![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 1. Indledning
På trods af religionernes store betydning i verden, er religion for mange elever en fjern og marginal del af deres bevidsthed og dagligdag. I feltarbejdet stilles de over for en del af en religiøs virkelighed, som fremtræder mere eller mindre fremmed for dem.
Der kan være mange spændende aspekter ved selv at møde religioner og livsanskuelser. Man kan lægge vægt på det aspekt, at verden omkring os - her den studerede gruppe - er interessant i sig selv. Intentionen er at forstå objektet for feltarbejdet. Eleven skal være "en lille forsker", der arbejder med den fremmede eller den kendte verden ud fra den faglige viden, han/hun har opnået i religionsundervisningen. Man kan også vægte den oplevelse og selverkendelse, som eleverne kan opnå ved mødet med det fremmede. De kan blive klogere på sig selv og egne værdier - og her er subjektet det centrale for feltarbejdet.
Det er vores erfaring, at i det konkrete feltarbejde vil elevens subjektive dannelse altid være en integreret del af den objektive tilgang til feltarbejdet.
|
![]() |
||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |