|
 |
Ny mesterlære – sådan gør man

Resumé
Denne håndbog indeholder gode råd til skolerne om, hvordan man hensigtsmæssigt organiserer processen fra indgåelse af uddannelsesaftale til udfyldelse af indholdet af den personlige uddannelsesplan, håndtering af den løbende kontakt med virksomheden samt formulering af den praktiske opgave i slutningen af forløbet med praktisk oplæring i virksomheden.
Håndbogen er målrettet de medarbejdere på skolerne, der har kontakten til de virksomheder, som indgår aftaler om ny mesterlære. Men da håndbogen er opdelt i temaer og kan benyttes som opslagsværk, vil virksomheder, elever og andre interesserede også kunne have gavn af håndbogen.
Indhold:
Forord
Indledning
Kort om ny mesterlære
Kom godt i gang
Forventninger om ansvar i oplæringen
Den personlige uddannelsesplan
Kompetencemål, fag og bedømmelse i mesterlæreforløbet
Kontaktlæreren
Bedømmelse af mesterlæreforløbet
Relevante links
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Komplet indholdsfortegnelse
Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (58 kB)
Hele publikationen i PDF-format (579 KB)
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 3392 5000
© Undervisningsministeriet 2006
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

Indholdsfortegnelse
Forord
Nu har reglerne om ny mesterlære i erhvervsuddannelserne
været i kraft i godt et års tid. Allerede i løbet af de første
måneder blev der indgået mange uddannelsesaftaler efter dette
nye koncept, som betyder, at eleven typisk gennemfører det
første år af sin uddannelse i form af praktisk oplæring i en
virksomhed - eventuelt suppleret af nogle ugers skoleundervisning.
Der er nu gjort en række erfaringer med organisering af ny
mesterlære. Erfaringer som blandt andet er blevet formidlet via
spørgsmål og svar på ministeriets hjemmeside og ved en erfakonference
i maj 2007.
Denne håndbog indeholder en række gode råd til skolerne om,
hvordan man hensigtsmæssigt organiserer processen fra indgåelse
af uddannelsesaftale til indholdsudfyldelse af den personlige
uddannelsesplan, håndtering af den løbende kontakt
med virksomheden samt formulering af den praktiske opgave i
slutningen af forløbet med praktisk oplæring i virksomheden.
Håndbogen er målrettet de medarbejdere på skolerne, der har
kontakten til de virksomheder, som indgår aftaler om ny
mesterlære, men virksomheder, elever og andre interesserede
kan også have gavn af at læse i håndbogen, der er opdelt i
temaer, så den kan bruges som opslagsværk. Der kan også hentes
inspiration på ministeriets hjemmeside, hvor der er spørgsmål
og svar om ny mesterlære, herunder eksempler på praktiske
opgaver.
De grundlæggende social- og sundhedsuddannelser er den 1.
august 2007 blevet en del af erhvervsuddannelserne. Reglerne
om ny mesterlære gælder derfor også for de elever, som ønsker
en social- og sundhedshjælperuddannelse eller den pædagogiske
grunduddannelse.
Det er ministeriets håb, at denne håndbog kan bidrage til at
klargøre reglerne og ikke mindst afstemme skolernes og virksomhedernes
forventninger til hinanden, når der indgås aftaler
om ny mesterlære.
Tak til konsulent Jane Jakobsen, Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse, som har indsamlet og bearbejdet materialet
til denne håndbog.
Finn Togo, Kirsten Lauritsen og
Anne Margrethe Johannesen
Undervisningsministeriet
Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 2007
Indledning
Ny mesterlære er ikke som den mesterlære, nogle kan huske
fra år tilbage, hvor hele oplæringen skete i virksomheden - lidt
afhængig af, hvilket årti der refereres til. Derfor kaldes den nye
ordning ny mesterlære.
Ny mesterlære er en anderledes måde at gennemføre en
erhvervsuddannelse på - til forskel fra den ordinære måde,
hvor eleven enten kan begynde ad skoleadgangsvejen (det gør
de fleste) eller ad praktikadgangsvejen, men hvor alle elever
skal igennem de samme skoleperioder.
Ny mesterlære adskiller sig ved, at den indledende del af uddannelsen
- typisk et år - gennemføres som grundlæggende
praktisk oplæring i virksomheden. Efterfølgende gennemfører
eleven et hovedforløb, ligesom de elever der tager den ordinære
vej.
Dette er hovedprincippet og rammen for ny mesterlære, men
hver elev skal gennemføre sin uddannelse efter sin egen personlige
uddannelsesplan. Derfor er det vigtigt, at skole, elev og
virksomhed er helt på det rene med, hvad der er aftalt. Og
derfor er en tæt kommunikation helt central i samarbejdet
mellem elev, skole og virksomhed om ny mesterlære.
Principperne for ny mesterlære er ens, hvad enten skoledelen
af uddannelsen gennemføres på en social- og sundhedsskole,
teknisk skole, handelsskole eller landbrugsskole. Nogle steder
vil der være behov for mere skoleundervisning til supplering af
den praktiske oplæring end andre steder.
I aftaleformen ligger der en stor frihed for skole og virksomhed
til at planlægge indholdet i den praktiske oplæring, samt til at
organisere og fordele opgaverne mellem sig - sammen med
eleven. Det er attraktivt for alle parter i en tid, hvor mange
unge med forskellige behov skal pejles ind i uddannelse.
Fleksibiliteten er samtidig en udfordring for skolernes planlægning,
hvor det kræver øget differentiering, når eleverne skal
kunne træde ind og ud af forskellige aktiviteter på forskellig
tid og forskelligt niveau. Der er forskellige lokale modeller, og
parterne må sammen finde den bedste løsning.
Endelig er det vigtigt at slå fast, at de almindelige regler for
erhvervsuddannelserne også gælder for elever i ny mesterlære.
Det er kun organiseringen af den indledende del af uddannelsen,
der er grundlæggende forskellig.
I denne håndbog kaldes den ansvarlige i virksomheden for
mester. Det er mester, der underskriver uddannelsesaftalen og
dermed tager det overordnede ansvar for elevens oplæring i
virksomheden.
Den ansvarlige kontaktperson fra erhvervsskolen kaldes her for
kontaktlærer. Kontaktlæreren er elevens og virksomhedens
samarbejdspartner under uddannelsen. Det anbefales, at der
kun er én kontaktperson i forløbet.
Ny mesterlære interesserer typisk:
- Unge, der gerne vil prøve sig selv af for at se, hvad de kan i
praksis.
- Unge, der er skoletrætte og hellere vil i arbejde - men også
godt kan se fordelene ved at få en uddannelse.
- Unge, der kender jobområdet, og som måske allerede har
konkrete erfaringer.
