|
 |
Kontaktlæreren
Som i de ordinære uddannelsesforløb får eleven og virksomheden
også i ny mesterlære tilknyttet en kontaktlærer fra skolen.
Men kontaktlæreren har andre udfordringer i ny mesterlære,
hvor der er større afstand mellem elev og skole, og det derfor
kan være sværere for skolen at følge med i elevens udvikling.
Derfor kræver ny mesterlære et tættere samarbejde med virksomheden
om uddannelsesplan og den løbende evaluering af
eleven, og det giver andre og - har det vist sig - bedre muligheder
for en god kontakt mellem skole og virksomhed.
Formålet med kontaktlærerens virksomhedsbesøg er, at parterne
i fællesskab kan følge op på uddannelsesplanen og på de
opgaver, eleven skal udføre.
Kontaktlærerens besøg aftales med virksomheden og eleven og
skrives ind i uddannelsesplanen. Besøgsplanen kan for eksempel
se sådan ud:
Eksempel 1:
Første besøg
- Introduktion om ny mesterlære generelt.
- Forslag til den praktiske opgave skrives ind i Elevplan som
en læringsaktivitet.
- Uddannelsesplan udarbejdes på baggrund af, hvilke kompetencemål
det aftales, eleven skal opnå, herunder eventuelle
certifikater og fag, der skal bestås.
- Fag, det aftales, eleven skal opnå i virksomheden eller på
skolen, tilknyttes aktiviteten i Elevplan.
- Realkompetencevurdering fortages.
- Fordelingen af opgaverne mellem virksomhed og skole afklares
og noteres i Elevplan.
- Introduktion til generel brug af Elevplan - for mester og
elev.
Det aftales, hvilke kompetencemål eleven arbejder hen imod
inden næste besøg.
- Det aftales, hvor, hvordan og hvornår skolen deltager i den
første vurdering af elevens opnåelse af kompetencemålene.
- Uddannelsesaftalen underskrives og indsendes.
Andet besøg
- Eleven udfører eller har udført en opgave, hvori de aftalte
kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester vurderer og
stiller spørgsmål til opgaven via en observation under
udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer, med udgangspunkt
i det udførte arbejde, hvordan resultatet er fremkommet.
Kontaktlærer og mester stiller opklarende spørgsmål til
opgaven.
- På baggrund af vurderingen tilpasses uddannelsesplanen -
herunder tages der stilling til, om der er behov for supplerende
skoleundervisning ud over det aftalte. Mester og kontaktlærer
vurderer, om der er behov for at flytte undervisning
til hovedforløbet.
- Den praktiske opgave revideres til endelig udgave.
- Tid og sted for udførelse af den praktiske opgave aftales.
Tredje besøg
- Eleven udfører eller har udført den praktiske opgave, hvori
de aftalte kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester
vurderer og stiller spørgsmål til opgaven via observation
under udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer med
udgangspunkt i det udførte arbejde, hvordan resultatet er
fremkommet. Kontaktlærer og mester stiller opklarende
spørgsmål til opgaven og vurderer resultatet. Evaluering/
dokumentation kan indskrives på læringsaktiviteten.
- Kontaktlærer og mester vurderer med afsæt i det sete og hørte
og på baggrund af hele forløbet i øvrigt, om eleven kan
godkendes til at påbegynde hovedforløbet. Det er skolen, der
træffer den endelige afgørelse om, hvorvidt eleven kan gå
videre til skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Hvis ja, udstedes der bevis for gennemført praktisk oplæring.
- Hvis nej, vurderer mester og kontaktlærer, om der er behov
for yderligere oplæring i virksomheden inden påbegyndelsen
af hovedforløbet, eller om der skal suppleres med undervisning
i hovedforløbet. Husk, at certifikater/fag med beståkrav
ikke kan flyttes til hovedforløbet.
- Hvis der er behov for yderligere oplæring, aftales næste
besøg.
