|
 |
Indledning
Ny mesterlære er ikke som den mesterlære, nogle kan huske
fra år tilbage, hvor hele oplæringen skete i virksomheden - lidt
afhængig af, hvilket årti der refereres til. Derfor kaldes den nye
ordning ny mesterlære.
Ny mesterlære er en anderledes måde at gennemføre en
erhvervsuddannelse på - til forskel fra den ordinære måde,
hvor eleven enten kan begynde ad skoleadgangsvejen (det gør
de fleste) eller ad praktikadgangsvejen, men hvor alle elever
skal igennem de samme skoleperioder.
Ny mesterlære adskiller sig ved, at den indledende del af uddannelsen
- typisk et år - gennemføres som grundlæggende
praktisk oplæring i virksomheden. Efterfølgende gennemfører
eleven et hovedforløb, ligesom de elever der tager den ordinære
vej.
Dette er hovedprincippet og rammen for ny mesterlære, men
hver elev skal gennemføre sin uddannelse efter sin egen personlige
uddannelsesplan. Derfor er det vigtigt, at skole, elev og
virksomhed er helt på det rene med, hvad der er aftalt. Og
derfor er en tæt kommunikation helt central i samarbejdet
mellem elev, skole og virksomhed om ny mesterlære.
Principperne for ny mesterlære er ens, hvad enten skoledelen
af uddannelsen gennemføres på en social- og sundhedsskole,
teknisk skole, handelsskole eller landbrugsskole. Nogle steder
vil der være behov for mere skoleundervisning til supplering af
den praktiske oplæring end andre steder.
I aftaleformen ligger der en stor frihed for skole og virksomhed
til at planlægge indholdet i den praktiske oplæring, samt til at
organisere og fordele opgaverne mellem sig - sammen med
eleven. Det er attraktivt for alle parter i en tid, hvor mange
unge med forskellige behov skal pejles ind i uddannelse.
Fleksibiliteten er samtidig en udfordring for skolernes planlægning,
hvor det kræver øget differentiering, når eleverne skal
kunne træde ind og ud af forskellige aktiviteter på forskellig
tid og forskelligt niveau. Der er forskellige lokale modeller, og
parterne må sammen finde den bedste løsning.
Endelig er det vigtigt at slå fast, at de almindelige regler for
erhvervsuddannelserne også gælder for elever i ny mesterlære.
Det er kun organiseringen af den indledende del af uddannelsen,
der er grundlæggende forskellig.
I denne håndbog kaldes den ansvarlige i virksomheden for
mester. Det er mester, der underskriver uddannelsesaftalen og
dermed tager det overordnede ansvar for elevens oplæring i
virksomheden.
Den ansvarlige kontaktperson fra erhvervsskolen kaldes her for
kontaktlærer. Kontaktlæreren er elevens og virksomhedens
samarbejdspartner under uddannelsen. Det anbefales, at der
kun er én kontaktperson i forløbet.
Ny mesterlære interesserer typisk:
- Unge, der gerne vil prøve sig selv af for at se, hvad de kan i
praksis.
- Unge, der er skoletrætte og hellere vil i arbejde - men også
godt kan se fordelene ved at få en uddannelse.
- Unge, der kender jobområdet, og som måske allerede har
konkrete erfaringer.
- Virksomheder, der gerne vil have eleverne mest muligt i virksomheden,
og som gerne vil tage et større ansvar for oplæringen.
- Virksomheder og unge, der kender hinanden - for eksempel
fra tidligere ansættelsesforhold.
Kort om ny mesterlære
Fakta
- Ny mesterlære er den mest praksisrettede adgangsvej af de
tre adgangsveje, der er til erhvervsuddannelserne. Her kan
eleven gennemføre det første år af sin uddannelse via praktisk
oplæring i virksomheden, eventuelt med supplerende
skoleundervisning.
- Formålet for alle elever - uanset valg af adgangsvej - er at
kvalificere sig til et hovedforløb og få en uddannelse.
- Eleverne opnår de samme slutmål for uddannelsen og har
den samme erhvervskompetence. De lærer bare tingene på
forskellige måder.
- Uddannelseslængden er den samme og afviger kun med den
individuelle fleksibilitet, der er indbygget i alle erhvervsuddannelserne.