- Virksomheder, der gerne vil have eleverne mest muligt i virksomheden,
og som gerne vil tage et større ansvar for oplæringen.
- Virksomheder og unge, der kender hinanden - for eksempel
fra tidligere ansættelsesforhold.
Kort om ny mesterlære
Fakta
- Ny mesterlære er den mest praksisrettede adgangsvej af de
tre adgangsveje, der er til erhvervsuddannelserne. Her kan
eleven gennemføre det første år af sin uddannelse via praktisk
oplæring i virksomheden, eventuelt med supplerende
skoleundervisning.
- Formålet for alle elever - uanset valg af adgangsvej - er at
kvalificere sig til et hovedforløb og få en uddannelse.
- Eleverne opnår de samme slutmål for uddannelsen og har
den samme erhvervskompetence. De lærer bare tingene på
forskellige måder.
- Uddannelseslængden er den samme og afviger kun med den
individuelle fleksibilitet, der er indbygget i alle erhvervsuddannelserne.
- Enkelte faglige udvalg har fravalgt muligheden for ny
mesterlære. Se hvilke uddannelser, det gælder for, på Undervisningsministeriets
hjemmeside under spørgsmål og svar om
ny mesterlære.
Et samarbejde mellem skole og virksomhed - og
elev
- Kontaktlærer: Eleven vil få en fast kontaktlærer, der også
bliver den gennemgående vejleder i kontakten til virksomheden.
- Uddannelsesplan: Kontaktlærer og mester udformer i fællesskab
en realistisk uddannelsesplan for eleven. Parterne aftaler
desuden, hvordan de hver især vil følge op for at sikre elevens
udvikling i oplæringen. Elevens uddannelsesplan skal
lægges ind i edb-systemet Elevplan, sådan at skole, elev og
virksomhed altid har den - samme - nyeste version. Der
selvfølgelig kan printes ud på papir, hvis det ønskes.
- Ansvar for den praktiske oplæring: Virksomheden har
ansvaret for den grundlæggende praktiske oplæring og skal i
samarbejde med skolen sikre, at eleven opnår kompetence til
at fortsætte på skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Eventuel skoleundervisning: Parterne aftaler, om den grundlæggende
praktiske oplæring i virksomheden skal suppleres
med korte ophold på skolen, for eksempel i forbindelse med
nødvendige certifikater, som virksomheden ikke er godkendt
til at undervise i og udstede. Mester kan også vurdere, at eleven
får bedre udbytte ved at følge et eller flere fag på skolen,
valgt fra det tilsvarende grundforløb. Eller virksomhed og
elev kan ønske at supplere oplæringen med relevant, valgfri
undervisning på skolen.
Uddannelsesaftalen - det retlige grundlag for
virksomhed og elev
- Der skal altid underskrives en uddannelsesaftale, når en elev
begynder sin uddannelse i en virksomhed i ny mesterlære.
Der er en afkrydsningsrubrik til ny mesterlære på standardblanketten
til uddannelsesaftaler (blankettens punkt 6).
- Uddannelsesaftalen bør normalt først underskrives, når virksomhed
og skole har haft et møde om elevens uddannelsesplan
- så kender parterne de konkrete fakta.
- Ny mesterlærekontrakten omfatter hele uddannelsen - det
vil sige det samlede praktik- og skoleforløb. En ny mesterlæreaftale
kan ikke indgås, hvis eleven kun skal gennemføre
et hovedforløb.
- Der er ingen forskel på de juridiske vilkår i ny mesterlæreaftaler
set i forhold til ordinære uddannelsesaftaler, hvor følgende
eksempler på vilkår kan nævnes:
- Tre måneders gensidig prøvetid.
- Eleven får overenskomstmæssig løn fra virksomheden.
- Virksomheden modtager elevrefusion (AER) efter sædvanlige
regler.
- Virksomheden er juridisk, økonomisk og uddannelsesmæssigt
ansvarlig for elevens uddannelse i hele perioden.
Overgang til hovedforløb
- Praktisk opgave: Den grundlæggende, praktiske oplæring
afsluttes med en praktisk opgave, som mester og kontakt-
lærer udformer i samarbejde. Løsningen af opgaven foregår
typisk i virksomheden og tager afsæt i det, eleven har arbejdet
med i perioden. Opgaven vurderes godkendt/ikke godkendt
af mester og kontaktlærer i fællesskab.
- Afsluttende kompetencevurdering: Den praktiske opgave
indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer. Her
vurderer skolen, om eleven har opnået de nødvendige kompetencer
for at kunne fortsætte på skoleundervisningen i
hovedforløbet. Det kan være aftalt, at eleven venter med at
opnå visse kompetencer til hovedforløbet. En sådan aftale
skal fremgå af den personlige uddannelsesplan og vil også
fremgå af (note 2 på) beviset for grundlæggende praktisk
oplæring, som eleven modtager før skoleundervisningen i
hovedforløbet.
11
Kom godt i gang
Vi har lyttet til de virksomheder og skoler, der er i gang, og
giver på den baggrund et forslag til, hvad en "køreplan" kan
indeholde. Pluk efter behov - og kom godt i gang.
A. Den indledende kontakt mellem skole og virksomhed
- ring op
En kort, generel introduktion giver det nødvendige førstehåndsoverblik.
Tilbyd et besøg. Virksomheden oplever det positivt, når
skolen kommer ud til dem. Den direkte kontakt gør det også lettere
at afstemme forventningerne hos hinanden.
- Fortæl kort om ny mesterlære. Anbefal, at virksomhed og
elev venter med at underskrive en uddannelsesaftale, indtil
kontaktlæreren har været på besøg.
- Undersøg, om virksomheden er godkendt som praktikvirksomhed.
Hvis ikke, kan skolen hjælpe med det praktiske i
forbindelse med godkendelse.
- Husk, at enkelte faglige udvalg har fravalgt muligheden for
ny mesterlære - her kan praktikadgangsvejen anbefales. Eller
en periode i forpraktik eller som trainee.
- Aftal et besøg på virksomheden inden for en uges tid.
- Inddrag kontaktlæren, hvis det er en anden person, der har
den første kontakt.
B. Det første møde i virksomheden
Medbring uddannelsesaftaleblanket + kopi, en udskrift af fanebladet
"Mesterlæreforløb" for den pågældende elev fra Elevplan
samt skolens afklaringsskema eller lignende (inklusive vejledning
til eleven) til brug for realkompetencevurdering.
1. Introducer begreber:
- Det retlige grundlag/uddannelsesaftalen: Hvad skal aftalen
sikre for mesterlæreelev og virksomhed.
- Uddannelsesplan: Hvad er en uddannelsesplan? Hvad skal
den indeholde? Hvad bruges den til? Hvordan fungerer
den i praksis? Kan den ændres undervejs? Hvem har
ansvaret for den? Hvem følger op på den? Hvordan bliver
den til? - Gennemgang af fanebladet "Mesterlæreforløb"
på en bærbar pc med internetadgang, fordeling af ansvar
for eventuelle fag, hvor både virksomhed og skole bidrager
til elevens målopnåelse.
- Indledende realkompetencevurdering: Hvad er formålet?
Hvad kan/skal vurderes? Kendt specialpædagogisk behov
(for eksempel ordblindhed)?
- Kompetencemål i oplæringen: Hvad er kompetencemål?
Hvilke mål skal eleven opnå i den valgte uddannelse?
Hvilke arbejdsopgaver har virksomheden, som eleven
kommer til at deltage i. Hvad er det, eleven skal kunne
efter den praktiske oplæring, og hvor godt skal det være
(er der fag, der skal bestås, eller certifikater, der skal
erhverves)? Skal der suppleres med skoleundervisning, for
at eleven kan vurderes egnet til at påbegynde hovedforløbet
inden for den valgte uddannelse (det valgte speciale).
Hvordan kunne det tænkes afprøvet i en praktisk
opgave? Kontaktlæreren noterer forslaget til den praktiske
opgave.
2. Aftal tidspunkt for den indledende realkompetencevurdering
(på skolen eller i virksomheden). Udlevér vejledning til
eleven eller send den efterfølgende. Husk at bede eleven
medbringe dokumentation for tidligere gennemført uddannelse
og sin uddannelsesplan fra folkeskolen, arbejdspladsudtalelser,
kursusbeviser mv. Helt optimalt er det, hvis eleven
allerede har medbragt disse papirer ved det første møde
i virksomheden.
3. Aftal møde med mester og elev kort efter elevens realkompetencevurdering,
hvor I kan færdiggøre uddannelsesplanen,
arbejdsskema, ansvarsfordeling, samt aftale temaet for den
afsluttende opgave.
C. Det andet møde mellem skole, virksomhed - og
senere elev
Skolen har gennemført realkompetencevurderingen, resultatet er
indskrevet i Elevplan og sendt til elev og virksomhed. Resultatet af
elevens realkompetencevurdering fremgår af Elevplan.
Forbered en egentlig introduktion til Elevplan/Mesterlæreforløb.
Medbring brochuren "Virksomhedens Elevplan - Quickguide".
Medbring også beskrivelse af de fleksible muligheder for supplerende
undervisning, som skolen kan tilbyde.
- Mester og kontaktlærer gennemgår fanebladet "Mesterlæreforløb",
som danner grundlaget for uddannelsesplanen.
- Tag afsæt i realkompetencevurderingen og i, hvad eleven
mangler af kompetencer for at kunne påbegynde skoleundervisningen
i hovedforløbet.
- Virksomhedsoplæring og skoleundervisning: Hvordan og
hvornår? Der kan være flere modeller - jo mere fleksible, jo
bedre. Opfølgning: Aftal, hvordan der følges op, blandt
andet hvor ofte kontaktlæren kommer i virksomheden. Disse
ting kan med fordel aftales allerede ved det første møde.
- Elevplan: Introducer til Elevplan - funktioner i mesterlæreforløbet,
herunder afkrydsning af opnåede mål og faciliteterne
til elektronisk kommunikation mellem lærested, elev og
skole. Husk også at få elevens og mesters e-mail-adresse sat
ind i Elevplan, så alle får automatisk besked, hvis en af parterne
skriver i kommunikationsfeltet.
- Den praktiske opgave: Kontaktlærer og mester gennemgår
beskrivelsen af den praktiske opgave, som nu er skrevet ind i
Elevplan som en aktivitet, eleven skal tilmeldes. Til aktiviteten
knyttes fag, som eleven eventuelt måtte have valgt fra det
tilsvarende grundforløb, certifikatfag og fag med beståkrav,
hvis sådanne findes, samt faget "den praktiske opgave".
- Det aftalte forløb diskuteres med eleven og lægges ind i Elevplan
(eventuelt undervejs i samtalen). Det printes/renskrives
og underskrives.
Gode råd til samarbejdsteamet - virksomhed og
skole:
- Sæt hurtigt navn og gerne ansigt på jeres kontaktperson (for
eksempel mester og kontaktlærer) - det giver tryghed og sparer
tid.
- Prioriter det indledende samarbejde om elevens uddannelsesplan
- det forenkler arbejdet på sigt.
- Tag fat om problemer med det samme, hvis de opstår.
- Respekter hinandens viden og kunnen - I har samme mål:
Elevens trivsel og uddannelse.
- Lav klare aftaler - ikke mindst om opfølgning og eventuel
justering af elevens personlige uddannelsesplan - og overhold
dem.
Forventninger om ansvar i oplæringen
Ny mesterlære er et samarbejde mellem skole, virksomhed og
elev. Vi har her opsummeret de berettigede forventninger, de
enkelte parter skal have til hinanden i samarbejdet.
Virksomheden kan forvente af kontaktlæren, at
han/hun:
- Beskriver, hvad det er, eleven skal kunne for at begynde på
hovedforløbet. Fra juli 2008 vil dette tydeligt fremgå af reglerne
om den pågældende uddannelse.
- Realkompetencevurderer eleven ved uddannelsens start.
- Er med til at udforme en god og realistisk uddannelsesplan
for elevens grundlæggende praktiske oplæring ud fra de
opgaver, virksomheden har.
- Introducerer eleven til skolen, skolens faciliteter, uddannelsens
bøger, intranet m.m.
- Introducerer virksomhed og elev til Elevplan.
- Gør status på elevens udvikling undervejs ved at besøge virksomheden
og snakke med eleven om arbejdsopgaverne og
ved at kommunikere med eleven undervejs i Elevplan.
- Opdaterer uddannelsesplanen i Elevplan og kommunikerer
med elev og virksomhed i Elevplan.
- Er med til at beskrive den praktiske opgave og vurdere den.
- Har ansvar for at gennemføre den afsluttende helhedsvurdering
af elevens samlede kompetencer forud for påbegyndelse
af skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Stoler på, at virksomheden gerne vil gøre sit bedste.
Kontaktlæreren kan forvente af mester, at han/hun:
- Tager stilling til, hvad den oplæringsansvarlige i virksomheden
kan lære eleven via virksomhedens daglige arbejdsopgaver.
- Er med til at udforme en god og realistisk uddannelsesplan
for elevens grundlæggende praktiske oplæring.
Sikrer, at eleven får mulighed for at lære det, der aftales i
uddannelsesplanen.
- Gør status på elevens udvikling undervejs - i dagligdagen
med eleven - ved at følge op på uddannelsesplanen sammen
med eleven, og ved møderne med kontaktlæren og eleven.
- Er med til at beskrive den praktiske opgave og vurdere den.
- Ser kontaktlæreren som et kontakttilbud, der gerne vil hjælpe
i forløbet.
- Som regel er indstillet på at bruge Elevplan med den nødvendige
støtte fra kontaktlæreren.
Virksomhed og kontaktlærer kan forvente af eleven,
at han/hun:
- Selv tager ansvar for at lære det, der skal til.
- Er nysgerrig og opsøgende.
- Er indstillet på at tale om sine arbejdsopgaver med kolleger
og mester.
- Betragter mester og kontaktlærer som personer, der gerne vil
hjælpe i forløbet.
- Lærer at bruge Elevplan.
Den personlige uddannelsesplan
Uddannelsesplanen er det vigtigste målstyringsværktøj i oplæringen.
Den ligger elektronisk i Elevplan, hvor parterne har
adgang til den.
Udgangspunktet for at udforme en god og realistisk uddannelsesplan
er kompetencebeskrivelsen af den aktuelle uddannelse
samt kendskab til og registrering af elevens individuelle forudsætninger.
Ud fra kompetencebeskrivelsen af uddannelsen bliver
eleven kompetencevurderet og kan få godskrevet eventuelle
mål, der allerede er opnået i andre sammenhænge som for
eksempel tidligere arbejdsliv, fritid, anden uddannelse mv.
Dette forarbejde er skolens/kontaktlærens opgave.
Herefter aftaler parterne, om den praktiske oplæring i virksomheden
skal suppleres med korte ophold på skolen, for
eksempel i forbindelse med nødvendige certifikater, som virksomheden
ikke er godkendt til at undervise i og udstede. Eller
fordi mester og elev ønsker, at eleven supplerer med relevant
undervisning på skolen. Der er forskellige modeller for, hvordan
det kan gennemføres, og hvordan det aftales med den
konkrete skole. Derfor skal skolen involveres fra starten, når en
virksomhed og en elev vil indgå en uddannelsesaftale om ny
mesterlære.
Det fremgår af hovedbekendtgørelsen for erhvervsuddannelser
(§ 51), hvilke enkeltoplysninger elevens uddannelsesplan skal
indeholde. Dette gælder for både elever i ordinære uddannelsesforløb
og elever i ny mesterlære (§ 51, stk. 4, er særligt for
elever i ny mesterlære). Elevplan afspejler disse regler og kan
derfor benyttes som tjekliste, når uddannelsesplanen skal
udformes.
Når uddannelsesplanen udformes, er det væsentligt
at få følgende oplysninger og overvejelser registreret:
- Navn/navne på virksomhedens oplæringsansvarlige og skolens
kontaktlærer.
- Begyndelses- og afslutningstidspunkt for mesterlæreforløbet.
Kan den grundlæggende, praktiske oplæring gennemføres på
et år, eller kræver det kortere/længere tid?
- Resultatet af den indledende kompetencevurdering og den
deraf følgende godskrivning.
- De kompetencemål, eleven skal opnå i løbet af mesterlæreforløbet.
- Eventuelle fag, der skal flyttes til hovedforløbet.
- Eventuelt behov for specialpædagogisk støtte til eleven.
- Opgavefordeling mellem virksomhed og skole.
- Tidsplan for de eventuelle fag, der skal gennemføres på skolen
som supplement til den praktiske oplæring. Herunder
hvornår undervisningen gennemføres, og hvilke fag der er
mulige eksamensfag, samt hvornår en mulig eksamen vil blive
afholdt.
- Tidspunkt for endelig udformning af den praktiske opgave.
- Tidspunkt for gennemførelse af den praktiske opgave.
- Aftale om kontaktlærerens virksomhedsbesøg - hvor ofte?
Opnåelse af kompetencemål sker undervejs og ikke nødvendigvis
i en bestemt rækkefølge eller et bestemt tempo. Og det
er ingen gevinst for nogen af parterne, hvis det opdages for
sent, at eleven mangler afgørende kompetencer til at kunne
påbegynde skoleundervisningen i hovedforløbet.
Derfor er det vigtigt at følge uddannelsesplanen op undervejs
og foretage eventuelle nødvendige justeringer i planen - for
eksempel i forbindelse med kontaktlærerens besøg i virksomheden.
Elevplan
Elevplan er et webbaseret, elektronisk planlægningsværktøj til
erhvervsuddannelserne. Værktøjet samler stort set alle informationer
om elevens uddannelsesforløb i skole og praktikvirksomhed
på ét og samme sted. Skolerne er forpligtet til at bruge
Elevplan til uddannelsesplanen for elever i landbrugsuddannelsen
og i de tekniske og merkantile erhvervsuddannelser. For
elever i social- og sundhedsuddannelser er det en mulighed fra
sommeren 2008.
Kontaktlæreren introducerer virksomhed og elev til Elevplan.
Der udleveres brugernavn og adgangskode. Husk at få e-mailadresser
fra elev og virksomhed, så de får en besked, når der
skrives beskeder i systemet. Det er en god idé at udlevere
Undervisningsministeriets brochure "Virksomhedens Elevplan
- Quickguide" og introducere til selve værktøjet på
www.Elevplan.dk. Vis de mest anvendte to-tre sider. Vis for
eksempel uddannelsesplanen, mesterlæreforløbet og
kommunikationsmuligheden i elevens uddannelsesbog, hvor elev, virksomhed
og skole kan "tale" sammen mellem virksomhedsbesøgene.
Klik ind på Elevplan ved alle besøg - gerne begrænset til de
samme sider. Det vigtige er, at både virksomhed og elev lærer
værktøjet at kende allerede nu, da eleven - og gerne virksomheden
- skal bruge systemet gennem hele uddannelsen.
Foreslå et kort introduktionskursus til Elevplan for eleven.
Kurset kan gennemføres på skolen sammen med andre elever
eller måske endnu bedre i virksomheden, så elev og oplæringsansvarlig/
mester kan være sammen om aktiviteten.
Elevplan giver både eleven og virksomheden overblik over de
mål, eleven skal opnå i mesterlæreforløbet og senere i hovedforløbet.
Virksomheden kan vinke mål af, som er aftalt skal
opnås i virksomheden, mens skolen kan vinke eventuelle mål
af, som det er aftalt skal opnås på skolen. I Elevplan kan eleven
og virksomheden også se de muligheder for valgfri specialefag,
eleven kan vælge i hovedforløbet.
Til administrativt personale på skolerne
Forud for kontaktlærerens første besøg i virksomheden oprettes
eleven i EASY-A med adgangsvejen ME, og kontaktlæreren
tilknyttes. Herved sikres, at kontaktlæreren kan udforme
grundlaget for uddannelsesplanen i Elevplan forud for og
under mødet i virksomheden. Efterfølgende oprettes uddannelsesaftalen
i EASY-P for de elever, hvor mødet fører til aftale,
og for de elever, der ikke ender med at få en aftale, skal der ske
en afgangsmelding med årsag 1 "Ikke mødt" i EASY-A.
Kompetencemål, fag og bedømmelse i mesterlæreforløbet
Fra juli 2008 vil det fremgå af de enkelte uddannelsesbekendtgørelser,
hvilke kompetencemål eleverne skal opfylde ved overgangen
til skoleundervisningen i det valgte hovedforløb. Indtil
denne kompetencebeskrivelse fastsættes, er det virksomhed og
skole, der aftaler kompetencemålene.
Det er de aftalte kompetencemål, eleven og elevens arbejde
vurderes ud fra undervejs i oplæringen og afsluttende, når
mester og kontaktlærer skal afgøre, om eleven er klar til hovedforløbet.
Kompetencemålene er ligeledes grundlaget for den indledende
realkompetencevurdering og dermed for udformningen af elevens
uddannelsesplan. Den grundlæggende praktiske oplæring
skal tilrettelægges, så eleven kan opnå sine kompetencemål.
For eksempel ved at eleven løbende får passende opgaver af
forskellig sværhedsgrad, der både træner rutinen, fagligheden
og behovet for nye udfordringer.
Den løbende udvikling i oplæringen kan også styrkes, ved at
mester observerer og taler med eleven om udførelsen af opgaverne,
og ved at eleven forklarer og begrunder sine valg og
handlinger i givne arbejdssituationer.
Elevplan gør det muligt hurtigt at få overblik over, hvad der
skal nås, og hvad der allerede er nået.
Et eksempel på kompetencemål, eleven
skal have opnået for at påbegynde skole
undervisningen i frisøruddannelsens hovedforløb,
kunne være noget i retning af:
- Eleven kan farve bryn og vipper.
- Eleven kan vaske hår.
- Eleven har kendskab til de fire klippeformer.
- Eleven kan foretage permanentoprulning under vejledning.
- Eleven kan påføre hårfarve under vejledning.
- Eleven udviser ansvarlighed i forhold til personlig hygiejne
og arbejdshygiejne, herunder anvender sin almene
viden om smitte og smitterisici.
- Eleven kan løse almindelige, faglige problemstillinger i
forbindelse med kundebetjening, førstehjælp, produktvejledning,
service og miljø.
Fag og bedømmelse
1. Et fag, hvor det er aftalt, at målene opnås på skolen, skal
bedømmes på skolen og indgår som eksamensfag efter gældende
regler.
2. Et fag, hvor det er aftalt, at målene opnås delvis på skolen
og delvis i virksomheden, skal bedømmes på skolen.
3. Fag, der udløser certificering (eksempelvis førstehjælp, hygiejne,
svejsecertifikat mv.), skal gennemføres hos en godkendt
udbyder - typisk på erhvervsskolen.
4. Et fag, som ifølge uddannelsesbekendtgørelsen kræves bestået,
for at eleven kan begynde i hovedforløbet, kan gennemføres
og afprøves på skolen, men det er ikke et krav.
Hvis fagets mål opnås i virksomheden, vurderes de i forbindelse
med den praktiske opgave.
Kontaktlæreren
Som i de ordinære uddannelsesforløb får eleven og virksomheden
også i ny mesterlære tilknyttet en kontaktlærer fra skolen.
Men kontaktlæreren har andre udfordringer i ny mesterlære,
hvor der er større afstand mellem elev og skole, og det derfor
kan være sværere for skolen at følge med i elevens udvikling.
Derfor kræver ny mesterlære et tættere samarbejde med virksomheden
om uddannelsesplan og den løbende evaluering af
eleven, og det giver andre og - har det vist sig - bedre muligheder
for en god kontakt mellem skole og virksomhed.
Formålet med kontaktlærerens virksomhedsbesøg er, at parterne
i fællesskab kan følge op på uddannelsesplanen og på de
opgaver, eleven skal udføre.
Kontaktlærerens besøg aftales med virksomheden og eleven og
skrives ind i uddannelsesplanen. Besøgsplanen kan for eksempel
se sådan ud:
Eksempel 1:
Første besøg
- Introduktion om ny mesterlære generelt.
- Forslag til den praktiske opgave skrives ind i Elevplan som
en læringsaktivitet.
- Uddannelsesplan udarbejdes på baggrund af, hvilke kompetencemål
det aftales, eleven skal opnå, herunder eventuelle
certifikater og fag, der skal bestås.
- Fag, det aftales, eleven skal opnå i virksomheden eller på
skolen, tilknyttes aktiviteten i Elevplan.
- Realkompetencevurdering fortages.
- Fordelingen af opgaverne mellem virksomhed og skole afklares
og noteres i Elevplan.
- Introduktion til generel brug af Elevplan - for mester og
elev.
Det aftales, hvilke kompetencemål eleven arbejder hen imod
inden næste besøg.
- Det aftales, hvor, hvordan og hvornår skolen deltager i den
første vurdering af elevens opnåelse af kompetencemålene.
- Uddannelsesaftalen underskrives og indsendes.
Andet besøg
- Eleven udfører eller har udført en opgave, hvori de aftalte
kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester vurderer og
stiller spørgsmål til opgaven via en observation under
udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer, med udgangspunkt
i det udførte arbejde, hvordan resultatet er fremkommet.
Kontaktlærer og mester stiller opklarende spørgsmål til
opgaven.
- På baggrund af vurderingen tilpasses uddannelsesplanen -
herunder tages der stilling til, om der er behov for supplerende
skoleundervisning ud over det aftalte. Mester og kontaktlærer
vurderer, om der er behov for at flytte undervisning
til hovedforløbet.
- Den praktiske opgave revideres til endelig udgave.
- Tid og sted for udførelse af den praktiske opgave aftales.
Tredje besøg
- Eleven udfører eller har udført den praktiske opgave, hvori
de aftalte kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester
vurderer og stiller spørgsmål til opgaven via observation
under udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer med
udgangspunkt i det udførte arbejde, hvordan resultatet er
fremkommet. Kontaktlærer og mester stiller opklarende
spørgsmål til opgaven og vurderer resultatet. Evaluering/
dokumentation kan indskrives på læringsaktiviteten.
- Kontaktlærer og mester vurderer med afsæt i det sete og hørte
og på baggrund af hele forløbet i øvrigt, om eleven kan
godkendes til at påbegynde hovedforløbet. Det er skolen, der
træffer den endelige afgørelse om, hvorvidt eleven kan gå
videre til skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Hvis ja, udstedes der bevis for gennemført praktisk oplæring.
- Hvis nej, vurderer mester og kontaktlærer, om der er behov
for yderligere oplæring i virksomheden inden påbegyndelsen
af hovedforløbet, eller om der skal suppleres med undervisning
i hovedforløbet. Husk, at certifikater/fag med beståkrav
ikke kan flyttes til hovedforløbet.
- Hvis der er behov for yderligere oplæring, aftales næste
besøg.
- Hvis der flyttes fag til hovedforløbet, indskrives dette i
uddannelsesplanen samt i note 2 på beviset.
Eksempel 1 er mest egnet til:
- Virksomheder, der tidligere har haft ny mesterlæreelever.
- Elever, der kommer direkte fra grundskolen uden erhvervserfaring
eller andet frivilligt arbejde.
- Elever, der har været i trainee- eller forpraktikforløb eller har
haft job på den pågældende virksomhed forud for indgåelsen
af uddannelsesaftalen.
Eksempel 2:
Første besøg
- Introduktion om ny mesterlære generelt.
- Forslag til den praktiske opgave skrives ind i Elevplan som
en læringsaktivitet.
- Uddannelsesplan udarbejdes på baggrund af, hvilke kompetencemål
det aftales. eleven skal opnå, herunder eventuelle
certifikater og fag, der skal bestås.
- Fag, det aftales, eleven skal opnå i virksomheden eller på
skolen, tilknyttes aktiviteten i Elevplan.
- Tid og sted for realkompetencevurdering aftales.
- Uddannelsesaftalen underskrives og indsendes.
Andet besøg (kan erstattes af et møde på skolen
uden mesters deltagelse)
- Realkompetencevurdering foretages og indskrives i uddannelsesplanen.
Tredje besøg (inden prøvetiden er gået)
- Uddannelsesplanen gennemgås i forhold til realkompetencevurderingens
resultat.
- Uddannelsesaftalen revideres med afsæt i realkompetencevurderingen.
(Husk, hvis der afkortes med mere end fire uger,
skal fagligt udvalg tage stilling til aftalen.)
- Fordelingen af opgaverne mellem virksomhed og skole afklares.
- Introduktion til generel brug af Elevplan for mester og elev.
- Der aftales, hvilke kompetencemål eleven arbejder hen imod
inden næste besøg.
- Der aftales, hvor, hvordan og hvornår skolen deltager i den
første vurdering af elevens opnåelse af kompetencemålene.
Fjerde besøg
- Eleven udfører eller har udført en opgave, hvori de aftalte
kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester vurderer og
stiller spørgsmål til opgaven via en observation under
udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer med udgangspunkt
i det udførte arbejde, hvordan resultatet er fremkommet.
Kontaktlærer og mester stiller opklarende spørgsmål til
opgaven.
- På baggrund af vurderingen tilpasses uddannelsesplanen -
herunder tages der stilling til, om der er behov for supplerende
skoleundervisning ud over det aftalte.
- Den praktiske opgave revideres til endelig udgave.
- Der aftales, hvor, hvordan og hvornår skolen deltager i den
næste vurdering af elevens opnåelse af kompetencemålene.
Femte besøg
- Eleven udfører eller har udført en opgave, hvori de aftalte
kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester vurderer og
stiller spørgsmål til opgaven via en observation under udførelsen
af arbejdet. Eller eleven forklarer med udgangspunkt
i det udførte arbejde, hvordan resultatet er fremkommet.
Kontaktlærer og mester stiller opklarende spørgsmål til opgaven.
- På baggrund af vurderingen tilpasses uddannelsesplanen -
herunder tages der stilling til, om der er behov for supplerende
skoleundervisning ud over det aftalte. Mester og kontaktlærer
vurderer, om der er behov for at flytte undervisning
til hovedforløbet.
- Tid og sted for udførelse af den praktiske opgave aftales.
Sjette besøg
- Eleven udfører eller har udført den praktiske opgave, hvori
de aftalte kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester
vurderer og stiller spørgsmål til opgaven via en observation
under udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer med
udgangspunkt i det udførte arbejde, hvordan resultatet er
fremkommet. Kontaktlærer og mester stiller opklarende
spørgsmål til opgaven.
- Kontaktlærer og mester vurderer med afsæt i det sete og hørte
og på baggrund af hele forløbet i øvrigt, om eleven kan
godkendes til at påbegynde hovedforløbet. Det er skolen, der
træffer den endelige afgørelse om, hvorvidt eleven kan gå
videre til skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Hvis ja, udstedes der bevis for gennemført praktisk oplæring.
- Hvis nej, vurderer mester og kontaktlærer, om der er behov
for yderligere oplæring i virksomheden inden påbegyndelsen
af hovedforløbet, eller om der skal suppleres med undervisning
i hovedforløbet. Husk, at certifikater/fag med beståkrav
ikke kan flyttes til hovedforløbet.
- Hvis der er behov for yderligere oplæring, aftales næste
besøg.
- Hvis der flyttes fag til hovedforløbet, indskrives dette i
uddannelsesplanen samt i note 2 på beviset.
Eksempel 2 er mest egnet til:
- Virksomheder, der ikke tidligere har haft ny mesterlæreelever.
- Aftaler, hvor eleven har en fortid med afbrudt uddannelse.
- Elever med manglende forudsætninger fra grundskolen.
- Elever med gode studiekompetencer.
- Elever med tidligere beskæftigelse inden for anden branche
(her kan femte besøg eventuelt undlades).
Tjekpunkter for virksomhedsbesøg - til inspiration
- En snak med eleven. Et besøg kan for eksempel indledes
med, at eleven viser kontaktlæreren rundt og fortæller om sit
arbejde. Giv eleven plads til at fortælle om sine forskellige
arbejdsopgaver, hvad de går ud på, hvad de kræver af eleven
selv (fagligt og personligt), hvad der er særligt spændende,
hvordan det går med at falde til på arbejdspladsen. Fornem
forståelsen af arbejdet og arbejdsgangene generelt. På den
måde træner eleven evnen til at reflektere over egne rutiner
og kompetencer og kan selv være med til at tale om, hvad
næste skridt er. Skal der gås hurtigere eller langsommere
frem, skal der varieres mere eller gås mere i dybden med
noget arbejde etc.?
- Et opsamlingsmøde mellem elev, mester og kontaktlærer er
omdrejningspunktet ved alle besøg.
- Vedligeholdelse af uddannelsesplanen diskuteres hver gang
med afsæt i elevens, mesters og kontaktlærers vurdering af
status. Planen justeres efter behov. Helst direkte i Elevplan,
da skolen alligevel er forpligtet på denne opgave - om ikke
andet så efter endt besøg.
- Elevplan er et godt værktøj både til generel information mellem
mester, elev og kontaktlærer. Brug det til at "tale sammen"
mellem virksomhedsbesøgene, og anbefal det som tjekliste
for mester og elev, i forhold til hvor langt eleven er nået
med de aftalte arbejdsopgaver - og dermed kompetencemål.
Gode råd til kontaktlæren
- Sørg for, at du kan kontaktes, læg både mobilnummer og
e-mail-adresse. Det giver tryghed - ikke mindst for eleven.
- Når der i forbindelse med skoleophold bliver givet opgaver,
som skal løses i virksomheden, så tilpas niveauet og tal
desuden med virksomheden om opgaveformuleringen.
- Husk, at eleverne generelt gerne vil tale med kontaktlæreren
i virksomheden, der jo er deres hjemmebane.
Bedømmelse af mesterlæreforløbet
Den indledende del af ny mesterlæreelevers uddannelse (kaldet
mesterlæreforløbet) bedømmes løbende og afsluttes med bedømmelse
af en praktisk opgave. Bedømmelsen af den praktiske
opgave indgår med stor vægt i den kompetencevurdering,
skolen - sammen med virksomheden - skal foretage forud for
elevens påbegyndelse af skoleundervisningen i hovedforløbet.
Den praktiske opgave
Når mesterlæreforløbet nærmer sig sin afslutning, udfører eleven
en praktisk opgave, som mester og kontaktlærer i fællesskab
udarbejder. Opgaven kan eventuelt bestå af delelementer,
som udføres undervejs i mesterlæreforløbet - det beslutter
kontaktlærer og mester i fællesskab.
Den praktiske opgave indgår i den afsluttende vurdering af de
samlede kompetencer, som eleven har opnået i mesterlæreforløbet.
Det anbefales, at der allerede ved de indledende samtaler mellem
kontaktlærer, mester og elev tages hul på drøftelserne af
mulige emner/temaer, der skal indgå i den praktiske opgave.
Og efterhånden som skolerne - og virksomhederne - får mere
erfaring med udformning af disse praktiske opgaver, kan selve
udformningen af opgaven foregå på et meget tidligt tidspunkt
i mesterlæreforløbet, sådan at det bliver meget synligt for eleven,
hvad der skal arbejdes frem imod. Muligheden for tidlig
udformning af opgaven vil være lidt afhængig af uddannelse og
virksomhedstype.
Fakta om den praktiske opgave
- Formålet med den praktiske opgave: At vise, i hvor høj grad
eleven har opnået de kompetencemål og tilhørende niveauer,
der er aftalt for elevens oplæring i virksomheden forud for
skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Udgangspunkt for opgaven: De kompetencemål, der er
aftalt mellem skole og virksomhed, og som er beskrevet i elevens
uddannelsesplan.
- Form: Det er en praktisk opgave, der typisk udføres i virksomheden.
Hvis dette ikke kan lade sig gøre, kan parterne
aftale, at opgaven udføres på skolen i stedet.
- Beskrivelse: Den praktiske opgave tager udgangspunkt i den
praktiske oplæring, eleven gennemfører i virksomheden samt
eventuelle delelementer, som eleven lærer på skolen. Hvis der
i uddannelsen er krav om beståelse af et fag forud for skoleundervisningen
i hovedforløbet, og det er aftalt, at målene
for dette fag skal opnås i virksomheden, skal disse mål indgå
i den praktiske opgave og bedømmes i forbindelse hermed.
Hvis et fag (for eksempel certifikat) med beståkrav opnås på
skolen, skal det bedømmes på skolen på linje med bedømmelse
af faget for de elever, der går i ordinært forløb.
- Bedømmelse: Den praktiske opgave bedømmes af mester og
kontaktlærer i fællesskab. Bedømmelsen foregår i samtale
med eleven, hvor mester og kontaktlærer stiller uddybende
spørgsmål, og hvor eleven typisk fremviser resultatet af
arbejdsopgaven og fortæller om de grundlæggende principper,
materialer m.m. bag løsningen af opgaven. I nogle uddannelser
vil det være naturligt, at resultatet af opgaven fremkommer
løbende, i og med at eleven løser opgaven, og mester og
kontaktlærer kigger på. For eksempel frisøruddannelsen, hvor
en stor del af opgaven typisk vil gå ud på at klippe/føntørre/
frisere/permanente eller farve en kundes hår. I bedømmelsen
af den praktiske opgave kan for eksempel indgå uddybende
spørgsmål som: begrund dit valg af..., hvad kan der eventuelt
ske, hvis..., forklar sammenhængen ..., hvad vil du gøre, hvis...?
- Tid: Tidsrammen for forløbet og selve bedømmelsen fastsættes
individuelt på baggrund af opgaveformuleringen - og
meldes ud i god tid, før opgaven stilles. I praksis sker det ved
at skrive disse oplysninger ind i den læringsaktivitet i Elevplan,
der beskriver den praktiske opgave. Tag hensyn til, at
tidspunktet for opgaven og den efterfølgende kompetencevurdering
skal hænge sammen med, hvornår eleven kan
begynde på skoleundervisningen i hovedforløbet.
En god og tidlig planlægning af den praktiske
opgave giver mester og kontaktlærer et
fælles udgangspunkt for at bedømme elevens
præstation.
Gode spørgsmål ved fastlæggelse af indholdet i
den praktiske opgave:
- Hvilke kompetencemål skal indgå i opgaven, herunder
eventuelle fag med beståkrav, og hvad skal der konkret
spørges til?
- Hvordan skal den praktiske opgave tilrettelægges?
- Hvilken tidsramme skal der sættes?
- Hvor længe før skal eleven kende opgaven (eventuelt
helt fra begyndelsen af mesterlæreforløbet...)?
- Hvor lang tid må eleven bruge på opgaven?
- Hvor lang tid skal der sættes af til den mundtlige
bedømmelse?
- Hvilke forventninger er der til den praktiske udførelse?
- Hvad skal der observeres på i forhold til:
- Kvalitet i arbejdets udførelse?
- Ergonomi og sikkerhed?
- Hurtighed og rutine?
Den afsluttende kompetencevurdering
Ny mesterlæreforløbet afsluttes med en vurdering af de samlede
erhvervsfaglige, almene og personlige kompetencer, eleven
har tilegnet sig i oplæringen. Skolen foretager vurderingen
sammen med virksomheden.