- Hvis der flyttes fag til hovedforløbet, indskrives dette i
uddannelsesplanen samt i note 2 på beviset.
Eksempel 1 er mest egnet til:
- Virksomheder, der tidligere har haft ny mesterlæreelever.
- Elever, der kommer direkte fra grundskolen uden erhvervserfaring
eller andet frivilligt arbejde.
- Elever, der har været i trainee- eller forpraktikforløb eller har
haft job på den pågældende virksomhed forud for indgåelsen
af uddannelsesaftalen.
Eksempel 2:
Første besøg
- Introduktion om ny mesterlære generelt.
- Forslag til den praktiske opgave skrives ind i Elevplan som
en læringsaktivitet.
- Uddannelsesplan udarbejdes på baggrund af, hvilke kompetencemål
det aftales. eleven skal opnå, herunder eventuelle
certifikater og fag, der skal bestås.
- Fag, det aftales, eleven skal opnå i virksomheden eller på
skolen, tilknyttes aktiviteten i Elevplan.
- Tid og sted for realkompetencevurdering aftales.
- Uddannelsesaftalen underskrives og indsendes.
Andet besøg (kan erstattes af et møde på skolen
uden mesters deltagelse)
- Realkompetencevurdering foretages og indskrives i uddannelsesplanen.
Tredje besøg (inden prøvetiden er gået)
- Uddannelsesplanen gennemgås i forhold til realkompetencevurderingens
resultat.
- Uddannelsesaftalen revideres med afsæt i realkompetencevurderingen.
(Husk, hvis der afkortes med mere end fire uger,
skal fagligt udvalg tage stilling til aftalen.)
- Fordelingen af opgaverne mellem virksomhed og skole afklares.
- Introduktion til generel brug af Elevplan for mester og elev.
- Der aftales, hvilke kompetencemål eleven arbejder hen imod
inden næste besøg.
- Der aftales, hvor, hvordan og hvornår skolen deltager i den
første vurdering af elevens opnåelse af kompetencemålene.
Fjerde besøg
- Eleven udfører eller har udført en opgave, hvori de aftalte
kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester vurderer og
stiller spørgsmål til opgaven via en observation under
udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer med udgangspunkt
i det udførte arbejde, hvordan resultatet er fremkommet.
Kontaktlærer og mester stiller opklarende spørgsmål til
opgaven.
- På baggrund af vurderingen tilpasses uddannelsesplanen -
herunder tages der stilling til, om der er behov for supplerende
skoleundervisning ud over det aftalte.
- Den praktiske opgave revideres til endelig udgave.
- Der aftales, hvor, hvordan og hvornår skolen deltager i den
næste vurdering af elevens opnåelse af kompetencemålene.
Femte besøg
- Eleven udfører eller har udført en opgave, hvori de aftalte
kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester vurderer og
stiller spørgsmål til opgaven via en observation under udførelsen
af arbejdet. Eller eleven forklarer med udgangspunkt
i det udførte arbejde, hvordan resultatet er fremkommet.
Kontaktlærer og mester stiller opklarende spørgsmål til opgaven.
- På baggrund af vurderingen tilpasses uddannelsesplanen -
herunder tages der stilling til, om der er behov for supplerende
skoleundervisning ud over det aftalte. Mester og kontaktlærer
vurderer, om der er behov for at flytte undervisning
til hovedforløbet.
- Tid og sted for udførelse af den praktiske opgave aftales.
Sjette besøg
- Eleven udfører eller har udført den praktiske opgave, hvori
de aftalte kompetencemål indgår. Kontaktlærer og mester
vurderer og stiller spørgsmål til opgaven via en observation
under udførelsen af arbejdet. Eller eleven forklarer med
udgangspunkt i det udførte arbejde, hvordan resultatet er
fremkommet. Kontaktlærer og mester stiller opklarende
spørgsmål til opgaven.
- Kontaktlærer og mester vurderer med afsæt i det sete og hørte
og på baggrund af hele forløbet i øvrigt, om eleven kan
godkendes til at påbegynde hovedforløbet. Det er skolen, der
træffer den endelige afgørelse om, hvorvidt eleven kan gå
videre til skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Hvis ja, udstedes der bevis for gennemført praktisk oplæring.
- Hvis nej, vurderer mester og kontaktlærer, om der er behov
for yderligere oplæring i virksomheden inden påbegyndelsen
af hovedforløbet, eller om der skal suppleres med undervisning
i hovedforløbet. Husk, at certifikater/fag med beståkrav
ikke kan flyttes til hovedforløbet.
- Hvis der er behov for yderligere oplæring, aftales næste
besøg.
- Hvis der flyttes fag til hovedforløbet, indskrives dette i
uddannelsesplanen samt i note 2 på beviset.
Eksempel 2 er mest egnet til:
- Virksomheder, der ikke tidligere har haft ny mesterlæreelever.
- Aftaler, hvor eleven har en fortid med afbrudt uddannelse.
- Elever med manglende forudsætninger fra grundskolen.
- Elever med gode studiekompetencer.
- Elever med tidligere beskæftigelse inden for anden branche
(her kan femte besøg eventuelt undlades).
Tjekpunkter for virksomhedsbesøg - til inspiration
- En snak med eleven. Et besøg kan for eksempel indledes
med, at eleven viser kontaktlæreren rundt og fortæller om sit
arbejde. Giv eleven plads til at fortælle om sine forskellige
arbejdsopgaver, hvad de går ud på, hvad de kræver af eleven
selv (fagligt og personligt), hvad der er særligt spændende,
hvordan det går med at falde til på arbejdspladsen. Fornem
forståelsen af arbejdet og arbejdsgangene generelt. På den
måde træner eleven evnen til at reflektere over egne rutiner
og kompetencer og kan selv være med til at tale om, hvad
næste skridt er. Skal der gås hurtigere eller langsommere
frem, skal der varieres mere eller gås mere i dybden med
noget arbejde etc.?
- Et opsamlingsmøde mellem elev, mester og kontaktlærer er
omdrejningspunktet ved alle besøg.
- Vedligeholdelse af uddannelsesplanen diskuteres hver gang
med afsæt i elevens, mesters og kontaktlærers vurdering af
status. Planen justeres efter behov. Helst direkte i Elevplan,
da skolen alligevel er forpligtet på denne opgave - om ikke
andet så efter endt besøg.
- Elevplan er et godt værktøj både til generel information mellem
mester, elev og kontaktlærer. Brug det til at "tale sammen"
mellem virksomhedsbesøgene, og anbefal det som tjekliste
for mester og elev, i forhold til hvor langt eleven er nået
med de aftalte arbejdsopgaver - og dermed kompetencemål.
Gode råd til kontaktlæren
- Sørg for, at du kan kontaktes, læg både mobilnummer og
e-mail-adresse. Det giver tryghed - ikke mindst for eleven.
- Når der i forbindelse med skoleophold bliver givet opgaver,
som skal løses i virksomheden, så tilpas niveauet og tal
desuden med virksomheden om opgaveformuleringen.
- Husk, at eleverne generelt gerne vil tale med kontaktlæreren
i virksomheden, der jo er deres hjemmebane.
Bedømmelse af mesterlæreforløbet
Den indledende del af ny mesterlæreelevers uddannelse (kaldet
mesterlæreforløbet) bedømmes løbende og afsluttes med bedømmelse
af en praktisk opgave. Bedømmelsen af den praktiske
opgave indgår med stor vægt i den kompetencevurdering,
skolen - sammen med virksomheden - skal foretage forud for
elevens påbegyndelse af skoleundervisningen i hovedforløbet.