- Enkelte faglige udvalg har fravalgt muligheden for ny
mesterlære. Se hvilke uddannelser, det gælder for, på Undervisningsministeriets
hjemmeside under spørgsmål og svar om
ny mesterlære.
Et samarbejde mellem skole og virksomhed - og
elev
- Kontaktlærer: Eleven vil få en fast kontaktlærer, der også
bliver den gennemgående vejleder i kontakten til virksomheden.
- Uddannelsesplan: Kontaktlærer og mester udformer i fællesskab
en realistisk uddannelsesplan for eleven. Parterne aftaler
desuden, hvordan de hver især vil følge op for at sikre elevens
udvikling i oplæringen. Elevens uddannelsesplan skal
lægges ind i edb-systemet Elevplan, sådan at skole, elev og
virksomhed altid har den - samme - nyeste version. Der
selvfølgelig kan printes ud på papir, hvis det ønskes.
- Ansvar for den praktiske oplæring: Virksomheden har
ansvaret for den grundlæggende praktiske oplæring og skal i
samarbejde med skolen sikre, at eleven opnår kompetence til
at fortsætte på skoleundervisningen i hovedforløbet.
- Eventuel skoleundervisning: Parterne aftaler, om den grundlæggende
praktiske oplæring i virksomheden skal suppleres
med korte ophold på skolen, for eksempel i forbindelse med
nødvendige certifikater, som virksomheden ikke er godkendt
til at undervise i og udstede. Mester kan også vurdere, at eleven
får bedre udbytte ved at følge et eller flere fag på skolen,
valgt fra det tilsvarende grundforløb. Eller virksomhed og
elev kan ønske at supplere oplæringen med relevant, valgfri
undervisning på skolen.
Uddannelsesaftalen - det retlige grundlag for
virksomhed og elev
- Der skal altid underskrives en uddannelsesaftale, når en elev
begynder sin uddannelse i en virksomhed i ny mesterlære.
Der er en afkrydsningsrubrik til ny mesterlære på standardblanketten
til uddannelsesaftaler (blankettens punkt 6).
- Uddannelsesaftalen bør normalt først underskrives, når virksomhed
og skole har haft et møde om elevens uddannelsesplan
- så kender parterne de konkrete fakta.
- Ny mesterlærekontrakten omfatter hele uddannelsen - det
vil sige det samlede praktik- og skoleforløb. En ny mesterlæreaftale
kan ikke indgås, hvis eleven kun skal gennemføre
et hovedforløb.
- Der er ingen forskel på de juridiske vilkår i ny mesterlæreaftaler
set i forhold til ordinære uddannelsesaftaler, hvor følgende
eksempler på vilkår kan nævnes:
- Tre måneders gensidig prøvetid.
- Eleven får overenskomstmæssig løn fra virksomheden.
- Virksomheden modtager elevrefusion (AER) efter sædvanlige
regler.
- Virksomheden er juridisk, økonomisk og uddannelsesmæssigt
ansvarlig for elevens uddannelse i hele perioden.
Overgang til hovedforløb
- Praktisk opgave: Den grundlæggende, praktiske oplæring
afsluttes med en praktisk opgave, som mester og kontakt-
lærer udformer i samarbejde. Løsningen af opgaven foregår
typisk i virksomheden og tager afsæt i det, eleven har arbejdet
med i perioden. Opgaven vurderes godkendt/ikke godkendt
af mester og kontaktlærer i fællesskab.
- Afsluttende kompetencevurdering: Den praktiske opgave
indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer. Her
vurderer skolen, om eleven har opnået de nødvendige kompetencer
for at kunne fortsætte på skoleundervisningen i
hovedforløbet. Det kan være aftalt, at eleven venter med at
opnå visse kompetencer til hovedforløbet. En sådan aftale
skal fremgå af den personlige uddannelsesplan og vil også
fremgå af (note 2 på) beviset for grundlæggende praktisk
oplæring, som eleven modtager før skoleundervisningen i
hovedforløbet.
11
Denne side indgår i publikationen " Ny mesterlære – sådan gør man " © Undervisningsministeriet 2007
|
 |