Resultatet af den praktiske opgave vægtes højt, men det er helhedsbilledet
i kompetencevurdering, der afgør, om eleven kan
fortsætte i hovedforløbet. Hvis der er beståkrav i et fag, skal
dette dog være gennemført tilfredsstillende, for at eleven kan
fortsætte i skoleundervisningen i hovedforløbet.
Formålet: At vise, i hvor høj grad eleven har tilegnet sig de
erhvervsfaglige, almene og personlige kompetencer, der giver
adgang til hovedforløbet, og som er aftalt og noteret i elevens
personlige uddannelsesplan.
Udgangspunkt:
- Uddannelsesplanens beskrivelser af kompetencemål, der er
aftalt for elevens oplæring.
- Den løbende vurdering af elevens udvikling gennem mesterlæreforløbet.
Vurdering:Eleven vurderes enten godkendt eller ikke godkendt.
Inspiration til vurderingskriterier (ikke udtømmende):
- Elevens evne til at gøre brug af sin teoretiske viden i det daglige
arbejde.
- Elevens praksis i forhold til og omgang med det for uddannelsen
relevante værktøj, teknik, teknologi, materialer, metodikker,
miljø m.m.
- Elevens overblik, samarbejdsevne, motivation og ansvarlighed
på arbejdspladsen.
Husk, det er ikke en svendeprøve, men en vurdering af, om
eleven er egnet til at gennemføre en uddannelse (et hovedforløb)
inden for det valgte jobområde. Og niveauet vil typisk
være "begynder", hvor eleven under vejledning eller i samarbejde
med andre kan udføre forskellige aktiviteter.
Bevis:
Når eleven er vurderet "godkendt" til at påbegynde det valgte
hovedforløb (speciale), udsteder skolen bevis for gennemført
praktisk oplæring. Beviset træder i stedet for grundforløbsbevis
(jævnfør hovedbekendtgørelsens § 62, stk. 5).
På beviset er der to notefelter. I note 1 beskrives, hvilke kompetencer
der er vurderet ved den praktiske prøve. I note 2
beskrives, hvilke fag der eventuelt er aftalt flyttet til hovedforløbet.
Fag, som er gennemført og bedømt på skolen, vil fremgå
af beviset med den opnåede karakter.
Har eleven forud for indgåelsen af ny mesterlæreaftalen opnået
dele af et grundforløb, vil disse fag ligeledes fremgå af beviset.
I tilfælde hvor eleven vurderes "ikke godkendt", udstedes
skolevejledning med oplysninger om, hvilke kompetencer eleven
har opnået (jævnfør hovedbekendtgørelsens § 62, stk. 6).
Relevante links
Der er en række forskellige hjemmesider, som kan være relevante
at anvende i arbejdet med ny mesterlære, enten af skolen,
eleven, forældrene, virksomheden eller UU-centret.
www.uvm.dk
Ministeriets hjemmeside, hvor alle regler, publikationer og
uddannelsesnyheder kan findes.
www.elevplan.dk
Det webbaserede planlægningssystem til elever, skoler og virksomheder
i erhvervsuddannelserne.
www.emu.dk/erhverv
Elektronisk Mødested for Undervisningsverdenen, hvor der
kan findes pædagogisk inspirationsmateriale.
www.traenerguide.dk
Inspirationsportal for oplæringsansvarlige i virksomheder, der
uddanner erhvervsuddannelseselever.
www.praktikpladsen.dk
Rummer blandt andet en komplet oversigt over samtlige virksomheder,
der er godkendt til at uddanne erhvervsuddannelseselever,
og en række opslag af ledige praktikpladser.
www.ug.dk
Uddannelsesguiden, som rummer information om samtlige
erhvervsuddannelser og andre uddannelser.
Undervisningsministeriets håndbogsserie
I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om
lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne
er rettede mod uddannelsernes drift.
2007:
Nr. 1: |
Sortbog om lov nr. 315 af 19. april 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor
som pædagog (internetpublikation) (Videregående uddannelser) |
Nr. 2: |
Informationsteknologi i erhvervsuddannelserne - råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 3: |
Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever - en vejledning
(ISBN 978-87-603-2601-1) (Grundskolen) |
Nr. 4: |
Vi kan jo prøve. Evaluering i specialundervisningen - god praksis (ISBN 978-
87-603-2637-0) (Grundskolen) |
Nr. 5: |
Vis, hvad du kan. Materiale til sprogscreening af tosprogede småbørn, skolestartere
og skoleskiftere (internetpublikation) (Grundskolen) |
Nr. 6: |
Dansk tegnsprog i folkeskolen - god praksis for tilrettelæggelse og gennemførelse
(internetpublikation) (Grundskolen) |
Nr. 7: |
Ny mesterlære - sådan gør man (ISBN 978-87-603-2669-1) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
2006:
Nr. 1: |
Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og
hf-kurser (UVM 4-053) |
Nr. 2: |
Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og sundhedsskoler
(UVM 4-054) |
Nr. 3: |
Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på voksenuddannelsescentre
(UVM 4-055) |
Nr. 4: |
Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygepleje- og
radiografskoler (UVM 4-056) |
Nr. 5: |
Matematik i erhvervsuddannelserne - råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 6: |
Vejledning til køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere (UVM) (indkøb
på institutioner) |
Nr. 7: |
Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder (UVM 7-371)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 8: |
Samfundsfag i erhvervsuddannelserne - råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 9: |
Naturfag, fysik og kemi i erhvervsuddannelserne - råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 10: |
Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne - råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 11: |
Læring, kommunikation og samarbejde i erhvervsuddannelserne - råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 12: |
Skolepraktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 13: |
Fælles Mål i skolens hverdag - hvordan? (internetpublikation) (Grundskolen) |
Nr. 14: |
Sprogtest i AMU. Inspirationsmateriale til sprogtest af personer med dansk som
andetsprog ved optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse (internetpublikation)
(Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 15: |
Sortbog om lov nr. 579 af 9. juni 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor
som lærer i folkeskolen (internetpublikation) (Videregående uddannelser) |
Nr. 16: |
Håndbog i AMUs tilbud til flygtninge og indvandrere (internetpublikation)
(Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 17: |
Kvik-Guide til VisKvalitet.dk (UVM 13-005) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Visse af de trykte publikationer - som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer
eller ISBN-nummer - kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog
Center eller hos boghandlere. Andre publikationer kan købes samme sted. For priser se:
www.uvm.dk/katindek.htm
Internetpublikationer kan til eget brug frit downloades fra www.uvm.dk.
Denne side indgår i publikationen "Ny mesterlære – sådan gør man" som hele publikationen © Undervisningsministeriet 2006
|
 |