bærer de en særlig påklædning? Der skal endvidere laves skemaer til eventuelle interviews. Man skal også finde ud af, hvem der kan eller vil interviewes. Det kan være relevant at få naboer og ansatte (altså rengøringspersonale) med, foruden de mere indlysende som brugere og forstandere. Eksempel på spørgsmål til brugere af rummet Hvornår bruger I rummet? Hvor tit? Hvornår var I der sidst? Kommer I alene? Hvem
kommer I sammen med? Kan I sidde andre steder? Eksempel på spørgsmål til personale: Hvad betyder udsmykningen (for Jer)? 3.2 Feltarbejdet3.2.1 LogbogEleverne bør løbende føre en logbog over deres arbejde. Det kan være en hjælp, hvis læreren udarbejder en fortrykt side, som kopieres, så eleverne kan udfylde den hver dag. (Se side 30) 3.2.2 BlokdageBlokdage er velegnede til feltarbejde. Man ved temmeligt tidligt, hvornår de falder, og det er en god ide at skaffe sig nogle aftaler i god tid. Det er usandsynligt, at det skulle være muligt for alle at iagttage ritualer eller anden brug af rummet på selve blokdagen, så det er nok mest hensigtsmæssigt at anvende denne til interviews. Hvis disse skal underbygge iagttagelser, er det altså nødvendigt at udføre disse før blokdagen. Men det kunne også være omvendt, således at interviews førte hen imod en iagttagelse af et møde eller lignende. Her må man så se rummet i brug. Det ville være godt, hvis interviews kunne foregå i selve rummet, således at arkitektoniske og kunstneriske detaljer kunne inddrages på stedet. 3.2.3 DeltagerobservationBedst er det at kunne observere rummet, mens det er i brug, men det er også muligt, at der afholdes arrangementer udenfor bygningen, hvor denne alligevel spiller en rolle. Også her kan der gøres iagttagelser. Får man lov til at overvære et møde eller en gudstjeneste eller lignende, kan det efter aftale med skolens ledelse få status af omlagt undervisning. 3.3 RapportenRapporten skal indeholde et afsnit om planlægningen af feltarbejdet samt et afsnit om forløbet. Selvevaluering er også obligatorisk. En vigtig forudsætning for en god rapport er en grundig beskrivelse, fordi en tolkning forudsætter en beskrivelse. 3.3.1 Eksempel på opbygning af rapportForside. Afsnit 1. Vi aftalte at interviewe Peter Rasmussen, som er bestyrer af forsamlingshuset og Lily
Petersen, som er kogekone. Desuden skulle vi interviewe hr. og fru Jørgensen, som
regelmæssigt kommer i forsamlingshuset. Afsnit 2. Afsnit 3. Afsnit 4. Afsnit 5. De ting, der er lykkedes, og de ting der ikke er lykkedes. Iagttagelser vi har gjort, og dem vi gerne ville have gjort, men som ikke lykkedes/kunne nås. Iagttagelser vi gjorde, som vi ikke havde forventet. Hvad vi gerne ville have arbejdet videre med. Råd og vejledning til dem, der kommer efter os. 3.4 Eksempler på egnede emner til feltarbejdeListen, der er ordnet alfabetisk, er opdelt i steder, personer og institutioner, som kan undersøges ved hjælp af feltarbejde, enten deltagerobservation, interviews eller en kombination. Der er naturligvis mange flere brugbare emner, og i Tim Jensens Religionsguiden findes en omfattende oversigt over religiøse institutioner i Danmark med adresser og telefonnumre. På internettet (www.sdu.dk/hum/timjensen/rel) findes en version, der opdateres periodisk. Steder: Begivenheder: Personer: Institutioner:
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |