Indholdsfortegnelse
Forord
af Pia Friberg, Finansrådet
1. Lærerens hverdag refleksioner over lærerens rationale
af Jens Ager Hansen, Karin Svejgaard og Thomas Tylén, Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse
1.1 Læreren i undervisningslokalet
1.1.1 Menneskeopfattelser
1.1.2 Menneskemassen
1.1.3 Lærerpersonens autoritet
1.1.4 Tillid
1.2. Læreren på uddannelsesinstitution
1.2.1 Positioner i lærerarbejdet
1.2.2 Tid
1.2.3 Facaderum og bagrum
1.3. Læreren i samfundet
1.3.1 Informations- og kommunikationsteknologi (IKT)
1.3.2 Elevdemokrati, medindflydelse og ansvar
1.3.3 Personlig udvikling og personlige kvalifikationer
1.3.4 Fra undervisningsplanlægning til organisering af læring
1.3.5 Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling
1.3.6 Nogle udfordringer til uddannelsessystemet
2. Læring, identitet og sårbarhed om modstand og forsvar i
voksenundervisningen
af Lis Hemmingsen og Kim Pedersen, Danmarks Lærerhøjskole
2.1 Personlige kvalifikationer, motivation og modstand
2.2 Den kulturelle frisættelse og voksenlivets sårbarhed
2.3 Uddannelse, køn og alder
2.4 De voksnes ambivalens i undervisningen
2.5 Modstand i undervisningen
2.6 Læreren og modstanden
2.7 Lærerens egen modstand
3. (Nogle) voksnes lærings- og undervisningsbegreber om
modstand og forsvar i voksenundervisningen
af Leif Hansen, Roskilde Universitetscenter
3.1 Baggrundsmusik
3.2 Hvad skal vi lære?
3.3 Hvordan kan og skal vi gerne lære alt dette?
3.4 Er det ikke et problem?
4. Netværksdannelse en ny strategi for
voksenuddannelsespolitikken
af Birgitte Bagge og Ann Vejlin Jensen, Aalborg Universitet
4.1 Nye netværkstyper og statens ændrede rolle
4.2 Ambitioner for en fremtidig netværksstrategi
4.3. Netværksbetingelser og barrierer
4.3.1 Den gensidige afhængighed
4.3.2 Aktører med forskellige mål og strategier
4.3.3 Relationer imellem aktørerne
4.4 Muligheder og potentialer i lokalt skolearbejde
4.5 Netværk som struktureringsprincip eller forhandlingsmekanisme
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |