Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Indledning





Religion er en levet virkelighed. Religion eksisterer i en social kontekst og opleves konkret i tid og rum. Religion dufter, ånder og udvikler sig. I feltarbejdet i gymnasiet og hf erfares denne virkelighed i et "frozen moment", og eleverne fanger, registrerer og analyserer dette moment.

Det mest interessante var at opleve forskellen mellem det man kunne læse sig til og hvordan det så blev levet i praksis

På trods af religionernes store betydning i verden, er religion for mange elever en fjern og marginal del af deres bevidsthed og dagligdag. I feltarbejdet stilles de over for en del af en religiøs virkelighed, som fremtræder mere eller mindre fremmed for dem.

Det har været en god oplevelse, da man selv får lov at finde svarene, i stedet for at se det hele på en skoletavle

Der kan være mange spændende aspekter ved selv at møde religioner og livsanskuelser. Man kan lægge vægt på det aspekt, at verden omkring os - her den studerede gruppe - er interessant i sig selv. Intentionen er at forstå objektet for feltarbejdet.

Eleven skal være "en lille forsker", der arbejder med den fremmede eller den kendte verden ud fra den faglige viden, han/hun har opnået i religionsundervisningen. Man kan også vægte den oplevelse og selverkendelse, som eleverne

kan opnå ved mødet med det fremmede. De kan blive klogere på sig selv og egne værdier - og her er subjektet det centrale for feltarbejdet.

At møde en religiøs gruppe har været spændende. Det har været utroligt lærerigt at tale med en "indefra". En ting som jeg tror at vi alle uden undtagelse har lært, at "de" jo er ganske almindelige mennesker på trods af alle vores fordomme. Hvilket jo er en god ting, at fordomme nedbrydes

Det er vores erfaring, at i det konkrete feltarbejde vil elevens subjektive dannelse altid være en integreret del af den objektive tilgang til feltarbejdet.

Det skræmmer mig at folk kan leve sådan, men jeg respekterer at de kan med alle de bizarre regler og ritualer

 

Denne side indgår i publikationen "Feltarbejde i religion" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top