[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

 

Forord

Kære voksenunderviser

Denne publikation er til dig. "Hvad tænder?. Et debatskrift om voksenuddannelse", udgives under Området for voksenuddannelse og folkeoplysnings projekt "Operation Voksenunderviser". Operation Voksenundervisers målsætning er, at de voksne skal have god og kvalificeret undervisning, så deres kompetencer og kvalifikationer udvikles i overensstemmelse med individuelle og samfundsmæssige behov og krav.

Udvikling er tidens mantra. Udvikling er en forudsætning for at kunne følge med tiden. Dette gælder både for os som individer og for de grupper og organisationer, som vi er en del af. Vi er bevidste om, at udvikling skaber forandringer, og at det er positivt at udvikle sig. Men måske er vi ikke helt så bevidste om, at forandringer også skaber usikkerhed, for hvad fremtiden og det nye vil bringe.

Som voksenunderviser har vi mange visioner – vi vil så meget, og vi kan så mange teorier og begreber, men det er svært at få omsat al den gode vilje til handlinger, der opfylder vore visioner.

"Hvad tænder? Et debatskrift om voksenuddannelse" indeholder fire artikler, der alle sætter fokus på nogle af de forhold, der både motiverer til og står i vejen for den "ideelle" udvikling af voksenuddannelse.

  1. Hvad er det for mekanismer, der får voksenunderviserens opgave til på en gang at være spændende og frustrerende?
  2. Hvorfor stiller de voksne krav om at lære noget, samtidigt med at de værger sig mod læring?
  3. Hvorfor er det ikke ligetil, at lære den traditionelle industriarbejder at sige hvad der skal gøres, når hun gennem generationer har lært sig at gøre, hvad der blev sagt?
  4. Hvorfor er netværkssamarbejde i teorien godt og i praksis vanskeligt?

Som voksenunderviser tænder vi på, at tænde lys og lyst hos de voksne, der søger vore skoler. Men ind imellem bliver vi trætte og lidt udbrændte. Det er arbejdsgruppens håb, at "Hvad tænder?" vil inspirere og mane til eftertanke: Hvordan har jeg det med min lærerrolle? Er skolens voksenpædagogiske målsætninger ajour med de voksnes behov? Har vi behov for skoleudvikling? Hvad kan jeg gøre, for at blive ved med at være tændt?

Arbejdsgruppen bag Operation Voksenunderviser er bredt sammensat af repræsentanter fra undervisningsverdenen. Gruppen består af Anders Siig Andersen, Roskilde Universitetscenter, Leif Bergmann, Henley in Denmark, Henning Jørgensen, Aalborg Universitet, Niels Jørgen Nordbøge, Undervisningsministeriet, Henning Salling Olesen, Roskilde Universitetscenter, Kim Pedersen, Danmarks Lærerhøjskole, Bjarne Wahlgren, Danmarks Lærerhøjskole, samt Pia Friberg, som har været projektets formand frem til maj 1999. Du kan læse mere om Operation Voksenunderviser på www.uvm.dk.

Vi ønsker dig held og lykke med din voksenundervisning.

Pia Friberg,
På vegne af Uddannelsesstyrelsen


Forsiden | Næste kapitel