Den praktiske opgave
Når mesterlæreforløbet nærmer sig sin afslutning, udfører eleven
en praktisk opgave, som mester og kontaktlærer i fællesskab
udarbejder. Opgaven kan eventuelt bestå af delelementer,
som udføres undervejs i mesterlæreforløbet - det beslutter
kontaktlærer og mester i fællesskab.
Den praktiske opgave indgår i den afsluttende vurdering af de
samlede kompetencer, som eleven har opnået i mesterlæreforløbet.
Det anbefales, at der allerede ved de indledende samtaler mellem
kontaktlærer, mester og elev tages hul på drøftelserne af
mulige emner/temaer, der skal indgå i den praktiske opgave.
Og efterhånden som skolerne - og virksomhederne - får mere
erfaring med udformning af disse praktiske opgaver, kan selve
udformningen af opgaven foregå på et meget tidligt tidspunkt
i mesterlæreforløbet, sådan at det bliver meget synligt for eleven,
hvad der skal arbejdes frem imod. Muligheden for tidlig
udformning af opgaven vil være lidt afhængig af uddannelse og
virksomhedstype.
Fakta om den praktiske opgave
- Formålet med den praktiske opgave: At vise, i hvor høj grad
eleven har opnået de kompetencemål og tilhørende niveauer,
der er aftalt for elevens oplæring i virksomheden forud for
skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Udgangspunkt for opgaven: De kompetencemål, der er
aftalt mellem skole og virksomhed, og som er beskrevet i elevens
uddannelsesplan.
- Form: Det er en praktisk opgave, der typisk udføres i virksomheden.
Hvis dette ikke kan lade sig gøre, kan parterne
aftale, at opgaven udføres på skolen i stedet.
- Beskrivelse: Den praktiske opgave tager udgangspunkt i den
praktiske oplæring, eleven gennemfører i virksomheden samt
eventuelle delelementer, som eleven lærer på skolen. Hvis der
i uddannelsen er krav om beståelse af et fag forud for skoleundervisningen
i hovedforløbet, og det er aftalt, at målene
for dette fag skal opnås i virksomheden, skal disse mål indgå
i den praktiske opgave og bedømmes i forbindelse hermed.
Hvis et fag (for eksempel certifikat) med beståkrav opnås på
skolen, skal det bedømmes på skolen på linje med bedømmelse
af faget for de elever, der går i ordinært forløb.
- Bedømmelse: Den praktiske opgave bedømmes af mester og
kontaktlærer i fællesskab. Bedømmelsen foregår i samtale
med eleven, hvor mester og kontaktlærer stiller uddybende
spørgsmål, og hvor eleven typisk fremviser resultatet af
arbejdsopgaven og fortæller om de grundlæggende principper,
materialer m.m. bag løsningen af opgaven. I nogle uddannelser
vil det være naturligt, at resultatet af opgaven fremkommer
løbende, i og med at eleven løser opgaven, og mester og
kontaktlærer kigger på. For eksempel frisøruddannelsen, hvor
en stor del af opgaven typisk vil gå ud på at klippe/føntørre/
frisere/permanente eller farve en kundes hår. I bedømmelsen
af den praktiske opgave kan for eksempel indgå uddybende
spørgsmål som: begrund dit valg af..., hvad kan der eventuelt
ske, hvis..., forklar sammenhængen ..., hvad vil du gøre, hvis...?
- Tid: Tidsrammen for forløbet og selve bedømmelsen fastsættes
individuelt på baggrund af opgaveformuleringen - og
meldes ud i god tid, før opgaven stilles. I praksis sker det ved
at skrive disse oplysninger ind i den læringsaktivitet i Elevplan,
der beskriver den praktiske opgave. Tag hensyn til, at
tidspunktet for opgaven og den efterfølgende kompetencevurdering
skal hænge sammen med, hvornår eleven kan
begynde på skoleundervisningen i hovedforløbet.
En god og tidlig planlægning af den praktiske
opgave giver mester og kontaktlærer et
fælles udgangspunkt for at bedømme elevens
præstation.
Gode spørgsmål ved fastlæggelse af indholdet i
den praktiske opgave:
- Hvilke kompetencemål skal indgå i opgaven, herunder
eventuelle fag med beståkrav, og hvad skal der konkret
spørges til?
- Hvordan skal den praktiske opgave tilrettelægges?
- Hvilken tidsramme skal der sættes?
- Hvor længe før skal eleven kende opgaven (eventuelt
helt fra begyndelsen af mesterlæreforløbet...)?
- Hvor lang tid må eleven bruge på opgaven?
- Hvor lang tid skal der sættes af til den mundtlige
bedømmelse?
- Hvilke forventninger er der til den praktiske udførelse?
- Hvad skal der observeres på i forhold til:
- Kvalitet i arbejdets udførelse?
- Ergonomi og sikkerhed?
- Hurtighed og rutine?
Den afsluttende kompetencevurdering
Ny mesterlæreforløbet afsluttes med en vurdering af de samlede
erhvervsfaglige, almene og personlige kompetencer, eleven
har tilegnet sig i oplæringen. Skolen foretager vurderingen
sammen med virksomheden.
Resultatet af den praktiske opgave vægtes højt, men det er helhedsbilledet
i kompetencevurdering, der afgør, om eleven kan
fortsætte i hovedforløbet. Hvis der er beståkrav i et fag, skal
dette dog være gennemført tilfredsstillende, for at eleven kan
fortsætte i skoleundervisningen i hovedforløbet.
Formålet: At vise, i hvor høj grad eleven har tilegnet sig de
erhvervsfaglige, almene og personlige kompetencer, der giver
adgang til hovedforløbet, og som er aftalt og noteret i elevens
personlige uddannelsesplan.
Udgangspunkt:
- Uddannelsesplanens beskrivelser af kompetencemål, der er
aftalt for elevens oplæring.
- Den løbende vurdering af elevens udvikling gennem mesterlæreforløbet.
Vurdering:Eleven vurderes enten godkendt eller ikke godkendt.
Inspiration til vurderingskriterier (ikke udtømmende):
- Elevens evne til at gøre brug af sin teoretiske viden i det daglige
arbejde.
- Elevens praksis i forhold til og omgang med det for uddannelsen
relevante værktøj, teknik, teknologi, materialer, metodikker,
miljø m.m.
- Elevens overblik, samarbejdsevne, motivation og ansvarlighed
på arbejdspladsen.
Husk, det er ikke en svendeprøve, men en vurdering af, om
eleven er egnet til at gennemføre en uddannelse (et hovedforløb)
inden for det valgte jobområde. Og niveauet vil typisk
være "begynder", hvor eleven under vejledning eller i samarbejde
med andre kan udføre forskellige aktiviteter.
Bevis:
Når eleven er vurderet "godkendt" til at påbegynde det valgte
hovedforløb (speciale), udsteder skolen bevis for gennemført
praktisk oplæring. Beviset træder i stedet for grundforløbsbevis
(jævnfør hovedbekendtgørelsens § 62, stk. 5).
På beviset er der to notefelter. I note 1 beskrives, hvilke kompetencer
der er vurderet ved den praktiske prøve. I note 2
beskrives, hvilke fag der eventuelt er aftalt flyttet til hovedforløbet.
Fag, som er gennemført og bedømt på skolen, vil fremgå
af beviset med den opnåede karakter.
Har eleven forud for indgåelsen af ny mesterlæreaftalen opnået
dele af et grundforløb, vil disse fag ligeledes fremgå af beviset.
I tilfælde hvor eleven vurderes "ikke godkendt", udstedes
skolevejledning med oplysninger om, hvilke kompetencer eleven
har opnået (jævnfør hovedbekendtgørelsens § 62, stk. 6).
Denne side indgår i publikationen "Ny mesterlære – sådan gør man " © Undervisningsministeriet 2007
|
 |